DECIZIE Nr. 205 din 9 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 din
Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la
cartile funciare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 25 iulie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 28 din Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea
dispozitiilor referitoare la cartile funciare, exceptie ridicata de Viorica
Barko in Dosarul nr. 1.727/R/2001 al Curtii de Apel Brasov.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca
neintemeiata, aratand ca dispozitiile atacate nu contravin prevederilor
constitutionale, intrucat in istoria statului roman au mai existat norme legale
aplicabile pe o anumita parte a teritoriului national, fara ca prin aceasta sa
fie afectat caracterul unitar al statului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 decembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr.
1.727/R/2001, Curtea de Apel Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 28 din Decretul-lege nr.
115/1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la cartile funciare,
exceptie ridicata de Viorica Barko intr-un proces civil avand ca obiect
constatarea dreptului de proprietate dobandit prin uzucapiune.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat nu se mai aplica, avand in vedere adoptarea legii cadastrului si
a publicitatii imobiliare. In opinia sa posibilitatea existentei in Romania, ca
stat unitar, a unor dispozitii legale aplicabile exclusiv in anumite zone
teritoriale, in timp ce in celelalte zone se aplica, in aceeasi materie, alte
prevederi legale, contravine dispozitiilor art. 1 alin. (1) si ale art. 16
alin. (1) din Constitutie.
Curtea de Apel Brasov apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata,
aratand ca dispozitia legala atacata este constitutionala, fiind consecinta
perpetuarii temporare a sistemului anterior de publicitate imobiliara bazat pe
cartile funciare. Se arata ca Legea nr. 7/1996 conditioneaza abrogarea
Decretului-lege nr. 115/1938 de finalizarea lucrarilor cadastrale si a
registrelor de publicitate imobiliara pentru intregul teritoriu administrativ
al unui judet. Or, in judetul Brasov lucrarile cadastrale inca nu s-au
finalizat.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata, precizand ca in Romania
au existat si mai exista norme legale aplicabile doar pe o anumita parte a
teritoriului national, ca de exemplu Legea LX/1881 privitoare la executarea
silita imobiliara in Transilvania, Legea nr. 84/1992 privind regimul zonelor
libere, Legea nr. 151/1998 privind dezvoltarea regionala in Romania, iar
aceasta situatie nu afecteaza caracterul unitar al statului. Se arata in
continuare ca textul de lege criticat nu contravine nici prevederilor art. 16
alin. (1) din Constitutie, intrucat instituie acelasi tratament juridic pentru
anumite categorii de cetateni aflati in situatii identice.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Textul art. 28 din Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea
dispozitiilor referitoare la cartile funciare, care face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, este urmatorul: "Cel ce a posedat un bun nemiscator
in conditiunile legii, timp de 20 de ani, dupa moartea proprietarului inscris
in cartea funciara, va putea cere inscrierea dreptului uzucapat.
De asemenea, va putea cere inscrierea dreptului sau, cel ce a posedat un
bun nemiscator in conditiunile legii, timp de 20 de ani, socotiti de la
inscrierea in cartea funciara."
Autorul exceptiei sustine ca posibilitatea existentei in Romania, ca stat
unitar, a unor dispozitii legale aplicabile exclusiv in anumite zone
teritoriale, in timp ce in celelalte zone se aplica, in aceeasi materie, alte
prevederi legale, contravine dispozitiilor art. 1 alin. (1) din Constitutie,
potrivit caruia "Romania este stat national, suveran si independent,
unitar si indivizibil", si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, potrivit
caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari".
Examinand criticile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca sunt
neintemeiate pentru considerentele ce urmeaza.
In istoria statului unitar roman au existat si mai exista norme legale
aplicabile doar pe o anumita parte a teritoriului national.
Existenta unor acte normative aplicabile numai in anumite zone ale tarii nu
este de natura sa afecteze caracterul unitar al statului, ci pune numai
problema aplicarii in spatiu a respectivelor acte. Unificarea legislatiei,
realizata prin extinderea legilor din Vechiul Regat pe intregul cuprins al
tarii, a inlaturat conflictele interprovinciale de legi. Legea nr. 7/1996 pune
capat unei asemenea situatii, si anume aplicarii unor reglementari legale
diferite, pe de o parte, in Transilvania, iar pe de alta parte, in Vechiul
Regat, in ceea ce priveste publicitatea imobiliara, realizata prin sistemul de
carte funciara si, respectiv, prin registrele de transcriptiuni si inscriptiuni.
Ca efect al aplicarii Legii nr. 7/1996 este in curs de realizare unificarea
legislativa a regimului de publicitate imobiliara; acest regim urmeaza sa se
aplice pe intregul teritoriu, dar, datorita complexitatii conditiilor tehnice,
nu dintr-o data, ci treptat. Esential in aceasta materie este faptul ca, in
ceea ce priveste coexistenta in spatiu a doua ori chiar a mai multe
reglementari legale, exista o singura autoritate legiuitoare de la care emana
acestea, nefiind vorba despre un conflict de suveranitate - care priveste
dreptul international public - si nici despre existenta unor reglementari
multiple intr-un stat federal.
Decretul-lege nr. 115/1938, care consacra principiul efectului constitutiv
de drept real al inscrierii in cartea funciara, se mai aplica temporar, urmand
sa isi inceteze aplicabilitatea, potrivit dispozitiilor art. 72 din Legea
cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, dupa definitivarea
lucrarilor cadastrale si a registrelor de publicitate imobiliara la nivelul
intregii tari.
De altfel, cu privire la problemele de principiu ridicate de exceptia de
neconstitutionalitate ce face obiectul prezentului dosar Curtea Constitutionala
s-a pronuntat in acelasi sens prin Decizia nr. 176 din 16 noiembrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 64 din 14 februarie
2000.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
art. 16 din Constitutie, Curtea constata ca aceasta nu poate fi primita.
Aplicarea concomitenta a celor doua reglementari, cartile funciare si
registrele de transcriptiuni si inscriptiuni, nu demonstreaza existenta unei
discriminari intre cetateni. Aceasta intrucat coexistenta temporara a unor
reglementari ce reflecta rezultatul unei evolutii istorice se aplica in mod
egal tuturor cetatenilor, iar nu in functie de persoana uneia sau a celeilalte
parti intr-un act juridic prin care se transmit drepturi reale imobiliare,
determinant fiind doar locul situarii imobilului. De altfel, chiar daca s-ar fi
aplicat criteriul domiciliului dobanditorului, tot n-ar fi putut fi vorba
despre o discriminare, dat fiind ca acest criteriu i-ar fi avut in vedere in
mod egal pe toti cei care dobandesc drepturi reale imobiliare. Or, Curtea
Constitutionala a stabilit, cu titlu de principiu, ca egalitatea in drepturi a
cetatenilor nu este cu nimic afectata atunci cand legea se aplica diferit unor
subiecte de drepturi si obligatii aflate in situatii diferite.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 28 din
Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor referitoare la
cartile funciare, exceptie ridicata de Viorica Barko in Dosarul nr.
1.727/R/2001 al Curtii de Apel Brasov.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu