DECIZIE Nr. 242 din 10 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 513 din 16 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Irina Loredana Lapadat - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 21 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
si ale Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Georgeta Ion si Tarek Hassan Abdel Hady
Hassan, prin mandatar Liga Democratica pentru Dreptate din Romania, in Dosarul
nr. 841/COM/2004 al Tribunalului Ialomita - Sectia civila.
La apelul nominal raspunde autoarea exceptiei in nume propriu, precum si in
calitate de mandatar al partii Tarek Hassan Abdel Hady Hassan, lipsind
celelalte parti. Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, se acorda cuvantul pe fondul cauzei.
Autoarea exceptiei solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru.
In esenta, arata ca nivelul ridicat al unor taxe judiciare, precum si faptul ca
acestea trebuie sa fie achitate anticipat, fara a se tine seama de
circumstantele speciale ale cauzei, incalca dreptul de liber acces la justitie
garantat de art. 21 din Constitutie. Se mai arata ca textul de lege criticat nu
mentine un just echilibru intre interesul statului de a colecta taxele de
timbru judiciar si interesul particularilor aflati in situatii deosebite din
punct de vedere financiar de a introduce o actiune in fata instantei. Perioada
de plata a acestor taxe fiind foarte scurta, impunerea lor constituie o
restrangere disproportionata adusa insusi dreptului de acces la judecata, ceea
ce reprezinta o incalcare a art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In acest sens, invoca si Hotararea
Curtii Europene a Drepturilor Omului din cauza Kreuz contra Poloniei din 19
iunie 2001.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, sustine, in
esenta, ca acest act normativ este neconstitutional, deoarece creeaza o
discriminare nejustificata intre creditori si debitori.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 din Legea nr. 146/1997 este neintemeiata.
In acest sens, arata ca Legea fundamentala nu prevede gratuitatea actului de
justitie, astfel incat legiuitorul este liber sa stabileasca taxe judiciare de
timbru, acoperind pe aceasta cale o parte din cheltuielile efectuate pentru
functionarea serviciului public al justitiei, obligatie impusa de dispozitiile
art. 56 alin. (1) din Constitutie.
In ceea ce priveste dispozitiile Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, arata ca exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, in temeiul art. 29 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, deoarece prevederile legale criticate nu au incidenta in
solutionarea cauzei aflate pe rolul instantei de judecata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
841/COM/2004, Tribunalul Ialomita - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru si ale Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, exceptie ridicata
de Georgeta Ion si Tarek Hassan Abdel Hady Hassan, prin mandatar Liga
Democratica pentru Dreptate din Romania.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia arata ca
prevederile art. 21 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru
contravin dispozitiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) si (2), art. 20
alin. (2) si ale art. 21 din Constitutie, intrucat: "nivelul taxelor
stabilite, precum si perioada prin care acestea sa fie platite, (...) sunt
factori ce trebuie luati in calcul pentru a stabili daca se poate bucura o
persoana fara nici o posibilitate materiala de dreptul de acces si de beneficiul
la o judecata din partea unei instante". Se sustine ca este necesara
"mentinerea unui just echilibru intre interesele statului de a colecta
taxele de timbru judiciar, pe de o parte, si interesul reclamantei de a
introduce o actiune in fata instantei, pe de alta parte". De asemenea
"este neconstitutionala nerespectarea echilibrului intre interesul general
al statului si interesul legitim al reclamantei". In concluzie, se afirma
ca "nu poate exista acces liber si complet la justitie atunci cand judecarea
unui proces depinde de suma de bani de care reclamantul nu dispune".
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea Legii nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, se afirma ca prin aceste
prevederi legale sunt incalcate dispozitiile art. 1 alin. (5), art. 16 alin.
(1) si (2), art. 20 alin. (2), art. 21 si ale art. 44 alin. (2) din
Constitutie.
In esenta, se sustine ca Legea nr. 64/1995 este neconstitutionala prin
raportare in special la art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se mai arata
ca jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului este obligatorie pentru
instantele de judecata, invocandu-se "Decizia de principiu in materia
societatilor comerciale data de Curtea Europeana a Drepturilor Omului, prin
care se admite ca actionarul majoritar se poate pretinde personal victima unei
decizii afectand drepturile patrimoniale ale societatii si ca se poate pretinde
victima violarii art. 6 paragraful 1, chiar daca problema personalitatii
juridice in dreptul intern al firmei face obiectul unei contestatii
nesolutionate inca".
Tribunalul Ialomita - Sectia civila arata ca din motivarea exceptiei
rezulta ca autorul acesteia se refera la art. 20 din Legea nr. 146/1997.
Exprimandu-si insa opinia in legatura cu prevederile art. 21 din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, instanta de judecata considera ca
acestea nu incalca dispozitiile constitutionale invocate. Se arata ca textul de
lege criticat, stabilind "competenta instantelor judecatoresti de a
solutiona unele cazuri de exceptie ce deroga de la regula timbrarii actiunilor
in justitie", creeaza "posibilitatea cetatenilor care se afla in
situatiile reglementate de art. 74 din Codul de procedura civila sa acceada la
judecata in fata instantelor judecatoresti".
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 64/1995,
instanta de judecata apreciaza ca este neintemeiata, intrucat "reclamantii
nu indica textele de lege si modul in care acestea contravin Constitutiei,
facand doar referire la jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
prin prisma calitatii lor de actionari la o societate comerciala".
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a
fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului
si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
refera la prevederile art. 20 din Legea nr. 146/1997, iar in legatura cu
neconstitutionalitatea acestui text de lege Curtea Constitutionala a statuat ca
"accesul liber la justitie nu inseamna gratuitate, (...) fiind justificat
ca persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa contribuie la
acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de justitie".
In legatura cu prevederile art. 21 alin. (1) din Legea nr. 146/1997, se
arata ca acestea reprezinta expresia respectarii principiilor constitutionale
ale egalitatii in drepturi a cetatenilor si liberului acces la justitie.
Prevederile alin. (2) ale art. 21 din lege, corelate cu art. 74 - 81 din Codul
de procedura civila, "completeaza cadrul in care cetatenii aflati in
situatiile prevazute de art. 74 din Codul de procedura civila pot accede la
judecata in fata instantelor judecatoresti", astfel incat "nu
incalca, sub nici un aspect, principiile fundamentale garantate de
Constitutie".
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 64/1995,
se apreciaza ca aceasta este inadmisibila, deoarece acest act normativ nu este
aplicabil in cauza.
Avocatul Poporului apreciaza ca prevederile art. 21 din Legea nr. 146/1997
nu contravin dispozitiilor art. 16 din Constitutie. Se arata ca acordarea de
inlesniri la plata taxelor judiciare de timbru da expresie principiului
egalitatii in drepturi a cetatenilor, "materializand preocuparea
legiuitorului de a complini insuficienta posibilitatilor materiale ale celor
care apeleaza la justitie pentru apararea drepturilor, libertatilor si
intereselor lor legitime". In ceea ce priveste pretinsa incalcare a art.
21 din Constitutie, se mai arata ca "principiul liberului acces la
justitie nu interzice stabilirea taxelor de timbru in justitie, fiind
justificat ca persoanele care se adreseaza instantelor judecatoresti sa
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justitie."
Referitor la neconstitutionalitatea Legii nr. 64/1995, fata de dispozitiile
art. 16 si ale art. 44 din Constitutie, se apreciaza ca procedura prevazuta de
acest act normativ "a fost instituita de legiuitor ca un mijloc de
constrangere a debitorului, care nu si-a executat voluntar obligatiile de plata",
asigurandu-se astfel "protectia dreptului de proprietate a titularilor de
creante certe, lichide si exigibile". Nu poate fi retinuta nici incalcarea
principiului constitutional al egalitatii cetatenilor in fata legii, deoarece
"Legea nr. 64/1995 instituie o procedura speciala, aplicabila in mod egal
tuturor categoriilor de debitori aflati in procedura reorganizarii judiciare si
a falimentului". Se mai arata ca dispozitiile art. 1 si ale art. 20 din
Constitutie nu au incidenta in cauza.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din
Incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale din 10 decembrie 2004, il
constituie prevederile art. 21 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29
iulie 1997, precum si prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din 17 noiembrie 2004.
In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 21 din
Legea nr. 146/1997, Curtea constata ca, in realitate, din motivarea formulata
reiese ca autorii exceptiei critica dispozitiile art. 20 din lege, astfel incat
prin prezenta decizie urmeaza sa se pronunte asupra acestui din urma text de
lege.
Prevederile art. 20 din Legea nr. 146/1997 au fost modificate prin
Ordonanta Guvernului nr. 34/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 511 din 28 august 2001, aprobata prin Legea nr.
742/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 807 din 17
decembrie 2001. In urma acestor modificari, prevederile legale criticate au
urmatoarea redactare:
Art. 20: "(1) Taxele judiciare de timbru se platesc anticipat.
(2) Daca taxa judiciara de timbru nu a fost platita in cuantumul legal, in
momentul inregistrarii actiunii sau cererii, ori daca, in cursul procesului,
apar elemente care determina o valoare mai mare, instanta va pune in vedere
petentului sa achite suma datorata pana la primul termen de judecata. In cazul
cand se micsoreaza valoarea pretentiilor formulate in actiune sau in cerere,
dupa ce a fost inregistrata, taxa judiciara de timbru se percepe la valoarea
initiala, fara a se tine seama de reducerea ulterioara.
(3) Neindeplinirea obligatiei de plata pana la termenul stabilit se
sanctioneaza cu anularea actiunii sau a cererii.
(4) Daca in momentul inregistrarii sale actiunea sau cererea a fost taxata
corespunzator obiectului sau initial, dar a fost modificata ulterior, ea nu va
putea fi anulata integral, ci va trebui solutionata, in limitele in care taxa
judiciara de timbru s-a platit in mod legal.
(5) In situatia in care instanta judecatoreasca investita cu solutionarea
unei cai de atac ordinare sau extraordinare constata ca in fazele procesuale
anterioare taxa judiciara de timbru nu a fost platita in cuantumul legal, va
dispune obligarea partii la plata taxelor judiciare de timbru aferente,
dispozitivul hotararii constituind titlu executoriu. Executarea silita a
hotararii se va efectua prin organele de executare ale unitatilor teritoriale
subordonate Ministerului Finantelor Publice in a caror raza teritoriala isi are
domiciliul sau sediul debitorul, potrivit legislatiei privind executarea silita
a creantelor bugetare."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, prevederile art. 20
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru contravin
dispozitiilor art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 alin. (2) si
ale art. 21 din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu
exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile.";
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite."
Autorii exceptiei mai considera ca Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului contravine urmatoarelor dispozitii
constitutionale: art. 1 alin. (5), art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 alin. (2),
art. 21 si ale art. 44 alin. (2) din Constitutie.
In sustinerea neconstitutionalitatii prevederilor art. 21 din Legea nr.
146/1997, autorii exceptiei invoca si dispozitiile art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
De asemenea, autorii exceptiei considera ca Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizarii judiciare si a falimentului contravine dispozitiilor
art. 1 din Protocolul nr. 1 aditional la Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, precum si ale art. 6 paragraful 1, ale
art. 13 si ale art. 14 din Conventie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
I. In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii
nr. 64/1995, Curtea constata ca aceasta a fost ridicata intr-o cauza avand ca
obiect actiunea in constatarea nulitatii absolute a vanzarii prin licitatie
publica a unui imobil-constructie, precum si a actului de adjudecare a
acestuia. Or, potrivit art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor (...) privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei (...)".
Prin urmare, prevederile Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii
judiciare si a falimentului nu au aplicabilitate in solutionarea litigiului
aflat pe rolul instantei de judecata, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate
a Legii nr. 64/1995 este inadmisibila si urmeaza a fi respinsa.
II. Prevederile art. 20 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru au mai facut obiect al controlului de constitutionalitate, prin
raportare la aceleasi dispozitii constitutionale, si cu o motivare identica.
Prin Decizia nr. 155 din 17 martie 2005, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 387 din 9 mai 2005, Curtea Constitutionala a constatat
ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Pentru a pronunta
aceasta solutie, Curtea a retinut ca "(...) accesul liber la justitie,
consacrat de art. 21 din Constitutie, nu inseamna gratuitate. Nici o dispozitie
constitutionala nu interzice stabilirea taxelor de timbru in justitie, fiind
justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor judecatoresti sa
contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de realizarea actului de
justitie. Regula este cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind
posibile numai in masura in care sunt stabilite de legiuitor, iar cheltuielile
ocazionate de realizarea actului de justitie sunt cheltuieli publice, la a
caror acoperire, potrivit art. 56 alin. (1) din Constitutie, cetatenii sunt
obligati sa contribuie prin impozite si taxe, stabilite in conditiile
legii".
S-a mai retinut prin decizia mentionata ca "atat obligatia de plata a
taxelor judiciare, cat si exceptiile stabilite de lege se aplica deopotriva
tuturor cetatenilor aflati in situatii identice, precum si tuturor litigiilor
de aceeasi natura, neexistand discriminari sau privilegii contrare prevederilor
art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie. Plata taxelor judiciare de timbru
fiind o conditie legala pentru inceperea proceselor civile, obligatia la plata
anticipata a acestor taxe (in unele cazuri pana la un termen ulterior, stabilit
de instanta judecatoreasca) este justificata, ca si sanctiunea anularii
actiunii sau cererii, in caz de neplata a acestora".
Solutia pronuntata in Decizia nr. 155 din 17 martie 2005, precum si
considerentele care au stat la baza acesteia, isi mentin valabilitatea si in
prezenta cauza, deoarece nu au intervenit elemente noi, de natura a justifica o
reconsiderare a jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, exceptie ridicata de Georgeta Ion si Tarek Hassan Abdel Hady
Hassan, prin mandatar Liga Democratica pentru Dreptate din Romania, in Dosarul
nr. 841/COM/2004 al Tribunalului Ialomita - Sectia civila.
2. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 20 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de
aceiasi autori in acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Irina Loredana Lapadat