DECIZIE Nr. 191 din 13 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 24 iulie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) si (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul
juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22
decembrie 1989, exceptie ridicata de Valerica Ienscu, Bogdan Ienscu, Mirela
Oancea si Andrei Oancea in Dosarul nr. 2.082/2002 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
La apelul nominal este prezent Ioan Cotin Negrescu, lipsind celelalte
parti, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta lasa la aprecierea Curtii solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca
inadmisibila, intrucat in motivarea exceptiei autorii acesteia au solicitat Curtii
sa se pronunte asupra modului de interpretare si aplicare a legii, fapt ce
excede competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 septembrie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
2.082/2002, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15
alin. (1) si (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Valerica Ienscu, Bogdan Ienscu, Mirela Oancea si Andrei Oancea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 15 alin. (1) si (2) din Legea nr. 10/2001 sunt contrare prevederilor art.
33 alin. (1) si (2), precum si art. 45 din Constitutie, intrucat aceste
dispozitii nu se refera la situatiile cand printre chiriasi sunt si copii sau
tineri.
De asemenea, se mai sustine ca dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale in raport cu art. 33 din Legea fundamentala, prin aceea ca nu
contin precizarile necesare care sa garanteze chiriasilor conditii
corespunzatoare de locuit in cazul schimbului de locuinte.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile legale criticate
nu contravin prevederilor constitutionale, ci, dimpotriva, acestea constituie o
reflectare a grijii legiuitorului pentru aplicarea si asigurarea unei protectii
sociale corespunzatoare. In concluzie, se considera ca exceptia de
neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca
prevederile constitutionale. De asemenea, se considera ca, prin formularea
exceptiei, autorii acesteia au solicitat Curtii Constitutionale sa se pronunte
asupra modului de interpretare si aplicare a legii, fapt care nu poate face
obiectul controlului de constitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3,
12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Critica de neconstitutionalitate are ca obiect prevederile art. 15 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, al caror
continut este urmatorul:
- Art. 15 alin. (1) si (2):
"(1) Contractele de inchiriere prevazute la art. 6 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 se vor incheia pentru o perioada de 5 ani. In
cazul in care chiriasului i se pune la dispozitie o alta locuinta
corespunzatoare, acesta este obligat sa elibereze de indata locuinta ocupata.
(2) Neincheierea noului contract de inchiriere in cazul prevazut la art. 9
si 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999, cauzata de
neintelegerea asupra cuantumului chiriei cerute de proprietar sau de pretentia
acestuia de restrangere a suprafetei locative pentru persoanele prevazute la
art. 32 alin. (1) din aceeasi ordonanta, atrage prelungirea de drept a
contractului de inchiriere pana la incheierea noului contract."
Analizand criticile de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorii
exceptiei solicita de fapt extinderea dispozitiilor legale criticate si la alte
situatii neprevazute in text, in sensul adaugarii in cuprinsul acesteia a
masurilor care trebuiau luate in cazul in care printre chiriasi se gasesc copii
si tineri. Or, asa dupa cum Curtea Constitutionala a retinut in mod constant,
acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instantei de contencios
constitutional intr-un legislator pozitiv, lucru care ar contraveni art. 58 din
Constitutie, potrivit caruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a
tarii.
Sub acest aspect jurisprudenta Curtii Constitutionale este constanta,
statornicind limite ale competentei acesteia, cum ar fi: "Curtea nu poate
da o alta formulare textelor de lege pe care le-ar considera nesatisfacator
redactate" (Decizia nr. 1 din 30 iunie 1992, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 178 din 28 iulie 1992), "ea nu isi
poate asuma rolul de a crea, de a abroga sau de a modifica o norma
juridica", spre a indeplini rolul de "legislator pozitiv"
(Decizia nr. 27 din 12 martie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 85 din 26 aprilie 1996) si "nici nu se poate substitui
legiuitorului pentru adaugarea unor noi prevederi celor instituite"
(Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995).
Solutiile Curtii se intemeiaza pe dispozitiile art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata, potrivit carora, "In exercitarea controlului,
Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a
putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. De asemenea,
Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si
aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 150 alin. (1)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) si (2) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Valerica Ienscu, Bogdan Ienscu, Mirela Oancea si Andrei Oancea in
Dosarul nr. 2.082/2002 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu