DECIZIE Nr. 255 din 17 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata si
modificata prin Legea nr. 288/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 455 din 26 iunie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor
de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata
si modificata prin Legea nr. 288/2002, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Est-Invest" - S.R.L. din Radauti in Dosarul nr.
1.808/2002 al Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
1.808/2002, Judecatoria Campulung Moldovenesc a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, aprobata si modificata prin Legea nr.
288/2002. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de
intimata-creditoare Societatea Comerciala "Est-Invest" - S.R.L. din
Radauti intr-o cauza civila al carei obiect este contestatia la executare.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate aduc atingere prevederilor constitutionale ale art.
16 alin. (1) si (2) si art. 41 alin. (1), fiind, in acelasi timp, in
contradictie si cu dispozitiile Codului de procedura civila privind executarea
silita, cuprinse in art. 371^1 si 374 alin. 4, pe care le lipseste de eficienta
juridica. In acest sens, arata ca, desi nu pot fi considerati cetateni, totusi,
in virtutea art. 16 alin. (1) din Constitutie, statul si societatile comerciale
"detin acelasi statut de egalitate", iar potrivit alin. (2) din acest
text constitutional, "Nimeni nu este mai presus de lege". Or, prin
textul de lege criticat, statul se sustrage executarii silite impotriva sa,
autosituandu-se deasupra cadrului general al Constitutiei, ca si a Codului de
procedura civila. De asemenea, considera ca, prin suspendarea lichidarii creantelor
stabilite asupra sa prin sentinte judecatoresti definitive, irevocabile si
executorii, statul infrange dispozitiile constitutionale ale art. 41 alin. (1)
privind garantarea creantelor asupra statului.
Judecatoria Campulung Moldovenesc apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, considera ca prevederile
legale criticate nu infrang art. 41 alin. (1) din Constitutie atat timp cat,
potrivit tezei a doua din acelasi text constitutional, limitele si continutul
dreptului de proprietate si ale drepturilor de creanta sunt stabilite prin
lege. De altfel, instanta apreciaza ca executarea silita a titlurilor
executorii este posibila si in conditiile Ordonantei Guvernului nr. 22/2002,
care, in art. 2, prevede obligatia ordonatorilor principali de credite bugetare
de a dispune toate masurile ce se impun in vederea asigurarii creditelor
bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri
executorii. In acelasi sens, arata ca eventualele intarzieri in executare sunt
sanctionate cu penalitati de intarziere pana la data achitarii debitului in
integralitatea sa, asa incat nu sunt de natura a crea un prejudiciu real
creditoarei. Astfel fiind, instanta apreciaza ca nu poate fi retinuta critica
autorului exceptiei cum ca, prin dispozitiile art. 3 din Ordonanta Guvernului
nr. 22/2002, se creeaza vreunei parti o pozitie procesuala privilegiata sau ca
se limiteaza drepturile creditorilor la recuperarea creantelor lor. In ceea ce
priveste sustinerea referitoare la ineficienta art. 371^1 si, respectiv, art.
379 alin. 4, instanta arata ca "acestea nu au legatura cu exceptia de
neconstitutionalitate ridicata".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, apreciind ca neintemeiata exceptia de neconstitutionalitate,
arata ca Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 "nu contine nici o referire la
interdictia executarii asupra bunurilor din inventarul institutiilor publice
apartinand domeniului privat, care raman supuse in continuare dispozitiilor de
drept comun privind executarea silita", singura derogare instituita
privind executarea silita prin poprire. Guvernul considera insa ca sensul
acestei derogari este acela de a institui o ordine financiara pentru a preveni
blocarea activitatii institutiilor publice prin poprirea conturilor bugetare
ale acestora fara a tine seama de destinatia sumelor stabilita prin buget, fapt
ce nu poate fi socotit ca o incalcare a dispozitiilor art. 41 alin. (1) din
Constitutie, mai ales daca se au in vedere prevederile tezei a doua din acest
text constitutional. In sprijinul acestor argumente este invocata jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, si ale art. 1 alin. (1), ale
art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia
de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 81 din 1 februarie 2002, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 288/2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 344 din 23 mai 2002. Aceste dispozitii legale au
urmatoarea redactare:
"Art. 1. - Executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice
in temeiul titlurilor executorii se realizeaza din sumele aprobate prin
bugetele acestora la titlul de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de
plata respectiva.
Art. 2. - Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia sa
dispuna toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, in
conditiile legii, pentru asigurarea in bugetele proprii si ale institutiilor
din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor
stabilite prin titluri executorii.
Art. 3. - In procesul executarii silite a sumelor datorate de catre
institutiile publice in baza unor titluri executorii trezoreria statului poate
efectua numai operatiuni privind plati dispuse de catre ordonatorii de credite,
in limita creditelor bugetare si a destinatiilor aprobate potrivit legii.
Art. 4. - Persoanele care efectueaza operatiuni de plati prin trezoreria
statului, cu incalcarea prevederilor prezentei ordonante, sunt pedepsite
potrivit legii."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege se invoca
incalcarea urmatoarelor prevederi constitutionale:
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege. [...]"
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile legale criticate au mai fost supuse controlului sau. Astfel, prin
Decizia nr. 202 din 4 iulie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 805 din 6 noiembrie 2002, si Decizia nr. 326 din 26 noiembrie
2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 11
martie 2003, Curtea Constitutionala a statuat ca dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002 sunt in concordanta cu prevederile si principiile
constitutionale. In acest sens, Curtea a retinut ca prin dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 22/2002 au fost reglementate conditiile in care se
realizeaza executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, cu respectarea principiilor prevazute in
Constitutie si legea finantelor publice.
Astfel, in deplina concordanta cu art. 136 alin. (1) din Constitutia
Romaniei, care prevede ca "Formarea, administrarea, intrebuintarea si
controlul resurselor financiare ale [...] institutiilor publice sunt
reglementate prin lege", Legea nr. 72/1996 privind finantele publice, cu
modificarile ulterioare, a stabilit reguli cu caracter general privind
utilizarea de catre institutiile publice a sumelor alocate de la bugetul de
stat, in vederea acoperirii cheltuielilor impuse de functionarea acestora. In
acest context, Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 are rolul de a reglementa
conditiile in care se realizeaza executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, cu respectarea
principiilor prevazute in Constitutie si in legea finantelor publice.
Desi prin dispozitiile legale criticate se instituie anumite limite ale
executarii, in sensul ca aceasta nu se poate face asupra oricaror resurse
banesti ale institutiilor publice, ci numai asupra celor alocate de la buget in
acest scop, aceasta nu impiedica executarea silita a obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, de vreme ce, potrivit art. 2 din Ordonanta Guvernului
nr. 22/2002, este instituita obligatia pentru ordonatorii de credite de a lua
"toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, [...]
pentru efectuarea platii sumelor stabilite prin titluri executorii".
Astfel fiind, dispozitiile legale criticate nu pot fi considerate ca instituind
o discriminare a creditorului in favoarea statului, asa cum se sustine in
motivarea exceptiei, ci ca o norma de protectie de interes general, fiind de
neconceput ca pe calea executarii silite a unui titlu executoriu sa se ajunga
la lipsirea unei institutii publice de resursele financiare destinate
acoperirii altor cheltuieli decat cele stabilite prin titlul executoriu. De
altfel, o asemenea masura de protectie a debitorului nu este singulara in
legislatia executionala, fiind amintite in acest sens prevederile art. 406 din
Codul de procedura civila, prin care se prevede exceptarea de la urmarirea
silita a unor bunuri ale debitorului si ale familiei acestuia.
Neintervenind elemente noi de natura a reconsidera jurisprudenta Curtii
Constitutionale in materie, atat solutia, cat si considerentele acestor decizii
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza.
Ca atare, Curtea considera ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, nu incalca prevederile constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 41 alin. (1), invocate in motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate de catre autorul acesteia.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata si
modificata prin Legea nr. 288/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Est-Invest" - S.R.L. din Radauti in Dosarul nr. 1.808/2002 al
Judecatoriei Campulung Moldovenesc.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman