Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 271 din 22 iunie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 639 din 15 iulie 2004


SmartCity3


    Ion Predescu            - presedinte
    Nicolae Cochinescu      - judecator
    Aspazia Cojocaru        - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Acsinte Gaspar          - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu   - judecator
    Aurelia Popa            - procuror
    Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Teodor Gabriel Porfireanu, Catalin Marian Stere si Alina Bogdan in Dosarul nr. 8.257/LM/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    La apelul nominal raspunde avocat Gheorghe Badica, cu delegatie la dosar, pentru Societatea Comerciala "Integrator" - S.A. din Bucuresti, lipsa fiind autorii exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Societatii Comerciale "Integrator" - S.A. din Bucuresti solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca alin. (1) al art. 195 din Codul muncii contine o "inexactitate", care insa e corectata prin dispozitiile alin. (3) al aceluiasi articol. De asemenea, arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale ale art. 41 si, totodata, solicita Curtii ca, in motivarea deciziei, sa se retina ca autorii exceptiei se refera la un contract de pregatire profesionala, iar nu la contractul individual de munca.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin dreptului la munca, dreptului la invatatura si nici dreptului la libera circulatie. In acest sens, arata ca obligatiile care incumba angajatilor, in situatiile prevazute de dispozitiile legale criticate, rezulta din actul aditional la contractul de munca, care presupune acordul de vointa al partilor.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 18 martie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 8.257/LM/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, exceptie ridicata de Teodor Gabriel Porfireanu, Catalin Marian Stere si Alina Bogdan in cadrul unei cauze avand ca obiect solutionarea cererii prin care societatea comerciala angajatoare "Integrator" - S.A. din Bucuresti a solicitat de la autorii exceptiei de neconstitutionalitate, fostii sai angajati, plata cheltuielilor suportate pentru adaptarea profesionala a acestora.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 25 alin. (1) privind libera circulatie, ale art. 32 alin. (1), referitoare la dreptul la invatatura, ale art. 41 alin. (1) si (2), referitoare la munca si la protectia sociala a muncii, ale art. 42 alin. (1), care interzic munca fortata si ale art. 53 alin. (1) privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, prin aceea ca: fac imposibila initiativa salariatului pentru incetarea contractului individual de munca; obliga salariatul sa munceasca pentru angajator cel putin 3 ani contra vointei sale; obliga salariatul la suportarea tuturor cheltuielilor ocazionate de pregatirea sa profesionala, proportional cu perioada lucrata dupa terminarea cursurilor de pregatire.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu ingradesc drepturile salariatilor, ci, dimpotriva, le protejeaza. Actul aditional la contractul individual de munca privind pregatirea salariatului constituie un contract sinalagmatic, pe care salariatul il incheie doar daca este de acord cu clauzele sale, iar daca l-a acceptat, urmeaza sa suporte toate consecintele acestuia.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat, pe de-o parte, obligatia de a lucra in unitate 3 ani ca urmare a suportarii de catre aceasta a pregatirii profesionale a salariatului se stabileste prin act aditional la contractul individual de munca, pe care angajatul nu este obligat sa il accepte, iar pe de alta parte, nici o dispozitie constitutionala nu-l obliga pe angajator sa suporte cheltuielile pentru formarea profesionala a salariatilor. Astfel, considera ca art. 195 din Codul muncii nu contravine prevederilor art. 25 alin. (1), art. 32 alin. (1), art. 41 alin. (1) si (2) si ale art. 53 alin. (1) din Constitutie, republicata.
    Avocatul Poporului considera ca instituirea, printr-un act aditional la contractul de munca, a unui termen de cel putin 3 ani de la data absolvirii cursului sau stagiului de pregatire profesionala, perioada in care salariatii nu pot avea initiativa incetarii contractului individual de munca, nu ingradeste dreptul la munca si nici libertatea alegerii locului de munca. Salariatul are dreptul de a solicita incetarea contractului individual de munca, cu obligatia corelativa de a suporta toate cheltuielile ocazionate de pregatirea sa profesionala, intrucat aceasta a fost initiata de catre angajator. Referitor la pretinsa incalcare a prevederilor art. 42 din Constitutie, republicata, privind interzicerea muncii fortate, arata ca instituirea obligatiei de achitare a cheltuielilor determinate de pregatirea profesionala nu are semnificatia unei munci fortate, ci asigura libertatea contractuala, in temeiul careia partile contractante pot conveni de comun acord asupra modalitatilor de executare sau de stingere a obligatiilor lor reciproce. Totodata, apreciaza ca prevederile art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Codul muncii sunt in concordanta si cu celelalte prevederi constitutionale invocate de autorul exceptiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, avand urmatorul continut:
    - Art. 195 alin. (1), (2) si (3): "(1) Salariatii care au beneficiat de un curs sau un stagiu de formare profesionala mai mare de 60 de zile in conditiile art. 194 alin. (2) lit. b) si alin. (3) nu pot avea initiativa incetarii contractului individual de munca o perioada de cel putin 3 ani de la data absolvirii cursurilor sau stagiului de formare profesionala.
    (2) Durata obligatiei salariatului de a presta munca in favoarea angajatorului care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesionala, precum si orice alte aspecte in legatura cu obligatiile salariatului, ulterioare formarii profesionale, se stabilesc prin act aditional la contractul individual de munca.
    (3) Nerespectarea de catre salariat a dispozitiei prevazute la alin. (1) determina obligarea acestuia la suportarea tuturor cheltuielilor ocazionate de pregatirea sa profesionala, proportional cu perioada nelucrata din perioada stabilita conform actului aditional la contractul individual de munca."
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia arata ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 25 alin. (1), art. 32 alin. (1), art. 41 alin. (1) si (2), art. 42 alin. (1) si ale art. 53 alin. (1) din Constitutia Romaniei, revizuita si republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, avand urmatorul continut:
    - Art. 25 alin. (1): "Dreptul la libera circulatie, in tara si in strainatate, este garantat. Legea stabileste conditiile exercitarii acestui drept.";
    - Art. 32 alin. (1): "Dreptul la invatatura este asigurat prin invatamantul general obligatoriu, prin invatamantul liceal si prin cel profesional, prin invatamantul superior, precum si prin alte forme de instructie si de perfectionare.";
    - Art. 41 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este libera.
    (2) Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamanal, concediul de odihna platit, prestarea muncii in conditii deosebite sau speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite prin lege.";
    - Art. 42 alin. (1): "Munca fortata este interzisa.";
    - Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav."
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine urmatoarele:
    Dispozitiile legale criticate reglementeaza indatoririle salariatilor care au beneficiat de un curs sau de un stagiu de formare profesionala cu durata mai mare de 60 de zile, in conditiile in care toate cheltuielile ocazionate de pregatirea profesionala au fost suportate de catre angajator. Potrivit art. 193 din Codul muncii, toate aceste indatoriri trebuie sa fie prevazute intr-un act aditional la contractul individual de munca, asupra caruia partile au convenit de comun acord.
    Curtea retine ca alin. (1) al art. 195 din Codul muncii contine o norma prohibitiva, prin aceea ca interzice angajatului care a beneficiat de un curs sau de un stagiu de pregatire profesionala in conditiile legii sa aiba initiativa incetarii contractului individual de munca o perioada de 3 ani. Aceasta norma prohibitiva nu este insa una absoluta, impunandu-se a fi coroborata cu prevederile alin. (3) al aceluiasi articol, care instituie sanctiunea pentru nerespectarea interdictiei sus-mentionate, si anume suportarea de catre angajat a tuturor cheltuielilor ocazionate de pregatirea sa profesionala, proportional cu perioada nelucrata din perioada stabilita conform actului aditional la contractul individual de munca. Astfel, Curtea constata ca, in conditiile in care salariatul a beneficiat de un curs sau de un stagiu de formare profesionala cu durata mai mare de 60 de zile, acesta poate avea initiativa incetarii contractului individual de munca, dar cu respectarea unei obligatii asumate printr-un act aditional la contractul individual de munca. Pentru nerespectarea obligatiilor asumate prin actul aditional, salariatul suporta consecintele prevazute in acel contract, cu care a fost de acord inainte de inceperea cursului sau a stagiului de formare profesionala. Ca atare, nu se poate sustine o ingradire a dreptului la munca sau a libertatii alegerii locului de munca, consacrate de art. 41 alin. (1) din Legea fundamentala.
    In ceea ce priveste pretinsa supunere la munca fortata, Curtea constata ca aceste sustineri ale autorilor exceptiei nu pot fi primite, intrucat art. 195 alin. (1) din Codul muncii ii interzice salariatului doar initierea incetarii contractului individual de munca inainte de expirarea timpului prevazut in actul aditional, in care trebuie sa presteze munca in folosul angajatorului care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea sa profesionala. Salariatul nu este tinut cu forta la acelasi loc de munca, dar, daca nu-si respecta angajamentul luat prin actul aditional, poate fi obligat sa restituie angajatorului cheltuielile suportate de acesta, proportional cu perioada nelucrata.
    Referitor la incalcarea dreptului la invatatura, prevazut de art. 32 din Constitutie, republicata, Curtea constata ca dispozitiile art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Codul muncii nu prevad nici o ingradire a exercitiului acestui drept fundamental social-cultural, ci, dimpotriva, ele stimuleaza chiar exercitarea dreptului la invatatura prin posibilitatea participarii angajatilor la stagii sau cursuri de formare profesionala, toate cheltuielile ocazionate de aceasta participare fiind suportate de catre angajator. Potrivit art. 32 din Constitutie, formele organizatorice prin care se realizeaza dreptul la invatatura sunt urmatoarele: invatamantul general obligatoriu, invatamantul liceal, invatamantul profesional, invatamantul superior si alte forme de instructie si de perfectionare, iar conform alin. (4) al acestei prevederi constitutionale, invatamantul de stat este gratuit. Pe perioada in care salariatul urmeaza cursul ori este in stagiul de formare profesionala, el isi pastreaza calitatea de salariat si primeste salariul sau o indemnizatie suportata de angajator.
    Cu privire la raportarea autorilor exceptiei la prevederile art. 25 alin. (1) din Constitutie, republicata, Curtea retine ca dreptul la libera circulatie este un drept fundamental care asigura libertatea de miscare a cetatenilor, drept ce are doua componente, si anume libera circulatie pe teritoriul Romaniei si libera circulatie in afara teritoriului. Ca atare, prevederile constitutionale ale art. 25 nu au legatura cu cauza de fata.
    Tinand cont de toate aceste considerente, Curtea constata ca nu se poate sustine o incalcare a prevederilor art. 53 din Legea fundamentala, referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 195 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Teodor Gabriel Porfireanu, Catalin Marian Stere si Alina Bogdan in Dosarul nr. 8.257/LM/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca si litigii de munca.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 iunie 2004.

                          PRESEDINTE,
                         ION PREDESCU

                              Magistrat asistent,
                              Ioana Marilena Chiorean



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 271/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 271 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 271/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu