DECIZIE Nr. 241 din 10 mai 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 si 10
din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 497 din 13 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Marinela Minca - procuror
Marieta Safta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 si 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, exceptie ridicata de Adrian Almasan in Dosarul nr. 3.464/2004 al
Tribunalului Satu Mare.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera Curtii ca autorul exceptiei a depus la dosar o
nota de sedinta, prin care solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca dispozitiile legale
criticate nu incalca dispozitiile constitutionale invocate de autorul
exceptiei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.464/2004,
Tribunalul Satu Mare a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 si 10 din Legea nr. 87/1994 pentru
combaterea evaziunii fiscale, ridicata de Adrian Almasan in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
criticate sunt incomplete si neclare, iar "utilizarea unor norme juridice
incomplete de trimitere in materie penala genereaza o mare imprecizie in
definirea infractiunilor si transfera anumite competente din sfera puterii
legislative in sfera puterii executive si judecatoresti". Se sustine,
totodata, ca textele criticate incalca dreptul la aparare si prezumtia de
nevinovatie, intrucat "acuzatul are de infruntat o sarcina a probei
aproape insurmontabila atunci cand sustine ca evaziunea fiscala nu a avut
loc". Autorul exceptiei arata ca "dreptul roman opereaza cu o
prezumtie [...] imposibil de rasturnat", cata vreme punctul de vedere al
autoritatilor fiscale si al instantelor este ca inexactitatile in stabilirea
impozitelor nu sunt scuzabile, ceea ce este in contradictie cu principiul
proportionalitatii stabilit de art. 6 pct. 2 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Se mai precizeaza ca scopul
exceptiei invocate este acela de a "clarifica <<limitele>>
controlului exercitat de catre instante in solutionarea infractiunilor prevazute
de art. 10 din Legea nr. 87/1994", instante care, "profitand de
caracterul lacunar al legii, ar putea proceda la emiterea unei sentinte cu
nesocotirea dreptului, perpetuand astfel incalcarea principiului unui stat de
drept".
Tribunalul Satu Mare, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate invocate, considera ca aceasta este neintemeiata. Astfel,
in ceea ce priveste art. 7 din Legea nr. 87/1994 se arata ca "nu
constituie o incriminare penala, nu defineste continutul unei infractiuni, deci
nu se poate spune ca ar incalca principiul legalitatii incriminarii" si,
totodata, "fiind rezultatul vointei membrilor Parlamentului care au
adoptat legea [...], nu se poate vorbi de o incalcare a principiului separatiei
puterilor in stat". Art. 10 din Legea nr. 87/1994 nu incalca - in opinia
instantei - dreptul la aparare, prezumtia de nevinovatie si nici principiul
legalitatii incriminarii, sustinerile autorului exceptiei fiind neintemeiate.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Arata in acest sens ca dispozitiile art. 7 din Legea nr. 87/1994 "nu
definesc continutul unei infractiuni, astfel incat nu incalca principiul
legalitatii incriminarii" si, de asemenea, nu incalca principiul
separatiei puterilor in stat, "intrucat au fost adoptate prin lege, de
catre Parlament". Referitor la dispozitiile art. 10 din Legea nr. 87/1994,
se arata ca nu incalca prezumtia de nevinovatie sau dreptul la aparare,
"intrucat organele judiciare au obligatia de a face dovada scopului
special prevazut de norma de incriminare, si anume acela al impiedicarii
verificarilor financiar-contabile".
Avocatul Poporului apreciaza ca incriminarea, prin textele criticate, a
faptelor care constituie evaziune fiscala nu este de natura sa incalce sub nici
un aspect dreptul la aparare al invinuitului sau inculpatului, care are
posibilitatea ca, in tot cursul procesului penal, sa fie asistat de un avocat,
ales sau numit din oficiu. Totodata, arata ca art. 10 din Legea nr. 87/1994
reprezinta chiar consacrarea regulii constitutionale potrivit careia nici o
pedeapsa nu poate fi stabilita sau aplicata decat in conditiile si in temeiul
legii, astfel incat nu poate fi retinuta critica acestuia in raport de art. 23
alin. (12) din Constitutie. In ceea ce priveste dispozitiile constitutionale
ale art. 1 alin. (4) si art. 23 alin. (11) din Constitutie, invocate de
asemenea in motivarea exceptiei, se arata ca nu au incidenta in cauza.
In concluzie, Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiile art. 146 lit.
d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29
din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
7 si 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii fiscale, republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 545 din 29 iulie 2003, avand
urmatorul continut:
- Art. 7: "Nerespectarea reglementarilor fiscale in domeniul vamal,
prin declararea inexacta, sub orice forma, a valorilor sau prin sustragerea
bunurilor de la operatiunile de vamuire, in scopul neachitarii taxelor vamale
sau al diminuarii acestora ori a altor obligatii fiscale, se sanctioneaza
potrivit legii.";
- Art. 10: "Constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de
la 6 luni la 5 ani si interzicerea unor drepturi sau cu amenda neintocmirea,
intocmirea incompleta sau necorespunzatoare a documentelor primare ori
acceptarea de astfel de documente in scopul impiedicarii verificarilor
financiar-contabile, daca fapta a avut drept consecinta diminuarea veniturilor
sau surselor impozabile.
Cu pedeapsa prevazuta la alin. 1 se sanctioneaza si punerea in circulatie,
in orice mod, fara drept, sau detinerea in vederea punerii in circulatie, fara
drept, a documentelor financiare si fiscale."
Textele constitutionale invocate in motivarea exceptiei au urmatorul
continut:
- Art. 1 alin. (3), (4) si (5): "(3) Romania este stat de drept,
democratic si social, in care demnitatea omului, drepturile si libertatile
cetatenilor, libera dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul
politic reprezinta valori supreme, in spiritul traditiilor democratice ale
poporului roman si idealurilor Revolutiei din decembrie 1989, si sunt
garantate.
(4) Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului
puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - in cadrul democratiei
constitutionale.
(5) In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 23 alin. (11): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
- Art. 24: "(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
- Art. 124 alin. (1) si (2): "(1) Justitia se infaptuieste in numele
legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.";
- Art. 131 alin. (1): "In activitatea judiciara, Ministerul Public
reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum
si drepturile si libertatile cetatenilor."
Se invoca, totodata, art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil,
si art. 7 din conventie, privind legalitatea incriminarii.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate formulata, Curtea constata ca,
in realitate, autorul sau este nemultumit de solutia legislativa consacrata de
textele de lege criticate, pe care le considera incomplete si neclare. Acesta
solicita, de altfel, "clarificarea" de catre Curtea Constitutionala a
limitelor controlului exercitat de catre instante in solutionarea cauzelor in
care au fost sesizate cu savarsirea infractiunilor prevazute de art. 10 din
Legea nr. 87/1994, demers necesar in opinia autorului exceptiei avand in vedere
caracterul lacunar al normelor criticate, care ar putea conduce la pronuntarea
unor solutii nelegale. Or, potrivit competentei sale, asa cum este prevazuta in
art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 si respectand principiul constitutional
al separatiei puterilor, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta decat
asupra constitutionalitatii actelor cu privire la care a fost sesizata, fara a
putea completa sau modifica prevederea legala supusa controlului.
In ceea ce priveste limitele "controlului" realizat de instanta
investita cu solutionarea cauzei, a carei "clarificare" se solicita,
Curtea retine ca acesta corespunde atributiilor constitutionale ale instantelor
judecatoresti si vizeaza stabilirea, pe baza probelor administrate in cauza, a
faptului daca sunt intrunite in speta elementele constitutive ale infractiunii
de evaziune fiscala, astfel cum sunt acestea reglementate de prevederile legii
in materie. Potrivit art. 124 alin. (3) din Constitutie, in activitatea de
infaptuire a justitiei judecatorii se supun numai legii, a carei interpretare
se realizeaza in mod necesar in procesul solutionarii cauzelor, intrucat
interpretarea este o faza indispensabila aplicarii legii. In acest sens este si
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, care a retinut, in cauza
C.R. impotriva Regatului Unit (1995), ca "oricat de clar ar fi textul unei
dispozitii legale, in orice sistem juridic exista, in mod inevitabil, un
element de interpretare judiciara [...]". Asa fiind, prin interpretarea si
aplicarea de catre instanta a textelor de lege nu se realizeaza un
"transfer" de competenta din sfera puterii legislative in sfera
puterii executive si judecatoresti, in sensul celor aratate in motivarea
exceptiei.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 si 10 din Legea nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale, exceptie ridicata de Adrian Almasan in Dosarul nr. 3.464/2004 al
Tribunalului Satu-Mare.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 mai 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Marieta Safta