DECIZIE Nr. 277 din 26 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 alin.
(6), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 541 din 27 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 195 alin. (4), (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Recoli Concept" - S.R.L. Galati in Dosarul nr. 2.072/COM/2004 al
Tribunalului Galati - Sectia comerciala.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca prevederile legale criticate nu impun
sarcini fiscale, ci stimuleaza personalul cu atributii in administrarea
creantelor fiscale locale pentru indeplinirea atributiilor de serviciu.
Totodata se mai arata ca in cazul in care contribuabilul se considera vatamat
prin actele incheiate de inspectorii fiscali, acesta le poate contesta in
justitie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 februarie 2005, pronuntata in Dosarul nr.
2.072/COM/2004, Tribunalul Galati - Sectia comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195
alin. (4), (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Recoli Concept"
- S.R.L. Galati in Dosarul nr. 2.072/COM/2004 al acelei instante, avand ca
obiect solutionarea unei actiuni impotriva deciziei emise de Directia Generala
a Finantelor Publice, prin care s-a solutionat contestatia impotriva unui
proces-verbal incheiat de organul de inspectie fiscala. Prin acest
proces-verbal au fost stabilite in sarcina autorului exceptiei obligatii
fiscale suplimentare, dobanzi si penalitati de intarziere.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prevederile art. 187 alin. (4), (5) si (6) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala contravin textului constitutional al art. 53
[devenit art. 56 dupa revizuirea si republicarea Constitutiei].
In argumentarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia arata
ca dispozitiile legale criticate "creeaza premisa pentru ca inspectorii
fiscali sa stabileasca in mod abuziv obligatii suplimentare de plata si sa
aplice contraventii cat mai mari contribuabililor, pentru a incasa in propriul
lor interes cota de 5% pe care le-o permite legea". De asemenea, se mai
arata ca prevederile art. 187 alin. (4), (5) si (6) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 au impus o practica de natura a conduce la "abuzuri evidente
din partea inspectorilor fiscali".
Tribunalul Galati - Sectia comerciala, formulandu-si opinia asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, considera ca aceasta este
neintemeiata. In argumentarea acestei opinii instanta arata ca "sumele
retinute in sarcina contribuabililor prin acte administrative fiscale incheiate
de organele de control nu sunt stabilite arbitrar, ci in baza unor criterii
legale". De asemenea, se mai arata ca acel "contribuabil care se
simte lezat in drepturile sale printr-un act administrativ fiscal are dreptul
de a-l contesta, atat in baza dispozitiilor Codului de procedura fiscala, cat
si la instantele de contencios administrativ, in baza Legii nr. 554/2004,
existand si posibilitatea suspendarii executarii actului atacat". Astfel,
numai "dupa epuizarea tuturor cailor de atac, sumele cuprinse in titlurile
de creanta si in celelalte acte administrative fiscale sunt stabilite in mod
irevocabil".
Instanta apreciaza ca, in conformitate cu textul art. 187 alin. (4), (5) si
(6) din Codul de procedura fiscala, devenit in urma republicarii acestuia art.
195, "cota de 5% [...] se retine din sume al caror cuantum nu mai poate fi
pus in discutie". In consecinta, se considera ca "nu se poate retine
ca functionarii publici din cadrul organelor fiscale au libertatea de a stabili
arbitrar sume in sarcina contribuabililor, cu atat mai mult cu cat, potrivit
dispozitiilor alin. (2) si (3) ale art. 195, se instituie raspunderea
patrimoniala a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale pentru
prejudiciile cauzate contribuabilului de functionarii publici, in exercitarea
atributiilor de serviciu, precum si raspunderea personala civila si penala a
functionarilor publici pentru aceleasi considerente".
De asemenea, se mai arata ca textul legal criticat nu incalca dispozitiile
art. 56 din Constitutie, intrucat "functionarii publici din cadrul
organelor fiscale nu obliga contribuabilii la prestatii in afara cadrului
legal, ci doar la cele stabilite prin lege".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, "in
exercitarea drepturilor, ceea ce se prezuma si se impune este buna-credinta,
astfel cum rezulta din prevederile art. 57 din Constitutie", in acest sens
fiind si prevederile legale criticate de autorul exceptiei. De asemenea, se mai
sustine in continuare ca, in conformitate cu dispozitiile art. 52 din
Constitutie, "cel interesat are posibilitatea de a ataca actul fiscal
nelegal si de a supune orice abuz rigorilor legii".
Totodata Guvernul apreciaza ca textul art. 195 alin. (4), (5) si (6) din
Codul de procedura fiscala creeaza "posibilitatea stimularii indeplinirii
atributiilor cu respectarea intocmai a cerintelor legii si nu pentru a le
incalca". In consecinta, "scopul reglementarii criticate nu poate fi
considerat [...] contrar prevederilor Constitutiei".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata, intrucat, "fara a stabili sarcini fiscale pentru
contribuabili, textele criticate stabilesc dreptul unitatilor
administrativ-teritoriale, in calitatea lor de creditor fiscal, de a constitui
fonduri pentru acordarea de stimulente personalului cu atributii in
administrarea creantelor fiscale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie dispozitiile art. 187 alin. (4), (5) si (6) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, astfel cum au fost modificate
si completate prin dispozitiile art. I pct. 134 din Legea nr. 174/2004 de
aprobare a acestei ordonante, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 465 din 25 mai 2004. Anterior sesizarii Curtii, in temeiul art.
II din Legea nr. 174/2004, Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 560 din 24 iunie 2004.
Curtea constata ca, in urma republicarii Codului de procedura fiscala,
solutia legislativa cuprinsa initial de art. 187 alin. (4), (5) si (6) se
regaseste in textul art. 195 alin. (6), (7) si (8). In consecinta, potrivit
jurisprudentei sale, Curtea se va pronunta prin prezenta decizie cu privire la
constitutionalitatea acestui din urma text legal. Dispozitiile criticate ca
fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
"(6) Unitatile administrativ-teritoriale, in calitate de creditor
fiscal local, pot constitui lunar fonduri pentru acordarea de stimulente
personalului din compartimentele de specialitate, cu atributii in administrarea
creantelor fiscale locale, prin aplicarea unei cote de 5% asupra sumelor
incasate:
a) prin executarea silita, conform legii;
b) in cadrul procedurii de reorganizare judiciara si a falimentului;
c) din impozitele si taxele locale stabilite ca urmare a constatarii de
bunuri sau servicii impozabile ori taxabile, stabilite suplimentar peste
nivelul celor declarate de contribuabil, rezultat al inspectiilor fiscale
efectuate, precum si din dobanzile si penalitatile de intarziere aferente
acestora.
(7) Aprobarea stimulentelor prevazute la alin. (6) se face de catre
ordonatorul de credite, la propunerea conducatorului compartimentului de
specialitate.
(8) Plata stimulentelor aprobate se face in cursul lunii curente pentru
luna precedenta."
Textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei este cel al art. 56,
care are urmatorul cuprins:
"(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe,
la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca,
in esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca prin
constituirea unor fonduri, in valoare de 5% din sumele incasate conform
dispozitiilor art. 195 alin. (6) lit. a) - c) din Codul de procedura fiscala,
pentru acordarea unor stimulente personalului cu atributii in administrarea
creantelor fiscale locale, se creeaza premisele unei practici abuzive din
partea inspectorilor fiscali, ceea ce este de natura a incalca prevederile
constitutionale ale art. 56.
Curtea retine ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate nu contesta
necesitatea existentei unui sistem legal de impuneri si nici existenta vreunei
disproportii intre veniturile supuse sistemului de impuneri si nivelul taxelor
si impozitelor stabilite potrivit legii, ci apreciaza ca instituirea unor
stimulente in favoarea personalului cu atributii in administrarea creantelor
fiscale locale ar putea duce la exercitarea cu rea-credinta a atributiilor
acestuia, determinandu-l sa stabileasca obligatii fiscale mai mari. Cu privire
la acest aspect, Curtea retine ca legislatia fiscala stabileste criteriile
necesare si conditiile pentru stabilirea sarcinilor fiscale, precum si
posibilitatea contribuabililor de a contesta, inclusiv in justitie, actele de
impunere ori cele prin care sunt stabilite amenzi in cazul savarsirii unor
contraventii.
Totodata Curtea constata ca textul legal criticat nu impune sarcini fiscale
sau alte prestatii in sarcina persoanelor fizice ori juridice, ci stabileste
posibilitatea stimularii personalului cu atributii in administrarea creantelor
fiscale locale, in scopul indeplinirii atributiilor de serviciu. De altfel,
stimulentele respective nu sunt stabilite in mod arbitrar sau in afara cadrului
legal, ci in baza unor criterii legale obiective si, prin urmare, modul lor de
stabilire nu poate fi considerat ca premisa unui dezechilibru in stabilirea
sistemului de impuneri.
Curtea retine ca dispozitiile legale criticate, prin ele insele, nu incalca
textul constitutional invocat in sustinerea exceptiei, iar eventualitatea la
care se refera autorul exceptiei, ca personalul cu atributii fiscale sa
savarseasca abuzuri in exercitarea atributiilor de serviciu, reprezinta o
situatie de fapt, a carei stabilire este de resortul autoritatilor competente,
inclusiv a instantelor judecatoresti sesizate in conditiile legii, iar nu a
instantei de contencios constitutional. Astfel, eventualele abuzuri savarsite
in indeplinirea atributiilor de serviciu de catre personalul cu atributii in
administrarea creantelor fiscale locale, potrivit dispozitiilor alin. (2) si
(3) ale art. 195 din Codul de procedura fiscala, atrag raspunderea patrimoniala
a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale pentru prejudiciile
cauzate contribuabilului, precum si raspunderea personala civila si penala a
acestor persoane. De asemenea, Curtea observa ca persoana care se considera
vatamata prin actele incheiate de inspectorii fiscali se poate plange impotriva
acestor acte, in conformitate cu prevederile titlului IX din Codul de procedura
fiscala, organului administrativ competent si, daca este in continuare
nemultumit de solutia data contestatiei sale, se poate adresa instantei de
contencios administrativ, astfel cum a procedat si autorul exceptiei de
neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 alin.
(6), (7) si (8) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Recoli Concept"
- S.R.L. Galati in Dosarul nr. 2.072/COM/2004 al Tribunalului Galati - Sectia
comerciala.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 26 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly