Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 224 din  7 decembrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 76 din 21 februarie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai            - presedinte
    Costica Bulai           - judecator
    Constantin Doldur       - judecator
    Kozsokar Gabor          - judecator
    Ioan Muraru             - judecator
    Nicolae Popa            - judecator
    Lucian Stangu           - judecator
    Florin Bucur Vasilescu  - judecator
    Romul Petru Vonica      - judecator
    Paula C. Pantea         - procuror
    Maria Bratu             - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Agripina Mocodeanu, Stefan Mocodeanu si Elena Mocodeanu in Dosarul nr. 11.523/1997 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 30 noiembrie 1999, fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 7 decembrie 1999.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 11.523/1997, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Agripina Mocodeanu, Stefan Mocodeanu si Elena Mocodeanu in cadrul unei actiuni civile de evacuare dintr-o locuinta, pentru lipsa titlului locativ.
    In motivarea exceptiei se arata ca prin textele mentionate s-a introdus un regim discriminatoriu in ceea ce priveste ocrotirea proprietatii private, cu incalcarea art. 41 alin. (2) din Constitutie, text care consacra egala ocrotire a acestei proprietati, indiferent de titular. Discriminarea provine, in opinia autorilor exceptiei, din durata diferita a prelungirii contractelor de inchiriere, de 5 ani, in cazul imobilelor detinute de stat, si, respectiv, de cel mult 3 ani, in ipoteza locuintelor redobandite de fostii proprietari sau de mostenitorii acestora. Inegalitatea in regimul de ocrotire a proprietatii private se refera, in opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, si la conditiile in care are loc prelungirea contractelor de inchiriere, pe de o parte, de plin drept, in cazul imobilelor statului, si, pe de alta parte, numai la cererea chiriasului in cazul locuintelor proprietatea persoanelor fizice. Autorii exceptiei au mai precizat ca aproape toate textele ordonantei sunt neconstitutionale, intrucat stabilesc o procedura de favoare pentru proprietarii particulari in prelungirea contractelor de inchiriere, in ceea ce priveste incheierea unor noi contracte, evacuarea chiriasilor etc., acestea alaturandu-se celor aratate referitor la regimul proprietatii. Asemenea aspecte ar infrange, in opinia autorilor exceptiei, si dispozitiile art. 16 si 21 din Constitutie privind egalitatea cetatenilor in fata legii si, respectiv, accesul liber la justitie.
    Exprimandu-si opinia, instanta judecatoreasca apreciaza ca prevederile ce fac obiectul exceptiei sunt constitutionale; diferenta dintre perioadele pentru care s-au prelungit contractele de inchiriere in scopul ocrotirii chiriasilor nu este de natura sa conduca la concluzia ca se urmareste crearea unei deosebiri privind protectia dreptului de proprietate privata al statului fata de cea oferita dreptului de proprietate al particularilor.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca masura de protectie a chiriasilor prin prelungirea duratei contractelor de inchiriere reprezinta o limitare, stabilita prin lege, a exercitiului dreptului de proprietate pentru titularii acestuia; aceasta limitare ar fi insa conforma cu prevederile art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Se precizeaza ca "perioadele de timp diferite pentru care se prelungesc contractele de inchiriere prevazute la art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu pot determina concluzia ca se incalca principiul ocrotirii egale a proprietatii, indiferent de titular". Se mai considera ca, de altfel, cel interesat in ridicarea unei astfel de exceptii poate fi numai titularul dreptului de proprietate, iar nu chiriasul. Constitutia apara dreptul de proprietate, iar reglementarea contractului de inchiriere nu priveste regimul general al proprietatii. In ceea ce priveste argumentul folosit de autorii exceptiei, in sensul ca textele contestate ar infrange principiul egalitatii cetatenilor, consacrat de art. 16 din Constitutie, Guvernul il considera ca nefiind neintemeiat, dat fiind ca acest principiu presupune instituirea unui tratament egal numai in situatii egale, fiind admisibile solutii legislative diferite pentru situatii diferite. Or, in cazul de fata, Guvernul considera ca este vorba despre situatii diferite. Atunci cand este vorba despre suprafete detinute de stat (ori de unitatile administrativ-teritoriale ale acestuia), solutia are in vedere obligatia statului de a lua masuri de protectie sociala fata de cetateni, pe cand in al doilea caz intervine principiul garantarii dreptului de proprietate privata in contextul limitelor prevazute de lege. "Se poate, deci, observa - considera Guvernul - ca reglementarea continuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 incearca sa imbine interesul general cu cel particular, asigurand atat exercitarea dreptului de proprietate, cat si protectia chiriasilor. Solutiile adoptate prin ordonanta de urgenta nu pot fi deci considerate contrare dispozitiilor art. 16 din Constitutie."
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, raportul intocmit de judecatorul-raportor, punctul de vedere al Guvernului, sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia cu care a fost sesizata.
    Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, care au urmatorul cuprins:
    - Art. 1: "Durata contractelor de inchiriere pentru suprafetele locative detinute de stat sau de unitatile administrative ale acestuia la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, cu destinatia de locuinte sau folosite de unitati de invatamant, de asezaminte social-culturale ori ca sedii de partide politice legal inregistrate, de sindicate sau de organizatii neguvernamentale, aflate in curs de executare, se prelungeste de drept pentru o perioada de 5 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
    - Art. 2: "Durata contractelor de inchiriere incheiate dupa prelungirea sau reinnoirea contractelor de inchiriere in baza Legii nr. 17/1994, pentru suprafetele cu destinatia de locuinta redobandite de fostii proprietari sau de mostenitorii acestora anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta, se prelungeste, la cererea chiriasului, pentru o perioada de cel mult 3 ani de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta."
    Autorii exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece prevad un regim discriminatoriu in ceea ce priveste ocrotirea proprietatii private, contravenind astfel prevederilor art. 41 alin. (2) din legea fundamentala.
    Critica este neintemeiata pentru urmatoarele motive:
    Potrivit art. 41 alin. (1) din Constitutie, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite prin lege. Aceasta prevedere permite legiuitorului ca, in considerarea unor interese specifice, sa instituie reguli care sa armonizeze incidenta si a altor drepturi fundamentale ale cetatenilor decat cel de proprietate, intr-o interpretare sistematica a Constitutiei, astfel incat ele sa nu fie suprimate prin modul de reglementare a dreptului de proprietate. In acest sens Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 6/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 48 din 4 martie 1993, a statuat ca reglementarea contractului de inchiriere nu priveste regimul proprietatii.
    Masurile de protectie a chiriasilor, instituite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, isi au temeiul constitutional in prevederile art. 43 alin. (1) si in cele ale art. 134 alin. (2) lit. f) din Constitutie, potrivit carora:
    - Art. 43 alin. (1): "Statul este obligat sa ia masuri de dezvoltare economica si de protectie sociala, de natura sa asigure cetatenilor un nivel de trai decent."
    - Art. 134 alin. (2) lit. f): "Statul trebuie sa asigure: [...]
    f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii."
    Continutul notiunii "nivel de trai decent" nu este definit de Constitutie, dar el trebuie examinat in raport cu situatiile avute in vedere de legiuitor, precum si in functie de reglementarile internationale privind drepturile omului, obligatorii in temeiul art. 11 si 20 din Constitutie.
    In acest sens, potrivit art. 25 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, dreptul la un nivel de trai corespunzator cuprinde, printre altele, si dreptul la locuinta. In acelasi sens, art. 11 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale prevazand obligatia statelor de a recunoaste dreptul oricarei persoane la un nivel de trai suficient pentru ea insasi si familia sa, se refera, in mod expres, si la locuinta.
    Legea interna trebuie sa dezvolte aceste principii, aducand solutii concrete in diferite domenii supuse reglementarii. Rezulta deci ca legiuitorul, dand curs acestor dispozitii, este indreptatit, stabilind continutul si limitele dreptului de proprietate, sa tina seama nu numai de interesele proprietarilor, ci si de cele ale chiriasilor, carora trebuie sa le asigure dreptul la o locuinta, realizand un echilibru intre cele doua comandamente constitutionale.
    De altfel, prelungirea prin lege a duratei contractelor de inchiriere este cunoscuta si in alte tari, precum si in legislatia interbelica din tara noastra. De aceea reglementarea cuprinsa in art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 reprezinta o masura de politica legislativa, care se inscrie in ansamblul prevederilor legii fundamentale. Diferenta privind durata cu care se prelungesc aceste contracte (si anume 3 si, respectiv, 5 ani) se explica prin preocuparea statului ca limitarea adusa exercitarii dreptului de proprietate sa fie minima in cazul imobilelor restituite fostilor proprietari, in timp ce, in cazul locuintelor apartinand statului insusi, protectia chiriasilor trebuie sa prevaleze.
    Examinand sustinerile autorilor exceptiei cu privire la incalcarea dispozitiilor art. 16 din Constitutie, Curtea constata ca acestea nu pot fi primite. Textele de lege criticate nu instituie privilegii sau discriminari intre cetateni si nu incalca principiul constitutional al egalitatii in drepturi a cetatenilor, consacrat prin art. 16 din Constitutie, tratamentul egal impunandu-se doar pentru cetatenii aflati in situatii identice. Sub acest aspect Curtea Constitutionala a retinut in mod constant ca principiul egalitatii nu inseamna uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un tratament egal, la situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat diferit. In acest sens sunt, de exemplu, deciziile nr. 70/1993, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 307 din 27 decembrie 1993, si nr. 49/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161 din 23 aprilie 1998.
    Si, in fine, in legatura cu sustinerea potrivit careia cele doua texte ale ordonantei de urgenta a Guvernului ar contraveni prevederilor art. 21 din Constitutie referitor la accesul liber la justitie, Curtea constata ca acest text nu are incidenta in cauza.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Agripina Mocodeanu, Stefan Mocodeanu si Elena Mocodeanu in Dosarul nr. 11.523/1997 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 7 decembrie 1999.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 224/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 224 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 224/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu