DECIZIE Nr. 277 din 24 octombrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin.
3, cu referire la art. 42 alin. 1 lit. a) teza intai din Decretul nr. 328/1966
privind circulatia pe drumurile publice, republicat, cu modificarile si
completarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 859 din 28 noiembrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Cristina Nicoara - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 42 alin. 3, cu referire la art. 42 alin. 1 lit. a) teza
intai din Decretul nr. 328/1966, exceptie ridicata de Dumitru Chele in Dosarul
nr. 1.940/RC/2002 al Tribunalului Neamt.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 306 C/2002, avand in
vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Bag Ioan in
Dosarul nr. 1.461/RC/2002 al Tribunalului Neamt este identic cu cel al cauzei
mentionate.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile
legale pentru conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
Dosarului nr. 306 C/2002 la Dosarul nr. 305 C/2002, care este primul
inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata, precizand ca dispozitiile art.
42 alin. 3, cu referire la art. 42 alin. 1 lit. a) teza intai din Decretul nr.
328/1966 privind circulatia pe drumurile publice nu incalca prevederile
constitutionale ale art. 23 alin. (8), referitoare la prezumtia de nevinovatie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 28 mai 2002, pronuntate in dosarele nr. 1.461/RC/2002
si, respectiv, nr. 1.940/RC/2002, Tribunalul Neamt a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 42
alin. 3, cu referire la art. 42 alin. 1 lit. a) teza intai din Decretul nr.
328/1966. Exceptia a fost ridicata de Ioan Bag si, respectiv, de Dumitru Chele.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine, in esenta, ca
prevederile din Decretul nr. 328/1966 sunt neconstitutionale, intrucat
contravin dispozitiilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, care instituie
prezumtia de nevinovatie pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti
de condamnare.
Tribunalul Neamt considera exceptia intemeiata, deoarece prin retinerea
permisului de conducere o data cu constatarea infractiunii se ingradeste
libertatea persoanei inainte de pronuntarea unei hotarari de condamnare
definitive.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale,
exceptia fiind neintemeiata. In acest sens se arata ca masura retinerii
permisului de conducere in vederea anularii, pana la ramanerea definitiva a
hotararii judecatoresti de condamnare, reprezinta o masura instituita de
legiuitor pentru realizarea sigurantei circulatiei pe drumurile publice.
Ratiunea acestei masuri rezida in pericolul social ridicat al infractiunilor
mentionate in art. 42 alin. 1 lit. a) si b) din Decretul nr. 328/1966 si in
necesitatea apararii dreptului la viata si la integritate corporala a cetatenilor.
De aceea, restrangerea este conforma cu prevederile art. 49 alin. (1) din
Constitutie, precum si cu cele ale alin. (2) din acelasi articol, deoarece
masura dureaza pana la ramanerea definitiva a hotararilor judecatoresti si nu
afecteaza existenta dreptului, limitand doar temporar exercitiul acestuia.
Retinerea permisului de conducere, in vederea anularii, apare ca o masura
justificata, conforma cu standardele constitutionale si nu poate fi
interpretata ca fiind o incalcare a prezumtiei de nevinovatie, intrucat
retinerea permisului de conducere nu are semnificatia stabilirii vinovatiei
unei persoane inainte de ramanerea definitiva a hotararii de condamnare.
Avocatul Poporului arata ca autorii exceptiei interpreteaza eronat
prevederile art. 23 alin. (8) din Legea fundamentala, referitoare la prezumtia
de nevinovatie, intrucat in cele doua spete infractiunea de ucidere din culpa a
fost deja constatata, iar retinerea permisului de conducere in vederea anularii
este intemeiata atat din punct de vedere moral, cat si juridic. Masura are ca
scop prevenirea unor noi fapte. Se apreciaza, in concluzie, ca dispozitiile
legale criticate sunt constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. I alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, in ambele
dosare, dispozitiile art. 42 alin. 3, cu referire la art. 42 alin. 1 lit. a)
teza intai din Decretul nr. 328/1966 privind circulatia pe drumurile publice,
republicat, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii care au
urmatorul continut:
"Organele politiei anuleaza permisul de conducere in cazul cand
titularul acestuia a fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca
definitiva:
a) pentru infractiunile de ucidere sau vatamare grava a integritatii
corporale ori a sanatatii uneia sau a mai multor persoane, sau pentru
distrugerea unuia sau a mai multor autovehicule, savarsite din culpa, ca urmare
a nerespectarii regulilor de circulatie;
b) pentru infractiunea de conducere a autovehiculelor in stare de ebrietate
ori cu o imbibatie alcoolica in sange ce depaseste limita legala, sau de
sustragere de la recoltarea probelor biologice in vederea stabilirii alcoolemiei;
c) la interzicerea de a exercita profesia sau ocupatia de conducator de
autovehicule.
Permisul de conducere se poate anula si in cazul cand titularul acestuia a
fost condamnat printr-o hotarare judecatoreasca definitiva pentru vreuna din
infractiunile prevazute in art. 22 alin. 4 (infractiuni la regimul circulatiei
pe drumurile publice, omor, lovire sau vatamare cauzatoare de moarte, vatamare
corporala grava, talharie, ultraj cu violenta ori pentru o infractiune de
ultraj contra bunelor moravuri si tulburarea linistii publice), cu exceptia
celor de la art. 37 (conducerea in stare de ebrietate), precum si pentru orice
alta infractiune, daca la savarsirea ei faptuitorul s-a folosit de un
autovehicul, in calitate de conducator.
In cazurile prevazute in alin. 1 lit. a) si b), permisul de conducere va fi
retinut, in vederea anularii, o data cu constatarea savarsirii infractiunii,
iar in cazurile prevazute in alin. 1 lit. c) si alin. 2, dupa ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile art. 42 alin. 3, cu referire la
art. 42 alin. 1 lit. a) teza intai din Decretul nr. 328/1966 sunt contrare
prevederilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, referitoare la prezumtia de
nevinovatie, deoarece masura retinerii permisului de conducere, in vederea
anularii acestuia, se ia la data savarsirii infractiunii, aparand ca o
restrangere a dreptului de a conduce autovehicule inainte de condamnarea
definitiva pentru infractiunea savarsita.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca aceasta
este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Masura retinerii permisului de conducere, in vederea anularii, se ia chiar
in momentul constatarii savarsirii vreuneia dintre infractiunile prevazute de
textul de lege in discutie, ca reactie preventiva imediata fata de fapta
savarsita si de teama repetarii ei de catre conducatorul auto in cauza.
Restrangerea exercitiului dreptului de a conduce in continuare autovehiculul,
inainte de pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive de condamnare,
are ca temei pericolul social deosebit pentru securitatea unor valori de
importanta exceptionala, cum sunt viata sau integritatea corporala a persoanei
si alte valori angajate in traficul rutier. Masura este in concordanta cu
prevederile art. 49 din Constitutie, deoarece: retinerea permisului de
conducere in vederea anularii este determinata de savarsirea unei infractiuni
la regimul sigurantei circulatiei rutiere, dureaza numai pana la pronuntarea
hotararii definitive de condamnare, nu afecteaza existenta dreptului, ci doar
limiteaza temporar exercitiul acestuia. Retinerea permisului de conducere nu
are semnificatia stabilirii vinovatiei inainte de ramanerea definitiva a
hotararii de condamnare.
In cele doua spete, prin rechizitoriul procurorului, s-a retinut, in
sarcina autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, savarsirea infractiunii
de ucidere din culpa in varianta agravata prevazuta in art. 178 alin. 3 din
Codul penal, precum si a infractiunilor de vatamare corporala grava si vatamare
corporala fata de mai multe persoane. Asa fiind, ridicarea permisului de
conducere al faptuitorului, in vederea anularii, apare justificata, iar textele
legale care prevad aceasta masura sunt constitutionale.
Asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 42 si 43 din Decretul nr.
328/1966 Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 181 din 14 iunie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 39 din 21
ianuarie 2002, statuand ca sunt constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 42 alin. 3,
cu referire la art. 42 alin. 1 lit. a) teza intai din Decretul nr. 328/1966
privind circulatia pe drumurile publice, republicat, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Dumitru Chele in Dosarul nr.
1.940/RC/2002 al Tribunalului Neamt si de Bag Ioan in Dosarul nr. 1.461/RC/2002
al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 octombrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu