DECIZIE Nr. 23 din 1 martie 1995
pentru solutionarea recursului impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 41
din 4 mai 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 76 din 27 aprilie 1995

Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Ion Filipescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursului declarat de Dragan Ovidiu impotriva Deciziei
Curtii Constitutionale nr. 41 din 4 mai 1994.
La apelul nominal a raspuns recurentul, asistat de avocatul Safta Eugen
Romano. Celelalte parti, cu care procedura de citare a fost legal indeplinita,
au lipsit.
Cauza fiind in stare de judecata, presedintele completului acorda cuvantul
partilor.
Dragan Ovidiu, prin avocatul Safta Eugen Romano, solicita admiterea recursului
si modificarea deciziei atacate in sensul admiterii exceptiei. Recurentul
sustine, in esenta, ca nici o prevedere din Decretul-lege nr. 61/1990 nu
interzice instrainarea catre populatie a locuintelor din fondul locativ al
statului, situatie in care, fara temei legal, prima instanta a retinut ca pot
fi vandute numai locuintele construite din fondurile statului. Ca atare,
apreciaza ca dispozitiile art. 19 alin. 1 din Legea nr. 85/1992, potrivit
carora contractele incheiate cu incalcarea dispozitiilor Decretului-lege nr.
61/1990 sunt lovite de nulitatea absoluta, incalca principiul
neretroactivitatii legii, consacrat in art. 15 alin. (2) din Constitutie,
precum si in art. 1 din Codul civil. Recurentul considera, de asemenea, ca
nulitatea absoluta nu se prezuma, ci trebuie expres prevazuta de lege, iar
motivatia retinuta in decizie, in sensul ca solutionarea procesului depinde
numai de aprecierea instantei cu privire la nulitatea instrainarii unei
locuinte ce nu intra sub incidenta Decretului-lege nr. 61/1990, este nejuridica
si contrazice considerentul prin care se retine ca astfel de instrainari sunt
lovite de nulitatea absoluta.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea recursului,
sustinind ca problema ce se ridica in speta urmeaza a fi rezolvata potrivit
principiului tempus regit actum. Decretul-lege nr. 61/1990 prevede in art. 1 ca
intreprinderile pentru vanzarea locuintelor si oficiile specializate pot vinde
catre populatie locuintele construite din fondurile statului, in conditiile stabilite
de decretul-lege respectiv. Rezulta deci, in raport cu aceste prevederi, ca
instrainarile facute cu incalcarea acestor dispozitii sunt lovite de nulitatea
absoluta. Intrucat ulterior au aparut legile nr. 15/1990 privind reorganizarea
unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati comerciale si nr.
31/1990 privind societatile comerciale, a fost necesara adoptarea Legii nr.
85/1992 care, prin art. 19 alin. 1, mentine nulitatea prevazuta in
Decretul-lege nr. 61/1990. In concluzie, apreciaza ca decizia instantei de fond
este temeinica si legala, iar recursul este nefondat.
Presedintele completului declara inchise dezbaterile in acest dosar.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Decizia nr. 41 din 4 mai 1994, Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 19 din Legea nr. 85/1992,
retinind, in esenta, ca sanctionarea cu nulitatea absoluta a instrainarilor de
catre stat a locuintelor ce nu au fost construite din fondurile proprii se
intemeiaza pe insesi prevederile Decretului-lege nr. 61/1990, situatie in care
dispozitiile art. 19 alin. 1 din Legea nr. 85/1992, care au preluat o nulitate
anterioara, nu retroactiveaza.
Examinind decizia atacata, motivele invocate de recurenti, art. 19 din
Legea nr. 85/1992, prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata
ca recursul nu este fondat.
Primul motiv de recurs, prin care se sustine ca nulitatea absoluta a
vanzarii locuintelor, altele decat cele care intra sub incidenta
Decretului-lege nr. 61/1990, nu rezulta din reglementarile legale privind
vanzarea de locuinte proprietatea statului, nu este intemeiat.
Conform art. 43 din Legea nr. 4/1973, vanzarile de locuinte din fondul
locativ de stat se pot face numai din locuintele aflate pe lista aprobata de
Guvern. Decretul-lege nr. 61/1990 constituind o reglementare speciala a derogat
de la prevederile art. 43 din Legea nr. 4/1973. Din aceasta cauza constituind o
exceptie, reglementarea prevazuta de Decretul-lege nr. 61/1990 este de stricta
interpretare, tuturor celorlalte locuinte, fiindu-le aplicabile dispozitiile
art. 43 din Legea nr. 4/1973. Intrucat prevederile acestui text de lege sunt
imperative, incalcarea lor, in mod necesar, atrage nulitatea absoluta a actului
respectiv. Aceasta consecinta nu este conditionata neaparat de prevederea
expresa a nulitatii, intrucat ea rezulta din insesi exigentele juridice ale
regimului normei imperative. Pe de alta parte, cerinta prevazuta de art. 43 din
Legea nr. 4/1973 nu poate fi suplinita prin aprobarea prefectului, asa cum se
sustine de recurent, intrucat, potrivit art. 122 alin. (2) din Constitutie,
desi acesta este reprezentantul Guvernului pe plan local, el nu se poate
substitui Guvernului in exercitarea atributiilor constitutionale si legale
instituite in sarcina acestuia, nici o norma legala neacordindu-i asemenea
imputerniciri.
Fata de cele aratate, rezulta ca art. 19 alin. 1 din Legea nr. 85/1992
mentine in fond nulitatea existenta anterior, astfel incat textul nu are
caracter retroactiv.
Ultima critica formulata de recurent, de asemenea, nu poate fi retinuta,
deoarece, potrivit art. 145 alin. (2) din Constitutie, deciziile Curtii
Constitutionale sunt obligatorii, astfel incat, in speta, instanta de fond este
tinuta numai de respectarea interpretarii date cu privire la
constitutionalitatea art. 19 din Legea nr. 85/1992. Desigur, alte aspecte decat
cele privind constitutionalitatea acestui articol sunt de competenta exclusiva
a aprecierii judecatorului a quo.
Pentru considerentele mentionate, avand in vedere si prevederile art. 144
lit. c) si art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 1, art. 3, art. 13
alin. (1) lit. A.c) si ale art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Dragan Ovidiu impotriva Deciziei nr. 41 din 4
mai 1994 a Curtii Constitutionale.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 1 martie 1995.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Constantin Burada