DECIZIE Nr. 220 din 3 iunie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 28 iulie 2003
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu
destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicata de Nicolae Cheseg si Lica Cheseg in Dosarul nr.
7.985/2002 al Judecatoriei Sibiu.
La apelul nominal sunt prezenti Nicolae Cheseg si Lica Cheseg, prin avocat
Igon Dima, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul partilor prezente arata ca exceptia a ramas fara obiect, intrucat
Curtea Suprema de Justitie a casat sentinta Judecatoriei Sibiu si a trimis
cauza la aceeasi judecatorie pentru solutionarea fondului acesteia. In acest
sens depune un certificat eliberat de Curtea Suprema de Justitie - Sectia
civila in Dosarul nr. 4.120/2002.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca asupra constitutionalitatii textului legal criticat
Curtea s-a pronuntat prin numeroase decizii, statuand ca textul legal criticat
este constitutional.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 noiembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
7.985/2002, Judecatoria Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata de Nicolae Cheseg si Lica
Cheseg.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii sustin ca textul
de lege criticat contravine art. 72 alin. (3) lit. k) si l) si art. 114 din
Legea fundamentala, pe motiv ca "regimul general al proprietatii,
protectia sociala, precum si ordonanta presedintiala sunt reglementate prin
legi organice, astfel ca nu pot fi supuse reglementarii prin ordonante ale
Guvernului".
Instanta de judecata apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca din
interpretarea sistematica a dispozitiilor art. 114 din Constitutie rezulta ca
interdictia de a reglementa in domeniul legilor organice priveste numai
ordonantele simple, emise in temeiul unei legi de abilitare. Aceasta limitare
nu poate fi valabila in cazul ordonantelor de urgenta, daca se are in vedere
finalitatea institutiei, si anume, salvgardarea interesului public care reclama
instituirea unor masuri urgente impuse de existenta cazului exceptional.
Guvernul arata ca dispozitiile legale criticate ca fiind neconstitutionale
reglementeaza raporturile dintre chiriasi si proprietari, oferind solutii
situatiilor litigioase ivite in procesul aplicarii Legii nr. 112/1995, si
stabileste cuantumul chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte. Aceste
dispozitii nu reglementeaza regimul general al proprietatii si mostenirii si
nici regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala, domenii in care Constitutia prevede necesitatea reglementarii prin
lege organica. Este invocata, in acest sens, jurisprudenta Curtii, cu referire
la Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 11 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor
si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, dispozitii al caror continut
este urmatorul: "Lipsa unui raspuns scris sau refuzul nejustificat al
chiriasului sau al fostului chirias de a incheia un nou contract de inchiriere
in termen de 60 de zile de la primirea notificarii il indreptateste pe
proprietar sa ceara in justitie evacuarea neconditionata a locatarilor, cu
plata daunelor-interese, pe calea ordonantei presedintiale."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 72 alin. (3) lit. k) si l) si ale art.
114 din Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 72 alin. (3) lit. k) si l): "Prin lege organica se
reglementeaza: [...]
k) regimul juridic general al proprietatii si al mostenirii;
l) regimul general privind raporturile de munca, sindicatele si protectia
sociala;"
- Art. 114: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare
a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii Parlamentului,
potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului de abilitare.
Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Cu privire la argumentele aduse de autorii exceptiei, Curtea constata ca
interdictia reglementarii de catre Guvern in domeniul legilor organice priveste
numai ordonantele Guvernului emise in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand nemijlocit din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa de alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, care, daca ar
fi interzisa, interesul public avut in vedere ar fi sacrificat, ceea ce este
contrar finalitatii constitutionale a institutiei delegarii legislative.
In acest sens Curtea Constitutionala s-a pronuntat, de exemplu, prin
Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998.
De asemenea, prin Decizia nr. 718 din 29 decembrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 396 din 31 decembrie 1997, Curtea
Constitutionala a statuat ca "din cuprinsul prevederilor art. 72 alin. (3)
din Constitutie si al celorlalte dispozitii constitutionale nu rezulta ca
reglementarile relative la procedura civila, in ansamblul lor, fac parte din
domeniul legilor organice; fara indoiala, in continutul unor asemenea
reglementari pot exista si norme de domeniul legii organice care atrag deci
adoptarea lor cu majoritatea prevazuta de Constitutie pentru astfel de legi.
Aceasta nu inseamna transformarea tuturor dispozitiilor Codului de procedura
civila in prevederi de natura legii organice, deoarece astfel s-ar ajunge,
practic, la completarea Constitutiei, care reglementeaza expres si limitativ
domeniile rezervate acestei categorii de legi, intre care nu figureaza
dispozitii legale privind procedura civila".
In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat in
acest sens asupra dispozitiilor art. 11 alin. (2) si ale art. 25 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, ca, de exemplu, prin
deciziile nr. 26 din 30 ianuarie 2001 si nr. 25 din 23 ianuarie 2001, publicate
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 15 februarie 2001 si,
respectiv, nr. 171 din 4 aprilie 2001.
Intrucat nu au intervenit elemente noi, care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, considerentele si solutiile acelor
decizii subzista si in speta de fata, astfel ca exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 11 alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 241/2001, exceptie ridicata
de Nicolae Cheseg si Lica Cheseg in Dosarul nr. 7.985/2002 al Judecatoriei
Sibiu.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 3 iunie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu