DECIZIE Nr. 252 din 15 iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, ale Legii nr. 85/1992 in ansamblul ei, precum si
ale Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din
fondurile statului catre populatie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 713 din 6 august 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si
spatii cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, republicata, ale Legii nr. 85/1992
in ansamblul sau, precum si ale Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de
locuinte construite din fondurile statului catre populatie, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Avicola" - S.A. Iasi in Dosarul nr. 9.942/2003
al Judecatoriei Iasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 februarie 2004, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din
Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, a Legii nr. 85/1992 in ansamblul sau, precum si
a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte
construite din fondurile statului catre populatie, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Avicola" - S.A. Iasi, prin avocat, in Dosarul
nr. 9.942/2003.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia a aratat
ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 41 alin. (1), art. 44
alin. (2) teza intai, art. 45, art. 53 si art. 135 alin. (1) din Constitutie,
republicata, precum si prevederile art. 1 din Primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
prin raportare la art. 20 din Constitutie, republicata. In esenta, se sustine
ca legiuitorul a prevazut garantarea si ocrotirea proprietatii private, indiferent
de titular, asa incat masurile de protectie sociala nu pot prevala asupra
acestui principiu constitutional. Se arata ca prin atribuirea locuintelor
construite din fondurile statului unui anumit ofertant, fara a se tine seama de
cererea si oferta de pe piata, se incalca prevederile art. 135 alin. (1) din
Constitutie, republicata. De asemenea, se aduce atingere dreptului de
proprietate privata, restrangerea exercitiului dreptului nefiind incadrata in
nici una din situatiile prevazute de art. 53 alin. (1) din Constitutie,
republicata, si, mai mult, este aplicata discriminator, fiind favorizate
anumite persoane fizice la dobandirea locuintelor construite din fondurile
statului. Este invocata si incalcarea prevederilor art. 41 alin. (1) din
Constitutie, republicata, deoarece "este afectata insasi activitatea de
productie, dat fiind ca salariatii unitatii sunt impiedicati sa locuiasca in
apartamentele construite din fondurile unitatii".
Judecatoria Iasi considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neintemeiata, aratand ca textele de lege criticate nu incalca dispozitiile
constitutionale invocate.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 85/1992,
republicata, nu incalca prevederile constitutionale invocate. In ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor Decretului-lege nr.
61/1990, arata ca stabilirea pretului de vanzare a locuintelor, potrivit
acestui act normativ, este o optiune a legiuitorului, si nu o problema de
constitutionalitate. Fata de cele de mai sus, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si
completata prin Legea nr. 232/2004, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, in principal,
prevederile art. 7 din Legea nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii
cu alta destinatie construite din fondurile statului si din fondurile
unitatilor economice sau bugetare de stat, precum si prevederile Legii nr.
85/1992 in ansamblul ei, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 264 din 15 iulie 1998, si, in fine, prevederile Decretului-lege nr.
61/1990 privind vanzarea de locuinte construite din fondurile statului catre
populatie, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 22 din 8
februarie 1990.
Prevederile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 7: "Locuintele construite din fondurile unitatilor economice
sau bugetare de stat, pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, altele
decat locuintele de interventie, vor fi vandute titularilor contractelor de
inchiriere, la cererea acestora, cu plata integrala sau in rate a pretului, in
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
De asemenea, vor fi vandute la cerere, in conditiile prevederilor alin. 1
si cu respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
inchiriere si locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societatilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au incetat existenta dupa aceasta data sau, dupa caz, au devenit, prin
reorganizare, unitati economice sau bugetare de stat.
Locuintele care inainte de 6 martie 1945 au apartinut societatilor cu
capital privat sau mixt vor fi vandute in conditiile de evaluare, de achitare
integrala sau in rate a pretului si de exceptare de la vanzare, prevazute in
Legea nr. 112/1995.
Evaluarea si vanzarea locuintelor prevazute la alin. 1 si 2 si la art. 1
alin. 1, pentru care nu s-au incheiat contracte de vanzare-cumparare pana la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, se vor face in conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi, completate cu prevederile
referitoare la coeficientii de uzura din Decretul nr. 93/1977, la un pret
indexat in functie de cresterea salariului minim brut pe tara la data
cumpararii, fata de cel existent la data intrarii in vigoare a Legii nr.
85/1995.
Art. 1 alin. 2 se aplica in mod corespunzator.
Beneficiaza de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii
unitatilor proprietare.
Locuintele de interventie, in sensul prezentei legi, sunt cele destinate
cazarii personalului unitatilor economice sau bugetare care, prin contractul de
munca, indeplineste activitati sau functii ce necesita prezenta, permanenta sau
in caz de urgenta, in cadrul unitatilor. Aceste locuinte nu se vand.
Unitatile economice sau bugetare pot sa detina si sa construiasca din
fonduri proprii locuinte de serviciu, destinate inchirierii salariatilor
acestora, cu contract de inchiriere accesoriu la contractul de munca. Modul de
administrare si eventuala instrainare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitatilor.
Locuintele de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical,
didactic, altor specialisti sau personalului Ministerului de Interne, nu se
vand."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, aceste texte de
lege contravin dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 20, art. 41 alin.
(1), art. 44 alin. (2) teza intai, art. 45, art. 53 si art. 135 alin. (1) din
Constitutie, republicata, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de munca este
libera."
- Art. 44 alin. (2) teza intai: "(2) Proprietatea privata este
garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. (...)"
- Art. 45: "Accesul liber al persoanei la o activitate economica,
libera initiativa si exercitarea acestora in conditiile legii sunt
garantate."
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor
si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
- Art. 135 alin. (1): "Economia Romaniei este economie de piata,
bazata pe libera initiativa si concurenta."
De asemenea, sunt invocate ca fiind incalcate dispozitiile cuprinse in art.
1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, care prevad:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea
bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza
de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile
generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi in
proprietatea societatilor comerciale sau a regiilor autonome au intrat si
locuintele construite din fondurile proprii, legiferarea, ulterior adoptarii
Constitutiei, a posibilitatii ca fiecare chirias al unei asemenea locuinte sa
devina proprietar nu poate fi privita decat ca o limitare legala a dreptului de
proprietate al persoanelor juridice respective. Insa prin dispozitiile legale
criticate se consacra o norma de justitie sociala, chiriasii avand
posibilitatea sa cumpere locuintele la construirea carora au contribuit direct
sau indirect in vechiul sistem statal-juridic. Ca atare, aceste dispozitii sunt
conforme literei si spiritului art. 44 din Constitutie, republicata. In acest
sens, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat, de exemplu, prin Decizia nr. 10
din 8 martie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
114 din 5 mai 1994, Decizia nr. 104 din 9 martie 2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 328 din 16 aprilie 2004, statuand ca aceste
dispozitii sunt constitutionale.
In ceea ce priveste infrangerea dispozitiilor constitutionale ale art. 53,
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, dispozitiile
art. 7 din Legea nr. 85/1992, republicata, instituie, astfel cum s-a aratat
anterior, o limitare legala a dreptului de proprietate al persoanelor juridice
prevazute de reglementarea legala. Aceasta limitare insa este conforma
dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, fiind justificata
din punct de vedere social si moral, intrucat chiriasii au contribuit la
construirea acestor locuinte, iar statul are obligatia constitutionala de a
asigura conditiile necesare pentru cresterea calitatii vietii, prevazuta prin
art. 135 alin. (2) lit. f) din Constitutie, republicata.
Fata de faptul ca autorul exceptiei de neconstitutionalitate critica
cuantumul pretului de vanzare a locuintelor construite din fondurile unitatii,
aratand ca "acesta este mult mai mic decat cel ce s-ar obtine in baza
cererii si ofertei de pe piata", Curtea retine ca acest aspect nu priveste
constitutionalitatea textului criticat. Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat in acest sens, prin Decizia nr. 324 din 27 noiembrie 2001, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 101 din 5 februarie 2002,
statuand ca: "Legiuitorul a inteles sa stabileasca pretul de vanzare
intr-un cuantum care sa permita chiriasilor sa-si poata exercita efectiv
dreptul la cumpararea locuintelor. De aceea nu poate fi retinuta nici
incalcarea prevederilor art. 1 din Primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale."
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutiile, cat si
considerentele cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in
cauza de fata.
Curtea mai retine ca vanzarea catre titularii contractelor de inchiriere,
indiferent de imprejurarea ca acestia sunt sau nu angajatii unitatilor
proprietare, a locuintelor construite din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat nu este de natura a incalca principiul constitutional al
libertatii alegerii profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului
de munca si nici a aduce vreo ingradire dreptului la munca.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si
art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, modificata si completata
prin Legea nr. 232/2004,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Legea
nr. 85/1992 privind vanzarea de locuinte si spatii cu alta destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitatilor economice sau
bugetare de stat, republicata, a Legii nr. 85/1992 in ansamblul sau, precum si
a prevederilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vanzarea de locuinte
construite din fondurile statului catre populatie, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Avicola" - S.A. Iasi in Dosarul nr. 9.942/2003
al Judecatoriei Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 15 iunie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lepadat