DECIZIE Nr. 192 din 19 iunie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 4
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin
Legea nr. 112/1998
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 587 din 19 septembrie 2001

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998, exceptie ridicata de
Fundatia, Editura, Revista "Romania Mare" si de Corneliu Vadim Tudor
in Dosarul nr. 3.150/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal Sorin Rosca Stanescu este reprezentat de avocatul Florica
Nitu. Lipsesc autorii exceptiei, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul partii prezente considera ca este atributul legiuitorului sa
stabileasca prin lege taxe si impozite si, in mod corespunzator, scutiri de la
plata acestora, fara ca prin aceasta sa fie lezate prevederile constitutionale
cuprinse in art. 16 si 54, prevederi care, de altfel, nu sunt concludente in
cauza. In final se solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca
fiind neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, precum si faptul ca in speta nu au intervenit
elemente noi de natura sa o modifice, solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.150/1999,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin Legea nr.
112/1998. Exceptia a fost ridicata de Fundatia, Editura, Revista "Romania
Mare" si de Corneliu Vadim Tudor in cadrul unui litigiu ce are ca obiect
daune morale.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, care
consacra principiul egalitatii cetatenilor in fata legii, si ale art. 54,
privind exercitarea drepturilor si libertatilor, prin aceea ca "se creeaza
o categorie de persoane privilegiate care pot sa introduca actiuni fara
satisfacerea taxei de timbru, precum si o alta categorie care este supusa cu
usurinta abuzurilor procesuale ale reclamantilor".
Instanta de judecata, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia este
neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor
constitutionale invocate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, tinand seama de jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Examinand exceptia, Curtea retine ca in realitate obiectul acesteia il
constituie dispozitiile art. I pct. 4 din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998
pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 40 din 30
ianuarie 1998), aprobata si modificata prin Legea nr. 112/1998 (publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998), dispozitii
de care depinde solutionarea cauzei, iar nu cele ale pct. 5 al aceluiasi
articol.
Textul de lege criticat pentru motiv de neconstitutionalitate are urmatorul
cuprins:
Art. 1 pct. 4
<<4. La articolul 15, dupa litera f) se introduce litera f^1), cu
urmatorul cuprins:
"f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale
aduse onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;">>
Anterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin art. 4 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea
cererilor referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale
(publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000)
s-au adus modificari textului de lege sus-citat, care are urmatorul cuprins:
<<Litera f^1) a articolului 15 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri persoanei fizice pentru
daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale
sau private, ori dreptului la imagine.">>
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale incalca urmatoarele
prevederi constitutionale:
Art. 16
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege."
Art. 54
"Cetatenii romani, cetatenii straini si apatrizii trebuie sa-si
exercite drepturile si libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa
incalce drepturile si libertatile celorlalti."
Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca, potrivit art. 1 alin. (1)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000, "Cel care,
considerandu-se prejudiciat printr-o atingere adusa onoarei, demnitatii sau
reputatiei sale, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la
imagine, formuleaza cerere la instanta civila referitoare la stabilirea si
acordarea de despagubiri pentru daune morale trebuie sa depuna o cautiune de 5%
din valoarea despagubirilor solicitate".
Curtea Constitutionala, prin jurisprudenta sa constanta, a statuat ca
"instituirea unor exceptii de la regula generala a platii taxelor
judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) este o prerogativa exclusiva a
legiuitorului. Potrivit art. 138 alin. (1) din Constitutie, <<Impozitele,
taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat si ale bugetului
asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege>>, iar,
potrivit art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, <<Cetatenii au
obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la cheltuielile
publice>>. Intrucat legiuitorului ii apartine prerogativa de a reglementa
in materie de taxe si impozite, acesta are si libertatea de a aprecia asupra
unor scutiri de taxe, in conditii pe care le considera justificate, fara ca
prin aceasta sa se aduca atingere prevederilor constitutionale privitoare la
unitatea poporului si egalitatea intre cetateni". Asa fiind, nu se poate
considera ca textul de lege criticat contravine art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
Curtea a constatat, de asemenea, "ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit
caruia prin textul de lege criticat s-ar institui o discriminare pozitiva in
favoarea unui grup restrans de persoane (demnitarii). Aceasta, deoarece, prin
art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 este scutita de plata taxei de timbru
orice persoana fizica in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect
stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei,
demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la
imagine".
In acest sens sunt deciziile Curtii Constitutionale nr. 175 din 26
septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 702
din 28 decembrie 2000, precum si nr. 260 din 5 decembrie 2000, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42 din 24 ianuarie 2001.
Referitor la sustinerile autorilor exceptiei, potrivit carora dispozitiile
legale criticate contravin art. 54 din Constitutie, Curtea constata ca
referirea la aceste prevederi nu este relevanta, textul constitutional neavand
legatura cu obiectul exceptiei de neconstitutionalitate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. I pct. 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si completarea Legii nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, aprobata si modificata prin Legea nr.
112/1998, exceptie ridicata de Fundatia, Editura, Revista "Romania
Mare" si de Corneliu Vadim Tudor in Dosarul nr. 3.150/1999 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 iunie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Doina Suliman