DECIZIE Nr. 258 din 24 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 758 din 17 octombrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie
ridicata de Constantin Dumitrescu in Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet in
Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai in Dosarul nr. 403/2002, de
Candid-Nicolae Moise in Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu in Dosarul
nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru in Dosarul nr. 406/2002 si de Ioan Popovici in
Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curtii de Apel Galati, in litigii privind
pretentii banesti.
La apelul nominal raspunde, pentru Ministerul Apararii Nationale, consilier
juridic Dan Cimpoieru, lipsind autorii exceptiei, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr. 297C/2002, nr.
298C/2002 si nr. 299C/2002 au continut identic, pune in discutie, din oficiu,
problema conexarii cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune conexarii dosarelor.
Curtea, in temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicata, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedura civila,
dispune conexarea dosarelor nr. 294C/2002, nr. 295C/2002, nr. 296C/2002, nr.
297C/2002, nr. 298C/2002 si nr. 299C/2002 la Dosarul nr. 293C/2002, care este
primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Apararii Nationale considera ca marirea sau
micsorarea de catre legiuitor, prin acte normative diferite, a cuantumului unor
drepturi sau a unor obligatii banesti nu duce la incalcarea principiului
egalitatii si al nediscriminarii. S-ar putea discuta de incalcarea principiului
mentionat daca diferentierile ar rezulta din continutul aceluiasi act normativ,
nu din acte normative diferite. Critica potrivit careia art. 3 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 ar incalca principiul neretroactivitatii
legii statuat prin art. 15 alin. (2) din Constitutie nu este intemeiata,
deoarece aceasta norma legala nu reprezinta decat o aplicare a globalizarii
veniturilor, in vederea impozitarii, globalizare care a fost reglementata prin
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 si se aplica veniturilor dobandite dupa 1
ianuarie 2000. Mai arata ca celelalte texte din Constitutie invocate de autorii
exceptiei nu au incidenta in cauza. Solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 a mai facut obiectul controlului de
constitutionalitate, Curtea Constitutionala statuand ca acest act normativ nu
incalca nici o dispozitie constitutionala. Stabilirea prin acte normative, in
perioade diferite, a unor drepturi sau obligatii banesti nu este de natura sa
creeze discriminari. Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa
determine schimbarea practicii Curtii Constitutionale, solutia si
considerentele din acele cauze raman valabile si in cauza de fata. Solicita
respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 18 aprilie 2002, pronuntate in dosarele nr. 396/2002,
nr. 401/2002, nr. 403/2002, nr. 404/2002, nr. 405/2002, nr. 406/2002 si nr.
407/2002, Curtea de Apel Galati - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, 2
si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, exceptie ridicata de
Constantin Dumitrescu, Ionel Plevet, Niculai Mihai, Candid-Nicolae Moise,
Gabriel Galateanu, Sorin-Doru Olaru si de Ioan Popovici.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca
au fost trecuti in rezerva la 30 iunie 2001, dar la achitarea platilor
compensatorii si a ajutoarelor prevazute de art. 31 din Legea nr. 138/1999,
datorita aplicarii dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
136/2000, drepturile lor au fost impozitate, desi acestea, potrivit
dispozitiilor legale anterioare si neabrogate, au fost scutite de plata
impozitului pe venit. Considera ca ordonanta criticata "nu numai ca a
creat inegalitati intre cadrele militare, dar a incalcat alte prevederi legale,
in vigoare si astazi, care nu au fost abrogate nici expres si nici tacit".
Sustin, de asemenea, ca "prevederile acestei ordonante nu se supun
textului constitutional si retroactiveaza, efectele sale facand inoperante
prevederile Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul
global". Apreciaza astfel ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 15, art. 16 alin. (1) si (2), precum si cele ale art. 38, 43,
49 si 50 din Constitutie.
Curtea de Apel Galati - Sectia civila apreciaza ca nici una dintre
dispozitiile legale criticate nu incalca prevederile constitutionale invocate
de autorii exceptiei care au fost trecuti in rezerva la 29 iunie 2001,
fiindu-le aplicabile dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
136/2000, intrata in vigoare la 22 septembrie 2000. Instanta mai retine ca
"Statul este in drept sa-si stabileasca politica fiscala, fara ca prin
aceasta sa se considere ca sunt incalcate dispozitiile constitutionale",
precum si faptul ca "dispozitiile art. 38, 43, 49 si 50 din Constitutie,
invocate ca fiind incalcate, nu au nici o legatura cu problema in discutie:
deducerea sau nu a impozitului din platile compensatorii si ajutoarele
acordate".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De
asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, s-a solicitat
si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata nu este
intemeiata. Arata in acest sens ca nici una dintre dispozitiile Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 nu incalca prevederile art. 15 alin. (2) din
Constitutie, nu au efecte retroactive, ci "urmaresc aplicarea principiului
general [...] potrivit caruia impozitul pe venit are caracter global si anual.
Ca urmare, in cursul anului fiscal (care corespunde anului calendaristic) modul
de calcul al impozitului pe veniturile periodice ale cetatenilor poate fi
modificat pentru intregul an, urmand ca dupa expirarea anului sa se faca
regularizarea prin compararea impozitului platit cu cel global datorat,
tinandu-se seama si de eventualele venituri realizate din alte surse". Realizandu-se
punerea de acord a modului de impozitare a veniturilor de natura salariala
realizate de toate categoriile de cetateni, se respecta principiul egalitatii
in drepturi a cetatenilor. Invoca si solutia din Decizia Curtii Constitutionale
nr. 27/2002.
Avocatul Poporului apreciaza ca, pentru considerentele retinute si in
Decizia Curtii Constitutionale nr. 27/2002, sunt neintemeiate sustinerile
autorilor exceptiei potrivit carora dispozitiile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 136/2000 ar avea caracter retroactiv. Nu este incalcat nici
principiul constitutional al egalitatii in drepturi, intrucat, "Dupa cum
in mod constant a statuat Curtea Constitutionala, principiul egalitatii
consacrat de art. 16 alin. (1) din Constitutie nu inseamna uniformitate, asa
incat la situatii diferite trebuie sa corespunda un tratament juridic
diferentiat". Dispozitiile legale criticate garanteaza tocmai dreptul la
protectia sociala a muncii si dreptul la un nivel de trai decent, in acord cu
prevederile art. 38 alin. (2) si ale art. 43 alin. (1) din Constitutie, iar
prevederile art. 49 alin. (1) si ale art. 50 din Constitutie nu au nici o
legatura cu dispozitiile legale considerate de autorul exceptiei ca fiind
neconstitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si cele
ale Avocatului Poporului, rapoartele judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Autorii exceptiei critica pentru neconstitutionalitate dispozitiile art. 1,
2 si 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de
stabilire a platilor compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului
militar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 22
septembrie 2000, aprobata prin Legea nr. 130/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 170 din 4 aprilie 2001. In realitate,
obiectul exceptiei il constituie ordonanta in ansamblu, intrucat aceasta are
doar trei articole. Aceste dispozitii au urmatorul continut:
- Art. 1: "Sumele reprezentand platile compensatorii prevazute la art.
7, 8 si 11 din Ordonanta Guvernului nr. 7/1998, la art. 6 si 7 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 100/1998, precum si ajutoarele prevazute la art. 31 si
la art. 32 alin. (1) din Legea nr. 138/1999 se stabilesc in raport cu solda
lunara neta.";
- Art. 2: "Baza de calcul a soldei lunare nete o constituie solda
lunara bruta din ultima luna de activitate, din care se scade o suma calculata
prin aplicarea asupra acesteia a baremului lunar de impozitare, in vigoare la
data stabilirii soldei lunare nete.
Baremul lunar de impozitare este cel prevazut de Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit.";
- Art. 3: "Platile compensatorii si ajutoarele prevazute la art. 1,
platite incepand de la data de 1 ianuarie 2000, nu sunt supuse
globalizarii."
In opinia autorilor exceptiei aceste dispozitii legale sunt contrare
urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Totodata autorii sustin ca dispozitiile criticate incalca si prevederile
constitutionale ale art. 38 alin. (2), privind dreptul salariatilor la
protectia sociala a muncii, ale art. 43 alin. (1), referitoare la obligatia
statului de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent, ale art. 49 alin.
(1), privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati,
precum si ale art. 50, referitoare la fidelitatea fata de tara.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Platile compensatorii si ajutoarele ce se acorda de stat cadrelor militare
trecute in rezerva sau direct in retragere au fost reglementate prin acte
normative succesive. Aplicarea acestor acte normative se face pe baza regulilor
generale ale actiunii in timp a normelor juridice, iar aceasta nu constituie o
problema de constitutionalitate, ci una de aplicare a legii, care este de
competenta exclusiva a instantelor judecatoresti. Eventualele neconcordante
dintre reglementarile juridice cuprinse in mai multe acte normative in vigoare
nu pot fi considerate probleme de constitutionalitate, problema corelarii
normative urmand a fi rezolvata de legiuitor.
Actele normative anterioare au reglementat in mod diferit cuantumul
platilor compensatorii si al ajutoarelor acordate, precum si baza de calcul a
acestora, prevazand si scutirea de la plata impozitului pe venit a acestor
drepturi. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000 prevede, in mod
unitar, pentru toate platile compensatorii si ajutoarele acordate cadrelor
militare, stabilirea lor in raport cu solda lunara neta, calculata pe baza
soldei brute din ultima luna de activitate, din care se deduce impozitul
datorat potrivit baremului de impozitare in vigoare la data stabilirii soldei
lunare nete.
Stabilirea in cuantum diferit, in perioade diferite si prin acte normative
diferite a drepturilor materiale si a altor ajutoare de aceeasi natura,
acordate acelorasi categorii de cetateni, nu este de natura sa creeze nici
privilegii si nici discriminari. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 136/2000
se aplica deopotriva tuturor cetatenilor care se afla intr-o situatie identica
si care urmeaza sa beneficieze de drepturile respective dupa intrarea in
vigoare a acelui act normativ.
Legiuitorul este in drept sa reglementeze in mod diferit, in perioade
diferite si in functie de posibilitatile existente in privinta masurilor de
protectie sociala drepturile ce se acorda unor categorii de cetateni, fara sa
aduca atingere drepturilor anterior stabilite, precum si sa determine
veniturile supuse impozitarii, cu conditia sa nu contravina dispozitiilor art.
53 alin. (2) din Constitutie, referitoare la asezarea justa a sarcinilor
fiscale, ceea ce nu este cazul si nici nu se sustine in cauza de fata.
Nu se poate retine caracterul retroactiv al nici uneia dintre dispozitiile
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 136/2000, intrucat acestea se aplica
exclusiv in privinta platilor compensatorii si a ajutoarelor ce se acorda dupa
data intrarii in vigoare a ordonantei. Nici dispozitiile art. 3 din ordonanta,
care prevad neglobalizarea platilor compensatorii si a ajutoarelor platite
incepand cu data de 1 ianuarie 2000, nu au efecte retroactive. Aceasta reglementare
a fost necesara, deoarece de la data de 1 ianuarie 2000 se aplicau dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venitul global.
Globalizarea priveste totalitatea veniturilor dintr-un an, or, dispozitia
legala referitoare la neglobalizarea platilor compensatorii si a ajutoarelor
platite militarilor disponibilizati incepand cu data de 1 ianuarie 2000 a
intrat in vigoare inainte de expirarea anului fiscal. De altfel, reglementarea
neglobalizarii este in avantajul evident al beneficiarilor platilor
compensatorii si a ajutoarelor.
Prevederile art. 38 alin. (2), art. 43 alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale
art. 50 din Constitutie nu au nici o legatura cu dispozitiile legale supuse
controlului de constitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 136/2000 privind modul de stabilire a platilor
compensatorii si a ajutoarelor care se acorda personalului militar, exceptie
ridicata de Constantin Dumitrescu in Dosarul nr. 396/2002, de Ionel Plevet in
Dosarul nr. 401/2002, de Niculai Mihai in Dosarul nr. 403/2002, de
Candid-Nicolae Moise in Dosarul nr. 404/2002, de Gabriel Galateanu in Dosarul
nr. 405/2002, de Sorin-Doru Olaru in Dosarul nr. 406/2002 si de Ioan Popovici
in Dosarul nr. 407/2002, toate ale Curtii de Apel Galati.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu