Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 258 din 24 septembrie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 758 din 17 octombrie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Laurentiu Cristescu   - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de Constantin Dumitrescu in Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet in Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai in Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise in Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu in Dosarul nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru in Dosarul nr. 406/2002 si de Ioan Popovici in Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curtii de Apel Galati, in litigii privind pretentii banesti.
    La apelul nominal raspunde, pentru Ministerul Apararii Nationale, consilier juridic Dan Cimpoieru, lipsind autorii exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in dosarele nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 si nr. 299C/2002 au continut identic, pune in discutie, din oficiu, problema conexarii cauzelor.
    Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexarii dosarelor.
    Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr. 298C/2002 si nr. 299C/2002 la Dosarul nr. 293C/2002, care este primul inregistrat.
    Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale considera ca marirea sau micsorarea de catre legiuitor, prin acte normative diferite, a cuantumului unor drepturi sau a unor obligatii banesti nu duce la incalcarea principiului egalitatii si al nediscriminarii. S-ar putea discuta de incalcarea principiului mentionat daca diferentierile ar rezulta din continutul aceluiasi act normativ, nu din acte normative diferite. Critica potrivit careia art. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar incalca principiul neretroactivitatii legii statuat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie nu este intemeiata, deoarece aceasta norma legala nu reprezinta decat o aplicare a globalizarii veniturilor, in vederea impozitarii, globalizare care a fost reglementata prin Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 si se aplica veniturilor dobandite dupa 1 ianuarie 2000. Mai arata ca celelalte texte din Constitutie invocate de autorii exceptiei nu au incidenta in cauza. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
    Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 a mai facut obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala statuand ca acest act normativ nu incalca nici o dispozitie constitutionala. Stabilirea prin acte normative, in perioade diferite, a unor drepturi sau obligatii banesti nu este de natura sa creeze discriminari. Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine schimbarea practicii Curtii Constitutionale, solutia si considerentele din acele cauze raman valabile si in cauza de fata. Solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin incheierile din 18 aprilie 2002, pronuntate in dosarele nr. 396/2002, nr. 401/2002, nr. 403/2002, nr. 404/2002, nr. 405/2002, nr. 406/2002 si nr. 407/2002, Curtea de Apel Galati - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de Constantin Dumitrescu, Ionel Plevet, Niculai Mihai, Candid-Nicolae Moise, Gabriel Galateanu, Sorin-Doru Olaru si de Ioan Popovici.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca au fost trecuti in rezerva la 30 iunie 2001, dar la achitarea platilor compensatorii si a ajutoarelor prevazute de art. 31 din Legea nr. 138/1999, datorita aplicarii dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, drepturile lor au fost impozitate, desi acestea, potrivit dispozitiilor legale anterioare si neabrogate, au fost scutite de plata impozitului pe venit. Considera ca ordonanta criticata "nu numai ca a creat inegalitati intre cadrele militare, dar a incalcat alte prevederi legale, in vigoare si astazi, care nu au fost abrogate nici expres si nici tacit". Sustin, de asemenea, ca "prevederile acestei ordonante nu se supun textului constitutional si retroactiveaza, efectele sale facand inoperante prevederile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global". Apreciaza astfel ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile art. 15, art. 16 alin. (1) si (2), precum si cele ale art. 38, 43, 49 si 50 din Constitutie.
    Curtea de Apel Galati - Sectia civila apreciaza ca nici una dintre dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate de autorii exceptiei care au fost trecuti in rezerva la 29 iunie 2001, fiindu-le aplicabile dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, intrata in vigoare la 22 septembrie 2000. Instanta mai retine ca "Statul este in drept sa-si stabileasca politica fiscala, fara ca prin aceasta sa se considere ca sunt incalcate dispozitiile constitutionale", precum si faptul ca "dispozitiile art. 38, 43, 49 si 50 din Constitutie, invocate ca fiind incalcate, nu au nici o legatura cu problema in discutie: deducerea sau nu a impozitului din platile compensatorii si ajutoarele acordate".
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este intemeiata. Arata in acest sens ca nici una dintre dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, nu au efecte retroactive, ci "urmaresc aplicarea principiului general [...] potrivit caruia impozitul pe venit are caracter global si anual. Ca urmare, in cursul anului fiscal (care corespunde anului calendaristic) modul de calcul al impozitului pe veniturile periodice ale cetatenilor poate fi modificat pentru intregul an, urmand ca dupa expirarea anului sa se faca regularizarea prin compararea impozitului platit cu cel global datorat, tinandu-se seama si de eventualele venituri realizate din alte surse". Realizandu-se punerea de acord a modului de impozitare a veniturilor de natura salariala realizate de toate categoriile de cetateni, se respecta principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor. Invoca si solutia din Decizia Curtii Constitutionale nr. 27/2002.
    Avocatul Poporului apreciaza ca, pentru considerentele retinute si in Decizia Curtii Constitutionale nr. 27/2002, sunt neintemeiate sustinerile autorilor exceptiei potrivit carora dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar avea caracter retroactiv. Nu este incalcat nici principiul constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat, "Dupa cum in mod constant a statuat Curtea Constitutionala, principiul egalitatii consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un tratament juridic diferentiat". Dispozitiile legale criticate garanteaza tocmai dreptul la protectia sociala a muncii si dreptul la un nivel de trai decent, in acord cu prevederile art. 38 alin. (2) si ale art. 43 alin. (1) din Constitutie, iar prevederile art. 49 alin. (1) si ale art. 50 din Constitutie nu au nici o legatura cu dispozitiile legale considerate de autorul exceptiei ca fiind neconstitutionale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si cele ale Avocatului Poporului, rapoartele judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Autorii exceptiei critica pentru neconstitutionalitate dispozitiile art. 1, 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22 septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. In realitate, obiectul exceptiei il constituie ordonanta in ansamblu, intrucat aceasta are doar trei articole. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
    - Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art. 7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 100/1998, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda lunara neta.";
    - Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
    Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit.";
    - Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1, platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse globalizarii."
    In opinia autorilor exceptiei aceste dispozitii legale sunt contrare urmatoarelor prevederi constitutionale:
    - Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de acestea.
    (2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege."
    Totodata autorii sustin ca dispozitiile criticate incalca si prevederile constitutionale ale art. 38 alin. (2), privind dreptul salariatilor la protectia sociala a muncii, ale art. 43 alin. (1), referitoare la obligatia statului de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent, ale art. 49 alin. (1), privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, precum si ale art. 50, referitoare la fidelitatea fata de tara.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
    Platile compensatorii si ajutoarele ce se acorda de stat cadrelor militare trecute in rezerva sau direct in retragere au fost reglementate prin acte normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se face pe baza regulilor generale ale actiunii in timp a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de competenta exclusiva a instantelor judecatoresti. Eventualele neconcordante dintre reglementarile juridice cuprinse in mai multe acte normative in vigoare nu pot fi considerate probleme de constitutionalitate, problema corelarii normative urmand a fi rezolvata de legiuitor.
    Actele normative anterioare au reglementat in mod diferit cuantumul platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate, precum si baza de calcul a acestora, prevazand si scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor drepturi. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, in mod unitar, pentru toate platile compensatorii si ajutoarele acordate cadrelor militare, stabilirea lor in raport cu solda lunara neta, calculata pe baza soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul datorat potrivit baremului de impozitare in vigoare la data stabilirii soldei lunare nete.
    Stabilirea in cuantum diferit, in perioade diferite si prin acte normative diferite a drepturilor materiale si a altor ajutoare de aceeasi natura, acordate acelorasi categorii de cetateni, nu este de natura sa creeze nici privilegii si nici discriminari. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 se aplica deopotriva tuturor cetatenilor care se afla intr-o situatie identica si care urmeaza sa beneficieze de drepturile respective dupa intrarea in vigoare a acelui act normativ.
    Legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit, in perioade diferite si in functie de posibilitatile existente in privinta masurilor de protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, fara sa aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art. 53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor fiscale, ceea ce nu este cazul si nici nu se sustine in cauza de fata.
    Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, intrucat acestea se aplica exclusiv in privinta platilor compensatorii si a ajutoarelor ce se acorda dupa data intrarii in vigoare a ordonantei. Nici dispozitiile art. 3 din ordonanta, care prevad neglobalizarea platilor compensatorii si a ajutoarelor platite incepand cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta reglementare a fost necesara, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global. Globalizarea priveste totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispozitia legala referitoare la neglobalizarea platilor compensatorii si a ajutoarelor platite militarilor disponibilizati incepand cu data de 1 ianuarie 2000 a intrat in vigoare inainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea neglobalizarii este in avantajul evident al beneficiarilor platilor compensatorii si a ajutoarelor.
    Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale art. 50 din Constitutie nu au nici o legatura cu dispozitiile legale supuse controlului de constitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie ridicata de Constantin Dumitrescu in Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet in Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai in Dosarul nr. 403/2002, de Candid-Nicolae Moise in Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu in Dosarul nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru in Dosarul nr. 406/2002 si de Ioan Popovici in Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curtii de Apel Galati.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Laurentiu Cristescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 258/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 258 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 258/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu