DECIZIE Nr. 197 din 23 noiembrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 640 din 29 decembrie 1999

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe
salarii, republicata, ridicata de Adrian Oancea in Dosarul nr. 1.809/1999 al
Judecatoriei Buzau.
La apelul nominal lipsesc partile, Adrian Oancea si Societatea Comerciala
"Foraj Sonde" - S.A. Berca - Buzau, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei, considerand ca dispozitiile legale criticate nu
incalca prevederile constitutionale ale art. 94 lit. a), potrivit carora
Presedintele Romaniei confera decoratii si titluri de onoare.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 aprilie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 1.809/1999,
Judecatoria Buzau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata, exceptie ridicata de Adrian
Oancea intr-o cauza civila ce are ca obiect contestatia formulata impotriva
deciziei de imputare emise de Societatea Comerciala "Foraj Sonde" -
S.A. Berca - Buzau, pentru plata unei sume reprezentand impozit pe salariu plus
majorari pentru nevirarea in termen a acestuia la buget.
In motivarea exceptiei se sustine ca detinatorii titlului de "Luptator
pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989" sunt scutiti de
plata impozitului pe salarii, astfel ca art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr.
32/1991, republicata, care conditioneaza scutirea de plata impozitului pe
salarii de conferirea titlului prin brevet, este neconstitutional in raport cu
prevederile constitutionale ale art. 94 lit. a), potrivit carora Presedintele
Romaniei "confera decoratii si titluri de onoare".
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este nefondata, intrucat textul art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991, republicata, este in concordanta cu prevederile
art. 94 lit. a) din Constitutie. Dupa cum rezulta chiar din definitia data in
Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi
urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, titlul de "Luptator pentru Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989" reprezinta un titlu de onoare, in
intelesul prevederilor art. 94 lit. a) din Constitutie, fiind conferit de catre
Presedintele Romaniei, la propunerea Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea
eroilor Revolutiei din decembrie 1989, iar conferirea lui se atesta prin
brevet.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
In punctul de vedere comunicat de Guvern se apreciaza ca exceptia ridicata
este nefondata, deoarece, potrivit prevederilor art. 2 din Legea nr. 42/1990, republicata,
titlul de "Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie
1989" s-a instituit in semn de pretuire si de recunostinta pentru cei care
au fost raniti in luptele pentru victoria Revolutiei. Prin urmare, acesta
reprezinta un titlu de onoare, care poate fi conferit doar in conditiile
prevazute la art. 94 lit. a) din Constitutie, iar atestarea conferirii unui
asemenea titlu se poate face doar prin brevet, conditie expres prevazuta si la
art. 5 alin. 1 si 2 din Legea nr. 42/1990, republicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din
Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 12 august 1996, conform carora
"Sunt scutite de plata impozitului prevazut de prezenta lege urmatoarele
categorii de persoane: [...]
e) urmasii eroilor-martiri ai Revolutiei, precum si detinatorii titlului de
<<Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din Decembrie 1989>>,
conferit prin brevet, pentru veniturile realizate, in cadrul functiei de
baza".
Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii legale sunt
neconstitutionale datorita conditionarii scutirii de plata impozitului pe
salarii de conferirea prin brevet a titlului de "Luptator pentru Victoria
Revolutiei Romane din Decembrie 1989". Acesta sustine ca prin brevet se
atesta decoratiile si titlurile de onoare conferite de catre Presedintele
Romaniei. Titlul de "Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989" se acorda printr-un certificat de atestare a acestei
calitati, pe baza constatarilor comisiei speciale instituite prin Hotararea
Guvernului nr. 566 din 15 iulie 1996 pentru aprobarea Regulamentului de
organizare si functionare a Comisiei pentru cinstirea si sprijinirea eroilor
Revolutiei din decembrie 1989. Conditionarea scutirii de plata impozitului de
atestarea prin brevet a titlului se apreciaza ca incalca prevederile art. 94
lit. a) din Constitutie, care prevede ca Presedintele Romaniei "confera
decoratii si titluri de onoare".
Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor
drepturi urmasilor acestora, ranitilor, precum si luptatorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, completata prin Legea nr. 30/1996 si republicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, prevede
la art. 2 alin. 1 ca: "In semn de pretuire si recunostinta pentru cei care
au fost raniti in luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989 se
instituie titlul de <<Luptator pentru Victoria Revolutiei Romane din
Decembrie 1989>>."
Rezulta din acest text de lege ca prin el s-a instituit un titlu de onoare
a carui conferire intra in atributiile Presedintelui Romaniei, prevazute la
art. 94 lit. a) din Constitutie. De altfel, aceasta precizare se face in mod
expres in art. 5 alin. (1) din Legea nr. 42/1990, republicata, in sensul ca
"Titlurile prevazute la art. 1, 2 si 3, precum si medaliile prevazute
pentru fiecare titlu se confera de catre Presedintele Romaniei, la propunerea
comisiei prevazute la art. 2 alin. 4; competenta comisiei, precum si criteriile
de atribuire a titlurilor sunt prevazute in anexele nr. 1 si 2 care fac parte
integranta din prezenta lege".
Comisia speciala constituita potrivit Hotararii Guvernului nr. 566 din 15
iulie 1996 examineaza doar indeplinirea criteriilor si face propuneri pentru
conferirea titlului. Titlul produce insa efecte juridice numai dupa ce a fost
conferit de catre Presedintele Romaniei si s-a atestat prin brevet. Acest fapt
rezulta si din prevederile alin. 2 al art. 5 din Legea nr. 42/1990,
republicata, potrivit carora "Titlurile care nu au fost conferite in
conditiile alin. 1 sau al caror beneficiar nu a avut merite deosebite sunt
nule".
Ca urmare, dispozitiile art. 7 alin. 1 lit. e) din Legea nr. 32/1991,
republicata, concretizeaza prerogativa constitutionala a Presedintelui
Romaniei, prin impunerea unei dovezi legale si certe a imprejurarii ce are ca
efect scutirea de plata impozitului.
Aceste dispozitii legale au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate, in care sens Curtea a pronuntat Decizia nr. 112 din 13
iulie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 506 din
19 octombrie 1999.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care sa justifice reconsiderarea
jurisprudentei Curtii in acest domeniu, urmeaza ca exceptia de
neconstitutionalitate sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A. c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1
lit. e) din Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, republicata,
ridicata de Adrian Oancea in Dosarul nr. 1.809/1999 al Judecatoriei Buzau.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 noiembrie 1999.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Doina Suliman