Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 234 din  5 iunie 2003

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare si a dispozitiilor art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 470 din  1 iulie 2003


SmartCity3


    Nicolae Popa             - presedinte
    Costica Bulai            - judecator
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Lucian Stangu            - judecator
    Ioan Vida                - judecator
    Aurelia Popa             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991 si ale art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Zepter International Romania Import Export" - S.R.L. in Dosarul nr. 6.086/2002 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata in ceea ce priveste dispozitiile art. 15 din Legea nr. 30/1991, sustinand ca textul de lege criticat nu contravine nici unei prevederi constitutionale. Referitor la dispozitiile art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, concluziile sunt de respingere a exceptiei ca devenita inadmisibila, intrucat textul de lege criticat a fost abrogat ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta Guvernului nr. 34/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 11 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 6.086/2002, Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare si ale art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Zepter International Romania Import Export" - S.R.L.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. 15 din Legea nr. 30/1991 nu indeplineste conditia impusa de art. 136 din Constitutie, in sensul ca nu se specifica in mod concret care sunt atributiile si activitatile date in competenta Garzii financiare. Astfel, se lasa la latitudinea Ministerului Finantelor Publice de a dispune efectuarea controlului prin mai multe organe de control, chiar daca Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bancii Nationale a Romaniei, care este legea in materie, stabileste ca Ministerul Finantelor, prin organele sale abilitate, va efectua controale si va aplica sanctiuni in domeniul operatiunilor valutare, numai in baza unei imputerniciri expres date de catre Banca Nationala a Romaniei. In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, autorul exceptiei apreciaza ca prin acestea se incalca prevederile art. 41 alin. (7) din Constitutie, intrucat reprezinta o imixtiune a legiuitorului in activitatea comerciala a persoanelor juridice, Garda financiara putand abuza de patrimoniul societatilor comerciale prin aplicarea unor amenzi nejustificate de fapte imputabile celor care suporta astfel de sanctiuni. Asa fiind, se considera ca amenzile aplicate sunt nelegale, deoarece nu poate fi retinuta culpa contraventionala a societatii comerciale exportatoare, la repatrierea valutei.
    Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si punctul de vedere, considera ca dispozitiile art. 15 din Legea nr. 30/1991, care reglementeaza atributiile de control ale Garzii financiare cu referire la activitatea persoanelor juridice de drept privat, nu au nici o legatura cu prevederile constitutionale cuprinse in art. 136 privitoare la executia bugetului de stat. Referitor la dispozitiile art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, care instituie un regim de protectie a interesului national, prin consolidarea regimului valutar si a disciplinei financiare, acestea nu aduc atingere proprietatii private a persoanei juridice, intrucat sanctiunile prevazute in textele de lege criticate nu reprezinta o confiscare a averii dobandite licit, ci doar un mod de garantare a respectarii legii in acest domeniu de interes national.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul considera exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca prevederile art. 15 din Legea nr. 30/1991 nu vin in contradictie cu dispozitiile constitutionale consacrate de art. 41 alin. (7), art. 51 sau 136, in cauza fiind vorba despre o problema de stricta aplicare a legii, iar nu de constitutionalitate.
    Cu privire la prevederile criticate din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 12/1995, cu modificarile ulterioare, se arata ca acestea au fost abrogate in mod expres prin art. II din Ordonanta Guvernului nr. 34/2003, astfel incat, conform art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate cu acest obiect este inadmisibila.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 15 din Legea nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 27 martie 1991, precum si dispozitiile art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 privind masuri pentru intarirea disciplinei financiare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 28 din 28 ianuarie 1994, aprobata si modificata prin Legea nr. 12/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 27 din 7 februarie 1995, cu modificarile ulterioare. Textele de lege au urmatorul continut:
    - Art. 15 din Legea nr. 30/1991: "Garda financiara exercita controlul operativ si inopinat in legatura cu:
    a) aplicarea si executarea legilor fiscale si a reglementarilor vamale, urmarind impiedicarea oricarei sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor si taxelor;
    b) respectarea normelor de comert, urmarind sa impiedice activitatile de contrabanda si orice procedee interzise de lege.
    Garda financiara indeplineste orice alte atributii si activitati date in competenta, potrivit legii.";
    - Art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994: "In vederea consolidarii regimului valutar in vigoare si intaririi disciplinei financiare privind disponibilitatile in conturile valutare, se stabilesc urmatoarele: [...]
    7. In cazul constatarii nerespectarii termenelor mentionate la pct. 3, 5 si 6, precum si a celor mentionate in autorizatia Bancii Nationale a Romaniei eliberata conform pct. 4, privind repatrierea incasarilor in valuta, se vor aplica urmatoarele amenzi contraventionale reprezentand:
    - 10%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri de pana la 30 de zile calendaristice;
    - 15%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru intarzieri intre 30 si 60 de zile calendaristice;
    - 20%, in lei, asupra sumelor in valuta nerepatriate, pentru fiecare luna calendaristica care depaseste primele 60 de zile de intarziere.
    In toate situatiile se mentine obligatia repatrierii sumelor in valuta in termen de 30 de zile calendaristice de la data constatarii contraventiei.
    In cazul depasirii termenului de la alineatul precedent, penalitatile stabilite la art. 7 din Legea nr. 76/1992, astfel cum a fost modificat prin prezenta ordonanta, se majoreaza cu 50% . [...]
    9. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunilor prevazute la pct. 7 si 8 revin organelor Ministerului Finantelor si Bancii Nationale a Romaniei, imputernicite in acest scop."
    Textele constitutionale invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate au urmatoarea redactare:
    - Art. 41 alin. (7): "Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al dobandirii se prezuma.";
    - Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
    - Art. 136: "(1) Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale institutiilor publice sunt reglementate prin lege.
    (2) Moneda nationala este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale, Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 a fost abrogata prin art. II din Ordonanta Guvernului nr. 34/2003 privind masuri in domeniul disciplinei financiar-valutare a agentilor economici, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 1 februarie 2003, prevederile textului de lege criticat incetandu-si aplicarea de la data de 1 februarie 2003.
    Fata de aceasta situatie, in conformitate cu dispozitiile art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, care prevad ca instanta constitutionala poate decide numai asupra actelor normative in vigoare, dar constatand ca la data sesizarii sale Ordonanta Guvernului nr. 18/1994 era inca in vigoare, Curtea urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate avand ca obiect dispozitiile art. IV pct. 7 si 9 din acest act normativ ca devenita inadmisibila.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 15 din Legea nr. 30/1991, potrivit caruia Garda financiara exercita controlul operativ si inopinat in legatura cu aplicarea si executarea legilor fiscale si a reglementarilor vamale, urmarindu-se impiedicarea oricarei sustrageri sau eschivari de la plata impozitelor si taxelor, precum si respectarea normelor de comert, Curtea constata ca sustinerea autoarei nu poate fi retinuta, deoarece, in realitate, ea nu priveste constitutionalitatea textului de lege in sine, ci nereglementarea detaliata a cazurilor in care Garda financiara poate efectua controale, or, conform art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa prevederea supusa controlului [...]".
    Curtea constata, de asemenea, ca sustinerile autoarei exceptiei de neconstitutionalitate reprezinta critici privind posibilitatea Garzii financiare de a aplica diverse masuri in exercitarea controlului efectuat in conformitate cu prevederile legale, precum si in legatura cu sanctiunile contraventionale aplicate de catre organele competente. Or, potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) teza a doua din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra modului de aplicare a legii, sanctionarea agentilor economici neconstituind o problema de constitutionalitate, ci o problema de fapt care nu intra in competenta Curtii.
    De altfel, cu privire la constitutionalitatea dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991, Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 86/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 385 din 6 iunie 2002, considerand exceptia ca fiind neintemeiata. Solutia adoptata, ca si considerentele pe care aceasta se intemeiaza isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale in aceasta materie.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV pct. 7 si 9 din Ordonanta Guvernului nr. 18/1994, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Zepter International Romania Import Export" - S.R.L. in Dosarul nr. 6.086/2002 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
    2. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 din Legea nr. 30/1991, exceptie ridicata de acelasi autor in dosarul aceleiasi instante.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 iunie 2003.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 234/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 234 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 234/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu