DECIZIE Nr. 244 din 10 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 - 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 288/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 456 din 26 iunie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 1 - 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea
obligatiilor de plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri
executorii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 288/2002, exceptie ridicata
din oficiu de Tribunalul Cluj - Sectia civila in Dosarul nr. 7.645/2002.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca fiind neintemeiata. In acest sens arata ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor de lege criticate Curtea s-a pronuntat prin Decizia nr. 326 din
26 noiembrie 2002, care isi mentine valabilitatea si in prezenta cauza. In
legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 49 din Constitutie,
referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati
ale cetatenilor, arata ca acestea nu sunt incidente in cauza, deoarece
ordonanta criticata reglementeaza cu privire la executarea obligatiilor de
plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
7.645/2002, Tribunalul Cluj - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 - 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 288/2002, exceptie ridicata de instanta din oficiu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate Tribunalul Cluj - Sectia
civila arata ca prevederile art. 1 - 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 288/2002, contravin dispozitiilor art. 41
alin. (1) si ale art. 49 din Constitutie, deoarece textele de lege criticate nu
se incadreaza in nici una dintre situatiile in care "poate fi restrans
dreptul fundamental la garantarea creantelor impotriva statului". Se
considera ca sunt incalcate si dispozitiile constitutionale ale art. 49 alin.
(2), prin aceea ca prevederile criticate "ating insasi existenta
dreptului, cata vreme nu fixeaza un termen sau o sanctiune in sarcina
ordonatorului de credite, lasand la latitudinea sa subiectiva termenul si
modalitatea de plata, nefixand nici macar o ordine de satisfacere a
creantelor".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca limitarea executarii, instituita de ordonanta, numai
asupra resurselor banesti ale institutiilor publice alocate de la buget, in
acest scop, este concordanta cu principiile Constitutiei. Interzicerea
executarii silite asupra altor fonduri banesti decat cele alocate de la bugetul
de stat constituie "o norma de protectie de interes general, fiind de neconceput
ca pe calea executarii silite a unui titlu executoriu sa se ajunga la lipsirea
unei institutii publice de resursele sale financiare destinate acoperirii altor
cheltuieli decat cele stabilite prin titlu executoriu".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
1 - 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de
plata ale institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 288/2002, prevederi care au urmatorul cuprins:
- Art. 1: "Executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice
in temeiul titlurilor executorii se realizeaza din sumele aprobate prin
bugetele acestora la titlul de cheltuieli la care se incadreaza obligatia de
plata respectiva.";
- Art. 2: "Ordonatorii principali de credite bugetare au obligatia sa
dispuna toate masurile ce se impun, inclusiv virari de credite bugetare, in
conditiile legii, pentru asigurarea in bugetele proprii si ale institutiilor
din subordine a creditelor bugetare necesare pentru efectuarea platii sumelor
stabilite prin titluri executorii.";
- Art. 3: "In procesul executarii silite a sumelor datorate de catre
institutiile publice in baza unor titluri executorii trezoreria statului poate
efectua numai operatiuni privind plati dispuse de catre ordonatorii de credite,
in limita creditelor bugetare si a destinatiilor aprobate potrivit legii."
Tribunalul Cluj - Sectia civila considera ca aceste dispozitii de lege
contravin prevederilor art. 41 alin. (1) si ale art. 49 din Constitutie, care
prevad:
- Art. 41 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele
asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.";
- Art. 49: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
sigurantei nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca prevederile art. 1 - 3 din Ordonanta Guvernului nr.
22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale institutiilor publice,
stabilite prin titluri executorii, aprobata cu modificari prin Legea nr.
288/2002, au mai facut obiectul controlului de neconstitutionalitate, prin
raportare la art. 41 din Constitutie.
Astfel, prin Decizia nr. 326 din 26 noiembrie 2002, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 11 martie 2003, Curtea, respingand
exceptia de neconstitutionalitate, a retinut ca: "[...] dispozitiile
legale criticate instituie anumite limite ale executarii silite, in sensul ca
aceasta nu se poate face asupra oricaror resurse financiare ale institutiilor
publice, ci numai asupra acelora alocate special de la buget cu aceasta
destinatie, dar aceste limite nu contravin dispozitiilor art. 41 si ale art.
135 ale Legii fundamentale, referitoare la protectia proprietatii private.
Ratiunea reglementarii acestor dispozitii o constituie instituirea unei
discipline financiare, care nu poate fi socotita o infrangere a dispozitiilor
constitutionale referitoare la protectia proprietatii private si garantarea
creantelor asupra statului."
Cele statuate prin decizia mentionata isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, deoarece nu au intervenit elemente noi de natura sa determine
schimbarea solutiei pronuntate.
In plus, in aceasta cauza o alta critica de neconstitutionalitate consta,
in esenta, in sustinerea potrivit careia prevederile art. 1 - 3 din Ordonanta
Guvernului nr. 22/2002 lasa la latitudinea subiectiva a ordonatorilor de
credite termenul si modalitatea de plata a obligatiilor institutiilor publice,
aducandu-se astfel atingere dreptului statului la satisfacerea creantelor sale.
Se considera ca in felul acesta se incalca prevederile art. 49 alin. (2) din
Constitutie, conform carora "Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu
situatia care a determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a
libertatii".
Curtea constata ca sustineri asemanatoare au mai fost formulate intr-o
cauza in care tot Tribunalul Cluj, dar Sectia comerciala si de contencios
administrativ, a ridicat din oficiu exceptia de neconstitutionalitate a
acelorasi prevederi de lege. In legatura cu acestea Curtea s-a pronuntat prin
Decizia nr. 161 din 22 aprilie 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 354 din 23 mai 2003, si s-a retinut ca art. 41 alin.
(1) teza a doua din Constitutie consacra dreptul legiuitorului de a stabili
continutul si limitele dreptului de proprietate si ale creantelor asupra
statului. "Or, este tocmai ceea ce se realizeaza pe calea Ordonante
Guvernului nr. 22/2002. Instituirea anumitor restrictii, impuse de ratiuni
evidente, in valorificarea dreptului creditorului, nu inseamna negarea
posibilitatii acestuia de a si-l realiza, tot asa cum instituirea unor termene
pentru introducerea unei actiuni sau pentru exercitarea cailor de atac nu
semnifica restrangerea accesului liber la justitie". De asemenea, a mai
retinut ca, "atata vreme cat norma constitutionala garantand creantele
asupra statului nu precizeaza ca aceasta presupune executarea lor de indata,
conditiile instituite in aceasta materie prin ordonanta, chiar daca afecteaza
celeritatea procedurii, nu contravin Legii fundamentale, ci, urmarind gasirea
resurselor necesare pentru executarea obligatiilor, cu respectarea exigentelor
impuse de constituirea si executarea bugetului, nu fac decat sa dea expresie
obligatiei constitutionale a garantarii obligatiilor asupra statului".
Pentru argumentele retinute in Decizia nr. 161 din 22 aprilie 2003, care
isi mentin valabilitatea si in prezenta cauza, Curtea constata ca prevederile
art. 1 - 3 din Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 nu incalca nici dispozitiile
art. 49 alin. (2) din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 - 3 din
Ordonanta Guvernului nr. 22/2002 privind executarea obligatiilor de plata ale
institutiilor publice, stabilite prin titluri executorii, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 288/2002, exceptie ridicata de instanta din oficiu in
Dosarul nr. 7.645/2002 al Tribunalului Cluj - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu