Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 192 din 19 iunie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 587 din 19 septembrie 2001


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Doina Suliman         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998, exceptie ridicata de Fundatia, Editura, Revista "Romania Mare" si de Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr. 3.150/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal Sorin Rosca Stanescu este reprezentat de avocatul Florica Nitu. Lipsesc autorii exceptiei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Avocatul partii prezente considera ca este atributul legiuitorului sa stabileasca prin lege taxe si impozite si, in mod corespunzator, scutiri de la plata acestora, fara ca prin aceasta sa fie lezate prevederile constitutionale cuprinse in art. 16 si 54, prevederi care, de altfel, nu sunt concludente in cauza. In final se solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, precum si faptul ca in speta nu au intervenit elemente noi de natura sa o modifice, solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 3 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.150/1999, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998. Exceptia a fost ridicata de Fundatia, Editura, Revista "Romania Mare" si de Corneliu Vadim Tudor in cadrul unui litigiu ce are ca obiect daune morale.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, care consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, si ale art. 54, privind exercitarea drepturilor si libertatilor, prin aceea ca "se creeaza o categorie de persoane privilegiate care pot sa introduca actiuni fara satisfacerea taxei de timbru, precum si o alta categorie care este supusa cu usurinta abuzurilor procesuale ale reclamantilor".
    Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, tinand seama de jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Examinand exceptia, Curtea retine ca in realitate obiectul acesteia il constituie dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998), aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998), dispozitii de care depinde solutionarea cauzei, iar nu cele ale pct. 5 al aceluiasi articol.
    Textul de lege criticat pentru motiv de neconstitutionalitate are urmatorul cuprins:
    Art. 1 pct. 4
    <<4. La articolul 15, dupa litera f) se introduce litera f^1), cu urmatorul cuprins:
    "f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;">>
    Anterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin art. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea cererilor referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000) s-au adus modificari textului de lege sus-citat, care are urmatorul cuprins: <<Litera f^1) a articolului 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru se modifica si va avea urmatorul cuprins:
    "f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine.">>
    Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale incalca urmatoarele prevederi constitutionale:
    Art. 16
    "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege."
    Art. 54
    "Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si libertatile celorlalti."
    Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca, potrivit art. 1 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000, "Cel care, considerandu-se prejudiciat printr-o atingere adusa onoarei, demnitatii sau reputatiei sale, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine, formuleaza cerere la instanta civila referitoare la stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daune morale trebuie sa depuna o cautiune de 5% din valoarea despagubirilor solicitate".
    Curtea Constitutionala, prin jurisprudenta sa constanta, a statuat ca "instituirea unor exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) este o prerogativa exclusiva a legiuitorului. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>, iar, potrivit art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, <<Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile publice>>. Intrucat legiuitorului ii apartine prerogativa de a reglementa in materie de taxe si impozite, acesta are si libertatea de a aprecia asupra unor scutiri de taxe, in conditii pe care le considera justificate, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere prevederilor constitutionale privitoare la unitatea poporului si egalitatea intre cetateni". Asa fiind, nu se poate considera ca textul de lege criticat contravine art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie.
    Curtea a constatat, de asemenea, "ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit caruia prin textul de lege criticat s-ar institui o discriminare pozitiva in favoarea unui grup restrans de persoane (demnitarii). Aceasta, deoarece, prin art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 este scutita de plata taxei de timbru orice persoana fizica in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine".
    In acest sens sunt deciziile Curtii Constitutionale nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, precum si nr. 260 din 5 decembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 24 ianuarie 2001.
    Referitor la sustinerile autorilor exceptiei, potrivit carora dispozitiile legale criticate contravin art. 54 din Constitutie, Curtea constata ca referirea la aceste prevederi nu este relevanta, textul constitutional neavand legatura cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998, exceptie ridicata de Fundatia, Editura, Revista "Romania Mare" si de Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr. 3.150/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 192/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 192 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 192/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu