DECIZIE Nr. 27
din 13 ianuarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 77 alin. (3) lit. b), art. 81 alin.
(1) si art. 82 alin. (3) lit. b) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 23 februarie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Valentina Bărbăţeanu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 75 alin. (3) lit. b), art. 79 alin. (1) şi art. 80 alin.
(3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul
străinilor în România, excepţie ridicată de Shi Yuanqing în Dosarul nr. 6.747/2/2007
al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate, invocând
jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 14 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 6.747/2/2007, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 75 alin. (3) lit. b), art. 79 alin.
(1) şi art. 80 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România. Excepţia de
neconstituţionalitate a fost ridicată de Shi Yuanqing într-o cauză având ca
obiect anularea deciziei prin care Oficiul Român pentru Imigrări a dispus
returnarea acestuia de pe teritoriul României.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie, potrivit încheierii de sesizare, prevederile art. 75 alin. (3) lit.
b), art. 79 alin. (1)şi art. 80 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, astfel cum au fost modificate prin Legea
nr. 56/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 26 martie 2007, şi prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 424 din 26
iunie 2007. Conţinutul acestor texte de lege avute în vedere de autorul
excepţiei este următorul:
- Art. 75 alin. (3) lit. b): „(3) Oficiul Român pentru Imigrări revocă, prin decizie motivată,
dreptul de şedere temporară atunci când: [... ]
b) se constată că străinul a încălcat reglementările
privind frontiera de stat sau pe cele referitoare la angajarea în muncă a
străinilor";
- Art. 79 alin. (1): „Impotriva
străinilor care au intrat ilegal, a căror şedere pe teritoriul României a
devenit ilegală, a căror viză sau drept de şedere a fost anulat sau revocat, a
acelora cărora li s-a refuzat prelungirea dreptului de şedere temporară, a
acelora cărora Ie-a încetat dreptul de şedere permanentă, precum şi a foştilor
solicitanţi de azil Oficiul Român pentru Imigrări poate dispune măsura
returnării de pe teritoriul României.";
- Art. 80 alin. (3) lit.
b): „(3) Decizia de returnare dă posibilitatea
străinului să părăsească ţara neînsoţit, astfel: [... ]
b) în termen de 30 de
zile, pentru străinul căruia i-a fost anulat sau revocat dreptul de şedere
temporară ori i-a fost refuzată prelungirea acestui drept."
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că textele de lege criticate sunt neclare în ce priveşte
subiectul sancţiunii revocării dreptului de şedere pentru încălcarea
reglementărilor privind angajarea în muncă a străinilor, astfel încât permit
interpretări greşite şi aleatorii în legătură cu această persoană. Se arată că
textele criticate nu îndeplinesc criteriul de calitate prevăzut de Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, în înţelesul
dat de practica jurisprudenţa a Curţii Europene a Drepturilor Omului, în sensul
de a fi „suficient de accesibil şi precis încât să înlăture orice risc de
arbitrariu".
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textele de lege criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16
alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor
publice şi ale art. 21 alin. (3) care garantează dreptul părţilor la un proces
echitabil. In plus, invocă şi prevederile art. 6 paragraful 1 şi art. 14 din
Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
referitoare la dreptul la un proces echitabil, respectiv la interzicerea
discriminării, precum şi art. 1 din Protocolul nr. 12 la aceeaşi convenţie,
privind interzicerea generală a discriminării.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu
au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă
mai întâi, în ceea ce priveşte obiectul acesteia, că, în temeiul art. 7 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 55/2007 privind înfiinţarea Oficiului
Român pentru Imigrări prin reorganizarea Autorităţii pentru străini şi a
Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, precum şi modificarea şi completarea unor
acte normative, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 a fost
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 421 din 5 iunie 2008, iar după renumerotare
textele criticate se regăsesc la art. 77 alin. (3) lit. b), art. 81 alin. (1)
şi art. 82 alin. (3) lit. b), conţinutul acestora fiind identic cu al textelor
în numerotarea anterioară. Aşadar, Curtea urmează să ia în considerare aceste
ultime prevederi ca obiect al excepţiei.
In continuare, Curtea constată
că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor ce formează
obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, sub aspectul unor critici similare
şi prin raportare la aceleaşi prevederi ale Legii fundamentale şi ale celorlalte
documente internaţionale invocate de autorul excepţiei, iar prin Decizia nr.
898 din 16 septembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 699 din 14 octombrie 2008, a
constatat că acestea sunt constituţionale, pentru motivele acolo reţinute.
Intrucât în cauza de faţă nu au
intervenit elemente de noutate care să conducă la reconsiderarea jurisprudenţei
Curţii Constituţionale, soluţia pronunţată cu acel prilej şi argumentele pe
care aceasta s-a întemeiat îşi păstrează valabilitatea şi în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 77 alin. (3) lit. b), art. 81 alin.
(1) şi art. 82 alin. (3) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Shi
Yuanqing în Dosarul nr. 6.747/2/2007 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a
VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 ianuarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu