DECIZIE Nr. 280 din 29 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 202 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, aprobata cu modificari prin Legea nr. 200/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 886 din 9 decembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, exceptie ridicata de Cooperativa
de credit - Banca populara Darasti in Dosarul nr. 2.734/2001 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde avocat Iosif Friedmann Nicolescu, pentru autorul
exceptiei, si Casa Centrala "Creditcoop" din Bucuresti, reprezentata
prin consilier juridic Mircea Claudiu Preda, lipsind celelalte parti, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Autorul exceptiei, prin reprezentant, solicita admiterea acesteia si constatarea
ca prevederile art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 sunt
contrare dispozitiilor art. 21 alin. (2), art. 123 alin. (1), art. 125, 126,
128 si 20 din Constitutie, cu referire la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Reprezentantul Casei Centrale "Creditcoop" din Bucuresti arata ca
este de acord cu punctul de vedere al autorului exceptiei, pe care si-l
insuseste.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata, considerand ca textul de lege
criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.734/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit, exceptie invocata de Cooperativa de
credit - Banca populara Darasti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
prevederile art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 se aduce
atingere principiilor consacrate de art. 123 alin. (1) si de art. 125 din
Constitutie, deoarece, pe de o parte, "hotararea pronuntata de Consiliul
de administratie al Bancii Nationale a Romaniei nu a fost pronuntata in numele
legii", iar pe de alta parte, "membrii Consiliului de administratie
nu fac parte din autoritatea judecatoreasca". De asemenea, autorul
exceptiei invoca si neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 202 din ordonanta
de urgenta in raport cu prevederile art. 126 din Legea fundamentala, intrucat
sedinta Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei nu a fost
publica. Aratand ca ordonanta de urgenta "incalca Constitutia, dar si
multe din principiile procedurii civile" si ca "hotararea pronuntata
este sub toate aspectele neconstitutionala", autorul exceptiei invoca si
incalcarea dispozitiilor art. 128 din Legea fundamentala. De asemenea, sustine
ca textul de lege criticat este contrar prevederilor art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ considera
ca dispozitiile art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 nu
sunt contrare dispozitiilor constitutionale invocate, deoarece este prevazut
"accesul la justitie prin posibilitatea de sesizare a instantei de
judecata, dupa regulile de competenta si de procedura stabilite de
legiuitor". Apreciind ca exceptia este neintemeiata, instanta mai arata ca
sustinerea privitoare la neconstitutionalitatea art. 202 din ordonanta de
urgenta, prin raportare la prevederile art. 20 alin. (2) din Constitutie, cu
referire la art. 8 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, "urmeaza a fi interpretata ca vizand, in
realitate, art. 6 alin. (1) din Conventie, privind dreptul la un proces
echitabil".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Se arata ca sustinerea autorului exceptiei privind incalcarea prin textul de
lege criticat a dispozitiilor constitutionale ale art. 123 alin. (1) si ale
art. 125 nu poate fi retinuta, deoarece, pe de o parte, "hotararea
Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei reprezinta un act
administrativ-jurisdictional, legiuitorul optand in acest caz pentru
instituirea unei jurisdictii administrative, prealabile celei
judecatoresti", iar pe de alta parte, "posibilitatea atacarii la
Curtea Suprema de Justitie a hotararii Consiliului de administratie al Bancii
Nationale a Romaniei constituie o materializare a principiului accesului liber
la justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie". Referitor la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 202 din ordonanta de urgenta, prin
raportare la prevederile art. 126 din Legea fundamentala, se arata ca
"trebuie observat ca principiul publicitatii are in vedere sedinta de
judecata si nu procedura administrativ-jurisdictionala speciala reglementata de
textul criticat". Se considera ca nu poate fi retinuta nici sustinerea
autorului exceptiei privind incalcarea art. 128 din Constitutie, deoarece
"hotararea Consiliului de administratie al Bancii Nationale a Romaniei
este supusa controlului judiciar, prin posibilitatea atacarii acesteia la
Curtea Suprema de Justitie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 330 din 14 iulie 2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 200/2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 300 din 8 mai 2002.
Textul criticat are urmatorul continut: "Actele emise in aplicarea
prezentei ordonante de urgenta pot fi contestate in termen de 15 zile de la
comunicarea acestora la Consiliul de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei, care se pronunta prin hotarare in termen de 30 de zile de la data
sesizarii.
Hotararea consiliului de administratie poate fi atacata la Curtea Suprema
de Justitie in termen de 15 zile de la comunicare."
Autorul exceptiei sustine ca acest text de lege contravine prevederilor
constitutionale ale art. 21 alin. (2), conform carora nici o lege nu poate
ingradi exercitarea accesului liber la justitie, ale art. 123 alin. (1),
privind infaptuirea justitiei, ale art. 125, referitoare la instantele
judecatoresti, ale art. 126, care reglementeaza caracterul public al
dezbaterilor, ale art. 128, privind folosirea cailor de atac, si ale art. 20,
cu referire la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale.
Examinand dispozitia legala criticata, prin raportare la prevederile
constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata.
I. Referitor la prima critica de neconstitutionalitate, aceasta este
neintemeiata, deoarece instituirea unei proceduri administrativ-jurisdictionale
nu este contrara principiului prevazut la art. 21 din Constitutie, privind
liberul acces la justitie, cat timp decizia organului administrativ de
jurisdictie poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti. In acest sens
Curtea a statuat prin Decizia nr. 41 din 12 aprilie 1995, ramasa definitiva
prin Decizia nr. 97 din 24 octombrie 1995, ambele publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 8 din 17 ianuarie 1996.
II. Textul de lege criticat, reglementand o modalitate procedurala
prealabila actiunii la instantele judecatoresti, nu contravine nici art. 123
alin. (1) din Constitutie, intrucat nu se constituie o instanta judecatoreasca
in intelesul acestor prevederi ale Legii fundamentale. Prin Decizia Plenului
nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea Constitutionala a statuat ca un organ cu
activitate jurisdictionala nu se poate substitui instantei judecatoresti,
astfel ca partilor nu li se limiteaza exercitarea unui drept consfintit de
Constitutie.
III. In ceea ce priveste critica formulata de autorul exceptiei, potrivit
careia dispozitiile art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
contravin prevederilor art. 125 din Constitutie, Curtea constata ca si aceasta
este neintemeiata. Potrivit prevederilor art. 125 alin. (3), "Competenta
si procedura de judecata sunt stabilite de lege". Asa fiind, instituirea
unei proceduri derogatorii de la dreptul comun, in care primul grad are
caracter administrativ-jurisdictional, constituie un atribut exclusiv al
legiuitorului si in consecinta nu contravine prevederilor constitutionale.
IV. Curtea nu poate retine nici critica conform careia dispozitiile art.
202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 sunt contrare
prevederilor art. 126 din Constitutie, prin aceea ca sedinta Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei nu a fost publica, deoarece
publicitatea sedintelor de judecata este unul dintre principiile fundamentale
ale infaptuirii justitiei, fara incidenta asupra procedurilor
administrativ-jurisdictionale.
V. De asemenea, Curtea constata ca este neintemeiata si sustinerea
autorului exceptiei privind neconstitutionalitatea textului de lege criticat,
in sensul ca se ingradeste accesul la toate gradele de jurisdictie. Potrivit
art. 128 din Constitutie, legiuitorul este acela care stabileste atat caile de
atac, cat si modalitatea folosirii acestora. Aceasta inseamna ca existenta unor
proceduri speciale poate determina si instituirea unor reglementari
corespunzatoare, care sa atribuie caracter definitiv unor hotarari
judecatoresti ori sa limiteze intr-un fel sau altul exercitarea cailor de atac.
VI. In sfarsit, Curtea retine ca existenta unei proceduri prealabile
administrativ-jurisdictionale este acceptata si in jurisprudenta Curtii
Europene a Drepturilor Omului, jurisprudenta prin care, in legatura cu
aplicarea art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, s-a subliniat ca "Ratiuni de flexibilitate si
eficienta, care sunt pe deplin compatibile cu protectia drepturilor omului, pot
justifica interventia anterioara a unor organe administrative sau profesionale
[...] ce nu satisfac sub fiecare aspect in parte exigentele mentionatelor
prevederi; un asemenea sistem poate fi reclamat de traditia juridica a mai
multor state membre ale Consiliului Europei" (cazul "Le Compte, Van
Leuven si De Meyere contra Belgiei", 1981). In consecinta, nu poate fi
primita nici sustinerea autorului exceptiei privind contrarietatea dintre
prevederile art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 si cele ale
art. 20 din Constitutie, cu referire la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si (6) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 202 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, exceptie ridicata de Cooperativa de credit - Banca
populara Darasti in Dosarul nr. 2.734/2001 al Curtii Supreme de Justitie -
Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu