DECIZIE Nr. 282 din 30 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) si (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul
juridic al acesteia
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 14 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, exceptie ridicata, din
oficiu, de Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti in Dosarul nr. 2.415/2000.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, invocand jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 februarie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
2.415/2000, Judecatoria Sectorului 4 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) si (3)
din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al
acesteia. Exceptia a fost ridicata din oficiu de catre instanta de judecata
intr-o cauza civila care are ca obiect constatarea nulitatii absolute a unui
contract de vanzare-cumparare si revendicarea unui imobil trecut in
proprietatea statului in baza Decretului nr. 223/1974.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca legiuitorul a
incalcat principiul separatiei puterilor, intrucat "face el insusi o
apreciere asupra efectelor actelor normative de nationalizare din perioada
comunista". In dezvoltarea acestei sustineri instanta de judecata arata ca
legiuitorul, "facand el insusi aprecieri asupra efectelor actelor
normative de nationalizare si evaluandu-le, [...] de fapt, face opera instantei
de judecata si, astfel, isi depaseste prerogativele si incalca prerogativele
instantelor si, totodata, principiul separatiei puterilor in stat".
Pe de alta parte, se arata ca prin dispozitiile alin. (1) al art. 6 din
legea criticata, "in masura in care se conditioneaza valabilitatea
titlului statului de conformitatea actului normativ de nationalizare cu
Constitutia in vigoare la momentul adoptarii sale", se incalca prezumtia de
constitutionalitate a legilor, tinand seama ca sub regimul "celor trei
constitutii comuniste nu exista vreo dispozitie prin care instantele de
judecata sa fi fost investite cu prerogative de control constitutional".
In legatura cu dispozitia legala care se refera la examinarea valabilitatii
titlului statului si prin prisma conformitatii actului normativ de
nationalizare cu tratatele internationale la care Romania era parte, se afirma
ca in nici una dintre constitutiile anterioare nu exista o dispozitie similara
celei cuprinse in art. 20 alin. (2) din Constitutia adoptata in 1991. In mod
asemanator, instanta considera ca, "in masura in care se conditioneaza
valabilitatea titlului statului de conformitatea actelor normative de
nationalizare cu legile in vigoare la momentul adoptarii lor, [...] legiuitorul
anului 1998 [...] isi depaseste competenta si incalca prerogativele Adunarii
Constituante - singura in masura sa stabileasca, prin norme constitutionale, o
ierarhie a actelor normative".
Referitor la dispozitia cuprinsa in alin. (3) al art. 6 din Legea nr.
213/1998, instanta arata ca, "in masura in care instantele urmeaza sa
aprecieze valabilitatea titlului prin prisma triplei conditionari din finalul
alin. (1), devine si ea neconstitutionala, intrucat, practic, instantele de
judecata sunt investite cu prerogative de control constitutional al actelor
normative de nationalizare, situatie in care legiuitorul isi depaseste
competenta incalcand prerogativele Adunarii Constituante".
In afara de aceasta, instanta, avand in vedere ca actele normative de
nationalizare nu mai sunt in vigoare, apreciaza ca se incalca, prin
dispozitiile legale criticate, si principiul neretroactivitatii legii prevazut
la art. 15 alin. (2) din Constitutie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In esenta, punctul de vedere al
Guvernului are in vedere faptul ca instanta, autoare a exceptiei, nu invoca
nici un text constitutional care ar fi fost incalcat de dispozitiile legale
criticate, cu exceptia art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii. In
legatura cu aceasta critica privind caracterul pretins retroactiv al textului
criticat, Guvernul considera ca dispozitiile art. 6 alin. (1) din lege "nu
inseamna altceva decat raportarea titlului respectiv la ordinea juridica
existenta in momentul constituirii lui, iar nu la cerintele de astazi",
referindu-se si la jurisprudenta Curtii Constitutionale, in speta Decizia nr.
264/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 19
aprilie 2001. Aceeasi referire se face de catre Guvern si in legatura cu
argumentul invocat de instanta cu privire la depasirea atributiilor instantelor
judecatoresti.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6 alin. (1) si (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si
regimul juridic al acesteia, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998.
Aceste dispozitii legale au urmatorul cuprins: "(1) Fac parte din
domeniul public sau privat al statului sau al unitatilor
administrativ-teritoriale si bunurile dobandite de stat in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, daca au intrat in proprietatea statului in temeiul
unui titlu valabil, cu respectarea Constitutiei, a tratatelor internationale la
care Romania era parte si a legilor in vigoare la data preluarii lor de catre
stat. [...]
(3) Instantele judecatoresti sunt competente sa stabileasca valabilitatea
titlului."
Critica de neconstitutionalitate are la baza sustinerea ca au fost
incalcate prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile".
De asemenea, se invoca si incalcarea de catre legiuitor a principiului
separatiei puterilor, principiu care, desi nu este consacrat ca atare
"expressis verbis", este dedus din prevederile Constitutiei, asa cum
si Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa (de exemplu, Decizia
nr. 73/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255/1996;
Decizia nr. 96/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
251/1996).
Dispozitiile legale criticate au mai format obiectul controlului de
constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 136 din 21 octombrie 1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie
1998, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului abstract, prealabil, de
constitutionalitate, a stabilit ca dispozitiile art. 6 din Legea nr. 213/1998
sunt constitutionale. In esenta, Curtea a retinut in considerentele deciziei,
intre altele: "Conditiile pe care art. 6 din Legea privind proprietatea
publica si regimul juridic al acesteia le prevede pentru ca un bun sa apartina
domeniului public sau privat al statului ori al unitatilor administrativ-teritoriale
sunt precizate de lege, pentru prima data, in ceea ce priveste aceste categorii
de bunuri; aceste conditii sunt in deplin acord cu jurisprudenta Curtii
Constitutionale, ca si cu legislatia din perioada in care a avut loc dobandirea
de catre stat a bunurilor respective. Ele corespund totodata reglementarilor in
baza carora s-au retrocedat deja ori au fost stabilite despagubiri pentru
bunurile trecute in proprietatea statului." De asemenea, Curtea a
constatat: "Cu privire la cuprinsul art. 6 din lege, avut in vedere prin
obiectia de neconstitutionalitate, este evident ca acesta nu poate fi
considerat ca avand caracter retroactiv, de vreme ce se refera la apartenenta
unor bunuri la domenii ce nu au existat anterior Constitutiei din anul 1991."
Referitor la dispozitiile cuprinse in alin. (2) si (3) din lege Curtea a
stabilit ca "alin. (2) si (3) ale art. 6 consacra, pe de o parte,
competenta instantelor judecatoresti in solutionarea actiunilor in revendicare
privind imobile preluate fara titlu, inclusiv prin violenta, iar pe de alta
parte, recunoasterea competentei instantelor de a stabili validitatea titlului
de trecere a unor bunuri in proprietatea statului, fara de care nu le poate fi
recunoscuta competenta de a statua in actiunile in revendicare".
De asemenea, Curtea Constitutionala, in exercitarea atributiilor sale de
control concret, posterior, de constitutionalitate, prin Decizia nr. 264 din 19
decembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198
din 19 aprilie 2001, a respins ca neintemeiata o exceptie de
neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 6 alin. (1) si (3) din Legea
nr. 213/1998. In cauza se invoca incalcarea dispozitiilor constitutionale ale
art. 125 alin. (3) si ale art. 144, precum si ale art. 15 alin. (2) si ale art.
20 alin. (2). In considerentele deciziei Curtea a retinut, in esenta, ca,
"In realitate, prin dispozitiile alin. (1) al art. 6 din Legea nr.
213/1998 se stabileste ca fac parte din domeniul public sau privat al statului
sau al unitatilor administrativ-teritoriale, pe langa alte bunuri, si acelea
care au fost dobandite de stat in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
in temeiul unui titlu valabil". Curtea a considerat, de asemenea, ca
"reprezinta o optiune a legiuitorului modul in care sunt determinate
conditiile de indeplinirea carora depinde apartenenta bunurilor la domeniul
public sau privat al statului, precum si modul in care sunt stabilite
criteriile de apreciere a valabilitatii titlurilor prin care bunurile au fost
dobandite, pe baza raportarii acestora la cadrul constitutional si legal in
vigoare la data preluarii bunurilor de catre stat". De asemenea, Curtea a
stabilit ca "textul art. 6 alin. (1) din Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia are, asadar, caracterul
unei conditionari legale a apartenentei bunurilor preluate de stat in perioada
6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 la domeniul public sau la domeniul privat al
statului. Este constitutional ca Parlamentul sa fi optat pentru solutia
cuprinsa in textul criticat pentru neconstitutionalitate si sa considere, in
mod indirect, ca bunurile care nu au intrat <<in temeiul unui titlu
valabil>> in proprietatea statului sa nu fie incluse in domeniul public
sau privat al statului si astfel sa poata fi revendicate de catre cei de la
care au fost preluate in mod abuziv, asa cum prevede alin. (2) al art. 6".
Curtea a mai constatat ca "prevederile art. 6 alin. (1) si (3) din Legea
nr. 213/1998 nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie care
consacra principiul neretroactivitatii legilor".
In considerentele aceleiasi decizii Curtea a retinut, de asemenea, ca
"este nefondata si critica potrivit careia prevederile art. 6 alin. (1) si
(3) din Legea nr. 213/1998 incalca dispozitiile art. 144 din Constitutie, care
atribuie numai Curtii Constitutionale dreptul de a controla
constitutionalitatea legilor. In realitate, prin dispozitiile legale criticate
nu se instituie un control de constitutionalitate, in sensul dispozitiilor art.
144 din Constitutie, cu privire la acte adoptate anterior Constitutiei din
1991, care si-au epuizat efectele in urma cu zeci de ani, sub alte regimuri
constitutionale. Prin aceste dispozitii legale se prevad unele criterii de care
instantele judecatoresti trebuie sa tina seama, conform principiului tempus
regit actum, pentru stabilirea valabilitatii titlurilor prin care, sub regimul
existent in perioada 1945 - 1989, unele bunuri au fost trecute in proprietatea
statului. Optiunea legiuitorului de a nu recunoaste valabilitatea preluarii in
proprietatea publica sau privata a statului ori a unitatilor
administrativ-teritoriale a bunurilor care au intrat in proprietatea statului
fara un titlu valabil nu are nici o legatura cu dispozitiile care prevad
atributiile Curtii Constitutionale in regimul constitutional instituit prin
adoptarea Constitutiei din 1991".
Deoarece, in cauza de fata, nu au intervenit elemente noi care sa justifice
schimbarea, in aceasta materie, a jurisprudentei Curtii Constitutionale,
exceptia urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1)
si (3) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic
al acesteia, exceptie ridicata, din oficiu, de Judecatoria Sectorului 4
Bucuresti in Dosarul nr. 2.415/2000.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman