Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 280 din 26 mai 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 541 din 27 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida               - presedinte
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Petre Ninosu            - judecator
    Ion Predescu            - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Florentina Balta        - procuror
    Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Gavril Deme in Dosarul nr. 236/R/CA/2005 al Tribunalului Teleorman - Sectia civila, Complet specializat pentru asigurari sociale.
    La apelul nominal se prezinta personal autorul exceptiei, Gavril Deme, lipsa fiind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, aratand ca prevederile legale criticate contravin principiului constitutional al egalitatii in drepturi.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. In acest sens, arata ca prevederile art. 15 din Legea nr. 164/2001 nu instituie privilegii ori discriminari, intrucat cei care beneficiaza de pensia militara de stat se afla intr-o situatie diferita fata de cea a persoanelor asigurate in sistemul public de pensii.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 236/R/CA/2005, Tribunalul Teleorman - Sectia civila, Complet specializat pentru asigurari sociale a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat. Exceptia a fost ridicata de Gavril Deme cu prilejul solutionarii unei actiuni civile avand ca obiect un conflict de asigurari sociale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine, in esenta, ca prevederile legale criticate contravin principiului constitutional al egalitatii in drepturi. In acest sens, arata ca art. 15 din Legea nr. 164/2001 nu recunoaste beneficiile reducerii varstei standard de pensionare si al acordarii sporului aferent conditiilor speciale in care a fost desfasurata activitatea, beneficii care se regasesc insa consacrate in Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Prin prisma acestui fapt, textul de lege criticat face o discriminare vadita, pe de o parte, intre cadrele militare active si cele in rezerva sau retragere, iar pe de alta parte, intre cadrele militare in rezerva si orice alt cetatean cu grupa unu de munca in sistemul public de pensii.
    Tribunalul Teleorman - Sectia civila, Complet specializat pentru asigurari sociale considera ca exceptia ridicata nu este intemeiata, deoarece "nu exista egalitate intre cele doua situatii juridice, respectiv intre cea in care se afla reclamantul, trecut in rezerva inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 164/2001, si cea a celorlalte cadre militare aflate sub imperiul prezentei legi". De asemenea, arata ca art. 15 din Legea nr. 164/2001 creeaza posibilitatea ca, la data pensionarii, cadrele militare in rezerva sa beneficieze de doua pensii, una militara si alta civila, corespunzator perioadei cat au lucrat in sistemul civil si celei lucrate in sistemul militar.
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece tratamentul juridic diferentiat, prevazut pentru anumite categorii de cadre militare, este deplin justificat de situatiile obiectiv diferite in care se afla acele cadre militare, iar reglementarea este rezultatul optiunii libere a legiuitorului. De altfel, arata ca de la beneficiul prevederilor Legii nr. 164/2001 nu sunt excluse nici cadrele militare in rezerva sau in retragere, art. 15 din Legea nr. 164/2001 prevazand posibilitatea inscrierii acestor persoane la pensia militara la data implinirii varstei standard stabilite de Legea nr. 19/2000.
    Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 15 din Legea nr. 164/2001 sunt constitutionale in raport cu prevederile art. 16 din Constitutie, intrucat "nu instituie privilegii sau discriminari intre cetatenii aflati in situatii identice". In acest sens, arata ca "persoanele care urmeaza sa beneficieze de pensie militara de stat, in conditiile prevazute de dispozitiile legale indicate, se afla intr-o situatie diferita fata de cea a altor categorii de cadre militare, ceea ce justifica si tratamentul juridic diferentiat".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia Romaniei, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 748 din 14 octombrie 2002, dispozitii potrivit carora "Cadrele militare care la data trecerii in rezerva nu indeplinesc conditiile de acordare a unei pensii, dar au o vechime in serviciul militar de cel putin 15 ani pentru barbati si 10 ani pentru femei, beneficiaza de pensie militara de stat la implinirea varstelor standard prevazute in Legea nr. 19/2000, proportional cu numarul anilor de serviciu militar."
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestui text de lege, autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine sociala.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca esenta criticii aduse dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 164/2001 consta in aceea ca acest text de lege nu recunoaste beneficiul reducerii varstei standard de pensionare prin luarea in calcul a sporurilor de vechime aferente perioadei in care activitatea a fost desfasurata in conditii speciale, asa cum prevede art. 167^1 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Autorul exceptiei considera, prin urmare, ca se creeaza o discriminare intre cadrele militare care raman in activitate militara pana la pensionare si cele care au fost trecute in rezerva sau retragere inainte de data pensionarii.
    In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, potrivit careia art. 15 din Legea nr. 164/2001 este discriminatoriu, deoarece nu recunoaste beneficiul reducerii varstei standard de pensionare prin luarea in calcul a sporurilor de vechime aferente perioadei in care activitatea a fost desfasurata in conditii speciale, Curtea constata ca o astfel de motivatie a fost luata in considerare si cu prilejul pronuntarii Deciziei nr. 355 din 10 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003. Astfel, avand a analiza constitutionalitatea prevederilor art. 41, art. 167^1 si art. 194 din Legea nr. 19/2000, Curtea a statuat ca "asiguratii care nu au stagiul complet de cotizare in sistemul public, dar au realizat stagii de cotizare, respectiv vechime in serviciu, in alte sisteme de pensii si asigurari sociale, cum este sistemul pensiilor militare de stat reglementat de Legea nr. 164/2001, sunt intr-o situatie diferita si in consecinta si tratamentul juridic este diferit, fara ca prin aceasta sa se instituie vreo discriminare. Astfel, desi cele doua sisteme de pensii isi recunosc reciproc stagiile de cotizare, respectiv vechimea in munca sau vechimea in serviciu, pensia pentru limita de varsta, inclusiv alte drepturi de asigurari sociale in sistemul public, se acorda numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem, pe cand dispozitiile Legii nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod egal tuturor asiguratilor care se afla in situatiile prevazute de acestea.
    Totodata, faptul ca art. 194 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca prestatiile de asigurari sociale in sistemul public se stabilesc numai pentru stagiul de cotizare realizat in acest sistem reprezinta vointa legiuitorului, care a inteles ca persoanele care nu se afla in asemenea situatii sa beneficieze de alte reglementari legale, in speta, de cele cuprinse in Legea nr. 164/2001. Or, asa cum s-a statuat in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu prin Decizia nr. 48 din 16 martie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 242 din 1 iunie 2000, principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii diferite".
    Prin Decizia nr. 404 din 28 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 896 din 15 decembrie 2003, Curtea s-a pronuntat asupra constitutionalitatii insesi a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 164/2001, statuand ca acest text de lege nu instituie o situatie discriminatorie intre cadrele militare care raman in activitatea militara pana la pensionare si cele care au fost trecute in rezerva sau retragere inainte de data pensionarii.
    In fundamentarea acestei decizii, Curtea a retinut ca, potrivit art. 3 din Legea nr. 164/2001, "De prevederile prezentei legi beneficiaza cadrele militare in activitate, in rezerva sau in retragere, denumite in continuare cadre militare, precum si urmasii acestora".*)
------------
    *) In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 541 din 27 iunie 2005 acest act normativ era indicat gresit ca fiind Legea nr. 19/2000.

    Conform art. 10 din aceeasi lege, sistemul pensiilor militare de stat cuprinde pensia de serviciu, pensia de invaliditate si pensia de urmas, iar art. 11 prevede ca pensia de serviciu poate fi pentru limita de varsta, anticipata si anticipata partiala.
    Tinand seama de continutul acestor reglementari, Curtea a constatat ca persoanele care urmeaza sa beneficieze de una dintre cele trei categorii de pensie de serviciu se afla in situatii obiectiv diferite si astfel se justifica tratamentul juridic diferentiat.
    Cu acelasi prilej, Curtea a statuat ca "pensiile militare de serviciu, fiind mai avantajoase decat alte categorii de pensii, conform optiunii legiuitorului, se acorda persoanelor care raman in activitatea militara pana la pensionare, dar nu sunt excluse de la acest beneficiu nici fostele cadre militare, avand in vedere dispozitiile art. 15 din Legea nr. 164/2001 [...].
    Pensia de serviciu anticipata, prevazuta de art. 13 din Legea nr. 164/2001, se poate acorda numai in cazul indeplinirii anumitor conditii speciale, in afara de cele referitoare la varsta si la vechime, legate de motivele trecerii in rezerva sau direct in retragere, cum sunt: implinirea limitei de varsta in grad; reorganizarea unitatii militare si reducerea unor functii; alte motive sau nevoi ale institutiei militare; inaptitudinea sau aptitudinea limitata pentru serviciul militar. Aceste conditii speciale demonstreaza si situatia diferita a cadrelor militare care solicita acordarea acestui tip de pensie".
    Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa justifice schimbarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, considerentele si solutia din decizia mentionata anterior isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, exceptie ridicata de Gavril Deme in Dosarul nr. 236/R/CA/2005 al Tribunalului Teleorman - Sectia civila, Complet specializat pentru asigurari sociale.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 26 mai 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Patricia Marilena Ionea



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 280/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 280 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 280/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu