DECIZIE Nr. 27
din 18 ianuarie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 109 alin. (2) si (3) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 113 din 14 februarie 2011
Augustin Zegrean
- preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Adrian Sorin Nica în Dosarul nr. 26.229/212/2008 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, sens în care
invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 28 mai 2010, pronunţată în Dosarul
nr. 26.229/212/2008, Judecătoria Constanţa - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109
alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind
circulaţia pe drumurile publice.
Excepţia a fost ridicată de Adrian Sorin Nica într-o
cauză civilă având ca obiect o plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate
contravin prevederilor constituţionale ale art. 16 alin. (1)şi art. 24,
întrucât, pentru ipoteza constatării faptei cu ajutorul unor mijloace tehnice
certificate sau mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic, prevăd o
procedură administrativă de constatare a contravenţiilor şi de încheiere a
Procesului-verbal diferită faţă de situaţia constatării faptei direct şi
nemijlocit de către poliţistul rutier în lipsa unor mijloace tehnice. In cazul
reglementat de textul de lege criticat este înlăturat dreptul contravenientului
de a formula obiecţiuni cu privire la conţinutul Procesului-verbal de
constatare, pe când în cazul celorlalte contravenţii agentul constatator este
obligat să aducă la cunoştinţa contravenientului dreptul de a face obiecţiuni
cu privire la conţinutul actului de constatare. Contravenientul nu beneficiază
de prezumţia de nevinovăţie în timpul etapei administrative în care i se aplică
o sancţiune de către poliţist, iar actul de constatare se întocmeşte în lipsa
acestuia, astfel că nu are posibilitatea de a formula obiecţiuni cu privire la
starea de fapt reţinută de agentul constatator.
Judecătoria Constanţa
- Secţia civilă apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă,
potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 109 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu
modificările şi completările ulterioare, dispoziţii care au următorul cuprins: „(2)
Constatarea contravenţiilor se poate face şi cu ajutorul unor mijloace tehnice
certificate sau mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic,
consemnându-se aceasta în procesul-verbal de constatare a contravenţiei.
(3) In cazurile prevăzute la alin. (2),
procesul-verbal se poate încheia şi în lipsa contravenientului, după stabilirea
identităţii conducătorului de vehicul, menţionându-se aceasta în
procesul-verbal, fără a fi necesară confirmarea faptelor de către martori."
Prevederile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate sunt cele ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi art. 24 privind dreptul la apărare. De
asemenea, sunt invocate prevederile art. 6 paragraful 2 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la
prezumţia de nevinovăţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că a mai analizat textele de lege criticate prin raportare la aceleaşi
prevederi constituţionale şi cu motivare similară. Astfel, prin Decizia nr. 606
din 6 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 16 iunie 2010, Curtea a
constatat că dispoziţiile de lege sus-citate sunt constituţionale.
Pentru a pronunţa această soluţie, Curtea a reţinut că
acestea nu încalcă prevederile constituţionale invocate. „Astfel, normele
criticate se aplică tuturor persoanelor prevăzute în ipoteza acestora, fără
nicio discriminare pe considerente arbitrare, şi nu încalcă dreptul la apărare.
Persoana contravenientă nemulţumită de sancţiunea aplicată prin procesul-verbal
de contravenţie, indiferent dacă procesul-verbal de contravenţie a fost
încheiat în prezenţa sau în lipsa acesteia, are deschisă calea plângerii la
instanţa de judecată, în conformitate cu prevederile art. 118 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, potrivit căruia «împotriva
Procesului-verbal de constatare a contravenţiilor se poate depune plângere, în
termen de 15 zile de la comunicare, la judecătoria în a cărei rază de
competenţă a fost constatată fapta», cadru în care, beneficiind de toate
garanţiile dreptului la un proces echitabil, poate formula apărările pe care le
consideră necesare. Curtea a subliniat în acest sens, în jurisprudenţa sa
pronunţată cu privire la dispoziţii ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
legea-cadru în materie contravenţională (de exemplu, Decizia nr. 96 din 4
februarie 2010 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 166 din 15 martie 2010), că, chiar dacă procesul-verbal de constatare şi
sancţionare a contravenţiei se bucură de prezumţia de legalitate, atunci când
este formulată plângere împotriva acestuia, este contestată chiar prezumţia de
care se bucură. In acest caz, instanţa de judecată competentă va administra
probele prevăzute de lege, necesare în vederea verificării legalităţii şi temeiniciei
Procesului-verbal. Cel care a formulat plângerea nu trebuie să îşi demonstreze propria nevinovăţie, revenind instanţei
de judecată obligaţia de a administra tot probatoriul necesar stabilirii şi
aflării adevărului, aşadar şi de a examina probele care stau la baza aplicării
sancţiunii contravenţionale, obţinute cu ajutorul unor mijloace tehnice
certificate sau mijloace tehnice omologate şi verificate metrologic, la care
face referire autorul prezentei excepţii, în motivarea acesteia. In acest sens,
art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 stabileşte că «instanţa
competentă să soluţioneze plângerea, după ce verifică dacă aceasta a fost
introdusă în termen, ascultă pe cel care a făcut-o şi pe celelalte persoane
citate, dacă aceştia s-au prezentat, administrează orice alte probe prevăzute
de lege, necesare în vederea verificării legalităţii şi temeiniciei
Procesului-verbal, şi hotărăşte asupra sancţiunii, despăgubirii stabilite,
precum şi asupra măsurii confiscării». Aşadar, instanţele trebuie să
manifeste un rol activ pentru aflarea adevărului, din moment ce contravenţia
intră sub incidenţa art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi
a libertăţilor fundamentale".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să
determine modificarea soluţiei pronunţate cu acel prilej, atât aceasta, cât şi
argumentele pe care s-a bazat îşi menţin valabilitatea şi în cauza de fată.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 109 alin. (2) şi (3) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Adrian Sorin Nica în Dosarul nr. 26.229/212/2008 al
Judecătoriei Constanţa - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 ianuarie
2011.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman