DECIZIE Nr. 203 din 4 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 70 alin.
(3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 720 din 3 octombrie 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 din Legea nr. 69/1991, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "OMV ROMANIA MINERALOEL" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul
nr. 709/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
La apelul nominal raspund pentru autorul exceptiei avocat Ioan Vlaic, iar
pentru Asociatia civila a proprietarilor bloc OD 1 din Bucuresti avocat Viorel
Anghel, constatandu-se lipsa celorlalte parti, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Reprezentantul Societatii Comerciale "OMV ROMANIA MINERALOEL" -
S.R.L. din Bucuresti solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate si
constatarea ca dispozitiile art. 46 alin. (1) teza "cu exceptia celor
prevazute la lit. t)", cu referire la art. 44 lit. t) din Legea nr.
69/1991, incalca prevederile art. 15 alin. (1), art. 49 alin. (1), art. 120
alin. (2) si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Asociatia civila a proprietarilor bloc OD 1 din Bucuresti, prin
reprezentant, apreciaza ca textele de lege criticate sunt constitutionale si,
in consecinta, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca Legea nr. 69/1991 a fost
abrogata prin Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, insa dispozitia
legala criticata a fost preluata in cuprinsul art. 70 alin. (3) din lege. Pe
fond, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind
neintemeiata, deoarece prevederile criticate nu contravin, asa cum sustine
autorul exceptiei, textelor constitutionale invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 1 martie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 709/2001,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 46 din Legea
administratiei publice locale nr. 69/1991. Exceptia a fost ridicata de
Societatea Comerciala "OMV ROMANIA MINERALOEL" - S.R.L. in recursul
formulat impotriva Sentintei civile nr. 1.643 din 23 noiembrie 2000 a Curtii de
Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textul de
lege criticat, care prevede interdictia delegarii catre viceprimar a
atributiilor primarului de a emite avizele, acordurile si autorizatiile
prevazute de lege, incalca dispozitiile art. 15 alin. (1), art. 49 alin. (1),
art. 120 alin. (2) si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din
Constitutie. In speta, a fost emisa o autorizatie de constructie, in temeiul
art. 4 lit. c) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii
constructiilor si unele masuri pentru realizarea locuintelor, in beneficiul
Societatii Comerciale "OMV ROMANIA MINERALOEL" - S.R.L., autorizatie
care a fost semnata de un viceprimar al Primariei Municipiului Bucuresti.
Reclamanta, Asociatia civila a proprietarilor bloc OD 1 din Bucuresti, a
solicitat instantei de judecata anularea autorizatiei pentru incalcarea
prevederilor art. 46 alin. (1), cu referire la art. 44 lit. t), din Legea nr.
69/1991. Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ, prin
Sentinta civila nr. 1.643 din 23 noiembrie 2000, a admis in parte actiunea,
retinand ca autorizatia a carei anulare se solicita a fost emisa de un organ
necompetent, respectiv de catre viceprimarul general.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prin interdictia
instituita de art. 46 alin. (1) referitor la art. 44 lit. t) se creeaza o
restrangere a dreptului de a construi, contrara dispozitiilor art. 49 alin. (1)
din Constitutie. Aceasta interdictie afecteaza si principiul autonomiei locale,
inscris in art. 121 alin. (1) din Constitutie, deoarece primarul ales poate fi
impiedicat, din orice motive, sa isi exercite atributia prevazuta la art. 44
alin. (1) lit. t), coroborat cu art. 46 alin. (1) din Legea nr. 69/1991, ceea
ce afecteaza si libertatea comertului si valorificarea tuturor factorilor de
productie. Dispozitiile legale criticate vatama drepturile persoanelor fizice
si juridice de a construi si aduc atingere securitatii circuitului civil.
Autorul exceptiei mai arata ca neexercitarea de catre legiuitor a dreptului sau
de a reglementa astfel de ipoteze nu poate sa conduca decat la exercitarea
abuziva a unor actiuni in justitie de catre persoanele interesate, care pot
solicita anularea actului administrativ - autorizatia de construire - prin
invocarea art. 44 alin. (1) lit. t) cu referire la art. 46 alin. (1) din Legea nr.
69/1991, fara ca beneficiarul autorizatiei sa aiba vreo culpa atunci cand
autorizatia s-a emis in numele si pentru primar, dar a fost semnata de
viceprimar.
In opinia instantei de judecata "art. 44 alin. (1) lit. t) din Legea
nr. 69/1991, preluat ad litteram de Legea nr. 215/2001 in art. 68 alin. (1)
lit. t), este determinant pentru justa solutionare a cauzei". Cu toate
acestea se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca, desi exceptia de neconstitutionalitate se refera la
un text abrogat, intrucat solutia legislativa a fost preluata integral in noua
lege, Curtea Constitutionala se poate pronunta asupra constitutionalitatii
prevederii legale in noua sa redactare, astfel cum s-a statuat prin Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995. Din sustinerile
prezentate in motivarea exceptiei rezulta ca nu ne aflam in prezenta unor texte
de lege ce contravin dispozitiilor constitutionale invocate, ci este vorba de interpretarea
eronata a prevederilor ce reglementeaza atributiile primarilor si exercitarea
acestora. Astfel, in cazul atributiilor delegate, potrivit legii, viceprimarul
actioneaza, semneaza si emite acte in nume propriu. Faptul ca anumite atributii
nu pot fi delegate nu inseamna ca acestea nu ar putea fi indeplinite de catre
viceprimar, in numele primarului, atunci cand acesta, din diferite motive
(concedii medicale, concedii de odihna, delegatii etc.), nu isi poate indeplini
atributiile prevazute de lege. Ca atare, in situatia prezentata, numai printr-o
interpretare gresita a dispozitiilor legale se poate concluziona ca un asemenea
act a fost emis de o persoana necompetenta. Totodata, se apreciaza ca textele
criticate nu au nici o legatura cu dispozitiile constitutionale ale art. 15
alin. (1), art. 49 alin. (1) si ale art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a),
iar exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
Incheierii de sesizare din 1 martie 2002, pronuntata de Curtea Suprema de
Justitie - Sectia de contencios administrativ in Dosarul nr. 709/2001,
dispozitiile art. 46 din Legea nr. 69/1991. In realitate, potrivit sustinerilor
autorului exceptiei de neconstitutionalitate, sunt criticate dispozitiile art.
46 alin. (1) teza "cu exceptia celor prevazute la art. 44 alin. (1) lit.
t)" din Legea administratiei publice locale nr. 69/1991, care au urmatorul
cuprins:
"Primarul deleaga viceprimarilor, prin dispozitie emisa in termen de
30 de zile de la validare, exercitarea unora dintre atributiile ce-i revin
potrivit art. 44, cu precadere pe cele prevazute la lit. k), n), r), s) si y),
cu exceptia celor prevazute la lit. a) - g), i), j), l), m) si t)."
Autorul exceptiei sustine ca aceste dispozitii legale contravin prevederilor
constitutionale ale art. 49 alin. (1), referitoare la restrangerea unor
drepturi sau a unor libertati, ale art. 15 alin. (1), privind universalitatea
drepturilor, libertatilor si obligatiilor, ale art. 120 alin. (2), care
reglementeaza autonomia autoritatilor locale, si ale art. 134 alin. (1) si (2),
referitoare la obligatiile statului in cadrul economiei de piata.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prevederile
Legii nr. 69/1991 au fost abrogate prin Legea administratiei publice locale nr.
215/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 204 din 23
aprilie 2001. Dispozitiile art. 46 alin. (1) teza "cu exceptia celor
prevazute la art. 44 alin. (1) lit. t)" din Legea nr. 69/1991, ce constituie
obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, au fost insa preluate in cuprinsul
art. 70 alin. (3) teza "cu exceptia celor prevazute la art. 68 alin. (1)
lit. t)" din Legea nr. 215/2001, care au urmatorul continut:
"Atributiile ce revin primarului, ca reprezentant al statului, potrivit
art. 69, cu exceptia celor de ofiter de stare civila, precum si cele prevazute
la art. 68 alin. (1) lit. a) - f), h), i), k), l) si t) nu pot fi
delegate."
In practica sa jurisdictionala Curtea Constitutionala a statuat ca atunci
cand dispozitia legala criticata a fost modificata sau preluata in noul act
normativ, exceptia poate sa fie examinata, daca textul legal, in noua sa
redactare, conserva reglementarea initiala. De aceea Curtea urmeaza sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 70 alin. (3)
teza "cu exceptia celor prevazute la art. 68 alin. (1) lit. t)" din
Legea nr. 215/2000.
Critica de neconstitutionalitate vizeaza exceptarea, prin art. 70 alin. (3)
din Legea nr. 215/2001, a delegarii catre viceprimar a atributiei primarului de
a emite avize, acorduri si autorizatii date in competenta sa prin lege.
Analizand dispozitia legala criticata, prin raportare la prevederile
constitutionale invocate in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate,
Curtea retine ca nici una dintre criticile formulate nu este intemeiata.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
dispozitiilor art. 120 alin. (2) din Legea fundamentala, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata, deoarece, astfel cum s-a aratat si in punctul de
vedere al Guvernului, faptul ca anumite atributii ale primarului nu pot fi
delegate nu inseamna ca acestea nu ar putea fi indeplinite de catre viceprimar,
in numele primarului, atunci cand primarul, din diferite motive (concedii
medicale, concedii de odihna, delegatii etc.), nu isi poate indeplini
atributiile prevazute de lege.
De asemenea, Curtea constata ca dispozitiile constitutionale ale art. 49
alin. (1), referitoare la restrangerea unor drepturi sau a unor libertati, ale
art. 15 alin. (1), privind universalitatea drepturilor, libertatilor si
obligatiilor, si ale art. 134 alin. (1) si (2), referitoare la obligatiile
statului in cadrul economiei de piata, nu sunt incidente in cauza si, in
consecinta, nu poate retine incalcarea lor.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 70 alin.
(3) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "OMV ROMANIA MINERALOEL" - S.R.L. din Bucuresti
in Dosarul nr. 709/2001 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu