Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 268 din 12 mai 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 560 din 30 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida              - presedinte
    Nicolae Cochinescu     - judecator
    Aspazia Cojocaru       - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Acsinte Gaspar         - judecator
    Petre Ninosu           - judecator
    Ion Predescu           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu  - judecator
    Ion Tiuca              - procuror
    Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Ion Matei in Dosarul nr. 2.308/2004 al Judecatoriei Ramnicu Valcea.
    La apelul nominal sunt prezenti personal Ion Matei si Felicia Matei.
    Autorul exceptiei, Ion Matei, solicita acordarea unui termen.
    Partea Felicia Matei se opune acordarii unui nou termen.
    Reprezentantul Ministerului Public nu se opune acordarii unui nou termen de judecata.
    Curtea, deliberand, respinge cererea de amanare.
    Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea acesteia asa cum a fost formulata.
    Felicia Matei solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. In acest sens arata ca dispozitiile de lege criticate nu instituie o situatie discriminatorie, asa cum sustine autorul exceptiei, ci se aplica tuturor cetatenilor aflati in ipoteza normei legale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 martie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.308/2004, Judecatoria Ramnicu Valcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru. Exceptia a fost ridicata de Ion Matei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), intrucat creeaza o inegalitate de regim juridic intre reclamant si parat in cadrul procesului de partaj. Astfel, prin stabilirea taxei de timbru diferentiat, in functie de calitatea partilor, se incalca principiul egalitatii in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari. De asemenea, prin aplicarea unor reguli diferite de timbrare a cererilor formulate de parat fata de cele formulate de catre reclamant in cadrul procesului de partaj se incalca dreptul la un proces echitabil, prevazut de art. 21 alin. (3) din Constitutie. De asemenea, dispozitiile art. 3 lit. c) alin. 2 vin in contradictie si cu prevederile art. 56 alin. (2) si ale art. 126 alin. (1) din Constitutie.
    Judecatoria Ramnicu Valcea, in urma solicitarii Curtii Constitutionale, si-a exprimat opinia in sensul ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Arata ca dispozitia de lege criticata stabileste obligatia de plata a unei taxe de timbru pentru acele parti care contesta prin cereri bunurile de impartit, valoarea lor sau existenta ori marimea drepturilor coproprietarilor, iar nu si pentru partile care formuleaza exceptii si aparari in legatura cu cererea reclamantului, in sensul art. 115 din Codul de procedura civila. Actiunile si cererile introduse la instanta sunt supuse taxelor judiciare de timbru diferentiat, dupa obiectul lor, daca acestea sunt sau nu evaluabile in bani, iar cuantumul taxelor judiciare de timbru este stabilit prin lege, exceptiile fiind expres prevazute de actul normativ.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este neintemeiata. In acest sens arata ca textul de lege criticat a mai fost supus controlului de constitutionalitate, Curtea statuand, de exemplu prin Decizia nr. 424 din 21 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 17 ianuarie 2005, prin Decizia nr. 305 din 10 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 11 august 2003, si prin Decizia nr. 245 din 17 septembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 759 din 17 octombrie 2002, ca acesta este constitutional. In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia textul de lege criticat contravine art. 21 din Constitutie, prin Decizia nr. 103 din 6 iunie 2000 instanta de contencios constitutional a statuat ca accesul liber la justitie nu interzice stabilirea taxelor de timbru in justitie, fiind justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. Regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor. De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica potrivit careia art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 incalca dispozitiile art. 56 din Constitutie, deoarece instituirea taxei judiciare de timbru este o aplicare a dispozitiilor art. 56 din Constitutie, ce privesc obligatiile constitutionale ale cetatenilor de a contribui la cheltuielile publice. In ceea ce priveste invocarea dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, arata ca textul de lege criticat nu incalca aceste dispozitii constitutionale, deoarece nu se creeaza vreo situatie discriminatorie intre drepturile reclamantului si cele ale paratului.
    Avocatul Poporului arata ca din examinarea incheierii de sesizare a Curtii Constitutionale se constata lipsa opiniei instantei de judecata cu privire la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 fata de art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3), art. 56 alin. (2) si art. 126 alin. (1) din Constitutie. Or, potrivit art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, sesizarea Curtii Constitutionale se dispune de catre instanta in fata careia s-a ridicat exceptia de neconstitutionalitate, printr-o incheiere ce va cuprinde opinia instantei asupra exceptiei si punctele de vedere ale partilor, insotite de dovezile depuse de acestea. In consecinta, considera ca instanta de contencios constitutional nu este legal sesizata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    In legatura cu sesizarea Curtii Constitutionale, in punctul de vedere trimis de Avocatul Poporului se arata ca instanta de judecata nu si-a exprimat opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate, acest fapt conducand la nelegalitatea sesizarii Curtii, potrivit dispozitiilor art. 29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992. Curtea constata ca s-a pronuntat asupra acestui aspect, iar prin Decizia nr. 47 din 5 martie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 146 din 10 aprilie 1998, a statuat ca lipsa opiniei instantei judecatoresti din incheierile de sesizare nu poate opri Curtea sa judece cauzele ce i-au fost deduse, deoarece incalcarea de catre instanta a obligatiei de a-si exprima opinia nu poate paraliza exercitarea dreptului conferit de Constitutie autorilor exceptiei de a o invoca si, in mod corelativ, de a primi solutia rezultata din controlul legii de catre Curtea Constitutionala. De principiu, exercitiul unui drept constitutional nu poate fi impiedicat de neindeplinirea unei obligatii in sarcina unei autoritati publice, chiar daca aceasta este o instanta judecatoreasca.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu urmatorul continut:
    - Art. 3 lit. c) alin. 2: "(...) Separat de aceasta taxa, daca partile contesta bunurile de impartit, valoarea acestora sau drepturile ori marimea drepturilor coproprietarilor in cadrul cererilor de mai sus, taxa judiciara de timbru se datoreaza de titularul cererii la valoarea contestata;"
    In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii legale autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (3), art. 56 alin. (2) si ale art. 126 alin. (1) din Constitutie, care au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
    - Art. 56 alin. (2): "Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale.";
    - Art. 126 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 183 din 16 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 14 februarie 2000, Decizia nr. 103 din 6 iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 460 din 21 septembrie 2000, Decizia nr. 91 din 27 martie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 335 din 22 iunie 2001, Decizia nr. 245 din 17 septembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 759 din 17 octombrie 2002, Decizia nr. 305 din 10 iulie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 575 din 11 august 2003, si Decizia nr. 424 din 21 octombrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 52 din 17 ianuarie 2005, Curtea a statuat ca acestea sunt constitutionale.
    Cu acele prilejuri Curtea a constatat ca dispozitiile art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997 stabilesc numai obligatia de plata a unei taxe de timbru, calculata la valoare, pentru acele parti care contesta prin cereri bunurile de impartit, valoarea acestora sau drepturile ori marimea drepturilor coproprietarilor, in cadrul cererilor de mai sus, nu si pentru partile care formuleaza exceptii si aparari in sensul art. 115 din Codul de procedura civila in legatura cu cererea reclamantului.
    In ceea ce priveste sustinerea ca textul legal criticat contravine art. 21 din Constitutie, Curtea a retinut ca accesul liber la justitie nu interzice stabilirea taxelor de timbru in justitie, fiind justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie. Regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor. Taxa de timbru este o modalitate de acoperire, in parte, a cheltuielilor pe care le implica serviciul public al justitiei.
    De asemenea, Curtea a statuat ca art. 3 lit. c) din Legea nr. 146/1997, care stabileste cuantumul taxei de timbru pentru cererile de raport al donatiilor, nu incalca principiul constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, deoarece textul, instituind o taxa fixa de timbru pentru anumite categorii de cereri, nu face nici o diferentiere intre contribuabili.
    Nici critica referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 56 din Constitutie nu este intemeiata, deoarece aceste prevederi privesc obligatiile constitutionale ale cetatenilor de a contribui la cheltuielile publice, astfel ca dispozitiile art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 nu intra in conflict cu aceste dispozitii constitutionale.
    In ceea ce priveste invocarea de catre autorul exceptiei a prevederilor art. 126 alin. (1) din Constitutie, Curtea retine ca acest articol cuprinde o serie de precizari cu caracter general, referitoare la instantele judecatoresti, fara a avea relevanta in cauza dedusa controlului.
    Solutia adoptata si considerentele deciziilor citate sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au aparut elemente noi de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 lit. c) alin. 2 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Ion Matei in Dosarul nr. 2.308/2004 al Judecatoriei Ramnicu Valcea.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Daniela Ramona Maritiu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 268/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 268 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 268/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu