DECIZIE Nr. 262 din 12 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 527 din 21 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si
ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Elena
Jugaru in Dosarul nr. 7.080/2004 al Judecatoriei Sibiu.
La apelul nominal lipsesc partile. Procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca prevederile art. 8 alin.
(2) din Legea nr. 10/2001 nu incalca principiul constitutional al egalitatii
cetatenilor in fata legii, deoarece pentru situatii juridice diferite regimul
juridic adoptat de catre legiuitor este diferit. Nu poate fi retinuta nici
incalcarea art. 44 din Constitutie, dat fiind ca principiul constitutional al
garantarii dreptului de proprietate privata opereaza numai in conditiile in
care acest drept a fost dobandit in mod legal.
In ceea ce priveste prevederile art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 184/2002, apreciaza ca acestea sunt constitutionale, art. 126
alin. (2) din Constitutie stabilind ca legiuitorul este in drept sa
reglementeze un termen special de prescriptie, derogatoriu de la dreptul comun,
in considerarea anumitor situatii speciale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 ianuarie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 7.080/2004,
Judecatoria Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru stabilirea unor masuri pentru
accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care au apartinut cultelor
religioase din Romania, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
501/2002, exceptie ridicata de Elena Jugaru.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
legale criticate incalca art. 16 din Constitutie, deoarece "creeaza o
inegalitate intre persoanele fizice si cultele religioase din Romania". Se
mai arata ca prin legi speciale sunt acordate anumite drepturi cultelor
religioase din Romania, fiind incalcat astfel dreptul de proprietate al
persoanelor fizice. De asemenea, se sustine ca dispozitiile legale criticate
fac ineficienta aplicarea art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001, ce este
incident in judecarea cauzei in care s-a invocat exceptia.
Judecatoria Sibiu considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata. Se arata in acest sens ca textul de lege criticat nu incalca
dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece "nu este de natura sa
creeze discriminari intre proprietari". Pe de alta parte se precizeaza ca
dispozitia constitutionala invocata are in vedere egalitatea in drepturi a cetatenilor,
iar nu a persoanelor juridice. Se mai arata ca textul de lege criticat nu
contravine nici art. 44 din Constitutie, intrucat "ocrotirea dreptului de
proprietate intervine numai daca acesta a fost legal dobandit".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Se arata ca prevederile art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 "nu
instituie nici o discriminare in ocrotirea proprietatii private, intrucat
reglementarile legale invocate se refera la situatii distincte, ca si la
persoane deosebite", astfel incat nu poate fi retinuta incalcarea
dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Textele de lege criticate nu contravin
nici dispozitiilor art. 44 din Constitutie, ci, dimpotriva, reprezinta o
aplicare a acestor dispozitii, potrivit carora continutul si limitele dreptului
de proprietate sunt stabilite prin lege. Se invoca in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca prevederile legale criticate nu incalca
dispozitiile art. 16 din Constitutie, deoarece "acestea se aplica tuturor
persoanelor prevazute in ipoteza normei legale, respectiv tuturor celor
indreptatiti la masuri reparatorii, fara nici o discriminare pe criterii
arbitrare". In ceea ce priveste invocarea incalcarii dispozitiilor art. 44
din Constitutie, se apreciaza ca aceasta nu este intemeiata, intrucat
"stabilirea unui termen special, derogatoriu de la dreptul comun, pentru
prescrierea actiunii in constatarea nulitatii absolute" (...), "are
ca finalitate prevenirea eventualelor abuzuri in detrimentul altor titulari de
drepturi, in egala masura ocrotite si limitarea efectelor perturbatoare asupra
stabilitatii si securitatii raporturilor juridice". In ceea ce priveste
referirea autorului exceptiei la necorelarea unor dispozitii legale, se
apreciaza ca acest aspect nu poate face obiectul controlului de
neconstitutionalitate, invocandu-se in acest sens jurisprudenta in materie a
Curtii Constitutionale.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca fiind neintemeiata critica de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001,
deoarece "reglementarea situatiei juridice a unor categorii de imobile
prin acte normative distincte nu este in masura sa constituie, prin ea insasi,
o incalcare a principiului egalitatii cetatenilor in fata legii, (...) fiind
atributul exclusiv al legiuitorului sa stabileasca intinderea obiectului
reglementarii unui act normativ". Se mai arata ca "dispozitiile art.
8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 nu impiedica in nici un fel aplicarea
prevederilor art. VI alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002" (...), intrucat "norma de trimitere de la
art. VI alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 face posibila aplicarea, in cazul imobilelor care au apartinut
cultelor religioase, numai a regulilor prevazute la art. 46 alin. (1), (2) si
(4) din Legea nr. 10/2001, iar nu a acestei legi in intregime". Asadar,
"subdobanditorii unor imobile ce au apartinut cultelor religioase din
Romania, preluate fara titlu valabil, se bucura de protectia pe care art. 46
alin. (2) din Legea nr. 10/2001 o acorda bunei-credinte". Se arata astfel
ca "drepturile de proprietate ale subdobanditorilor de buna-credinta sunt
ocrotite in deplina concordanta cu prevederile art. 44 din Constitutie".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1
alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din Incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale din 18 ianuarie 2005, il constituie
prevederile art. 8 din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si
ale art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor
imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989,
precum si pentru stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia
si a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor
bunuri imobile care au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 501/2002.
Legea nr. 10/2001 a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 279 din 4 aprilie 2005, iar Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 929
din 18 decembrie 2002.
In legatura cu neconstitutionalitatea prevederilor art. 8 din Legea nr.
10/2001, Curtea constata ca, potrivit motivarii formulate de catre autorul
exceptiei, aceasta priveste, in realitate, doar alin. (2) al acestui articol,
care se refera la regimul juridic al imobilelor care au apartinut cultelor
religioase sau comunitatilor minoritatilor nationale, preluate de stat sau de
alte persoane juridice.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001: "Regimul juridic al
imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau comunitatilor
minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane juridice, va fi
reglementat prin acte normative speciale. Pana la adoptarea acestor
reglementari este interzisa instrainarea imobilelor in cauza sau schimbarea
destinatiei acestora.";
- Art. VI alin. (4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 184/2002: "Prin derogare de la dreptul comun, indiferent de cauza de
nulitate, dreptul la actiune se prescrie in termen de 6 luni de la data
intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta. Pentru solutionarea
acestor cauze instantele judecatoresti competente vor avea in vedere
dispozitiile art. 46 alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001, cu
modificarile si completarile ulterioare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate prevederile legale
criticate contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16 -
Egalitatea in drepturi - si in art. 44 - Dreptul de proprietate privata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. Art. 8 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 a mai facut obiect al controlului
de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi dispozitii constitutionale,
si cu o motivare identica. Prin Decizia nr. 542 din 7 decembrie 2004, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 18 ianuarie 2005, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat in sensul ca acest text de lege are caracterul
unei norme imperative, cu caracter temporar, ce instituie un regim juridic
special, derogatoriu de la regimul juridic al imobilelor preluate in mod abuziv
in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, constand in interdictia
instrainarii imobilelor care au apartinut cultelor religioase sau comunitatilor
minoritatilor nationale, preluate de stat sau de alte persoane juridice, pana
la adoptarea unor acte normative speciale. Prin urmare, Curtea a retinut ca
principiul constitutional al egalitatii in drepturi nu este incalcat, deoarece
persoanele fizice, pe de o parte, si cultele religioase sau comunitatile
minoritatilor nationale, pe de alta parte, se afla in situatii juridice
diferite, ceea ce justifica adoptarea de catre legiuitor a unui regim juridic
diferit. In acest sens este mentionata si Decizia nr. 41 din 4 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 210 din 31 martie
2003.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea dispozitiilor
art. 44 din Constitutie, prin Decizia nr. 542 din 7 decembrie 2004, anterior
mentionata, Curtea a statuat ca garantarea si ocrotirea proprietatii opereaza
in conditiile dobandirii dreptului de proprietate cu respectarea prevederilor
legale. Prin urmare, nu poate fi invocata protectia constitutionala a dreptului
de proprietate, in conditiile dobandirii acestui drept cu incalcarea unei norme
juridice imperative.
II. In ceea ce priveste neconstitutionalitatea dispozitiilor art. VI alin.
(4) al titlului II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002, prin
Decizia nr. 542 din 7 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 62 din 18 ianuarie 2005, Curtea a retinut ca aceasta
reglementare, stabilind un termen special, de prescriptie a actiunii in
constatarea nulitatii absolute, derogatoriu de la dreptul comun, nu este de
natura a aduce vreo atingere dreptului de proprietate sau de a incalca
principiul egalitatii in fata legii a cetatenilor, iar solutia legiuitorului
este in concordanta cu dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 126 alin.
(2), potrivit carora "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de
judecata sunt prevazute numai prin lege".
Solutiile pronuntate si considerentele ce au stat la baza deciziilor
mentionate sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit
elemente noi, de natura a determina o reconsiderare a jurisprudentei Curtii
Constitutionale.
De altfel, in legatura cu termenul de exercitare a dreptului la actiune
prevazut de art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
184/2002, Curtea observa ca, pentru cei care nu au introdus actiuni in
restituirea imobilelor in termenul de 6 luni prevazut initial de Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 184/2002, a fost instituit ca masura reparatorie un
nou termen in care poate fi exercitat dreptul la actiune. Astfel, art. II din
Legea nr. 48 din 23 martie 2004 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 184/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 262 din 25 martie 2004, prevede: "Dreptul la actiune prevazut la
titlul II art. VI alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002
se poate exercita si in termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a
prezentei legi."
In prezenta cauza autorul exceptiei mai sustine ca dispozitiile legale
criticate fac ineficienta aplicarea art. 46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001,
text ce este incident in judecarea cauzei in care s-a invocat exceptia. Sub
acest aspect, Curtea retine ca nu este competenta sa se pronunte, reglementarea
legala fiind de resortul exclusiv al puterii legiuitoare. Potrivit art. 2 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, "Sunt neconstitutionale prevederile actelor prevazute la
alin. (1), care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei". Curtea
a stabilit in jurisprudenta sa, de exemplu prin Decizia nr. 81 din 25 mai 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999,
ca examinarea constitutionalitatii unui text de lege are in vedere
compatibilitatea acestuia cu dispozitiile constitutionale pretins incalcate, si
nu compararea mai multor prevederi legale intre ele, astfel incat o problema de
necorelare intre doua acte normative nu poate fi examinata de instanta de
contencios constitutional.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989 si ale art. VI alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 184/2002 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate
in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si pentru
stabilirea unor masuri pentru accelerarea aplicarii acesteia si a Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 94/2000 privind retrocedarea unor bunuri imobile care
au apartinut cultelor religioase din Romania, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 501/2002, exceptie ridicata de Elena Jugaru in
Dosarul nr. 7.080/2004 al Judecatoriei Sibiu.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat