DECIZIE Nr. 225 din 10 septembrie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin.
(3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 751 din 15 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale, exceptie ridicata de Aurel Baciu in Dosarul nr. 1.228/2001
al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in Dosarul nr. 49C/2002, avand in vedere
ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Ion Trifan in
Dosarul nr. 5.958/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila este
identic cu cel al cauzei mentionate.
La apelul nominal raspunde Casa de pensii a municipiului Bucuresti,
reprezentata prin consilier juridic Corneliu Horia Fratila. Lipseste autorul
exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor. Reprezentantul
partii prezente, precum si cel al Ministerului Public considera ca sunt
indeplinite conditiile legale pentru conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si al art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
Dosarului nr. 49C/2002 la Dosarul nr. 47C/2002, care este primul inregistrat.
Reprezentantul Casei de pensii a municipiului Bucuresti sustine ca textele
de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 1 alin.
(3), art. 16 alin. (1) si art. 43 alin. (1) si solicita respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca legiuitorul are dreptul sa
stabileasca norme de calcul al pensiilor, asa cum a facut si atunci cand a
adoptat Legea nr. 19/2000. Mai arata ca pensionarii, ale caror drepturi
salariale nu au fost identice in timpul activitatii, nu pot beneficia de pensii
identice. Considera ca exceptia este neintemeiata si solicita respingerea
acesteia.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.228/2001
al Curtii de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
respectiv prin Incheierea din 1 noiembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
5.958/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila, Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr.
19/2000. Exceptia a fost ridicata de Aurel Baciu si, respectiv, de Ion Trifan.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Aurel Baciu se
sustine ca dispozitiile art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2),
(5) si (6) din Legea nr. 19/2000 "incalca prevederile art. 1 alin. (3) din
Constitutie, in care se recunoaste ca demnitatea omului [...], dreptatea [...]
reprezinta valori supreme si sunt garantate", considerand ca prin
aplicarea acestor dispozitii legale "sunt afectate persoanele pensionate
pe baza legislatiei anterioare". In opinia autorului exceptiei
dispozitiile legale criticate incalca si prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, "creand pentru o categorie de cetateni (pensionabili
dupa intrarea in vigoare a legii) un sistem privilegiat si discriminator, fata
de pensionarii aflati in plata la data intrarii in vigoare a legii". Mai
arata ca pentru persoanele pensionate anterior programul de recorelare a
pensiilor, "care se va derula intr-un interval de timp nedefinit de
legiuitor, este de natura sa le lipseasca de o protectie sociala
adecvata", contravenindu-se astfel dispozitiilor art. 43 alin. (1) din
Constitutia Romaniei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Ion Trifan se
arata ca prevederile art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, deoarece
"persoanele pensionate pe baza legislatiei anterioare intrarii in vigoare
a Legii nr. 19/2000 sunt dezavantajate in raport cu cei pensionati dupa
intrarea in vigoare a acestei legi".
Curtea de Apel Brasov - Sectia comerciala si de contencios administrativ
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens
se arata ca "prin modalitatea de calcul a cuantumului pensiilor conform
art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 nu se incalca prevederile
art. 1 alin. (3) din Constitutie, deoarece referirile din textul constitutional
la garantarea demnitatii omului si a drepturilor cetatenilor au fost
respectate". De asemenea, se arata ca dispozitiile constitutionale ale
art. 16 alin. (1) si art. 43 alin. (1) nu au fost incalcate, intrucat
egalitatea in drepturi a cetatenilor si dreptul la protectie sociala "nu
au semnificatia interzicerii schimbarii modalitatii de calcul a pensiilor, iar
prin recorelarea pensiilor se va asigura egalitatea in drepturi a cetatenilor,
in raport cu prevederile legii".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a V-a civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens se sustine ca
"egalitatea in drepturi a cetatenilor nu este stirbita in nici un fel,
intrucat prin aplicarea dispozitiilor de lege invocate ca neconstitutionale
cetatenii raman egali in fata legii si autoritatilor publice, fara privilegii
si discriminari".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata nu este
intemeiata, intrucat "legiuitorul, prin noua reglementare, urmareste sa
asigure persoanelor pensionate pe baza legislatiei anterioare, cat si celor ce
cad sub incidenta Legii nr. 19/2000, pensii care sa reflecte intreaga
activitate salariala depusa de acestea, exprimata in contributia la asigurari
sociale de stat, de la data angajarii si pana la pensionare, prin aceasta
abordare demnitatea garantata de Constitutie fiind fara indoiala
respectata". Nici critica privind incalcarea dispozitiilor art. 16 alin.
(1) din Constitutie nu este intemeiata, deoarece trebuie facuta distinctie
intre persoanele pensionate, unele in baza Legii nr. 3/1977, altele potrivit
noii legi, date fiind conditiile economice diferite in care evenimentul s-a
produs. Acest fapt "nu obliga la uniformitate din partea statului fata de
cele doua categorii, el fiind singurul autorizat, in virtutea caracterului
suveran, sa determine modalitatea de stabilire a masurilor de protectie
sociala". In acest sens se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale
(Decizia nr. 20 din 2 februarie 2000 si Decizia nr. 126 din 4 iulie 2000). Se
mai arata ca nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 43 alin. (1) din
Constitutie, deoarece "prin modificarea Legii nr. 19/2000 pe calea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 49/2001, reglementandu-se posibilitatea
recorelarii pensiilor, se asigura cetatenilor un trai decent".
Guvernul apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale,
exceptia fiind neintemeiata. Se arata, in esenta, ca "dispozitia potrivit
careia toate categoriile de pensii in plata la data intrarii in vigoare a Legii
nr. 19/2000 se vor recorela este o masura de natura sa inlature discrepantele
create prin aplicarea unor sisteme diferite de pensii si sa asigure egalitatea
in drepturi a cetatenilor". De asemenea, se apreciaza ca "prevederile
art. 180 alin. (2) din Legea nr. 19/2000 nu contravin art. 1 alin. (3) din
Constitutie, deoarece legiuitorul este liber sa determine criteriile cele mai
adecvate in raport cu care se calculeaza punctajul mediu pentru cei pensionati
inainte de data de 1 aprilie 2001".
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptiile de neconstitutionalitate ridicate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr.
19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari
sociale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 140 din 1
aprilie 2000, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 49/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din
30 martie 2001, dispozitii care au urmatorul continut:
- Art. 168 alin. (3) si (4): "(3) Dupa intrarea in vigoare a prezentei
legi, pe baza analizei rezultatelor recorelarii aplicate conform prevederilor
alin. (1) si (2) Guvernul poate adopta masuri suplimentare de recorelare a
pensiilor stabilite pe baza legislatiei anterioare.
(4) Programul si metodologia de recorelare a pensiilor, potrivit
prevederilor alin. (3), se stabilesc prin hotarari ale Guvernului.";
- Art. 180 alin. (2), (5) si (6): "(2) CNPAS va lua masurile necesare
astfel incat la data intrarii in vigoare a prezentei legi sa determine
punctajul mediu anual al fiecarui pensionar, prin raportarea cuantumului
pensiilor cuvenite conform legislatiei anterioare, pe categoriile de pensii
prevazute la art. 40, din care s-a dedus contributia pentru asigurarile sociale
de sanatate, datorata conform legii, la valoarea unui punct de pensie stabilita
in conditiile art. 80. [...]
(5) Punctajul mediu anual, calculat conform alin. (2), se poate corecta
corespunzator recorelarii prevazute la art. 168 alin. (3), (4) si (5).
(6) Cuantumul pensiilor se stabileste in baza prevederilor art. 76,
luandu-se in considerare punctajul mediu anual stabilit conform alin. (2), (3),
(4) si (5)."
Potrivit sustinerilor autorilor exceptiei, dispozitiile legale criticate
incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate.";
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare
economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de
trai decent."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 168 alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6)
din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de
asigurari sociale nu numai ca nu incalca prevederile constitutionale invocate
de autorii exceptiei, ci, dimpotriva, le dau expresie. In conditiile in care
legiuitorul a instituit un alt sistem de calcul al pensiilor - ceea ce era indreptatit
sa faca, potrivit competentei sale - a aparut necesitatea inlaturarii
discrepantelor inerente, aparute intre pensiile stabilite anterior si cele
stabilite potrivit actualei reglementari, necesitate in considerarea careia au
fost adoptate - prin chiar textele de lege criticate - o serie de reglementari
de natura sa asigure generalizarea actualului sistem de calcul al pensiilor,
prin extinderea lui si cu privire la pensiile stabilite anterior. Instituirea
unui sistem unitar de calcul al pensiilor nu constituie - in economia legii -
un scop in sine, ci o premisa indispensabila pentru recorelarea pensiilor
stabilite pe baza legislatiei anterioare cu pensiile stabilite potrivit noii
reglementari. Este de la sine inteles ca o asemenea operatie, atat datorita
complexitatii sale, cat si datorita resurselor financiare pe care le presupune,
constituie un proces de durata, care insa nu indreptateste critica de
neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei.
De altfel Curtea a mai examinat constitutionalitatea dispozitiilor art. 168
alin. (3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000,
prin raportare la aceleasi prevederi constitutionale, si, prin Decizia nr. 103
din 26 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
301 din 8 mai 2002, a respins exceptia ca neintemeiata. Solutia si
considerentele deciziei mentionate sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat
nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea
jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 168 alin.
(3) si (4) si ale art. 180 alin. (2), (5) si (6) din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, exceptie
ridicata de Aurel Baciu in Dosarul nr. 1.228/2001 al Curtii de Apel Brasov -
Sectia comerciala si de contencios administrativ si de Ion Trifan in Dosarul
nr. 5.958/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 septembrie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu