DECIZIE Nr. 214 din 6 mai 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, ale art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si ale art.
13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor
privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii si
ale art. 108, art. 109 alin. (1) si (5), precum si ale art. 111 alin. (1) din Codul
de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 542 din 17 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, ale art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si ale art.
13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor
privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Animafilm" - S.A. in
Dosarul nr. 2.793/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public precizeaza ca Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 a fost abrogata prin Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, care la randul sau
a fost abrogata prin Codul de procedura fiscala. Dispozitiile legale criticate
de autorul exceptiei au fost conservate de noua reglementare in art. 108, 109
si 111. Acestea nu contravin insa prevederilor constitutionale invocate de
autorul exceptiei, deoarece obligatia platii impozitelor si taxelor reprezinta
o masura justificata si necesara pentru a preveni prejudicierea creditorului,
iar penalitatile de intarziere apar ca o sanctiune pentru neindeplinirea unor
obligatii legale. De altfel, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin
numeroase decizii asupra tuturor textelor legale atacate pe calea prezentei
exceptii, ocazii cu care a statuat, in mod constant, ca acestea sunt
constitutionale. Pana in prezent nu au intervenit elemente noi care sa determine
schimbarea jurisprudentei, motiv pentru care reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei ca nefondata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.793/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea
creantelor bugetare, cu modificarile si completarile ulterioare, ale art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, ale art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si ale art.
13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor
privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Animafilm" -
S.A. in dosarul cu numarul de mai sus avand drept obiect solutionarea actiunii
prin care se solicita anularea unei decizii emise de Directia generala de
solutionare a contestatiilor din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
sintagma "in vigoare" prevazuta in art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, este neconstitutionala, intrucat o lege, desi este abrogata la
momentul la care se incheie procesul-verbal al autoritatilor fiscale, isi
gaseste aplicarea constituind temeiul juridic al majorarilor si penalitatilor
aplicate in speta.
Referitor la art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, precum si la
art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si la art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999,
autorul exceptiei s-a limitat doar la indicarea dispozitiilor constitutionale
considerate a fi incalcate, fara a arata in ce mod textele legale criticate
incalca prevederile invocate.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ opineaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat art. 139 din
Constitutie, republicata, prevede ca impozitele, taxele si orice alte venituri
ale bugetului de stat se stabilesc numai prin lege, dispozitiile legale
criticate nefiind stabilite in afara legii de catre organul de control.
Celelalte dispozitii atacate prevazute de art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, cele ale art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si cele ale art.
13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 nu incalca prevederile constitutionale
invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat prevederile legale atacate nu contravin dispozitiilor constitutionale
invocate de autor.
1. Dispozitiile art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 se refera la
majorari si penalitati aplicate pentru neachitarea la termen a obligatiilor
bugetare, precum si la stabilirea cotei majorarilor si penalitatilor prin
hotarare a Guvernului. La data de 1 ianuarie 2003 Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 a fost expres abrogata prin art. 170 alin. (2) lit. a) din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, care la randul
ei a fost abrogata prin dispozitiile art. 200 lit. c) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Solutia legislativa criticata
de autorul exceptiei a fost preluata in noua reglementare de art. 108 si art.
109 alin. (5).
In opinia Guvernului, obligatia platii impozitelor si a taxelor, stabilite
prin lege, nu contravine principiilor economiei de piata si nu este de natura
sa lezeze ocrotirea proprietatii, deoarece nivelul dobanzilor datorate nu poate
fi stabilit ca un procent imuabil, ci acesta se schimba periodic in raport cu
evolutia economiei si cu schimbarile intervenite pe piata financiara.
Imputernicirea Guvernului de a corela, prin hotarare, nivelul dobanzilor cu
cele de referinta stabilite de Banca Nationala a Romaniei se justifica prin
eliminarea necesitatii modificarii frecvente a legii in aceasta privinta. De
altfel, Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca "in conditiile
economiei de piata, stabilirea de dobanzi in cazul neindeplinirii la termenul
scadent a obligatiei de plata reprezinta o masura justificata si necesara
pentru a preveni prejudicierea creditorului, iar penalitatile de intarziere
apar ca o sanctiune pentru neindeplinirea unor obligatii legale".
2. Dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
instituie o procedura de inadmisibilitate care nu contravine nici unei
dispozitii din Legea fundamentala si nu este de natura sa conduca la ideea ca
prin aceasta instanta care judeca fondul se substituie Curtii Constitutionale
sub acoperirea unei dispozitii legale. Aceasta procedura nu face posibila
respingerea sau admiterea exceptiei de neconstitutionalitate de catre instanta
de judecata, ci doar pronuntarea, in situatiile date, asupra oportunitatii
sesizarii Curtii Constitutionale.
3. Prevederile art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si ale art. 13 alin. (1) din
Legea nr. 133/1999, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza
conditiile in care intreprinderile mici si mijlocii au acces la activele
disponibile ale societatilor comerciale si companiilor nationale cu capital
majoritar de stat, precum si ale regiilor autonome. Aceste dispozitii nu
infrang principiul egalitatii in drepturi, deoarece acesta impune un tratament
egal in fata legii si a autoritatilor publice numai in privinta cetatenilor
aflati in situatii identice, iar nu in privinta persoanelor juridice.
De asemenea, statul, in calitate de actionar majoritar, in virtutea
prevederilor constitutionale ale art. 135 alin. (2) lit. a) si b), are obligatia
sa asigure "crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie", "protectia concurentei loiale", precum
si "protejarea intereselor nationale in activitatea economica".
Stimularea vanzarii activelor disponibile, reglementata prin Legea nr.
133/1999, constituie o masura luata de stat in scopul realizarii atributiilor
constitutionale enumerate care se subsumeaza unui obiectiv economic de interes
general.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile art. 13 din Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996 au fost abrogate la data de 1 ianuarie 2003 prin art. 170 alin. (2)
lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, iar solutia legislativa criticata
de autoarea exceptiei a fost preluata in noul act normativ de dispozitiile art.
12 si 16. Critica de neconstitutionalitate sustinuta de autorul exceptiei nu
poate fi retinuta, deoarece stabilirea de dobanzi in cazul in care obligatia de
plata nu a fost indeplinita la termenul scadent reprezinta o masura necesara
pentru a preveni prejudicierea creditorului, penalitatile de intarziere aparand
ca o sanctiune pentru neindeplinirea unor obligatii legale.
Dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, prevad,
in aplicarea dispozitiilor art. 146 lit. d) si a celor ale art. 147 alin. (4)
din Constitutie, republicata, ca pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate numai legile si ordonantele in vigoare. O dispozitie
contrara ar echivala cu o extindere a competentei Curtii Constitutionale si
asupra legilor si ordonantelor abrogate, cu consecinta producerii unor efecte
retroactive ale deciziilor pronuntate. Astfel, instituirea inadmisibilitatii
unei exceptii de neconstitutionalitate pe motiv ca dispozitiile legale
criticate nu mai sunt in vigoare nu contravine nici unei dispozitii
constitutionale.
In sfarsit, Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate avand ca obiect art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si art.
13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, prin raportare la dispozitiile art. 16 din
Constitutie, republicata, este nefondata, deoarece autoarea exceptiei este o
societate comerciala, iar dispozitiile constitutionale consacra o garantie care
se refera la cetateni, nu si la persoane juridice.
Nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate conform careia
dispozitiile criticate vin in contradictie cu prevederile art. 44 alin. (1) si
(2) si cu cele ale art. 136 alin. (1) din Constitutie, republicata. Stimularea
vanzarii activelor disponibile ale societatilor comerciale si companiilor nationale
la care statul are calitatea de actionar majoritar, reglementata prin Legea nr.
133/1999, reprezinta o masura luata de stat in scopul realizarii unui obiectiv
economic de interes general, si anume crearea economiei de piata, ca premisa a
asigurarii libertatii comertului, protectiei concurentei loiale si a cadrului
favorabil pentru valorificarea factorilor de productie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997, ale art. 12 alin. (1) lit. a) si
b) si ale art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 349 din 23 iulie 1999, precum si ale art. 13
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 23 din 31 ianuarie 1996, cu modificarile si
completarile ulterioare, cu urmatorul continut:
- Art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992: "Curtea Constitutionala
decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei.";
- Art. 12 alin. (1) lit. a) si b) din Legea nr. 133/1999: "Intreprinderile
mici si mijlocii au acces la activele disponibile ale societatilor comerciale
si companiilor nationale cu capital majoritar de stat, precum si ale regiilor
autonome, in urmatoarele conditii:
a) activele disponibile utilizate de intreprinderile mici si mijlocii in
baza contractului de inchiriere, a contractului de locatie de gestiune sau a
contractului de asociere in participatiune, incheiate cu societatile comerciale
si companiile nationale cu capital majoritar de stat, precum si cu regiile
autonome, la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor fi vandute, la
solicitarea detinatorului, la pretul negociat, stabilit pe baza raportului de
evaluare dupa deducerea investitiilor efectuate in activ de catre chirias;
b) contractul de inchiriere sau contractul de locatie de gestiune se va
transforma, la solicitarea detinatorului, in contract de leasing, cu clauza
irevocabila de vanzare;";
- Art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999: "(1) In intelesul
prezentei legi, se considera active disponibile activele care nu sunt
utilizate. Societatile comerciale si companiile nationale cu capital majoritar
de stat, precum si regiile autonome sunt obligate sa stabileasca si sa
intocmeasca listele cuprinzand activele disponibile, in termen de 60 de zile de
la data intrarii in vigoare a prezentei legi. Listele vor fi transmise la
birourile de asistenta pentru constituirea si dezvoltarea societatilor
comerciale, organizate in cadrul camerelor de comert si industrie judetene si a
municipiului Bucuresti. Listele vor fi actualizate lunar.";
- Art. 13 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1996: "Pentru achitarea cu
intarziere a obligatiilor bugetare, debitorii datoreaza majorari de intarziere,
calculate pentru fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare
scadentei obligatiei bugetare si pana la data realizarii sumei datorate
inclusiv, potrivit prevederilor legale in vigoare.
Cota majorarilor de intarziere se stabileste prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelata cu dobanda de referinta a
Bancii Nationale a Romaniei.
In cazul constatarii unor diferente de obligatii bugetare, stabilite de
organele competente, majorarile de intarziere se datoreaza incepand cu ziua
imediat urmatoare scadentei obligatiei bugetare, la care s-a stabilit
diferenta, pana la data realizarii acesteia inclusiv, prevederile alin. 1
aplicandu-se in mod corespunzator.
In cazul obligatiilor bugetare stinse prin compensare, majorarile de
intarziere pentru neplata acestor obligatii se calculeaza pana la data la care
compensarea a devenit posibila, potrivit legii."
Curtea constata ca Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 a fost abrogata prin
art. 170 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 644 din 30 august 2002, ordonanta
care potrivit art. 170 alin. (1) a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie
2003. Solutia legislativa prevazuta in art. 13 a fost conservata in art. 12 si
16, care fac parte din capitolul V - "Accesoriile creantelor
bugetare", sectiunea 1 - "Dobanzi si penalitati de intarziere"
din ordonanta abrogatoare, cu urmatorul continut:
- Art. 12: "Pentru neachitarea la termenul scadent a obligatiilor
bugetare debitorii datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere. Dobanzile si
penalitatile de intarziere datorate sunt cheltuieli nedeductibile la calculul
profitului impozabil.";
- Art. 16: "(1) Nivelul dobanzii se stabileste prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelat cu nivelul
dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei, o data pe an, in luna
decembrie, pentru anul urmator sau in cursul anului, daca aceasta se modifica
cu peste 5 puncte procentuale.
(2) Cota penalitatilor de intarziere se poate modifica anual prin legea
bugetului de stat."
La randul ei, Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 a fost abrogata prin art.
200 lit. c) din Codul de procedura fiscala (Ordonanta Guvernului nr. 92/2003),
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie
2003, care potrivit art. 198 a intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Solutia legislativa anterioara se regaseste in noul act normativ in titlul VIII
- "Colectarea creantelor fiscale", capitolul III - "Dobanzi si
penalitati de intarziere", art. 108 - "Dispozitii generale privind
dobanzi si penalitati de intarziere", art. 109 alin. (1) si (5) -
"Dobanzi", precum si in art. 111 alin. (1) - "Dobanzi si
penalitati de intarziere in cazul compensarii si in cazul deschiderii procedurii
de reorganizare judiciara", cu urmatorul continut:
- Art. 108: "(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre
debitor a obligatiilor de plata, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si
penalitati de intarziere.
(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele
datorate cu titlu de amenzi, dobanzi si penalitati de intarziere stabilite
potrivit legii.";
- Art. 109: "(1) Dobanzile se calculeaza pentru fiecare zi, incepand
cu ziua imediat urmatoare termenului de scadenta si pana la data stingerii
sumei datorate inclusiv. [...]
(5) Nivelul dobanzii se stabileste prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Finantelor Publice, corelat cu nivelul dobanzii de
referinta a Bancii Nationale a Romaniei, o data pe an, in luna decembrie,
pentru anul urmator, sau in cursul anului, daca aceasta se modifica cu peste 5
puncte procentuale.";
- Art. 111: "(1) In cazul creantelor fiscale stinse prin compensare,
dobanzile se datoreaza pana la data stingerii inclusiv. Data stingerii este,
pentru compensarile la cerere, data depunerii la organul competent a cererii de
compensare, iar pentru compensarile efectuate inaintea restituirii sau
rambursarii sumei cuvenite debitorului, data depunerii cererii de rambursare
sau restituire. [...]"
Luand in considerare situatia creata in procesul legislativ mentionat,
Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii art. 108, art. 109
alin. (1) si (5) si a art. 111 alin. (1) din Codul de procedura fiscala.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 15 alin. (1), art. 16 alin.
(1), art. 41 alin. (1) si (2), art. 53, 54, 134, 135 si art. 144 lit. c) din
Constitutia Romaniei, precum si prevederile art. 1 din primul Protocol
aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale. Dupa aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei Romaniei,
dispozitiile invocate sunt cuprinse in art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1), art.
44 alin. (1) si (2), art. 56, 57, 135, 136 si art. 146 lit. d), cu urmatorul
continut:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.";
- Art. 16: "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea
Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care
Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege
organica, precum si prin mostenire legala.";
- Art. 56: "(1) Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si
prin taxe, la cheltuielile publice.
(2) Sistemul legal de impuneri trebuie sa asigure asezarea justa a
sarcinilor fiscale.
(3) Orice alte prestatii sunt interzise, in afara celor stabilite prin
lege, in situatii exceptionale.";
- Art. 57: "Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie
sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara
sa incalce drepturile si libertatile celorlalti.";
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara:
c) stimularea cercetarii stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d) exploatarea resurselor naturale, in concordanta cu interesul national;
e) refacerea si ocrotirea mediului inconjurator, precum si mentinerea
echilibrului ecologic;
f) crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii;
g) aplicarea politicilor de dezvoltare regionala in concordanta cu
obiectivele Uniunii Europene.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului
continental, precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice.";
- Art. 146: "Curtea Constitutionala are urmatoarele atributii: [...]
d) hotaraste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si
ordonantele, ridicate in fata instantelor judecatoresti sau de arbitraj
comercial; exceptia de neconstitutionalitate poate fi ridicata si direct de
Avocatul Poporului;".
Art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale are urmatorul continut:
"Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor
sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de
utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de principiile generale
ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
instituirea, prin alin. (1) al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, a
inadmisibilitatii unei exceptii de neconstitutionalitate pe motivul ca
dispozitiile legale criticate nu mai sunt in vigoare nu contravine nici unei
dispozitii constitutionale. Art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata,
prevede in mod expres si limitativ competenta Curtii Constitutionale, iar art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, reluand aceste dispozitii,
precizeaza competenta Curtii Constitutionale de "a decide asupra
exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde solutionarea
cauzei". Textul supus controlului trebuie sa fie in vigoare, deoarece
interventia Curtii in aprecierea constitutionalitatii unor norme juridice care
si-au incetat existenta ar fi contrara rolului si functiilor sale stabilite
prin Constitutie, precum si principiului neretroactivitatii legii.
In acest sens s-a pronuntat Curtea Constitutionala, de exemplu, prin
Decizia nr. 362 din 12 decembrie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 132 din 28 februarie 2003, si prin Decizia nr. 375 din
2 octombrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 879
din 10 decembrie 2003.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
12 alin. (1) lit. a) si b) si ale art. 13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999,
Curtea retine ca dispozitiile art. 12 din Legea nr. 133/1999 stabilesc caile de
sprijin si accesul intreprinderilor mici si mijlocii la activele disponibile
ale societatilor comerciale cu capital majoritar de stat si ale regiilor
autonome, iar art. 13 alin. (1) stabileste masurile si conditiile pentru
aplicarea dispozitiilor art. 12. In acest sens, activele disponibile utilizate
de intreprinderile mici si mijlocii in baza contractului de inchiriere, a
contractului de locatie de gestiune sau a contractului de asociere in
participatiune pot fi vandute, iar contractul in cauza va inceta sau se va
transforma, la cererea detinatorului, in contract de leasing cu clauza
irevocabila de vanzare.
Aceasta nu afecteaza prevederile art. 44 sau pe cele ale art. 136 din
Constitutie, republicata, ci reprezinta o optiune a politicii statului, in
calitate de actionar majoritar, in domeniul reformei economice si al strategiei
de privatizare, statul avand obligatia, in virtutea art. 135 din Constitutie,
sa asigure "crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor
factorilor de productie", "protectia concurentei loiale", precum
si "protejarea intereselor nationale in activitatea economica".
Curtea observa ca si sustinerea referitoare la incalcarea dispozitiilor
constitutionale privind "economia" urmeaza a fi respinsa, deoarece
chiar in sensul acestor dispozitii constitutionale, prin stimularea vanzarii
activelor sale disponibile, statul ia masuri pentru a realiza privatizarea,
formarea economiei de piata, ca premise ale asigurarii libertatii comertului,
protectiei concurentei loiale si crearii cadrului favorabil pentru
valorificarea tuturor factorilor de productie.
Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 108,
ale art. 109 alin. (1) si (5) si ale art. 111 alin. (1) din Codul de procedura
fiscala, Curtea constata ca acestea nu incalca prevederile art. 56 din
Constitutie, republicata, deoarece instituirea unor majorari de intarziere
pentru neachitarea in termenul legal a obligatiilor bugetare nu intra in sfera
sistemului legal de impuneri, ci in aceea a raspunderii juridice pentru
neindeplinirea indatoririlor prevazute de lege.
Prin Decizia nr. 213 din 15 mai 2003, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003, Curtea Constitutionala a statuat
ca obligatia platii impozitelor si a taxelor, stabilite prin lege, nu
contravine principiilor economiei de piata si nu este de natura sa lezeze
ocrotirea proprietatii. Stabilirea de dobanzi in cadrul neindeplinirii la
termenul scadent a obligatiei de plata reprezinta o masura justificata si
necesara, specifica economiei de piata, pentru a preveni prejudicierea
creditorului, iar penalitatile de intarziere apar ca o sanctiune pentru
neindeplinirea unor obligatii legale.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.
23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi numai in ceea ce priveste art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, ale art. 12 alin. (1) lit. a) si b) si ale art.
13 alin. (1) din Legea nr. 133/1999 privind stimularea intreprinzatorilor
privati pentru infiintarea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii si
ale art. 108, art. 109 alin. (1) si (5), precum si ale art. 111 alin. (1) din
Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Animafilm" - S.A. in Dosarul nr. 2.793/2003 al Curtii de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 mai 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru