DECIZIE Nr. 282 din 29 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat
in dificultate, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 902 din 12 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997,
republicata, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Galati - Comisia pentru
protectia copilului in Dosarul nr. 2.235/2002 al Judecatoriei Galati.
La apelul nominal raspunde Gigel Lacusta, lipsa fiind autorul exceptiei,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, intrucat posibilitatea atacarii actelor emise
de Comisia pentru protectia copilului la instanta judecatoreasca de drept comun
nu aduce atingere dispozitiilor art. 48 din Constitutie, invocat ca fiind
incalcat.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 aprilie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.235/2002,
Judecatoria Galati a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/1997, republicata. Exceptia a fost ridicata de Consiliul
Judetean Galati - Comisia pentru protectia copilului Galati, prin consilier juridic,
intr-un litigiu avand ca obiect contestatia formulata de Gigel Lacusta
impotriva unei hotarari a comisiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile de lege criticate sunt contrare dispozitiilor art. 48 din
Constitutie, deoarece Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 are
caracter de lege ordinara, iar nu de lege organica, astfel cum prevede textul
constitutional.
Judecatoria Galati apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt
constitutionale.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arata ca, intrucat art. 34 din Ordonanta de urgenta nr. 26/1997,
republicata, prevede accesul la justitie prin atacarea actelor emise de comisie
la instanta judecatoreasca de drept comun, nu se poate vorbi despre limitarea
dreptului persoanei vatamate de o autoritate administrativa de a se adresa
justitiei. Dimpotriva, acest drept este continut in insusi textul legal a carui
neconstitutionalitate se invoca. Cu privire la afirmatia autorului exceptiei,
in sensul ca instanta de drept comun poate anula actele emise de comisie, in
timp ce instanta de contencios administrativ nu ar avea aceasta posibilitate,
Guvernul arata ca aceasta este eronata, deoarece scopul controlului judiciar
este tocmai acela al anularii unui act administrativ care prejudiciaza
interesele unei persoane.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
34 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia
copilului aflat in dificultate, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 108/1998 [lege adoptata de cele doua Camere ale Parlamentului, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutie]. In temeiul art. II
din aceasta lege, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 a fost
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din 24 iulie
1998, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Textul criticat are urmatorul continut: "Hotararea comisiei poate fi
atacata la judecatoria teritoriala competenta, potrivit normelor de drept
comun."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca aceste dispozitii de
lege sunt contrare prevederilor art. 48 din Constitutie. Acest text
constitutional prevede in alin. (1) ca "Persoana vatamata intr-un drept al
sau de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea
in termenul legal a unei cereri, este indreptatita sa obtina recunoasterea
dreptului pretins, anularea actului si repararea pagubei", iar in alin.
(2) face precizarea in sensul careia "Conditiile si limitele exercitarii
acestui drept se stabilesc prin lege organica". Se considera ca textul
art. 34 din ordonanta, care trimite la instanta de drept comun, in ceea ce
priveste judecarea contestatiei impotriva hotararii Comisiei pentru protectia
copilului, infrange dispozitiile art. 48 alin. (2) din Constitutie, care prevad
ca exercitarea acestui drept trebuie reglementat prin lege organica, ceea ce -
se afirma - nu este cazul Legii nr. 108/1998 pentru aprobarea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 26/1997. Se mai sustine ca renuntarea la contenciosul
administrativ in favoarea contenciosului de drept comun ar prejudicia
interesele copiilor fata de care s-a dispus luarea unei anumite masuri, care ar
putea fi desfiintata de instanta de drept comun. De asemenea, se arata ca
instanta de drept comun se poate substitui Comisiei pentru protectia copilului,
putand modifica sau anula actele acesteia, si ca instanta de contencios
administrativ nu ar avea aceasta posibilitate.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca prin textul
de lege criticat nu s-a adus nici o atingere dispozitiilor art. 48 din
Constitutie.
Faptul ca, spre deosebire de art. 29 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 26/1997 (in redactarea initiala), care prevedea ca "Hotararea Comisiei
pentru protectia copilului poate fi atacata in conditiile Legii contenciosului
administrativ", in art. 34 din aceeasi ordonanta (in redactarea data prin
Legea nr. 108 din 2 iunie 1998), s-a prevazut ca "Hotararea comisiei poate
fi atacata la judecatoria teritoriala competenta, potrivit normelor de drept
comun" nu poate fi considerat contrar prevederilor art. 48 din
Constitutie, deoarece noua optiune a legiuitorului asigura accesul partii
interesate la caile de atac impotriva hotararilor Comisiei pentru protectia
copilului. Afirmatia autorului exceptiei, in sensul ca folosirea cailor de atac
in procedura de drept comun ar asigura o aparare mai putin eficienta a
intereselor copilului aflat in dificultate decat procedura contenciosului
administrativ, nu are suport in realitate. Legiuitorul a urmarit tocmai o mai
lesnicioasa cale de realizare a intereselor copilului. In consecinta, nu se
poate sustine ca prevederile de lege criticate aduc atingere dreptului
consfintit in art. 48 din Legea fundamentala.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/1997 privind protectia copilului aflat
in dificultate, exceptie ridicata de Consiliul Judetean Galati - Comisia pentru
protectia copilului in Dosarul nr. 2.235/2002 al Judecatoriei Galati.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu