Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 251 din 20 martie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006 privind azilul in Romania si a dispozitiilor art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul  refugiatilor in Romania

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 255 din 17 aprilie 2007



Ioan Vida                                        - preşedinte

Nicolae Cochinescu                       - judecător

Aspazia Cojocaru                           - judecător

Acsinte Gaspar                              - judecător

Kozsokar Gabor                             - judecător

Ion Predescu                                  - judecător

Şerban Viorel Stănoiu                   - judecător

Tudorel Toader                              - judecător

Ion Tiucă                                        - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi     - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie ridicată de Weah Tony în Dosarul nr. 8.038/RF/2005 al Tribunalului Bucureşti -Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal, cauză înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. 2.337D/2006.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Se prezintă interpretul autorizat de limba engleză desemnat în cauză, doamna Elena Andrei. Magistratul-asistent informează Curtea că partea Oficiul Naţional pentru Refugiaţi a transmis note scrise prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.338D/2006, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de Griris Rachid în Dosarul nr. 8.040/RF/2005 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent informează Curtea că şi în acest dosar partea Oficiul Naţional pentru Refugiaţi a transmis note scrise prin care solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

Curtea, având în vedere identitatea dintre obiectul excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.338D/2006 la Dosarul nr. 2.337D/2006, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public arată că Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 a fost integral abrogată prin Legea nr.  122/2006,  iar dispoziţiile art. 21   alin.  (4) lit. a) din aceasta au fost preluate de art. 81 alin. (1) lit. b) din noua reglementare în materie, în timp ce soluţia legislativă cuprinsă în dispoziţiile art. 21 alin. (4) lit. b) din ordonanţă nu se mai regăseşte în noul act normativ. In consecinţă, solicită respingerea ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii, respectiv respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin deciziile civile din 30 noiembrie 2006, pronunţate în dosarele nr. 8.038/RF/2005 şi nr. 8.040/RF/2005, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 21 alin. (4) lit. a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România". Excepţiile au fost ridicate de Weah Tony şi Griris Rachid în dosare având ca obiect soluţionarea unor recursuri împotriva unor încheieri de şedinţă prin care Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti a respins ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, în Dosarul nr. 2.337D/2006, autorul susţine că dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 contravin prevederilor art. 124 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „Justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi".

In esenţă, acesta arată că termenul imperativ de 10 zile, prevăzut de art. 21 alin. (4) din ordonanţa criticată, înăuntrul căruia instanţa de judecată este obligată să se pronunţe în procedură accelerată asupra unor probleme ce necesită administrarea unui probatoriu complex, este un termen prea scurt faţă de termenul dispozitiv de 30 de zile stabilit pentru persoanele ale căror cereri sunt soluţionate în procedură ordinară. Consideră că astfel se creează o stare de inegalitate şi discriminare între cele două categorii de petenţi, precum şi între solicitantul statutului de refugiat şi Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, această parte în proces fiind „favorizată" pe parcursul soluţionării cauzei.

Totodată, potrivit textului de lege criticat, instanţa de judecată soluţionează plângerea fie respingând-o pentru cel puţin unul dintre motivele prevăzute la art. 19 alin. (1) din ordonanţă, ceea ce implică un control judiciar asupra fondului cererii, fie admite plângerea, însă fără a putea acorda vreuna dintre formele de protecţie umanitară, întrucât trimite cauza la Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, spre reexaminare, instituţie ce are posibilitatea respingerii cererii de protecţie încă o dată, însă în procedură ordinară.

Pe de altă parte, în Dosarul nr. 2.338D/2006, autorul excepţiei susţine contrarietatea art. 21 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 faţă de prevederile art. 21 alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 18 alin. (2) din Constituţie, coroborat cu art. 11 alin. (2) şi art. 20 alin. (2) din aceasta, precum şi faţă de art. 16 alin. (1) şi (2) din Convenţia privind statutul refugiaţilor, Geneva, 1951, ratificată prin Legea nr. 46/1991. In esenţă, se arată că textul de lege criticat instituie o diferenţă de tratament juridic, în sensul că refugiatul nu poate obţine pe cale judecătorească recunoaşterea statutului său de refugiat, ci doar o calificare a cererii sale ca trebuind să fie analizată în procedură accelerată sau în procedură ordinară, însă poate pierde posibilitatea de a solicita statutul de refugiat pe fond prin aceeaşi hotărâre. Totodată, solicitantul de azil a cărui cerere a fost respinsă în procedura accelerată nu are dreptul de a obţine în justiţie modificarea pe fond a hotărârii Oficiului Naţional pentru Refugiaţi, ceea ce înseamnă un tratament mai puţin favorabil în raport cu cetăţenii români.

Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal opinează în sensul respingerii excepţiei de neconsti­tuţionalitate ca neîntemeiată, „deoarece argumentele autorilor nu pun în discuţie în niciun fel dreptul suveran al statului de a stabili condiţiile concrete în care legislaţia internă să reglementeze procedurile de analiză ale cererilor formulate de solicitanţii de azil".

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, deciziile civile au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România este neîntemeiată şi invocă, în acest sens, jurisprudenţa constantă în materie a Curţii Constituţionale, de exemplu, deciziile nr. 389/2004 şi nr. 140/2005.

Avocatul Poporului precizează, mai întâi, că Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 a fost abrogată prin art. 152 alin. (2) din Legea nr. 122/2006, iar dispoziţiile art. 21 alin. (4), criticate iniţial, se regăsesc reglementate parţial în art. 81 din noua lege, conţinutul acestora fiind însă modificat în mod substanţial. Având în vedere că unul dintre aspectele esenţiale supuse criticii de neconstituţionalitate îl reprezintă procedura reexaminării cererii de către Oficiul Naţional pentru Refugiaţi, în urma admiterii de către instanţă a plângerii, procedură ce nu mai este însă reglementată în noua lege în materie, rezultă că textul de lege criticat iniţial nu mai este în vigoare. Prin urmare, apreciază, în temeiul art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând deciziile civile, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, ordonanţă ce a fost însă abrogată în mod expres prin dispoziţiile art.  152 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006. Din analiza comparativă a celor două acte normative se constată că soluţia legislativă prevăzută de art. 21 alin. (4) lit. a) se regăseşte la art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006, în timp ce conţinutul juridic al art. 21 alin. (4) lit. b) din ordonanţa abrogată nu a fost preluat în mod identic în noul act normativ. Prin urmare, obiectul excepţiei îl constituie, în realitate, dispoziţiile art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România şi ale art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România. Aceste texte au următorul conţinut:

-   Art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006: „(1) Instanţa de judecată soluţionează plângerea în termen de 10 zile şi pronunţă o hotărâre motivată, prin care: [...]

b) menţine hotărârea Oficiului Naţional pentru Refugiaţi."

-   Art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000: ,,b) admite plângerea şi dispune ca structura competentă a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotărârea să analizeze cererea în procedură ordinară."

In motivarea excepţiei autorii acesteia invocă prevederile constituţionale ale art. 18 alin. (2), referitor la dreptul de azil, ale art. 21 alin. (1), (2) şi (3), privind liberul acces la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, şi ale art. 124 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora „Justiţia este unică, imparţială şi egală pentru toţi".

Prin raportare la dispoziţiile art. 11 alin. (2) şi ale art. 20 alin. (2) din Legea fundamentală, sunt invocate, de asemenea, şi normele art. 16 alin. (1) şi (2) din Convenţia privind statutul refugiaţilor, Geneva, 1951, ratificată de România prin Legea nr. 46/1991, texte ce consacră dreptul oricărui refugiat de a beneficia de acelaşi tratament ca oricare cetăţean în ce priveşte dreptul de acces liber şi facil în faţa tribunalelor.

Analizând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea Constituţională constată că textele de lege criticate au mai fost supuse controlului de  constituţionalitate prin raportare la aceleaşi prevederi din Legea fundamentală invocate şi în prezenta cauză şi cu o motivare identică. Astfel, prin deciziile nr. 675/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 940 din 21 noiembrie 2006, şi nr. 103/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 178 din 14 martie 2007, Curtea, pentru argumentele acolo expuse, s-a pronunţat în sensul respingerii ca neîntemeiată a excepţiei de neconsti­tuţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, arătând, în esenţă, că acestea nu contravin principiilor unicităţii, independenţei şi egalităţii justiţiei, statuate de art. 124 din Constituţie. In legătură cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000, Curtea a constatat, prin aceleaşi decizii menţionate mai sus, că acestea nu mai sunt în vigoare, iar soluţia legislativă nu a fost preluată de noua lege în materie, Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, astfel că a respins excepţia ca inadmisibilă.

Intrucât faţă de cauzele soluţionate prin deciziile amintite nu au intervenit elemente noi, de natură a modifica jurisprudenţa în materie a Curţii, rezultă că atât soluţia, cât şi considerentele ce au stat la baza acesteia se menţin şi în prezenta cauză.

In consecinţă, criticile de neconstituţionalitate referitoare la îngrădirea liberului acces la justiţie şi la încălcarea dreptului la un proces echitabil au rămas, practic, fără obiect, deoarece soluţia legislativă prevăzută de art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000, potrivit căreia instanţa de judecată chemată să soluţioneze plângerea solicitantului împotriva hotărârii Oficiului Naţional pentru Refugiaţi de respingere a cererii de acordare a statutului de refugiat o admite şi dispune ca structura competentă a Oficiului Naţional pentru Refugiaţi care a emis hotărârea să analizeze cererea în procedură ordinară, nu se mai regăseşte în actul normativ în vigoare de reglementare a azilului în România.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

I. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 81 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Weah Tony şi Griris Rachid în dosarele nr. 8.038/RF/2005 şi nr. 8.040/RF/2005 ale Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.

II. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (4) lit. b) din Ordonanţa Guvernului nr. 102/2000 privind statutul şi regimul refugiaţilor în România, excepţie invocată de aceiaşi autori în aceleaşi dosare ale aceleiaşi instanţe.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 martie 2007.

PREŞEDINTELE    CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 251/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 251 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 251/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu