DECIZIE Nr. 229 din 10 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 740 din 10 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind
privatizarea societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998 si
modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Romarta" - S.A. Bucuresti (in calitate de succesor universal al
Societatii Comerciale "Optimex" - S.A.) in Dosarul nr. 1.830/2001 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. Se arata ca dispozitiile art.
27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 au mai fost supuse
controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 186/2001 Curtea
Constitutionala a statuat ca prevederile legale criticate nu contravin
dispozitiilor art. 41 si de art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 februarie 2002 Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a
VI-a comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Romarta" - S.A. Bucuresti (in
calitate de succesor universal al Societatii Comerciale "Optimex" -
S.A.) in Dosarul nr. 1.830/2001.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textul criticat prevede posibilitatea instrainarii unui bun impotriva vointei
proprietarului, desi, potrivit Constitutiei, singurul caz in care acest lucru
este posibil este exproprierea pentru utilitate publica. Se considera de catre
autorul exceptiei ca sunt astfel incalcate dispozitiile art. 41 alin. (1) si
(3), precum si ale art. 135 alin. (1) din Constitutie.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comerciala apreciaza ca exceptia
de neconstitutionalitate este neintemeiata, "deoarece dispozitiile art. 27
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale nu stabilesc o obligatie in sarcina societatilor
comerciale la care statul este actionar de a vinde activele catre cei care au
efectuat investitii, prevazand doar posibilitatea acestora de a le vinde catre
investitori", astfel ca nu se poate "retine ca au fost incalcate
dispozitiile art. 41 alin. (1) si (3) si ale art. 135 din Constitutia
Romaniei".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, referindu-se si la jurisprudenta
Curtii Constitutionale.
Guvernul considera, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata. In
fundamentarea acestui punct de vedere se arata ca textul criticat a mai fost
supus controlului de constitutionalitate, Curtea Constitutionala stabilind prin
mai multe decizii ca acesta nu contravine dispozitiilor art. 41 alin. (1) si
(2), precum si ale art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutie.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al presedintelui Camerei
Deputatilor si cel al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
27 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 381 din 29 decembrie 1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998, si
modificata prin Legea nr. 99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea
reformei economice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
236 din 27 mai 1999, text care are urmatorul cuprins:
"(1) Societatile comerciale si regiile autonome, care au in derulare
contracte de locatie de gestiune, de inchiriere sau de asociere in
participatiune, pot vinde sau incheia contracte de leasing imobiliar cu clauza
irevocabila de vanzare, prin negociere directa cu locatarii sau asociatii in
situatiile in care acestia au efectuat investitii in activele pe care le
utilizeaza reprezentand mai mult de 15% din valoarea acestor active. In acest
caz, din pretul de vanzare se scade valoarea investitiilor pe baza de raport de
evaluare acceptat de parti.
(2) Vanzarea se desfasoara cu acordul institutiei publice implicate."
Critica de neconstitutionalitate se bazeaza pe sustinerea potrivit careia
textul in cauza contravine dispozitiilor art. 41 alin. (1) si (3), precum si
ale art. 135 alin. (1) din Constitutie, intrucat stabileste instrainarea unui
bun impotriva vointei proprietarului sau.
Textele constitutionale invocate au urmatorul cuprins:
- Art. 41 alin. (1) si (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege. [...]
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 135 alin. (1): "Statul ocroteste proprietatea."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca textul de
lege criticat a mai fost supus controlului de constitutionalitate. Astfel, prin
Decizia nr. 186 din 19 iunie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 570 din 12 septembrie 2001, s-a respins exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin
Legea nr. 99/1999. Pentru a pronunta aceasta solutie Curtea, referindu-se si la
solutia pronuntata prin Decizia nr. 8 din 9 februarie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 158 din 15 aprilie 1999, a
retinut, in esenta, ca textul in cauza "reglementeaza un segment din
procesul de privatizare, component esential al reformei economice si inevitabil
in crearea unei adevarate economii de piata". S-a mai retinut ca
"este firesc ca statul sa stabileasca prin acte normative situatia partii
sale din patrimoniu si sa dea mandat in acest sens institutiei care il
reprezinta, pentru apararea intereselor sociale si economice generale, fara ca
prin acestea sa se aduca atingere dreptului de proprietate al altor
persoane". Curtea a retinut, de asemenea, ca "utilizarea de catre
legiuitor in continutul art. 27 a cuvantului <<pot>>, atunci cand
se refera la vanzarea unor active sau la incheierea contractelor de leasing
imobiliar, creeaza o posibilitate, iar nu o obligatie ferma, de natura sa aduca
atingere prerogativelor dreptului de proprietate al societatilor comerciale la
care se refera textul".
Intrucat in cauza de fata nu se invoca elemente noi, de natura sa conduca
la reconsiderarea jurisprudentei in materie a Curtii Constitutionale, solutia
de respingere a exceptiei urmeaza a fi mentinuta de Curte.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 12, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998 si modificata prin Legea nr.
99/1999 privind unele masuri pentru accelerarea reformei economice, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Romarta" - S.A. Bucuresti (in
calitate de succesor universal al Societatii Comerciale "Optimex" -
S.A.) in Dosarul nr. 1.830/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a
comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta