DECIZIE Nr. 281 din 30 octombrie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin.
3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 16 din 14 ianuarie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata din oficiu de Tribunalul
Maramures - Sectia comerciala in Dosarul nr. 2.087/2000.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii
Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 23 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 2.087/2000,
Tribunalul Maramures - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii
nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie ridicata de instanta
din oficiu, in cadrul unui litigiu de munca ce are ca obiect contestatia
formulata impotriva desfacerii disciplinare a unui contract de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecata
sustine ca dispozitiile ordonantei criticate sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 114, deoarece prin acestea "nu se puteau modifica
dispozitiile unei legi organice cum este Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca". In ceea ce priveste art. IV alin. 3 din aceeasi ordonanta
se considera ca dispozitiile acestuia incalca art. 49 din Constitutie, intrucat
restrang drepturile procesuale ale partilor, in sensul ca acestea "nu vor
avea o judecata echitabila la care au dreptul potrivit art. 6 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ratificata
prin Legea nr. 30/1994".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
IV alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind
modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie
1999), aprobata si modificata prin Legea nr. 118/2001 (publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001), dispozitii care au
urmatoarea redactare: "Recursurile declarate sau aflate in curs de
judecata vor fi trecute la sectiile care judeca conflicte de munca si litigii
de munca din cadrul tribunalelor."
Textele constitutionale invocate de instanta de judecata ca fiind incalcate
sunt art. 114, referitor la Delegarea legislativa, si art. 49, privind
Restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca nu poate fi
primita nici una dintre criticile de neconstitutionalitate formulate de
instanta de judecata.
Astfel, Curtea constata ca este nejustificata sustinerea potrivit careia
ordonanta de urgenta criticata contravine prevederilor constitutionale ale art.
114, intrucat ar modifica dispozitiile unei legi organice, si anume Legea nr.
92/1992. In jurisprudenta sa, concretizata in numeroase decizii, ca de exemplu
Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, si Decizia nr. 15 din 25
ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267
din 14 iunie 2000, Curtea Constitutionala a statuat ca dispozitiile art. 114
din Constitutie nu prevad interdictia de a se emite ordonante de urgenta in
domeniul legilor organice, limitarea prevazuta pentru ordonantele emise in baza
legii de abilitare nefiind aplicabila in cazul ordonantelor de urgenta.
Nu poate fi primita nici critica potrivit careia art. IV alin. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 contravine art. 49 din
Constitutie, in sensul ca este restrans exercitiul drepturilor procesuale ale
partilor. Acest text de lege stabileste instanta competenta sa solutioneze
recursurile in materia conflictelor de munca dupa data infiintarii completelor
specializate create in temeiul art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992,
republicata, modificata si completata prin aceasta ordonanta de urgenta.
Potrivit prevederilor constitutionale ale art. 125 alin. (3) si ale art.
128, stabilirea competentei si a cailor de atac intra in atributia exclusiva a
legiuitorului, care poate institui reguli deosebite, in considerarea unor
situatii deosebite, cu conditia de a nu se aduce atingere unor norme sau
principii constitutionale. Aceasta inseamna ca existenta unor proceduri
speciale poate determina si instituirea unor reglementari corespunzatoare, care
sa atribuie caracter definitiv unor hotarari judecatoresti ori sa limiteze
intr-un fel sau altul exercitarea cailor de atac. Asa fiind, Curtea observa ca
prevederile constitutionale ale art. 49, raportate la cele ale art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, nu
sunt incidente in cauza, intrucat stabilirea competentei diferitelor instante
judecatoresti si a cailor de atac impotriva hotararilor acestora nu lezeaza
dreptul persoanei "la judecarea in mod echitabil, in mod public, de catre
o instanta independenta si impartiala, instituita de lege", a cauzei sale,
nefiind obligatorie existenta mai multor grade de jurisdictie.
In acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin numeroase decizii,
ca de exemplu Decizia nr. 38 din 26 februarie 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998, si Decizia nr. 93 din
27 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249 din
15 mai 2001.
Deoarece in cauza de fata nu au intervenit elemente noi care sa justifice
schimbarea in materie a jurisprudentei Curtii Constitutionale, exceptia urmeaza
sa fie respinsa ca neintemeiata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV alin. 3
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si
completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, exceptie
ridicata din oficiu de Tribunalul Maramures - Sectia comerciala in Dosarul nr.
2.087/2000.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 30 octombrie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman