DECIZIE Nr.
237 din 4 martie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 260 din 2 aprilie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Ninosu -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile,
excepţie ridicată de Societatea Comercială „Legato" - S.R.L. din Galaţi în
Dosarul nr. 13.427/215/2007 al Judecătoriei Craiova.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, indicând, în acest sens, jurisprudenţa Curţii în materie, de
exemplu Decizia nr. 14/2005.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 9 noiembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 13.427/215/2007, Judecătoria Craiova a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 lit.
c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deşeurilor industriale reciclabile.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Legato" - S.R.L. din Galaţi într-o cauză având ca obiect soluţionarea
unei plângeri contravenţionale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile art. 5 lit. c) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 contravin principiilor
concurenţei loiale şi libertăţii comerţului, consacrate de art. 135 alin. (1)
şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, deoarece „instituie un monopol al agenţilor
economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor
industriale reciclabile". Aceasta deoarece, în lipsa unei obligaţii
exprese prevăzute în actul normativ criticat relativă la practicarea anumitor
preţuri şi tarife minimale sau maximale, ei pot practica şi impune agenţilor
economici propriile preţuri, fără a lăsa agentului economic deţinător de
deşeuri o „variantă alternativă". Totodată, nu este prevăzută nici
obligaţia agenţilor economici specializaţi şi autorizaţi pentru valorificarea
deşeurilor industriale reciclabile „de a prelua efectiv deşeurile industriale
de la cei care le deţin, astfel încât aceştia pot refuza să negocieze cu
anumiţi furnizori de deşeuri industriale". In plus, ordonanţa de urgenţă
atacată „nu prevede nicio obligaţie în sarcina agenţilor economici care deţin
deşeuri de a solicita agenţilor economici care preiau deşeurile industriale
prezentarea autorizaţiilor cerute, astfel încât existenţa şi valabilitatea
acestor autorizaţii nu pot fi verificate".
Judecătoria Craiova apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale, întrucât, pe de o
parte, prin acestea nu se instituie un monopol al agenţilor economici
autorizaţi pentru valorificarea deşeurilor industriale reciclabile, în
condiţiile în care accesul agenţilor economici la procedura de autorizare este
liber şi neîngrădit, ci stabilesc doar condiţiile în care aceşti agenţi pot
desfăşura activitatea de reciclare. Pe de altă parte, se arată că argumentele
autorului excepţiei nu au natura unor veritabile susţineri de
neconstitutionalitate, aspectele criticate putând fi reglementate prin
contractul dintre părţi.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstitutionalitate.
Guvernul, în argumentarea punctului său de vedere, susţine că excepţia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. Textele de lege criticate stabilesc
doar condiţiile în care agenţii economici autorizaţi şi specializaţi pot
desfăşura activităţi de reciclare a deşeurilor industriale, fără a contraveni,
prin aceasta, principiului liberei concurenţe şi al libertăţii comerţului, ci,
dimpotrivă, dându-le expresie. De asemenea, referirile autorului excepţiei cu
privire la inexistenţa unor obligaţii ale acestor agenţi economici legate de practicarea unor preţuri şi tarife
minimale sau maximale, precum şi publicarea unor liste cu aceste categorii de
agenţi nu au valoarea unor reale critici de neconstitutionalitate, ci
reprezintă aspecte ce pot fi reglementate în baza contractului dintre părţi.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001
sunt constituţionale. Acestea nu numai că nu încalcă dispoziţiile art. 135
alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Constituţie, invocate, ci, dimpotrivă, se
conformează pe deplin principiilor libertăţii comerţului şi liberei concurenţe
şi reglementează, totodată, rolul statului în garantarea dreptului fundamental
la ocrotirea sănătăţii, respectiv a celui la un mediu sănătos, rol consacrat
prin art. 34 şi 35 din Legea fundamentală.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, având următorul conţinut:
„Deţinătorii de deşeuri industriale reciclabile,
persoane juridice, sunt obligaţi să asigure strângerea, sortarea şi depozitarea
temporară a acestora, cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi a
sănătăţii populaţiei, precum şi reintroducerea lor în circuitul productiv prin:
(...)
c) predarea către agenţii economici specializaţi,
autorizaţi pentru valorificare, a deşeurilor industriale reciclabile, pe baza
documentelor de provenienţă."
Autorul excepţiei consideră că actul normativ criticat
contravine prevederilor art. 135 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din
Constituţie, referitoare la libertatea comerţului şi la principiul liberei
concurenţe.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile au mai
format obiect al controlului de constituţionalitate, exercitat prin raportare
la critici asemănătoare celor formulate în prezenta cauză.
Prin mai multe decizii, de exemplu, Decizia nr. 49 din 27 ianuarie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 174 din 28 februarie
2005, Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 87 din
26 ianuarie 2005, precum şi Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 68 din 20
ianuarie 2005, Curtea a respins ca neîntemeiată
excepţia de neconstitutionalitate, statuând, în esenţă, că Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 16/2001, prin prevederea autorizării pentru activitatea de
valorificare a deşeurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv
instituirea unui monopol în acest domeniu, ci garantarea existenţei unor
condiţii care să preîntâmpine eventualele pericole asociate acestor activităţi;
dispoziţiile criticate, prin conţinutul lor, nu au legătură cu practicile anticoncurenţiale
sau cu concentrarea economică; controlul de constituţionalitate nu are ca
obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonanţelor Guvernului, astfel
cum solicită autorul excepţiei cu privire la introducerea unor prevederi legale
referitoare la stabilirea unor preţuri şi tarife minimale şi maximale; pe de
altă parte, stabilirea unor preţuri maximale sau minimale este incompatibilă cu
economia de piaţă, bazată pe libera iniţiativă şi concurenţă, consacrată de
art. 135 alin. (1) din Constituţie.
Intrucât faţă de cele reţinute de Curte în
jurisprudenţa sa în materie nu au intervenit elemente noi, de natură a modifica
această practică, atât soluţia, cât şi considerentele la care s-a făcut
referire mai sus îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Legato" - S.R.L. din Galaţi în Dosarul nr.
13.427/215/2007 al Judecătoriei Craiova.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 martie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi