DECIZIE Nr.
205 din 13 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 256 din 17 aprilie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu
- judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, excepţie ridicată de Chen
Shie în Dosarul nr. 4.199/2/2006 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, personal,
însoţit de interpretul autorizat de limba chineză, domnul Ioan Budura, lipsind
cealaltă parte, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, partea prezentă
susţine, prin traducător, că actul normativ criticat este o reglementare
„imperfectă", care necesită a fi modificată, întrucât nu este în măsură să
îi protejeze dreptul de proprietate reprezentat de investiţiile pe care Ie-a
făcut în România în timpul şederii sale legale aici.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată, Curtea Constituţională pronunţându-se în
acest sens într-o speţă similară prin Decizia nr. 443/2006.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 20 septembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 4.199/2/2006, Curtea
de Apel Bucureşti -Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002
privind regimul străinilor în România. Excepţia a
fost ridicată de Chen Shie într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei
acţiuni în contencios administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că textul legal criticat contravine
prevederilor art. 45 alin. (1) din Constituţie, întrucât, prin condiţionarea
prelungirii dreptului străinilor de şedere în România de prezentarea de
documente care să ateste investiţia realizată în conformitate cu planul de
afaceri, se limitează dreptul acestora de acces liber la o activitate
economică, la libera iniţiativă şi exercitarea acestora. De asemenea, se
consideră că sunt încălcate şi prevederile art. 14 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi cele ale art. 1
din Protocolul nr. 12 adiţional la convenţie, privind interzicerea discriminării,
întrucât restricţia menţionată îi priveşte numai pe cetăţenii străini. Se mai
arată că dispoziţiile de lege atacate contravin şi principiului consacrat de
jurisprudenţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, potrivit căruia legea trebuie să fie suficient de precisă şi
accesibilă pentru a înlătura orice risc de arbitrariu.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât dispoziţiile art.
55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 nu
îngrădesc dreptul persoanei la liberă iniţiativă în ceea ce priveşte
activităţile economice desfăşurate de aceasta şi nici nu face vreo deosebire
între cetăţenii străini cărora le sunt aplicabile.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textul legal criticat nu contravine art. 45 din Constituţie, sens în care
s-a pronunţat şi Curtea Constituţională prin Decizia nr. 443/2006. In plus,
consideră că celelalte dispoziţii din tratatele internaţionale invocate de
autorul excepţiei nu au incidenţă în cauza de faţă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201 din 8 martie 2004, având următorul cuprins:
- Art. 55 alin. (1) lit. a) - Prelungirea dreptului de
şedere pentru desfăşurarea de activităţi comerciale: „(1) Străinului intrat
în România în scopul desfăşurării de activităţi comerciale i se poate prelungi
dreptul de şedere temporară, dacă: a) prezintă documente care atestă investiţia
realizată în conformitate cu planul de
afaceri."
In motivarea excepţiei autorul acesteia invocă
încălcarea prevederilor art. 45 din Constituţie, referitor la libertatea
economică, ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, precum şi ale art. 1 din Protocolul nr. 12 adiţional
la convenţie, privind interzicerea discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege supus controlului a mai fost examinat de Curtea
Constituţională prin raportare la aceleaşi norme constituţionale şi dispoziţii
din acte internaţionale invocate şi în prezenta cauză şi cu o motivare similară.
Astfel, prin deciziile nr. 443/2006 şi nr. 897/2006, Curtea a constatat că
dispoziţiile art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 194/2002 sunt constituţionale şi a reţinut, în esenţă, că „principiul
libertăţii economice, consacrat de art. 45 din Constituţie, garantează accesul
liber al persoanei la o activitate economică şi libera iniţiativă, exercitate
însă în condiţiile legii", iar condiţiile pentru prelungirea dreptului de
şedere temporară în România pentru desfăşurarea de activităţi economice,
profesionale şi comerciale, reglementate de textul de lege criticat, „se
circumscriu scopului pentru care fiecare categorie de străini nominalizată de
lege solicită prelungirea dreptului de şedere temporară şi se justifică prin
însuşi interesul pretins de solicitantul dreptului." In ceea ce priveşte
criticile referitoare la pretinsa contradicţie faţă de principiul
nediscriminării, cu acelaşi prilej Curtea a arătat că „întregul act normativ
criticat nu se adresează cetăţenilor români, ci străinilor, fiind aplicabil în
mod unitar acestora, în funcţie de situaţiile identice în care se află".
Având în vedere că între excepţia de
neconstituţionalitate soluţionată prin decizia menţionată şi prezenta nu au
intervenit elemente noi care să determine schimbarea jurisprudenţei în materie
a Curţii, argumentele şi soluţia la care s-a făcut referire se păstrează şi în
cauza de faţă.
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 55 alin. (1) lit. a) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România,
excepţie ridicată de Chen Shie în Dosarul nr. 4.199/2/2006 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi