DECIZIE Nr. 208 din 7
martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 25 din Legea nr. 340/2004 privind
prefectul si institutia prefectului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 336 din 14 aprilie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Ion Tiucă - procuror
Cristina Cătălina Turcu
- magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 din Legea nr. 340/2004 privind prefectul şi instituţia prefectului, excepţie ridicată de
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în Dosarul nr. 4.983/2005 al Curţii de Apel Bacău - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei, consilier juridic Costela Hostinar cu delegaţie la dosar, lipsind celelalte părţi, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele
constată cauza în stare de
judecată şi acordă cuvântul pe fond.
Reprezentantul autorului excepţiei arată că textul de lege criticat a fost modificat
fără ca modificarea să
preia soluţia legislativă anterioară, aşa încât lasă la aprecierea Curţii soluţionarea excepţiei
de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstituţionalitate ca
devenită inadmisibilă, arătând că soluţia legislativă cuprinsă în textul
de lege criticat nu a mai fost păstrată în urma
modificării acestuia.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 14 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 4.983/2005, Curtea de Apel Bacău - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 din Legea nr.
340/2004 privind instituţia prefectului, excepţie ridicată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor într-o cauză având ca obiect acţiunea în anulare a unui ordin emis de preşedintele acesteia.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile
art. 25 din Legea nr. 340/2004 aduc atingere prevederilor art. 16 şi art. 41 alin. (1) din Constituţie. In acest sens arată că „a se acorda aviz favorabil doar unei singure persoane [de către prefect], în contextul în care
potrivit Statutului funcţionarilor
publici ocuparea funcţiilor
vacante se face prin [...] concurs", reprezintă „o încălcare
flagrantă a prevederilor
constituţionale menţionate anterior". Totodată, „prevederile art. 25 din Legea nr.
340/2004, astfel cum pot fi interpretate, creează o situaţie evident
discriminatoare, deoarece avantajează o persoană care,
pe criterii politice, a obţinut
o astfel de propunere din partea prefectului, în detrimentul oricărei alte persoane care îndeplineşte de fapt toate condiţiile prevăzute de lege pentru a participa la un concurs pentru ocuparea unei
funcţii publice vacante".
Curtea de Apel Bacău - Secţia comercială şi
de contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este
neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de
sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este
inadmisibilă.
Avocatul Poporului apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate a
devenit inadmisibilă.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate
ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale
Guvernului şi Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului autorului excepţiei, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2) şi ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea
nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitu-ţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile
art. 25 din Legea nr. 340/2004 privind instituţia prefectului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 658 din 21 iulie
2004.
Ulterior Incheierii de sesizare din 14 noiembrie 2005,
atât titlul Legii nr. 340/2004, cât şi art. 25 din acest act normativ au fost modificate prin art. I pct.
1 şi pct. 21 din
Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 179 din 14 decembrie 2005 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 340/2004 privind
instituţia prefectului,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 1.142 din 16 decembrie 2005.
In prezent, textul criticat are următorul conţinut:
- Art. 25: „(1) Din comisia de concurs pentru
ocuparea postului de conducător al unui serviciu public deconcentrat face parte obligatoriu şi un reprezentant al instituţiei prefectului din judeţul în care îşi are sediul serviciul public,
desemnat prin ordin al prefectului, în condiţiile legii.
(2) Prefectul poate propune miniştrilor şi conducătorilor celorlalte organe ale
administraţiei
publice centrale organizate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sancţionarea conducătorilor serviciilor publice deconcentrate din subordinea
acestora."
Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei
sunt cele ale art. 16, privind egalitatea în drepturi, şi ale art. 41 alin. (1), privind dreptul
la muncă şi libertatea alegerii profesiei, a
meseriei sau a ocupaţiei,
precum şi a locului de muncă.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea reţine următoarele:
Ulterior datei la care Curtea Constituţională a fost sesizată,
dispoziţiile art. 25 din Legea
nr. 340/2004 au fost modificate, soluţia legislativă
adoptată în urma modificării textului fiind substanţial diferită.
Curtea constată că anterior
modificării intervenite textul
de lege criticat prevedea că: „Numirea
şi eliberarea
din funcţie a
conducătorilor
serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale
administraţiei
publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale se fac numai la propunerea
prefectului, în condiţiile legii."
In jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat în
mod constant că, în cazul în
care, după invocarea unei
excepţii de neconstituţionalitate în faţa instanţelor judecătoreşti, prevederea legală supusă controlului
a fost modificată, Curtea se
pronunţă asupra prevederii
legale în noua sa redactare, numai dacă soluţia legislativă din legea sau ordonanţa modificată este, în principiu, aceeaşi cu cea dinaintea modificării.
Având în vedere că, în cauză, această cerinţă nu este îndeplinită şi că, potrivit dispoziţiilor art. 29 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, Curtea Constituţională se poate pronunţa asupra dispoziţiilor
„dintr-o lege sau dintr-o ordonanţă în vigoare", excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 din Legea nr. 340/2004 urmează a fi respinsă ca
devenită inadmisibilă, conform dispoziţiilor art. 29 alin. (6) din Legea nr. 47/1992.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147
alin. (4) din Constituţie, al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenită inadmisibilă,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 25 din Legea nr. 340/2004
privind prefectul şi instituţia prefectului, excepţie ridicată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor în Dosarul nr. 4.983/2005 al Curţii de Apel Bacău - Secţia
comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 martie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Cristina Cătălina
Turcu