DECIZIE Nr. 269 din 10 iulie 2002
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 707 din 9 octombrie 2003
Comisia Consiliului Concurentei,
I. In baza:
1. Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
2. Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
3. Regulamentului de organizare, functionare si procedura al Consiliului
Concurentei, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 50 bis
din 25 martie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
4. Regulamentului pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
5. Instructiunilor cu privire la definirea pietei relevante, in scopul
stabilirii partii substantiale de piata, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 57 bis din 4 aprilie 1997;
6. investigatiei declansate in Dosarul RS-30 din 2 februarie 2001, prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 20 din 1 martie 2001;
7. prevederilor Deciziei nr. 188 din 30 mai 2002, emisa de Plenul
Consiliului Concurentei, prin care s-a finalizat investigatia;
8. Ordinului presedintelui Consiliului Concurentei nr. 114 din 31 mai 2002,
prin care s-a stabilit componenta comisiei care va decide cuantumul amenzilor
aplicate pentru practicile anticoncurentiale savarsite de Asociatia Nationala a
Agentiilor de Turism din Romania si de Societatea Comerciala "Roumanie
Assurance International" - S.A.,
II. avand in vedere:
1. Decizia nr. 188 din 30 mai 2002 emisa de Plenul Consiliului Concurentei
1.1. Prin aceasta decizie Plenul Consiliului Concurentei a stabilit ca
Asociatia Nationala a Agentiilor de Turism din Romania*) (denumita in
continuare ANAT) si Societatea Comerciala "Roumanie Assurance
International" - S.A.*) (denumita in continuare RAI - S.A.) se fac
vinovate de incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a) si g) din Legea
concurentei nr. 21/1996 prin incheierea unei intelegeri in urma careia ANAT a
stabilit, in numele membrilor sai, comisioanele aplicate pentru politele de
asigurare in caz de insolvabilitate si/sau faliment al agentiei de turism,
conferind in felul acesta societatii RAI - S.A., pentru marea majoritate a
membrilor ANAT, calitatea de asigurator al agentiilor de turism, in detrimentul
celorlalte societati de asigurare.
------------
*) Sediul social: Str. Foisorului nr. 8, bl. 3C, ap. 41, sectorul 3,
Bucuresti; organizatie cu scop nelucrativ, autorizata prin Hotararea
judecatoreasca nr. 2.096 din 24 septembrie 1990.
*) Sediul social: str. Tepes Voda nr. 51, sectorul 2, Bucuresti; numar de
inregistrare la Oficiul registrului comertului: J/40/21.751/1992.
1.2. Concret, prin intelegerea incheiata intre ANAT si societatea RAI -
S.A., datata 22 octombrie 2000 si semnata de reprezentantii lor legali
(respectiv domnul Cornel Gaina, presedintele ANAT, si domnul Daniel Tudor,
presedintele RAI - S.A.), s-au negociat si in final au fost stabilite de comun
acord nivelurile comisioanelor aplicate pentru polita de asigurare a agentiei
de turism, in caz de insolvabilitate si/sau faliment, si anume:
- pentru turism extern - Europa: 0,3%;
- pentru turism extern - in afara Europei: 0,4%;
- pentru turism intern: 0,2%,
facandu-se mentiunea ca "aceste comisioane ... se aplica numai membrilor
ANAT".
1.3. ANAT a transmis membrilor sai ca se pot incheia polite de asigurare in
caz de faliment si/sau insolvabilitate financiara cu una sau mai multe
societati de asigurare, dar "Consiliul de administratie ANAT a hotarat, in
sedinta din 13 decembrie 2000, sa recomande tuturor membrilor asociatiei sa
incheie contractul de polita de asigurare cu societatea RAI - S.A." si
"chiar daca s-a incheiat un contract de polita de asigurare cu alte
companii, se recomanda sa se incheie o alta si cu RAI - S.A.".
1.4. In baza Hotararii Guvernului nr. 513/1998*) ANAT a dispus ca, incepand
din data de 1 ianuarie 2001, agentii economici care comercializeaza servicii
turistice si/sau componente ale acestora prin agentii de turism au obligatia de
a prezenta garantii financiare care sa asigure repatrierea turistilor si/sau
rambursarea sumelor platite in caz de insolvabilitate si/sau de faliment.
Garantia financiara trebuia dovedita, in mod obligatoriu, cu o polita de
asigurare in favoarea turistului, emisa de o societate de asigurare.
In acest sens a fost emis Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale
pentru Turism nr. 129/2000 pentru modificarea si completarea Normelor
metodologice privind activitatea de comercializare a serviciilor turistice,
criteriile si metodologia de acordare a licentelor si brevetelor de turism,
aprobate prin Ordinul ministrului turismului nr. 125 din 11 septembrie 1998 si
modificate prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr.
52 din 11 aprilie 2000, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 519 din 23 octombrie 2000.
Conform Buletinului informativ nr. 14/2000 al ANAT, prin Ordinul
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 129/2000 se inlocuia
sistemul de constituire a fondului de garantie la asociatie sau la banca
comerciala prin incheierea unei polite la o societate de asigurare agreata de
Autoritatea Nationala pentru Turism prin Oficiul de Autorizare si Control in
Turism (OACT), in vederea rambursarii cheltuielilor de repatriere si/sau a
sumelor achitate de turisti, in caz de insolvabilitate sau de faliment al
agentiei de turism.
Conform noilor prevederi, fiecarui turist, la cumpararea unui pachet de
servicii turistice, i se remitea un certificat de asigurare in care erau
specificate conditiile de asigurare, obligatiile asiguratului si
asiguratorului, constatarea daunelor si plata despagubirilor.
------------
*) Hotararea Guvernului nr. 513/1998 a fost abrogata prin Hotararea
Guvernului nr. 238/2001.
1.5. Conform Adresei Ministerului Turismului - Directia generala de
autorizare si control nr. 926 din 17 aprilie 2001, la data respectiva exista un
numar de 23 de societati de asigurare agreate, care au fost abilitate sa
incheie polita de asigurare in caz de faliment si/sau insolvabilitate, printre
care ASTRA - S.A. si RAI - S.A.
1.6. Statutul ANAT prevede la art. 9, 11 si 12 urmatoarele:
- admiterea in Asociatie se face pe baza unei cereri adresate consiliului
de administratie;
- admiterea cererii reprezinta si angajamentul solemn de a se supune
hotararilor adunarii generale si de a le respecta;
- calitatea de membru ANAT se pierde, printre altele, si in cazul in care
"se refuza sa se respecte deciziile adunarii generale si ale Consiliului
de administratie ...".
1.7. Decizia Curtii Supreme de Justitie nr. 1.448/1999 face precizarea ca
"prin stabilirea tarifelor in cadrul unei negocieri colective ... s-a
savarsit o practica anticoncurentiala ...", ca atare practica
anticoncurentiala este ilegala "per se" si nu trebuie sa fie
demonstrate efectele sale negative asupra unui mediu concurential normal, ci
este suficient sa se faca dovada existentei practicii.
1.8. Decizia Curtii Supreme de Justitie nr. 955/1998 statueaza ca prin
incalcarea Legii nr. 21/1996 nu trebuie sa se si produca efecte cuantificabile;
este suficient ca actele si faptele sa fie de natura a afecta concurenta.
1.9. Desi initial RAI - S.A. a recunoscut ca ANAT "a negociat prime
preferentiale pentru membrii sai", negociere concretizata prin cotatii de
prima reduse si modalitati de lucru avantajoase, ulterior a revenit si a
explicat reusita campaniei de lansare a produsului respectiv prin
"cotatiile de prima cele mai joase" practicate la momentul respectiv
si prin munca de teren pe care angajatii sai au depus-o pentru a aduna
informatiile necesare pentru ameliorarea metodologiei de aplicare a Ordinului
presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 129/2000, metodologie
care venea in conflict cu o serie de notiuni elementare ale activitatii de
turism, ticketing si asigurari.
Toate acestea au facut ca, o data declansata aceasta campanie, multe dintre
agentiile de turism sa se indrepte spre societatea RAI - S.A., cu care, de
altfel, colaborau in domeniul asigurarilor medicale de calatorie in
strainatate.
1.10. Trebuie mentionat ca in practica RAI - S.A. a aplicat aceleasi
cotatii de prima (cele negociate cu ANAT) tuturor agentiilor de turism cu care
a incheiat polite de asigurare, fara a face distinctie daca sunt sau nu sunt
membre ANAT.
De altfel, cotatiile de prima si perioada de asigurare sunt singurele care
pot fi negociate de societatea de asigurare cu fiecare agentie de turism,
acestea nefiind impuse prin acte normative. Restul conditiilor de asigurare
sunt stabilite prin Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru Turism
nr. 129/2000.
1.11. Trebuie mentionat faptul ca, o data incheiate politele respective,
acest lucru nu inseamna si polite incasate, intrucat la momentul incheierii
politei nu exista practic o suma asigurata. Aceasta se constituie in baza
formularelor de avizare si a certificatelor emise pe masura ce agentia de
turism comercializeaza pachete de servicii turistice.
1.12. Piata produsului a fost definita ca fiind piata serviciilor de
asigurare a turistilor in caz de insolvabilitate si/sau faliment al agentiei de
turism.
1.13. Din situatia (intocmita la acea data) privind numarul politelor de
asigurare incheiate in caz de insolvabilitate si/sau faliment, polite incheiate
cu diferite societati de asigurare, rezulta ca pe primele locuri se situeaza
societatile de asigurare RAI - S.A., ASIROM - S.A. si OMNIASIG - S.A., urmate
de alte societati de asigurare cu cote de piata mult mai mici.
1.14. Cota inregistrata de RAI - S.A. poate fi interpretata si ca fiind
urmarea sustinerii ei de catre ANAT in fata membrilor sai, sustinere
materializata prin recomandarea societatii RAI - S.A. ca societate
asiguratoare.
1.15. Incepand cu 1 august 2001, in baza Ordinului ministrului turismului
nr. 235/2001, a fost anulat Ordinul presedintelui Autoritatii Nationale pentru
Turism nr. 129/2000.
Prin noul ordin polita incheiata conform Ordinului presedintelui
Autoritatii Nationale pentru Turism nr. 129/2000 a devenit nula la data de 1
august 2001 si certificatele de asigurare emise anterior acestei date au ramas
valabile;
2. Dispozitiile art. 56 din Legea nr. 21/1996
Conform dispozitiilor art. 56 lit. a) din Legea nr. 21/1996, incalcarea
art. 5 alin. (1) din lege se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
250.000.000 lei, iar pentru agentii economici cu o cifra de afaceri de peste
2.500.000.000 lei, cu o amenda in suma de pana la 10% din cifra de afaceri.
Avand in vedere ca:
- veniturile din activitatile fara scop lucrativ inregistrate de ANAT au
fost in anul 2001 de 3.092.897.000 lei, deci au depasit 2.500.000.000 lei; si
- cifra de afaceri a societatii RAI - S.A., calculata conform art. 68 lit.
b) din Legea nr. 21/1996*), a fost in anul 2001 de 60.661.064.000 lei*), deci a
depasit 2.500.000.000 lei,
rezulta ca amenzile ce vor fi aplicate celor doi vinovati de incalcarea art. 5
alin. (1) din Legea nr. 21/1996 - ANAT si RAI - S.A. - vor reprezenta pana la
10% din veniturile realizate/cifra de afaceri;
------------
*) Pentru societatile de asigurari cifra de afaceri este inlocuita prin
valoarea primelor brute emise, care vor include toate sumele primite sau de
primit conform contractelor de asigurari incheiate de ele sau in contul lor,
inclusiv primele cedate reasiguratorilor dupa deducerea impozitelor si taxelor
parafiscale percepute asupra sumei primelor sau volumului total al acesteia.
*) Comunicata prin Adresa RAI - S.A. nr. 437 din 25 iunie 2002 si
inregistrata la Consiliul Concurentei cu nr. V2 - 1.135 din 25 iunie 2002.
3. Prevederile Normelor privind individualizarea si dozarea sanctiunilor
prevazute la art. 55 si 56 din Legea concurentei nr. 21/1996, emise in
aplicarea art. 57 din Legea nr. 21/1996
Conform acestor norme, la individualizarea sanctiunilor ce vor fi aplicate
ANAT si societatii RAI - S.A. pentru incalcarea prevederilor Legii nr. 21/1996
se va tine cont de urmatoarele aspecte:
3.1. Impactul si consecintele practicii anticoncurentiale asupra mediului
concurential si asupra consumatorilor: efectul negativ se estimeaza prin
analiza pietei relevante, a cotei de piata detinute de catre agentul economic
implicat, a duratei practicii anticoncurentiale
3.1.1. Durata practicii si efectele acesteia asupra mediului concurential
Acordul incheiat intre ANAT si RAI - S.A. a fost un acord incheiat intre o
asociatie profesionala - a agentilor de turism din Romania, care avea la data
investigatiei un numar de 527 de membri dintr-un numar total aproximativ*) de
1.985 de societati de turism licentiate - si o societate de
asigurare/reasigurare, deci este vorba de un acord realizat pe verticala.
Acordul incheiat intre ANAT si RAI - S.A. se refera la negocierea si
stabilirea de comun acord a nivelurilor comisioanelor aplicate pentru polita de
asigurare a agentiei de turism in caz de insolvabilitate si/sau faliment, fapta
considerata grava in practica concurentiala.
Politele de asigurare in caz de insolvabilitate si/sau faliment se incheie
pe o perioada de un an si trebuie mentionat faptul ca o data incheiate, acest
lucru nu inseamna si polite incasate; la momentul incheierii politei nu exista
practic o suma asigurata.
Aceasta se constituie in baza formularelor de avizare si a certificatelor
emise pe masura ce agentia de turism comercializeaza pachete de servicii
turistice.
Avand in vedere aceste aspecte, din punct de vedere al gravitatii fapta se
inscrie in categoria incalcarilor grave ale regulilor de concurenta, pe
urmatoarea scara:
- incalcari minore;
- incalcari grave;
- incalcari foarte grave.
Din punct de vedere al perioadei de timp in care acordul a afectat piata
serviciilor de asigurare a turistilor in caz de insolvabilitate si/sau faliment
al agentiei de turism (1 ianuarie 2001 - 1 august 2001), fapta se inscrie in categoria
incalcarilor de scurta durata ale concurentei, pe urmatoarea scara:
- incalcari de scurta durata: in general, mai putin de 1 an;
- incalcari de durata medie: 1 - 5 ani;
- incalcari de durata mare: mai mult de 5 ani.
Conform instructiunilor Comisiei Europene, pentru o durata a unei practici
anticoncurentiale mai mare de un an, amenda stabilita conform criteriului
"gravitate" creste cu pana la 50% din cuantumul determinat conform
acestui criteriu si pentru o durata a unei practici anticoncurentiale mai mica
de un an, amenzii stabilite conform criteriului "gravitate" nu i se
aplica nici un fel de majorare.
Aceste incadrari au fost realizate avand in vedere prevederile
instructiunilor Comisiei europene referitoare la metoda de stabilire a
amenzilor impuse conform art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 si art. 65
(5) din Tratatul ECSC (98/c9/03), publicate in Jurnalul Oficial C 009 din 14
ianuarie 1998*).
------------
*) Din 1.985 de licente eliberate pana la data de 20 aprilie 2001 este
posibil ca numarul agentiilor de turism care activeaza sa fie mai mic, datorita
faptului ca cele care isi inceteaza activitatea, temporar sau definitiv, nu au
obligatia notificarii la Ministerul Turismului.
*) Art. 15 (2) din Reglementarea nr. 17/1962 este similar art. 56 din Legea
nr. 21/1996.
3.1.2. Cota de piata
ANAT nu a fost prezenta pe piata relevanta definita, respectiv piata
serviciilor de asigurare a turistilor in caz de insolvabilitate si/sau faliment
al agentiei de turism (acordul a fost realizat pe verticala).
Cota de piata a ANAT - 0 (zero) pe piata produsului definit.
3.2. Situatia economica si financiara a contravenientului, pozitia pe
piata, puterea de influentare a pietei
Situatia financiara a agentului economic implicat intr-o practica
anticoncurentiala este caracterizata de cifra de afaceri si de alti indicatori
financiari, dupa caz:
- venituri din activitatile fara scop lucrativ, inregistrate de ANAT in
anul 2001*) (anul anterior emiterii deciziei): 3.092.897.000 lei;
- rezultatul activitatii fara scop lucrativ: excedent - 831.139.000 lei.
------------
*) ANAT este o asociatie profesionala (deci fara cifra de afaceri) care
inregistreaza venituri din activitati fara scop lucrativ.
3.3. Circumstante agravante si/sau circumstante atenuante
Pentru ANAT nu au fost retinute circumstante agravante si/sau circumstante
atenuante.
In temeiul art. 56 lit. a), coroborat cu art. 57 si cu art. 60 alin. (3)
din Legea nr. 21/1996,
DECIDE:
Art. 1
Cuantumul amenzii ce va fi aplicata ANAT pentru incalcarea dispozitiilor
art. 5 alin. (1) lit. a) si g) din Legea nr. 21/1996 prin incheierea unei
intelegeri in urma careia ANAT a stabilit, in numele membrilor sai,
comisioanele aplicate pentru politele de asigurare in caz de insolvabilitate
si/sau de faliment al agentiei de turism, conferind in felul acesta societatii
RAI - S.A., pentru majoritatea membrilor ANAT, calitatea de asigurator al
agentiilor de turism, in detrimentul celorlalte societati de asigurare, este de
215.000.000 (doua sute cincisprezece milioane) lei, ceea ce reprezinta circa 7%
din veniturile obtinute de ANAT in anul 2001 din activitatile fara scop
lucrativ.
Art. 2
Suma reprezentand amenda se va vira in termen de maximum 15 (cincisprezece)
zile de la data primirii prezentei decizii de catre ANAT, la bugetul de stat,
cu ordin de plata tip trezorerie, in contul 361280053300, deschis la Banca
Nationala a Romaniei, Sucursala Municipiului Bucuresti, beneficiar Trezoreria Sectorului
3, cu mentiunea: "Amenzi aplicate conform Legii nr. 21/1996".
Pe versoul ordinului de plata se va mentiona: cod cont: 20.22.01.03. O
copie de pe ordinul de plata va fi transmisa neintarziat Consiliului
Concurentei.
Art. 3
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala ANAT, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 4
Prezenta decizie intra in vigoare la data comunicarii sale de catre
Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art. 5
Prezenta decizie poate fi atacata, conform art. 60 alin. (4) din Legea nr.
21/1996, la presedintele Consiliului Concurentei, in termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 6
Departamentul servicii si Secretariatul general din cadrul Consiliului
Concurentei vor urmari ducerea la indeplinire a prezentei decizii.
Art. 7
Secretariatul general va transmite prezenta decizie:
- Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism din Romania
Sediul social: Str. Foisorului nr. 8, bl. F3C, sc. 2, ap. 41, sectorul 3,
Bucuresti 74288
Autorizata prin Hotararea judecatoreasca nr. 2.096/1990
Telefon: (01) 323.08.55
Fax: (01) 321.19.08
Comisia Consiliului Concurentei
Presedinte,
Vasile Seclaman
Membri:
Alexe Gavrila
Viorel Munteanu