DECIZIE Nr. 2 din 13 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 66 si 67
din Legea notarilor publici si a activitatii notariale nr. 36/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 97 din 2 februarie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 66 si 67 din Legea nr. 36/1995, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Foraj Sonde" - S.A. din comuna Stoina, judetul
Gorj, in Dosarul nr. 1.546/2003 al Judecatoriei Targu Carbunesti.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca actul eliberat de
notarul public care constata o creanta certa si lichida are putere de titlu
executoriu, chiar daca autentificarea realizata nu reprezinta un act de
infaptuire a justitiei. Se invoca in acest sens Decizia Curtii Constitutionale
nr. 84/1999, prin care s-a constatat constitutionalitatea art. 66 din Legea nr.
36/1995.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 9 iunie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 1.546/2003,
Judecatoria Targu Carbunesti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 66 si 67 din Legea nr. 36/1995,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Foraj Sonde" - S.A. din
comuna Stoina, judetul Gorj.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea arata ca
executarea nu se poate face decat prin intermediul instantelor de judecata si
ca nu este posibil ca un subiect de drept sa cada in pretentii fata de un alt
subiect de drept in temeiul unui act notarial.
Judecatoria Targu Carbunesti apreciaza ca, potrivit art. 372 din Codul de
procedura civila, "executarea silita se va efectua numai in temeiul unei
hotarari judecatoresti ori al unui alt inscris care, potrivit legii, constituie
titlu executoriu". Legea permite, asadar, eliberarea de titluri executorii
si de catre notarii publici, ale caror acte, purtand sigiliul si semnatura
acestora, sunt de autoritate publica si au forta probanta prevazuta de lege.
Se mai arata ca textul de lege criticat reglementeaza conditiile in care
actul autentificat de notarul public are putere de titlu executoriu si ca
acesta nu contravine dispozitiilor art. 125 alin. (1) din Constitutie, deoarece
punerea in executare a titlurilor executorii nu reprezinta o activitate de infaptuire
a justitiei, respectiv de solutionare a litigiilor.
In concluzie, instanta apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca, in cazul in care legea prevede in mod expres ca un
inscris constituie titlu executoriu, executarea silita se realizeaza in
aplicarea art. 372 din Codul de procedura civila.
De regula, potrivit art. 376 din Codul de procedura civila, sunt investite
cu formula executorie hotararile care au ramas definitive ori au devenit
irevocabile, inscrisurile autentificate, precum si orice alte hotarari sau
inscrisuri, pentru ca acestea sa devina executorii, in cazurile anume prevazute
de lege.
Dispozitiile art. 66 din Legea nr. 36/1995 constituie o derogare de la
acest principiu, in sensul ca actele autentice care constata creante certe si
lichide si care, potrivit art. 1171 din Codul civil, sunt intocmite de notarul
public in baza vointei exprimate de parti, constituie titluri executorii,
astfel ca pot fi puse in executare fara sa fie investite cu formula executorie.
In concluzie, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 66 si 67 din Legea nr. 36/1995 este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 66 si 67 din
Legea nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995. Textele de
lege criticate au urmatorul continut:
- Art. 66: "Actul autentificat de notarul public care constata o
creanta certa si lichida are putere de titlu executoriu la data exigibilitatii
acesteia. In lipsa actului original, titlul executoriu il poate constitui
duplicatul sau copia legalizata de pe exemplarul din arhiva notarului
public.";
- Art. 67: "In cazul in care notarul public respinge cererea de
autentificare, incheierea va cuprinde mentiunile de la art. 51 alin. 1.
Daca se face plangere impotriva incheierii de respingere si judecatoria o
admite, notarul public va da incheierea de autentificare a actului, conform
hotararii judecatoresti ramasa definitiva si irevocabila, si va mentiona ca
actul produce efecte de la inregistrarea cererii de autentificare."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 11, 20 si 125 din Constitutia Romaniei, care, ulterior
sesizarii, a fost modificata si completata prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate au numerotarea
si continutul urmatoare:
- Art. 11 alin. (1) si (2): "(1) Statul roman se obliga sa
indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele
la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
- Art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si
libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu
Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate
la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 126 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de
Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de
lege."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, in
conformitate cu prevederile art. 126 alin. (2), Constitutia lasa la latitudinea
legiuitorului stabilirea procedurii de judecata. In aplicarea textului
constitutional, art. 372 din Codul de procedura civila confera caracter de
titlu executoriu atat hotararilor judecatoresti, cat si inscrisurilor care,
potrivit legii, indeplinesc conditiile necesare. Asa fiind, norma legala dedusa
controlului nu aduce nimic nou, ci se limiteaza sa dea expresie, intr-un
domeniu particular, reglementarii cu caracter general, adoptata de legiuitor in
limitele competentei sale constitutionale.
Curtea mai retine ca, in materia la care se refera exceptia de
neconstitutionalitate, calificarea actelor notariale care constata o creanta
certa, lichida si exigibila ca fiind titluri executorii a fost determinata de
necesitatea valorificarii cu celeritate a respectivei creante, fara a afecta in
acest mod vreun drept fundamental al partilor. O asemenea concluzie este impusa
de imprejurarea ca autentificarea oricarui inscris de catre notarul public da
expresie, intr-o forma specifica, acordului de vointa al partilor, asa cum
rezulta din chiar incheierea de autentificare, care atesta prezenta acestora in
fata notarului, identificarea lor, precum si luarea consimtamantului fiecareia,
dupa ce i s-a adus la cunostinta continutul inscrisului.
In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate privind incalcarea
art. 126 alin. (1) din Constitutie, referitor la realizarea justitiei numai
prin instantele judecatoresti, Curtea retine ca, in masura in care actul autentificat
este pus in executare silita, potrivit art. 399 alin. (1) si (3) din Codul de
procedura civila, acesta poate face obiectul unei contestatii la executare,
prilej cu care, dat fiind ca executarea se face in temeiul unui titlu
executoriu care nu este emis de o instanta judecatoreasca, contestatorul are
posibilitatea de a invoca inclusiv aparari de fond. In aceste conditii, Curtea
considera nefondata sustinerea autoarei exceptiei potrivit careia, sub imperiul
reglementarii deduse controlului, actul emis de catre notarul public scapa
controlului instantelor judecatoresti.
De altfel, asupra constitutionalitatii art. 66 din Legea nr. 36/1995,
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 84/1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 357 din 28 iulie 1999, si,
intrucat nu au aparut imprejurari noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei in aceasta materie, solutia adoptata in precedent, ca si
considerentele pe care aceasta se intemeiaza isi mentin valabilitatea si in cauza
de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, art.
13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 66 si 67
din Legea nr. 36/1995, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Foraj
Sonde" - S.A. din comuna Stoina, judetul Gorj, in Dosarul nr. 1.546/2003
al Judecatoriei Targu Carbunesti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu