DECIZIE Nr. 20 din 21 ianuarie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin.
1 lit. a), c), d), e) si f), ale art. 27 si ale art. 29 - 31 din anexa nr. 2 la
Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 229 din 4 aprilie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 24 alin. 1 lit. a), c), d), e) si f), ale art. 27 si ale
art. 29 - 31 din anexa nr. 2 la Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ion Ciochina in
Dosarul nr. 6.586/2001 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal sunt prezenti autorul exceptiei, precum si Elena Nastase,
presedinta Asociatiei de proprietari Bl. C.29, si Marian Tuzluc, administrator
la aceeasi asociatie.
Procedura de citare a fost legal indeplinita.
Autorul exceptiei solicita admiterea acesteia, sustinand oral aceleasi
motive de neconstitutionalitate pe care le-a invocat in fata instantei de
judecata.
Celelalte parti prezente solicita respingerea exceptiei, aratand ca motivul
litigiului intre asociatia de proprietari si autorul exceptiei il constituie
neplata de catre acesta din urma a cotelor de intretinere.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca neintemeiata, aratand ca textele legale criticate nu contravin
prevederilor constitutionale. Se arata ca in imobilele cu mai multe apartamente
convietuirea impune coproprietatea fortata asupra spatiilor comune. De aceea si
plata pentru serviciile aferente acestor spatii se face centralizat, fiecare
coproprietar fiind insa obligat sa-si achite cota-parte din aceste servicii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
6.586/2001, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24
alin. 1 lit. a), c), d), e) si f), ale art. 27 si ale art. 29 - 31 din anexa
nr. 2 la Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, exceptie ridicata de Ion Ciochina.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul exceptiei
considera ca dispozitiile criticate incalca art. 37 alin. (1) privind dreptul
de asociere, precum si art. 41 si 135 din Constitutie - acesta din urma
ocrotind proprietatea privata.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de
vedere al Avocatului Poporului.
Guvernul arata ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel cum remarca Guvernul, "convietuirea in imobile cu mai multe
apartamente impune coproprietatea fortata asupra spatiilor comune, care trebuie
administrate in interesul tuturor proprietarilor de apartamente care locuiesc
in acel imobil. De asemenea, furnizarea majoritatii serviciilor catre
condominiul respectiv se face centralizat, cu facturarea acestor servicii in
mod colectiv. Din aceste motive, este necesara o anumita forma de organizare a
proprietarilor, de natura sa asigure o mai buna administrare a drepturilor si
obligatiilor comune proprietarilor care locuiesc in imobil".
In ceea ce priveste compatibilitatea textelor din Legea locuintei cu
dispozitiile art. 41 si 135 din Constitutie, Guvernul observa ca nu se aduce,
prin lege, nici o atingere dreptului de proprietate, intrucat legea
reglementeaza dreptul asociatiei de proprietari de a intenta o actiune in
justitie impotriva persoanelor care nu au platit contributia la cheltuielile comune,
in scopul recuperarii creantelor.
Avocatul Poporului arata, de asemenea, ca textele criticate sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, precum si
cel al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
24 alin. 1 lit. a), c), d), e) si f), ale art. 27 si ale art. 29 - 31 din anexa
nr. 2 la Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, al caror continut este urmatorul:
- Art. 24: "Asociatia de proprietari indeplineste urmatoarele
atributii:
a) adopta si amendeaza bugetele de venituri si cheltuieli, precum si fondul
de rulment; incaseaza cotele obisnuite si speciale pentru cheltuielile comune
de la proprietarii de apartamente si de la proprietarii spatiilor cu alta
destinatie decat aceea de locuinta;
[...];
c) actioneaza sau sustine in justitie, in nume propriu sau in numele
proprietarilor asociati, interesele legate de cladire;
d) incheie contracte si isi asuma obligatii in nume propriu sau in numele
proprietarilor asociati, in interesele legate de cladire;
e) reglementeaza folosirea, intretinerea, repararea, inlocuirea si
modificarea partilor proprietatii comune;
f) impune penalizari pentru intarzierea platii cotelor de
intretinere;";
- Art. 27: "Presedintele asociatiei de proprietari reprezinta
asociatia in derularea contractelor si isi asuma obligatii in numele acesteia.
El reprezinta asociatia de proprietari impotriva unui tert, inclusiv in
actiunile initiate de asociatie impotriva unui proprietar sau chirias care nu
si-a indeplinit obligatiile fata de asociatie sau in procesele initiate de un
proprietar care contesta o hotarare a asociatiei de proprietari.";
- Art. 29: "Toti proprietarii de apartamente trebuie sa plateasca in
avans cota ce le revine din bugetul pentru cheltuielile comune.
Plata se va face conform hotararii luate in adunarea generala.";
- Art. 30: "Cu aprobarea data prin votul a doua treimi din numarul
membrilor asociatiei de proprietari, poate fi perceputa o suma speciala, in
afara cheltuielilor comune prevazute in buget, destinata achitarii
cheltuielilor comune neprevazute, dar necesare. Astfel de sume se vor plati la
termenele stabilite de adunarea generala a asociatiei de proprietari.";
- Art. 31: "Asociatia de proprietari poate impune o penalizare pentru
neplata cheltuielilor comune, inclusiv a celor neprevazute, si a altor
cheltuieli restante, oricarui proprietar care se va face vinovat de neplata
acestora, timp de mai mult de 30 de zile de la termenul stabilit.
Asociatia de proprietari are dreptul de a actiona in justitie pe orice
proprietar care se face vinovat de neplata cheltuielilor comune, inclusiv a
celor neprevazute, timp de mai mult de 90 de zile de la termenul stabilit.
Actiunea este scutita de taxa de timbru.
Sentinta data in favoarea asociatiei de proprietari, pentru sumele datorate
de oricare proprietar, poate fi pusa in aplicare prin orice modalitate permisa
de Codul de procedura civila, pentru acoperirea datoriilor."
I. Analizand dispozitiile legale criticate, Curtea constata ca motivul de
neconstitutionalitate invocat, in sensul ca ar fi incalcate prevederile
constitutionale ale art. 37 alin. (1) privind dreptul la libera asociere, nu
poate fi retinut. Sub acest aspect, prin Decizia nr. 168 din 28 octombrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 85 din 24 februarie
2000, Curtea a statuat ca in anumite situatii legiuitorul poate institui forme
speciale de asociere ce urmaresc salvgardarea unor interese de ordin general si
care, in perspectiva scopurilor pe care le urmaresc, nu reprezinta, in
realitate, modalitati inscrise in conceptul de libera asociere, astfel cum
acesta este conturat prin prevederile art. 37 din Constitutie si, respectiv,
prin cele ale art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Astfel, Curtea constata ca asociatia de proprietari se afla intr-o asemenea
situatie juridica. Intr-adevar, aceasta categorie de asociatii a fost creata
prin lege in vederea realizarii unui scop de interes general, si anume
administrarea in bune conditii a cladirilor cu mai multe apartamente, luandu-se
in seama totodata si interesele locatarilor legate de realizarea unei bune
convietuiri, inclusiv pentru stabilirea costurilor si a cheltuielilor comune, a
repartizarii lor pe fiecare locatar, a reparatiilor si amenajarilor necesare
etc. Rezolvarea problemelor pe care le implica locuirea si administrarea unui
imobil cu mai multi locatari impune, in consecinta, o asociere fara de care
drepturile si interesele legitime ale celor ce locuiesc in imobilul respectiv
ar putea fi afectate prin aparitia unor neintelegeri sau litigii.
II. In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei de
neconstitutionalitate, potrivit careia dispozitiile legale criticate ar fi
contrare prevederilor art. 41 din Constitutie, Curtea constata ca acestea,
reglementand modalitatea de exercitare a dreptului de proprietate asupra
partilor din cladirile destinate folosirii in comun de catre toti proprietarii,
sunt exact in sensul art. 41 din Legea fundamentala. Obligarea datornicului de
a plati creditorului contravaloarea unor bunuri si servicii de care a
beneficiat nu poate fi nicicum privita ca o violare a proprietatii.
In sistemul dreptului civil roman, administrarea bunurilor aflate in
coproprietate se realizeaza cu acordul tuturor coproprietarilor, legea cerand
unanimitate. Este motivul pentru care orice coproprietar poate cere, in orice
moment, iesirea din indiviziune. Numai ca, in ipoteza partilor comune din
cladirile cu etaje si apartamente, iesirea din indiviziune nu este posibila,
coproprietatea fiind perpetua.
In aceste conditii, Curtea constata ca nu pot fi primite afirmatiile
autorului exceptiei in sensul ca "ramane la dispozitia proprietarului
felul in care isi administreaza proprietatea indiviza", tocmai pentru ca
"proprietarul" nu este singurul stapan al partilor indivize, de care
nu are cum sa dispuna numai el, fara a incalca drepturile celorlalti.
Si, in sfarsit, cu privire la criticile de neconstitutionalitate bazate pe
argumente cu o coloratura politica, de felul "proprietarul sa se simta ...
ca in perioada comunista ..." etc., fara a se indica prevederile
constitutionale carora le-ar contraveni prevederile legale atacate, Curtea
constata ca acestea, de asemenea, nu pot fi primite, deoarece Curtea nu se
poate substitui autorului exceptiei in ceea ce priveste invocarea unui motiv de
neconstitutionalitate, intrucat astfel ar exercita din oficiu controlul de
constitutionalitate, ceea ce este inadmisibil.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 24 alin. 1
lit. a), c), d), e) si f), ale art. 27 si ale art. 29 - 31 din anexa nr. 2 la
Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, exceptie ridicata de Ion Ciochina in Dosarul nr. 6.586/2001 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 ianuarie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu