DECIZIE Nr. 246 din 10 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din
Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedura
civila, precum si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancara
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 636 din 20 iulie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ingrid Alina Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si ale art.
494 din Codul de procedura civila, precum si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancara, exceptie ridicata de Ionel Bancu,
Anastasia Bancu, Gheorghe Susoi, Mariana Susoi, Marian Tarabasanu si Cornelia
Tarabasanu in dosarele nr. 1.537/2004, nr. 1.538/2004 si nr. 1.539/2004 ale
Tribunalului Calarasi.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
Dosarele nr. 22D/2005, nr. 23D/2005 si nr. 24D/2005 au obiect identic, pune in
discutie, din oficiu, problema conexarii.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarelor nr. 23D/2005 si nr. 24D/2005 la Dosarul nr. 22D/2005, care
este primul inregistrat.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata,
aratand ca legiuitorul are legitimarea constitutionala sa adopte o astfel de
reglementare in domeniul dreptului de proprietate, in temeiul dispozitiilor
art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin incheierile din 29 noiembrie 2004, pronuntate in dosarele nr.
1.537/2004, nr. 1.538/2004 si nr. 1.539/2004, Tribunalul Calarasi a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 1718 din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si ale art. 494 din Codul
de procedura civila, precum si ale art. 56 alin. 2 din Legea bancara nr.
58/1998, exceptie ridicata de Ionel Bancu, Anastasia Bancu, Gheorghe Susoi,
Mariana Susoi, Marian Tarabasanu si Cornelia Tarabasanu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 1718 din Codul civil, precum si cele ale art. 488 si ale art.
494 din Codul de procedura civila, contravin prevederilor constitutionale ale
art. 44, ale art. 53 si ale art. 136, intrucat, prin reglementarea unei
posibilitati de trecere a bunurilor imobile din patrimoniul unei persoane
fizice in patrimoniul altei persoane fizice sau juridice, fara a fi in discutie
vreun caz de exceptie care sa impuna restrangerea exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati, se anuleaza pur si simplu dreptul de proprietate
privata, ocrotit prin Constitutie. De asemenea, autorii exceptiei apreciaza ca
textele criticate sunt neconstitutionale si datorita faptului ca sunt adoptate
prin legi ordinare, desi, pentru situatiile in care sunt reglementate exceptii
de la principiul inviolabilitatii dreptului de proprietate privata, Constitutia
instituie obligatia adoptarii unei legi organice. Totodata, autorii exceptiei
arata ca dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea bancara nr. 58/1998, precum si
cele ale art. 376 din Codul de procedura civila sunt neconstitutionale si
contravin art. 124 si 126 din Constitutie, deoarece acorda bancilor
posibilitatea de a executa silit, chiar in mod arbitrar, obligatiile de
restituire a unor sume de bani inscrise in contractele de credit si garantie,
fara ca aceste obligatii de plata sa fie stabilite printr-o hotarare
judecatoreasca definitiva si irevocabila.
Tribunalul Calarasi apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata, deoarece "normele civile si procesual civile criticate
nu pot fi in raport de conformitate" cu prevederile constitutionale
invocate, "atata timp cat acestea sanctioneaza comportamentul ilicit al
debitorului". Instanta arata ca textele de lege criticate privesc
executarea silita, institutie procedurala al carui scop final este acela de
realizare definitiva si practica a drepturilor care au fost recunoscute
printr-o hotarare judecatoreasca sau printr-un alt titlu executoriu prevazut de
lege. Ca atare, apreciaza ca nu poate fi retinuta sustinerea autorilor
exceptiei, referitoare la anularea, prin dispozitiile legale criticate, a
dreptului de proprietate al acestora, deoarece garantarea dreptului de proprietate
al unei persoane fizice ori juridice este limitata de drepturile altor asemenea
persoane.
In final, instanta considera ca nu poate fi retinuta nici contrarietatea
dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 cu prevederile art. 124 si
ale art. 126 din Constitutie.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca sustinerile autorilor exceptiei vizeaza
aspecte referitoare la obiectul si finalitatea procedurii executarii silite in
ansamblul sau. Astfel, textele criticate nu pot fi analizate decat in contextul
reglementarii unitare din care fac parte, in cadrul careia stabilirea
obiectului si modalitatile executarii silite, precum si a sferei titlurilor
executorii, departe de a leza principiile constitutionale invocate, constituie
expresia aplicarii lor. De altfel, procedura de judecata in ansamblul ei,
incluzand, in sens larg, si intreaga procedura de executare silita, deci si
prevederile legale criticate, se intemeiaza pe dispozitiile art. 126 alin. (2)
din Constitutie, care prevad in mod expres ca reglementarea procedurii de
judecata se face "prin lege", dand astfel libertate legiuitorului sa
statueze in aceste domenii. Asa fiind, prevederile criticate contribuie la
determinarea cadrului legal de exercitare a drepturilor legitime ale
creditorilor si debitorilor in cadrul executarii silite, institutie procedurala
al carei scop este reprezentat de realizarea definitiva si practica a unor
drepturi recunoscute printr-o hotarare judecatoreasca sau un alt titlu
executoriu. Invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale, Guvernul arata ca
asupra dispozitiilor art. 376 si ale art. 488 din Codul de procedura civila
Curtea s-a mai pronuntat, in sensul constitutionalitatii acestora, prin
deciziile nr. 134/2002 si nr. 303/2002, respectiv prin Decizia nr. 333/2004.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale. In acest sens, arata ca nu poate fi retinuta critica de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din Codul civil, ale art. 376,
ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedura civila, precum si a celor
ale art. 56 alin. 2 din Legea bancara nr. 58/1998, fata de art. 44 si 53 din
Constitutie, intrucat, potrivit art. 44 alin. (1) teza a doua, continutul si
limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege. Astfel, arata ca
dispozitiile legale criticate au ca scop asigurarea executarii prestatiei la
care debitorul este obligat, fara a aduce atingere dreptului de proprietate al
acestuia. De asemenea, apreciaza ca obligatia de natura patrimoniala stabilita
in sarcina debitorului este o consecinta a angajarii raspunderii juridice
contractuale sau delictuale a acestuia, iar la procedura executarii silite se recurge
numai in situatia in care debitorul obligatiei stabilite prin hotarare sau
titlu executoriu nu executa de bunavoie prestatia la care este obligat. In
sustinerea acestui punct de vedere, invoca Decizia Curtii Constitutionale nr.
217/2001. Totodata, Avocatul Poporului arata ca textele criticate instituie o
restrangere legala a exercitarii dreptului de proprietate al debitorului, in
deplina conformitate cu prevederile art. 53 din Constitutie. In ceea ce
priveste contrarietatea dispozitiilor legale criticate cu prevederile art. 124,
ale art. 126 si ale art. 136 alin. (4) din Constitutie, considera ca textele
constitutionale invocate nu au relevanta in cauza de fata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
1718 din Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de
procedura civila, precum si cele ale art. 56 alin. 2 din Legea bancara nr.
58/1998, dispozitii care au urmatorul continut:
Art. 1718 din Codul civil: "Oricine este obligat personal este tinut
de a indeplini indatoririle sale cu toate bunurile sale, mobile si imobile,
prezente si viitoare."
Art. 376, art. 488 si art. 494 din Codul de procedura civila:
- Art. 376: "Se investesc cu formula executorie hotararile care au
ramas definitive ori au devenit irevocabile, inscrisurile autentice, precum si
orice alte hotarari sau inscrisuri, pentru ca acestea sa devina executorii, in
cazurile anume prevazute de lege.
Actele autentificate de o reprezentanta diplomatica sau consulara a
Romaniei se vor putea investi cu formula executorie de judecatoria domiciliului
uneia din partile partase la actul autentic.
Daca nici una din parti nu are domiciliul cunoscut in tara, investirea cu
formula executorie se face de judecatoria sectorului III din Capitala
Romaniei.";
- Art. 488: "Sunt supuse urmaririi silite imobiliare bunurile imobile.
Pot forma obiectul urmaririi silite imobiliare si dreptul de uzufruct
asupra unui bun imobil, precum si dreptul de superficie.
Dreptul de servitute poate fi urmarit silit numai o data cu fondul dominant
caruia ii profita.";
- Art. 494: "Imobilele urmarite silit se valorifica prin vanzare la
licitatie publica, vanzare directa si prin alte modalitati admise de lege.
Dispozitiile art. 431 sunt aplicabile."
In ceea ce priveste dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea bancara nr.
58/1988, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale acest act normativ a fost
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 24 ianuarie
2005, cu un nou titlu, si anume Legea privind activitatea bancara, iar ca urmare
a renumerotarii textelor, art. 56 alin. 2 a devenit art. 79 alin. 2, avand
acelasi continut. Ca atare, Curtea urmeaza a se pronunta asupra acestor din
urma dispozitii legale, potrivit carora "Contractele de credit bancar,
precum si garantiile reale si personale, constituite in scopul garantarii
creditului bancar, constituie titluri executorii".
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 44, 53, 124, 126, respectiv ale art. 136
alin. (4), cu urmatorul continut:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietatea publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii.";
- Art. 124: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 126: "(1) Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie
si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege.
(3) Inalta Curte de Casatie si Justitie asigura interpretarea si aplicarea
unitara a legii de catre celelalte instante judecatoresti, potrivit competentei
sale.
(4) Compunerea Inaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de
functionare a acesteia se stabilesc prin lege organica.
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu
posibilitatea participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6) Controlul judecatoresc al actelor administrative ale autoritatilor
publice, pe calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia
celor care privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de
comandament cu caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt
competente sa solutioneze cererile persoanelor vatamate prin ordonante sau,
dupa caz, prin dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.";
- Art. 136 alin. (4): "Bunurile proprietate publica sunt inalienabile.
In conditiile legii organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome
ori institutiilor publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea,
ele pot fi date in folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica."
Examinand exceptia, Curtea constata ca, in argumentarea criticii de
neconstitutionalitate potrivit careia textele deduse controlului reglementeaza
posibilitati de trecere a bunurilor imobile din patrimoniul unei persoane
fizice in acela al alteia, iar prin aceasta "se anuleaza pur si simplu
dreptul de proprietate privata, ocrotit de Constitutie", autorii exceptiei
utilizeaza o premisa gresita, rezultat al absolutizarii exercitiului dreptului
de proprietate.
In acest sens, se face abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a
doua din Constitutie, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate
sunt stabilite prin lege. Curtea retine ca finalitatea acestor prevederi
constitutionale consta in asigurarea realizarii dreptului de proprietate, ca
drept subiectiv fundamental, intr-o dimensiune rezonabila, de natura sa asigure
respectarea drepturilor si intereselor legitime ale altor subiecte de drept
carora statul este tinut, in egala masura, sa le acorde ocrotire.
In conditiile in care participarea la circuitul civil, componenta esentiala
a vietii sociale, cu corolarul sau - dobandirea de drepturi si asumarea de
obligatii -, constituie insasi ratiunea de a fi a oricarui subiect de drept,
Curtea apreciaza ca ar fi fost un nonsens ca din acest circuit sa fie exclus
dreptul de proprietate, in maniera preconizata de autorul exceptiei. A accepta
un atare punct de vedere ar insemna a institui o clauza de neraspundere pentru
titularul obligatiei asumate (debitor), pus astfel la adapost impotriva
valorificarii silite a creantei de catre creditorul sau. Realizarea dreptului
acestuia din urma ar deveni dependenta exclusiv de bunul plac al debitorului,
ceea ce ar afecta esential securitatea circuitului civil. Asa fiind, Curtea
constata ca, examinate in contextul acestor consideratii principiale,
reglementarile legale deduse controlului isi releva utilitatea si perenitatea,
ele constituindu-se in limitari necesare ale dreptului de proprietate, impuse
de ratiuni sociale majore si instituite de legiuitor in cadrul competentei sale
constitutionale.
De altfel, Curtea constata ca o parte din dispozitiile legale criticate
prin exceptia de neconstitutionalitate ce formeaza obiectul dosarelor de fata,
si anume art. 376 si 488 din Codul de procedura civila, a mai fost supusa
controlului de constitutionalitate.
Astfel, prin Decizia nr. 45 din 27 ianuarie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 196 din 8 martie 2005, Curtea
Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 376 alin. 1 din Codul de procedura civila, iar in ceea ce priveste art.
488 din acelasi act normativ, Curtea s-a mai pronuntat prin decizii precum
Decizia nr. 217 din 3 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 552 din 4 septembrie 2001, si Decizia nr. 333 din 16 septembrie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 12
octombrie 2004, statuand ca aceste dispozitii de lege sunt constitutionale.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, atat solutia, cat si considerentele
cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d),
precum si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1718 din
Codul civil, ale art. 376, ale art. 488 si ale art. 494 din Codul de procedura
civila, precum si ale art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancara, exceptie ridicata de Ionel Bancu, Anastasia Bancu, Gheorghe Susoi,
Mariana Susoi, Marian Tarabasanu si Cornelia Tarabasanu in dosarele nr.
1.537/2004, nr. 1.538/2004 si nr. 1.539/2004 ale Tribunalului Calarasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Ingrid Alina Tudora