DECIZIE Nr. 202 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si
sanctiuni
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 477 din 4 iulie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Madalina Stefania Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
inlaturarea unor masuri si sanctiuni, exceptie ridicata, prin avocat, de Alis
Pop in Dosarul nr. 385/2003 al Curtii de Apel Oradea - Sectia penala.
La apelul nominal se constata lipsa autorului exceptiei si a partii
Inspectoratul Scolar al Judetului Bihor, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila. Arata ca textul criticat a
mai fost supus controlului de constitutionalitate, iar prin deciziile nr. 86 si
nr. 89 din 27 februarie 2003, Curtea Constitutionala a constatat ca art. 8 din
Legea nr. 543/2002 contravine prevederilor Legii fundamentale. Astfel, in
temeiul art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, critica de
neconstitutionalitate din cauza de fata a ramas fara obiect si a devenit
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 martie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 385/2003,
Curtea de Apel Oradea - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni,
exceptie ridicata, prin avocat, de Alis Pop intr-o cauza penala aflata in faza
judecarii recursului.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002 contravin prevederilor art. 15 alin.
(1) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie. Tratamentul instituit de acest
text pentru persoane care se afla in situatii identice este considerat a fi
discriminatoriu, deoarece prin aplicarea actului de clementa numai asupra
pedepselor stabilite prin hotarari judecatoresti definitive, pronuntate pana la
data publicarii legii, se ignora criteriul obiectiv reprezentat de data
savarsirii faptei. Astfel, sunt dezavantajate in mod nejustificat persoanele
care, pana la data publicarii legii, nu au fost inca definitiv condamnate,
chiar independent de vointa sau conduita acestora. Considera, de asemenea, ca
sunt incalcate dispozitiile art. 15 alin. (1) din Constitutie, intrucat
"se incalca dreptul unor persoane de a nu executa o pedeapsa, avandu-se in
vedere anumite criterii de discriminare arbitrale".
Curtea de Apel Oradea - Sectia penala apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat art. 8 din Legea nr. 543/2002 "nu incalca
dispozitiile art. 15 si art. 16 din Constitutia Romaniei, deoarece nu contine
privilegii sau discriminari de natura celor prevazute de art. 4 din
Constitutie".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, a fost solicitat si punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia ridicata a devenit
inadmisibila, in urma constatarii, de catre Curtea Constitutionala, a
neconstitutionalitatii textului de lege criticat, prin deciziile nr. 86 si nr.
89 din 27 februarie 2003. De asemenea, modificarea art. 8 din Legea nr.
543/2002 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 18/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 224 din 3 aprilie 2003, face ca
exceptia ridicata in cauza de fata sa ramana fara obiect.
Guvernul considera, de asemenea, ca exceptia ridicata a devenit
inadmisibila, deoarece Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra unei
exceptii anterioare avand acelasi obiect, constatand ca art. 8 din Legea nr.
543/2002 este neconstitutional, intrucat "limiteaza aplicarea legii la
pedepse, masuri si sanctiuni aplicate prin hotarari judecatoresti ramase
definitive pana la data intrarii in vigoare a legii, excluzand pedepsele,
masurile si sanctiunile aplicate ulterior, pentru fapte savarsite pana la
aceasta data". Ca urmare a acestui fapt si a modificarii textului
criticat, ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, exceptia de fata nu poate
fi primita.
Avocatul Poporului considera ca prevederea criticata de autorul exceptiei
este neconstitutionala, deoarece "incalca atat principiul egalitatii in
drepturi a cetatenilor, prevazut in art. 16 alin. (1) din Legea fundamentala,
cat mai ales art. 15 alin. (2), potrivit caruia legea dispune numai pentru
viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile". Legea mai favorabila se
exprima printr-un tratament mai bland, inclusiv prin acte de clementa ale
statului. Aplicarea dispozitiilor criticate depinde atat de momentul publicarii
legii in Monitorul Oficial al Romaniei, cat si de caracterul definitiv al
hotararilor judecatoresti pronuntate, ceea ce contravine principiilor enuntate
in Constitutie. Avand in vedere faptul ca aceasta motivare a fost, de altfel,
retinuta in deciziile Curtii Constitutionale nr. 86 si nr. 89 din 27 februarie
2003 si ca textul criticat a fost modificat in acelasi sens, exceptia de fata a
devenit inadmisibila.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 8 din Legea nr. 543/2002
privind gratierea unor pedepse si inlaturarea unor masuri si sanctiuni,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 726 din 4 octombrie
2002, dispozitii care au urmatoarea redactare: "Dispozitiile prezentei
legi privesc pedepsele, masurile si sanctiunile aplicate prin hotarari
judecatoresti definitive pronuntate pana la data publicarii ei in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale ale art. 15 si ale art. 16 alin. (1), care au
urmatorul continut:
- Art. 15: "(1) Cetatenii beneficiaza de drepturile si de libertatile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevazute de
acestea.
(2) Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile.";
- Art. 16. alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Curtea constata ca, in legatura cu acest text de lege, ulterior sesizarii
cu prezenta exceptie de neconstitutionalitate, s-a pronuntat in alte cauze prin
deciziile nr. 86 si nr. 89 din 27 februarie 2003, publicate in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 207 din 31 martie 2003, respectiv nr. 200
din 27 martie 2003.
Prin aceste decizii Curtea a statuat ca prevederile art. 8 din Legea nr.
543/2002 sunt neconstitutionale, intrucat "limiteaza aplicarea legii la
pedepse, masuri si sanctiuni stabilite prin hotarari judecatoresti ramase
definitive pana la data intrarii in vigoare a legii, excluzand pedepsele,
masurile si sanctiunile aplicate ulterior pentru fapte savarsite pana la
aceasta data".
In consecinta, avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit carora "Nu pot face obiectul exceptiei
prevederile legale a caror constitutionalitate a fost stabilita potrivit art.
145 alin. (1) din Constitutie sau prevederile constatate ca fiind
neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii Constitutionale",
rezulta ca, in temeiul alin. (6) din acelasi articol, in speta ce face obiectul
prezentei decizii exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 din
Legea nr. 543/2002 a devenit inadmisibila.
De altfel, ulterior publicarii deciziilor mentionate in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, art. 8 din Legea nr. 543/2002 a fost modificat, in
sensul deciziilor Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 18/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 224 din 3 aprilie 2003. Noul text al art. 8 din Legea nr. 543/2002 are
urmatorul continut:
- Art. 8: "Dispozitiile prezentei legi privesc pedepsele, masurile si
sanctiunile aplicate pentru fapte savarsite pana la data publicarii ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I."
Curtea constata ca, in urma acestei modificari a textului, critica de
neconstitutionalitate formulata a ramas fara obiect.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin.
(1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 8 din Legea nr. 543/2002 privind gratierea unor pedepse si
inlaturarea unor masuri si sanctiuni, exceptie ridicata de Alis Pop in Dosarul
nr. 385/2003 al Curtii de Apel Oradea - Sectia penala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Madalina Stefania Diaconu