DECIZIE Nr. 207 din 17 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin.
(4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 107 din 1 martie 2001
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
198/1999 privind privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptie
ridicata de Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana in Dosarul nr.
1.140/2000 al Tribunalului Arad - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 10 octombrie 2000 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17 octombrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 1.140/2000,
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind
privatizarea societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole
sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, exceptie ridicata de Societatea
de Investitii Financiare Banat-Crisana.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 incalca
"dreptul de proprietate asupra actiunilor, drept protejat de Constitutia
Romaniei in art. 41", deoarece dispune scoaterea din capitalul social al
societatilor comerciale agricole a terenurilor detinute de acestea. Se mai
arata ca fostele intreprinderi agricole de stat au fost transformate in
societati comerciale in baza Legii nr. 15/1990, intrand in patrimoniul lor
toate mijloacele de productie, inclusiv terenurile agricole si toate celelalte
bunuri avute pana atunci in administrare. Prin Hotararea Guvernului nr.
746/1991 s-a stabilit modul de evaluare a terenurilor agricole, iar valoarea
acestora a fost inclusa in valoarea capitalului social, calculandu-se astfel
numarul actiunilor societatii, din care 70% au revenit Fondului Proprietatii de
Stat, iar 30% Fondurilor Proprietatii Private, transformate ulterior in
Societati de Investitii Financiare. Prin scoaterea terenurilor agricole din
capitalul social se diminueaza valoarea acestuia si, in mod implicit, numarul
actiunilor ce revin Societatii de Investitii Financiare, fiind astfel lezat
dreptul sau de proprietate.
Tribunalul Arad - Sectia comerciala si de contencios administrativ,
exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia ridicata nu este intemeiata,
intrucat "prevederile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 198/1999 sunt constitutionale, actul normativ enuntat stabilind cadrul
juridic privind privatizarea societatilor agricole care detin in exploatare
terenuri agricole sau terenuri aflate permanent sub luciu de apa, reclamanta
neputand invoca existenta unui prejudiciu cata vreme, la data constituirii
Societatii Comerciale <<Agroindustriala>> - S.A. Fantanele in
conformitate cu prevederile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unitatilor
economice de stat ca regii autonome si societati comerciale, terenul agricol
adus ca aport la capitalul social al societatii se afla in proprietatea
statului roman, devenind mai apoi proprietatea societatii parate".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia ridicata este
nefondata, intrucat dispozitiile art. 3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 198/1999 "nu aduc atingere dreptului de proprietate
privata, garantat de art. 41 din Legea fundamentala, acestea concretizand
optiunea politicii statului in privinta reformei economice si a strategiei de
privatizare". Se mai arata ca Hotararea Guvernului nr. 746/1991 a prevazut
majorarea capitalului social doar cu valoarea acelor terenuri care constituiau
proprietatea societatilor comerciale, iar art. 75 din Legea privatizarii societatilor
comerciale nr. 58/1991 a exclus in mod expres din capitalul social valoarea
terenurilor apartinand persoanelor fizice, actionari, in temeiul prevederilor
Legii fondului funciar nr. 18/1991.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile
partilor, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
3 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 privind privatizarea
societatilor comerciale ce detin in administrare terenuri agricole sau terenuri
aflate permanent sub luciu de apa, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 607 din 13 decembrie 1999, care au urmatorul cuprins:
"Terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub luciu de apa nu
fac parte din capitalul social al societatilor comerciale prevazute la art. 1
si 2."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca textul de lege
criticat contravine prevederilor art. 41 din Constitutie, in general, dar
analizand continutul motivarii, Curtea constata ca in realitate s-a avut in
vedere incalcarea numai a prevederilor alin. (2) teza intai din art. 41,
potrivit carora: "Proprietatea privata este ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular."
Examinand textul de lege criticat, Curtea retine ca acesta nu dispune
anumite masuri ce urmeaza sa fie luate in viitor, ci face o simpla constatare
in sensul ca "terenurile agricole si terenurile aflate permanent sub luciu
de apa nu fac parte din capitalul social ...". In alin. (2) al art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999 se arata ca: "fac parte din
capitalul social al societatilor comerciale prevazute la art. 1 si 2 terenurile
pentru care societatile comerciale au obtinut certificatul de atestare a
dreptului de proprietate asupra terenului de incinta, eliberat de Ministerul
Agriculturii si Alimentatiei ..."
Textul de lege criticat nu afecteaza dreptul de proprietate al nici unui
titular, nu diminueaza proprietatea nimanui. Autorul exceptiei nu a avut
niciodata drept de proprietate asupra terenurilor. El detine un pachet de
actiuni care ii confera un drept de creanta asupra patrimoniului societatii
comerciale, iar nu un drept de proprietate asupra bunurilor acesteia. Curtea nu
poate primi nici sustinerea ca autorul exceptiei sufera o paguba materiala prin
diminuarea valorii actiunilor datorita scoaterii din capitalul social a
terenurilor agricole. Potrivit prevederilor Legii nr. 58/1991 actiunile
corespunzatoare capitalului social al fiecarei societati comerciale au fost
repartizate procentual intre Fondul Proprietatii de Stat si fostele Fonduri ale
Proprietatii Private, care s-au transformat in Societati de Investitii
Financiare. Repartizarea procentuala a actiunilor societatilor comerciale
ramane identica, indiferent de orice modificare a valorii capitalului social.
Curtea mai constata ca, in mod legal, terenurile agricole si cele aflate
permanent sub luciu de apa nu au fost niciodata incluse in capitalul social al
societatilor comerciale agricole. Desi prin Legea nr. 15/1990 privind
reorganizarea unitatilor economice de stat ca regii autonome si societati
comerciale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 98 din 8
august 1990, lege preconstitutionala, societatile comerciale constituite prin
transformarea unitatilor economice de stat au preluat tot patrimoniul acestora,
iar la art. 20 alin. 2 din acea lege s-a prevazut ca "Bunurile din
patrimoniul societatii comerciale sunt proprietatea acesteia, cu exceptia celor
dobandite cu alt titlu", totusi terenurile agricole nu puteau intra in
componenta patrimoniului societatilor comerciale, intrucat situatia juridica a
acestora, reconstituirea sau constituirea dreptului de proprietate asupra lor
urma sa fie reglementata prin acte normative ulterioare. De altfel, Parlamentul
adoptase anterior, la 31 iulie 1990, Legea nr. 9 privind interzicerea temporara
a instrainarii terenurilor prin acte intre vii, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 95 din 1 august 1990.
Intr-adevar, pentru reglementarea dreptului de proprietate asupra
terenurilor agricole, precum si a situatiei juridice a acestor terenuri au fost
adoptate succesiv numeroase alte acte normative, cum sunt: Legea fondului funciar
nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din
5 ianuarie 1998; Legea arendarii nr. 16/1994, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 91 din 7 aprilie 1994, modificata si completata prin
Legea nr. 58/1995 si prin Legea nr. 65/1998; Legea nr. 54/1998 privind
circulatia juridica a terenurilor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 102 din 4 martie 1998; Legea nr. 1/2000 pentru reconstituirea
dreptului de proprietate asupra terenurilor agricole si celor forestiere,
solicitate potrivit prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991 si ale
Legii nr. 169/1997.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 alin. (4)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 198/1999, exceptie ridicata de
Societatea de Investitii Financiare Banat-Crisana in Dosarul nr. 1.140/2000 al
Tribunalului Arad - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
Intrucat magistratul-asistent Laurentiu Cristescu se afla in incapacitate
temporara de munca, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 din Codul de
procedura civila,
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu