DECIZIE Nr. 23 din 24 ianuarie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin.
1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 118 din 13 februarie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Federatia Independenta a Sindicatelor Miscare Comercial din Transporturile Feroviare
din Bucuresti in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de admitere a exceptiei
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr.
92/1992, republicata, precizand ca aceeasi solutie a fost pronuntata prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 322/2001. Aceasta decizie nu are insa efecte
erga omnes, deoarece nu a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 martie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 880/2000,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Federatia Independenta a Sindicatelor Miscare
Comercial din Transporturile Feroviare din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin
adoptarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 au fost modificate
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca,
republicata, fiind introduse alin. 1^1, 1^2 si 1^3. Astfel, au fost incalcate
prevederile art. 123, art. 124 alin. (1), art. 125 alin. (1) si (3), precum si
ale art. 51 din Constitutie, intrucat asistentii judiciari, fiind functionari
publici, nu pot intra alaturi de magistrati in compunerea instantei de
judecata.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia este nefondata, deoarece textul de lege criticat nu numai ca nu contravine
dispozitiilor art. 123, 124 si 125 din Constitutie, ci, dimpotriva, "este
in concordanta cu litera si spiritul Constitutiei". Faptul ca in cazul
litigiilor de munca completul de judecata este format dintr-un judecator si doi
asistenti judiciari nu influenteaza asupra infaptuirii justitiei ori asupra
statutului judecatorilor, ci s-au avut in vedere o mai buna protectie a
drepturilor si libertatilor cetatenilor, precum si o garantie a drepturilor
constitutionale la munca si protectie sociala.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca
dispozitiile art. 17 alin. 1^1, 1^2 si 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, introduse prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 179/1999, sunt constitutionale si propune respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate. Se arata ca, potrivit art. 125 alin. (1) din
Constitutie, Curtea Suprema de Justitie are un statut constitutional, celelalte
instante judecatoresti stabilindu-se prin lege. Aceasta inseamna ca sistemul
instantelor judecatoresti este perfectibil "prin introducerea unor
posibile verigi jurisdictionale care sa conduca la perfectionarea actului de
justitie, prin crearea chiar a unor instante speciale competente sa actioneze pentru
infaptuirea justitiei intr-un anumit domeniu".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin. 1^1, 1^2 si 1^3 din Legea
nr. 92/1992, republicata, modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
179/1999, este neintemeiata. Se arata ca asistentii judiciari trebuie sa
indeplineasca, potrivit legii, conditiile cerute pentru judecatori si depun
acelasi juramant ca si judecatorii. In ceea ce priveste dispozitiile legale
criticate, acestea au fost introduse la cererea sindicatelor, cu avizul
Consiliului Economic si Social.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, potrivit formularii autorului
exceptiei, il constituie dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr.
92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile
ulterioare. Aceste dispozitii au fost introduse prin art. I pct. 6 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 559 din 17 noiembrie 1999, ordonanta aprobata si
modificata prin Legea nr. 118/2001 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 162 din 30 martie 2001).
Dispozitiile art. 17 alin. 1^1 - 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecatoreasca, republicata, au urmatorul continut: "Cauzele
privind conflictele de munca si litigiile de munca se judeca in prima instanta,
cu celeritate, de catre un complet format dintr-un judecator si doi asistenti
judiciari, dintre care unul reprezinta asociatiile patronale, iar celalalt
reprezinta sindicatele. Hotararile in aceste cauze se iau cu majoritatea
membrilor completului.
Asistentii judiciari sunt numiti pe o perioada de 4 ani de catre ministrul
justitiei, la propunerea Consiliului Economic si Social, dintre persoanele care
au studii juridice superioare si indeplinesc conditiile prevazute la art. 46
alin. 1 lit. a), c), d), e) si alin. 2. Asistentii judiciari depun juramant in
conditiile art. 48, care se aplica in mod corespunzator.
Conditiile si procedura de propunere a candidatilor pentru a fi numiti
asistenti judiciari, de catre Consiliul Economic si Social, se stabilesc prin
hotarare a Guvernului."
Autorul exceptiei, invocand neconstitutionalitatea acestor dispozitii
legale, apreciaza ca au fost incalcate urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 123: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 124 alin. (1): "Judecatorii numiti de Presedintele Romaniei
sunt inamovibili, potrivit legii. Presedintele si ceilalti judecatori ai Curtii
Supreme de Justitie sunt numiti pe o perioada de 6 ani. Ei pot fi reinvestiti
in functie. Promovarea, transferarea si sanctionarea judecatorilor pot fi
dispuse numai de Consiliul Superior al Magistraturii, in conditiile
legii.";
- Art. 125 alin. (1) si (3): "(1) Justitia se realizeaza prin Curtea
Suprema de Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.
[...]
(3) Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege.";
- Art. 51: "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor
este obligatorie."
In raport cu sustinerile formulate in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, Curtea constata ca, desi se refera la art. 17 alin. 1^1
- 1^3 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu
modificarile ulterioare, autorul exceptiei critica numai dispozitia cuprinsa in
art. 17 alin. 1^1 din lege, conform careia in cauzele privind conflictele de
munca si litigiile de munca, judecate in prima instanta, hotararile se iau cu
majoritatea membrilor completului de judecata. In consecinta, obiectul
controlului de constitutionalitate exercitat de Curte in cauza de fata il
constituie art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992, republicata, cu
modificarile ulterioare.
Examinand sustinerile autorului exceptiei, Curtea constata ca asupra
exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 alin. 1^1 din Legea
nr. 92/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, s-a pronuntat prin
Decizia nr. 322 din 20 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 66 din 30 ianuarie 2002. Cu acel prilej Curtea
Constitutionala a constatat ca, in lumina dispozitiilor constitutionale ale
art. 1 alin. (3), ale art. 51, 123, 124 si 125, este necesara reconsiderarea
jurisprudentei sale cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate
in sensul ca prevederile legale criticate sunt neconstitutionale. Avandu-se in
vedere ca la data sesizarii Curtii Decizia nr. 322/2001 nu era publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, tinandu-se seama si de prevederile art.
23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Nu pot
face obiectul exceptiei prevederile legale a caror constitutionalitate a fost
stabilita potrivit art. 145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile
constatate ca fiind neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii
Constitutionale", in cauza ce face obiectul prezentei decizii exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca devenita inadmisibila.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 alin. 1^1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecatoreasca, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de
Federatia Independenta a Sindicatelor Miscare Comercial din Transporturile
Feroviare din Bucuresti in Dosarul nr. 880/2000 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 ianuarie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta