DECIZIE Nr.
282 din 28 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1)
si art. 8 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea si functionarea sistemului de asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 368 din 27 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Mihaela Cîrstea - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitu-ţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin.
(1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate, excepţie ridicată de Savin Năstase în Dosarul nr. 5.444/2005 al
Tribunalului Arad - Secţia comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere
ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că autorul
excepţiei critică aspecte legate de aplicarea şi interpretarea prevederilor
art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 150/2002.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 30 noiembrie 2005, pronunţată în
Dosarul nr. 5.444/2005, Tribunalul Arad - Secţia comercială şi contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin.
(1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost invocată de Savin Năstase într-o
cauză de contencios administrativ având ca obiect anularea unui ordin emis de preşedintele Casei de
Asigurări de Sănătate Arad.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege criticate contravin
dispoziţiilor art. 47, 53 şi 57 din Constituţie. In opinia sa, nimeni nu poate
fi obligat să îşi respecte sau să îşi exercite un drept propriu şi consideră că
nu poate fi obligat să achite contribuţia la Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate, din moment ce nu doreşte să beneficieze de servicii
medicale pe teritoriul României.
Tribunalul Arad - Secţia comercială şi contencios
administrativ apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale. Precizează că
reglementarea obligaţiei de contribuţie la Fondul naţional unic de asigurări
sociale de sănătate reprezintă consacrarea la nivelul legii a regulii
constituţionale potrivit căreia cetăţenii au dreptul la asistenţă medicală în
unităţile sanitare de stat. Apreciază că obligaţia persoanelor de a contribui
la constituirea fondului menţionat nu pune în discuţie restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau libertăţi. In ceea ce priveşte critica prin
raportare la dispoziţiile art. 57 din Constituţie, consideră că nu poate fi
reţinută, întrucât aceste prevederi constituţionale nu au incidenţă în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind
organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 838 din 20 noiembrie 2002, modificată şi completată prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 645
din 21 iulie 2005. Dispoziţiile de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 1 alin. (2) lit. d): „Asigurările sociale de sănătate sunt obligatorii şi funcţionează
ca un sistem unitar, pe baza următoarelor principii: (...)
d) participarea obligatorie la plata contribuţiei de
asigurări sociale de sănătate pentru formarea fondului naţional unic de
asigurări sociale de sănătate;";
- Art. 4 alin. (1): „Sunt asiguraţi, potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, toţi
cetăţenii români cu domiciliul în ţară, precum şi cetăţenii străini şi
apatrizii care au domiciliul sau reşedinţa în România şi fac dovada plăţii
contribuţiei la fond, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.";
- Art. 8 alin. (1): „Obligaţia virării contribuţiei pentru asigurările sociale de
sănătate revine persoanei juridice sau fizice care angajează persoane pe bază de contract individual de
muncă sau în baza unui statut special prevăzut de lege, precum şi persoanelor
fizice, după caz."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat contravine următoarelor dispoziţii din Legea
fundamentală: art. 47 - „Nivelul de trai", art. 53 - „Restrângerea exerciţiului
unor drepturi sau al unor libertăţi" şi art.
57 - „Exercitarea drepturilor şi a libertăţilor".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că stabilirea existenţei sau inexistenţei calităţii de asigurat a
autorului excepţiei şi, implicit, obligativitatea plăţii contribuţiei la Fondul
naţional unic de asigurări sociale de sănătate constituie o problemă de fapt
care excedează competenţei instanţei de contencios constituţional. Pronunţarea
asupra aspectelor de interpretare şi aplicare a legii este de competenţa
exclusivă a instanţei de judecată în faţa căreia a fost ridicată excepţia de
neconstituţionalitate.
Pe de altă parte, deşi autorul excepţiei susţine că
prevederile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002
încalcă dispoziţiile art. 47, 53 şi 57 din Constituţie, nu argumentează în nici
un fel în ce rezidă această contradicţie, astfel încât şi sub acest aspect
critica este neîntemeiată, urmând a fi respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a art. 1 alin.
(2) lit. d), art. 4 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Savin Năstase în Dosarul
nr. 5.444/2005 al Tribunalului Arad - Secţia comercială şi contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 martie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu