DECIZIE Nr. 201 din 4 iulie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282 alin.
2 si ale art. 299 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 806 din 6 noiembrie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 282 alin. 2 si ale art. 299 din Codul de procedura civila,
exceptie ridicata de Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. in
Dosarul nr. 4.593/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia civila.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, prin consilier juridic,
precum si Oficiul Concurentei - Inspectoratul de Concurenta Bucuresti, prin
consilier juridic.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei si
constatarea ca dispozitiile art. 282 alin. 2 si ale art. 299 din Codul de
procedura civila sunt partial neconstitutionale.
In motivarea exceptiei se sustine ca aceste dispozitii contravin art. 20,
art. 21 alin. (2), art. 24 si 128 din Constitutie, intrucat, potrivit dispozitiilor
legale atacate, impotriva incheierilor premergatoare nu se poate face apel
decat o data cu fondul, in afara de cazul cand prin ele s-a intrerupt cursul
judecatii, or, arata autorul exceptiei, incheierea de sesizare a Curtii
Constitutionale are un regim special, determinat de caracterul special al
contenciosului constitutional, care deroga de la dreptul comun.
De asemenea, arata ca aceste dispozitii contravin si prevederilor art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, Curtea Europeana a Drepturilor Omului statuand in jurisprudenta
sa ca trebuie sa se recunoasca un drept de recurs fata de orice hotarare
judecatoreasca. Sunt mentionate in acest sens cazul H. versus Belgia si cazul
Ruiz-Mateos versus Spania. In continuare arata ca in fata instantei de recurs a
ridicat si exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 36/2001, pe care instanta a respins-o
fara a-si motiva aceasta solutie. In aceasta situatie, neavand posibilitatea
atacarii acestei hotarari, instanta a pronuntat o hotarare
"nefundamentata" din punct de vedere juridic. In sustinere depune
note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, apreciind ca dispozitiile
criticate nu incalca prevederile constitutionale referitoare la accesul liber
la justitie, la dreptul la aparare si la exercitarea cailor de atac. De
asemenea, se sustine ca dispozitiile criticate de autorul exceptiei sunt in
concordanta cu prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale referitoare la "proces echitabil", precum
si cu jurisprudenta in materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 18 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
4.593/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282
alin. 2 si ale art. 299 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de
Compania Nationala "Posta Romana" - S.A. intr-o cauza avand ca obiect
anularea unui proces-verbal de constatare si sanctionare contraventionala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor art. 20,
21, 24 si 128 din Constitutie, precum si celor ale art. 6 pct. 1 prima fraza
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, deoarece a invocat in fata instantei de recurs doua exceptii de
neconstitutionalitate, iar prin incheierile pe care instanta le-a pronuntat
exceptiile au fost respinse, fara ca impotriva acestor incheieri sa existe vreo
cale de atac. In acest fel autorul considera ca i se ingradeste accesul liber
la justitie si la caile de atac prevazute de lege si ca i se incalca dreptul la
aparare si la un proces echitabil.
Instanta de judecata in fata careia s-a invocat exceptia de
neconstitutionalitate apreciaza ca aceasta este neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata este
neintemeiata, cu urmatoarea motivare: "Solutia prevazuta de legiuitor cu
privire la caile de atac ce pot fi exercitate impotriva incheierilor
premergatoare se bazeaza pe regimul juridic al acestor incheieri, regim dat de
continutul si de efectele acestora. Incheierile premergatoare preced si
pregatesc hotararea judecatoreasca si sunt clasificate, in doctrina si in
practica, in incheieri preparatorii si incheieri interlocutorii. Daca
incheierile preparatorii sunt acelea prin care instanta adopta unele masuri in
vederea solutionarii cauzei, fara ca prin aceasta sa anticipeze asupra solutiei
finale, pregatind doar aceasta decizie, incheierile interlocutorii sunt acelea
prin care se adopta masuri decisive pentru soarta procesului, fapt ce le
confera si calitatea de a anticipa decizia finala. Privitor la caile de atac ce
pot fi exercitate impotriva acestor incheieri, legiuitorul, avand in vedere
regimul prezentat mai sus, s-a oprit, in mod firesc, la solutia atacarii
incheierilor premergatoare cu apel, respectiv cu recurs, o data cu hotararea pe
care o pregatesc sau pe care o anticipeaza."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
282 alin. 2 si ale art. 299 din Codul de procedura civila, astfel cum au fost
modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 59/2001, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001.
Ca urmare a acestor modificari, dispozitiile criticate de autor ca fiind
neconstitutionale au urmatorul continut:
Art. 282 alin. 2: "Impotriva incheierilor premergatoare nu se poate
face apel decat o data cu fondul, in afara de cazul cand prin ele s-a intrerupt
cursul judecatii.";
Art. 299: "Hotararile date fara drept de apel, cele date in apel,
precum si, in conditiile prevazute de lege, hotararile altor organe cu
activitate jurisdictionala sunt supuse recursului. Dispozitiile art. 282 alin.
2 sunt aplicabile in mod corespunzator."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca prin dispozitiile legale criticate sunt incalcate urmatoarele prevederi
constitutionale:
Art. 20:
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale.";
Art. 21:
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
Art. 24:
"(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un
avocat, ales sau numit din oficiu.";
Art. 128:
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
De asemenea, se invoca incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale:
"Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii
drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei
oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie
sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi
interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti
a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii
nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau
protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in masura
considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari
speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere intereselor
justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca dispozitiile
criticate nu incalca dreptul la aparare, accesul liber la justitie sau la caile
de atac si nici dreptul la un proces echitabil, in cauzele deduse judecatii.
In activitatea sa jurisdictionala anterioara Curtea Constitutionala a
examinat daca liberul acces la justitie este compatibil cu instituirea unor
proceduri speciale pentru situatii deosebite sau daca el implica existenta unor
proceduri unice chiar si pentru situatii deosebite, inclusiv in ceea ce
priveste exercitarea cailor de atac.
Prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, Curtea a statuat ca
liberul acces la justitie presupune si accesul la mijloacele procedurale prin
care se infaptuieste justitia. Instituirea regulilor de desfasurare a
procesului in fata instantelor judecatoresti este de competenta exclusiva a
legiuitorului. Aceasta solutie decurge din dispozitiile constitutionale ale
art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata
sunt stabilite de lege", precum si din cele ale art. 128, conform carora
"Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul
Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
In considerentele aceleiasi decizii se retine ca semnificatia art. 21 alin.
(2) din Constitutie, potrivit caruia accesul la justitie nu poate fi ingradit
prin lege, este aceea ca nici o categorie sau grup social nu se poate exclude
de la exercitiul drepturilor procesuale pe care le-a instituit. Insa legiuitorul
poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor procedurale, astfel
incat accesul liber la justitie nu inseamna accesul, in toate cazurile, la
toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac. In acest sens Curtea
Constitutionala s-a pronuntat si prin Decizia nr. 92 din 11 septembrie 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 297 din 20 noiembrie
1996.
Cu privire la exercitarea cailor de atac si la concordanta legii procesuale
romanesti cu art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care consacra dreptul persoanei la un proces
echitabil, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 73 din 4 iunie
1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 255 din 22
octombrie 1996, statuand ca, in sensul practicii europene, conceptul de
"proces echitabil" nu implica in mod necesar "existenta mai
multor grade de jurisdictie, a unor cai de atac al hotararilor judecatoresti,
inclusiv exercitarea acestor cai de atac de catre toate partile din
proces".
Curtea constata de asemenea ca stabilirea regulii conform careia
incheierile premergatoare - cu exceptia celor prin care s-a intrerupt cursul
judecatii - nu pot fi atacate cu apel, decat o data cu fondul, impiedica
prelungirea excesiva a duratei procesului si contribuie, prin aceasta, la
solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei privind impiedicarea
accesului la justitia constitutionala, prin refuzul instantei de judecata de a
sesiza instanta de contencios constitutional, Curtea retine urmatoarele:
Dispozitiile art. 144 lit. c) din Constitutie prevad in mod expres si limitativ
competenta Curtii Constitutionale in materia controlului concret de
constitutionalitate, in sensul ca aceasta "hotaraste asupra exceptiilor
ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea
legilor si a ordonantelor". Art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, reluand aceasta dispozitie constitutionala, precizeaza competenta
Curtii de a "decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei". De asemenea, din examinarea dispozitiilor alin. (6)
al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, rezulta ca exceptiile de
neconstitutionalitate contrare prevederilor alin. (1), (2) si (3) ale aceluiasi
articol sunt inadmisibile, astfel incat instanta judecatoreasca le respinge
printr-o incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
In aceste conditii este firesc ca instanta judecatoreasca sa poata aprecia
daca este cazul sa sesizeze Curtea Constitutionala, fara ca solutia pronuntata
de ea, in sensul admiterii sau al respingerii cererii formulate de partea care
a ridicat exceptia, sa poata fi atacata separat de hotararea prin care se solutioneaza
fondul procesului.
Fata de cele mai sus aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 282 alin. 2
si ale art. 299 din Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Compania Nationala "Posta Romana" -
S.A. in Dosarul nr. 4.593/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iulie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu