DECIZIE Nr. 190 din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat si a
dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 60 din 5 februarie 2001
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat si a dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1 din Statutul
profesiei de avocat, exceptie ridicata de Alexandrina Coldea in Dosarul nr.
4.277/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 26 septembrie 2000 si au
fost consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea la 10 octombrie 2000.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
4.277/1999, Curtea de Apel Cluj - Sectia civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17
din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
precum si a dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de
avocat, exceptie ridicata de contestatoarea-intimata Coldea Alexandrina.
In motivarea exceptiei autorul acesteia arata ca prin dispozitiile
criticate pentru neconstitutionalitate sunt nesocotite prevederile art. 24 din
Constitutie, referitoare la dreptul partilor dintr-un proces de a fi asistate
de un avocat ales, drept care implica si dreptul oricarui justitiabil de a-si
alege liber avocatul pe care il doreste. De asemenea, se sustine ca textele
criticate incalca si prevederile art. 38 alin. (1) din Constitutie, potrivit
carora "Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si
alegerea locului de munca sunt libere". Or, se arata in continuare,
indeplinirea de catre avocatul aflat in situatia prevazuta la art. 17 din Legea
nr. 51/1995 a activitatilor specifice profesiei (asa cum acestea sunt inscrise
in art. 1 - 3 din lege), in fata instantei, considerata ca institutie (unde
sotul sau ruda sa este magistrat), inseamna exercitarea dreptului sau la munca.
Totodata se invoca si incalcarea art. 49 din Constitutie, considerandu-se
ca "dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 si ale art. 71, raportate
la art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat, au ca efect o restrangere
a dreptului la munca al avocatului aflat in situatia vizata de aceste
texte". Interdictia de exercitare a profesiei in fata unei instante,
"considerata ca institutie in sine", asa cum este definita in Legea
nr. 92/1992, reprezinta in opinia autorului exceptiei o restrangere care se
incadreaza in textul art. 49 din Constitutie. Se mai arata ca "substratul
interdictiei in cauza se releva a fi acela al unei prezumtii de necinste, atat
in sarcina avocatului, cat si a tuturor magistratilor unei instante (instanta
unde sotul sau ruda avocatului este magistrat), precum si acela al unei
prezumtii de partialitate al tuturor acestor magistrati". Prin continutul
lor "vadit infamant, ca si prin apriorismul lor", aceste prezumtii
sunt considerate de autorul exceptiei ca fiind "contrare moralei
publice" si, in consecinta, ele nu pot justifica restrangerea dreptului de
exercitare a profesiei de avocat pentru avocatii aflati in situatia prevazuta
la art. 17 din Legea nr. 51/1995. Pe de alta parte, analizand
proportionalitatea restrangerii operate prin dispozitia legala criticata pentru
neconstitutionalitate, precum si limita restrangerii prevazute la art. 49 din
Constitutie, de a nu se atinge insasi existenta dreptului, se considera ca
restrangerea dreptului de exercitare a profesiei ar putea fi circumscrisa numai
in termenii unei incompatibilitati restranse la completul in care functioneaza
magistratul care este ruda cu avocatul in cauza (in genul celei prevazute la
art. 24 si urmatoarele din Codul de procedura civila sau la art. 64 si
urmatoarele din Codul de procedura penala).
Un alt motiv de neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate, invocat de
autorul exceptiei, se bazeaza pe incalcarea prevederilor art. 44 din
Constitutie, intrucat "incheierea casatoriei sau mentinerea celei deja
incheiate de catre avocatii vizati de aceste texte, respectiv de catre
magistrati, devine incompatibila cu exercitarea dreptului la munca, dupa cum
exercitarea acestui drept capata valenta unui criteriu obligatoriu de evitat
pentru a putea intemeia sau mentine o familie" (un veritabil impediment la
casatorie).
Instanta judecatoreasca, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, considera ca aceasta "este fondata, atata timp cat
prin dispozitiile a caror neconstitutionalitate este invocata se mentine
interdictia avocatului de a-si exercita profesia la instanta sau parchetul la
care sotul avocatului sau ruda ori afinul sau pana la gradul al treilea
inclusiv indeplineste functia de magistrat si nu se are in vedere doar o
incompatibilitate a unui anume magistrat, nu a instantei sau parchetului ca
institutie, asa cum prevad dispozitiile art. 24 si urmatoarele din Codul de
procedura civila si ale art. 46 si urmatoarele din Codul de procedura
penala".
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 sunt neconstitutionale. In
argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, desi prin doua decizii Curtea
Constitutionala a considerat ca dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 sunt
constitutionale, nu s-a analizat suficient temeiul invocat de autorii exceptiei
privind incalcarea dreptului la aparare si, in special, "importanta
desemnarii voluntare a avocatului" de catre partea interesata, drept
reglementat ca atare si de art. 6 alin. 3 lit. c) din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si de art. 14 alin. 3 din
Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. Se mai
sustine ca "nu atat din perspectiva neingradirii dreptului la munca, ce
poate fi invocata de catre un avocat, ci, indeosebi, din unghiul de vedere al
justitiabilului se pune problema daca art. 24 alin. (2) din Constitutie poate
fi supus efectului restrictiv al art. 49 din Legea fundamentala". In acest
sens se arata ca "nici unul din temeiurile mentionate in art. 49 alin. (1)
din Constitutie nu poate justifica restrangerea sferei de optiune a
justitiabilului in exercitarea dreptului sau la aparare". Se apreciaza ca,
dimpotriva, "restrangerea exercitiului anumitor drepturi si libertati se
poate impune, in conditiile prescrise de art. 49 alin. (2) din Constitutie,
tocmai in scopul ocrotirii dreptului la aparare, precum si a drepturilor pe
care acesta le contine, intre care si posibilitatea de a selecta un anumit
avocat". Se mai considera, de asemenea, ca dispozitiile art. 17 din Legea
nr. 51/1995 sunt criticabile si sub un alt aspect, si anume acela ca
"existenta unui set de incompatibilitati pentru magistrati si auxiliarii
justitiei nu justifica, sub aspect constitutional, edictarea unor norme
similare pentru alte categorii de participanti la sistemul administrarii
justitiei, deoarece in felul acesta s-ar ajunge la dezechilibre semnificative
intre ansamblul de drepturi si cel de obligatii, cu riscul de a se afecta insasi
existenta unor drepturi fundamentale". Se mai considera ca introducerea
acestei interdictii reprezinta tocmai rezultatul "unei abordari
suprarepresive si, in orice caz, necorelate cu dispozitiile celorlalte legi
care au incidenta in materia administrarii justitiei". In final se
apreciaza ca o asemenea optiune legislativa, care practic "postuleaza
prezumtia de rea-credinta, nesocoteste dispozitiile art. 54 din Constitutie, in
sensul carora <<Cetatenii [...] trebuie sa isi exercite drepturile si
libertatile constitutionale cu buna-credinta, fara sa incalce drepturile si
libertatile celorlalti>>".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca "exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 si a celor
ale art. 71 raportat la art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat este
neintemeiata". Se arata ca interdictia legala instituita prin art. 17 din
Legea nr. 51/1995 "vizeaza sfera dreptului de a exercita profesia de
avocat de catre membrii barourilor si nu restrangerea dreptului la aparare al
cetateanului, prevazut la art. 24 din Constitutie, drept garantat prin
posibilitatea titularului acestui drept de a alege oricare alt avocat inscris
in barourile din Romania in afara celor care au interdictia de a exercita acte
specifice profesiei datorita unei situatii personale, interdictie limitata la o
anumita instanta". Se mai sustine ca aceasta incompatibilitate
"constituie o masura de protectie pentru parti si impotriva suspiciunii ce
ar putea altera actul de justitie". Totodata se apreciaza ca "aceasta
nu contravine dispozitiilor art. 38 din Constitutie, care prevad ca dreptul la
munca nu poate fi ingradit, neconstituind o restrangere a exercitarii dreptului
de a profesa avocatura, ci o garantie legala instituita in scopul ocrotirii
probitatii tuturor participantilor la realizarea justitiei". Guvernul
considera ca restrangerea de drepturi instituita prin textele criticate este
"impusa de necesitatea apararii unor valori sociale importante, intre care
ordinea si morala publica", astfel ca "prevederile legale contestate
nu contravin nici dispozitiilor art. 49 alin. (1) din Legea fundamentala".
In legatura cu sustinerea potrivit careia s-ar fi incalcat prin dispozitiile
art. 17 din Legea nr. 51/1995 dispozitiile art. 44 din Constitutie Guvernul
arata ca "prevederile art. 17 din Legea nr. 51/1995 nu contravin nici
uneia din dispozitiile cuprinse in art. 44 din Constitutie". Referitor la
prevederile cuprinse in art. 71, raportat la art. 69 din Statutul profesiei de
avocat, Guvernul arata ca acestea "sunt in concordanta cu dispozitiile
art. 17 din Legea nr. 51/1995, facand unele precizari cu privire la aplicarea
acestora". Se face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale,
invocandu-se in acest sens Decizia nr. 45 din 2 mai 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12 mai 1995, si Decizia nr.
57 din 14 mai 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
293 din 19 noiembrie 1996.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, sustinerile autorului exceptiei, punctele de
vedere al presedintelui Camerei Deputatilor si al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 din 9 iunie 1995,
precum si prevederile art. 71, raportate la cele ale art. 69 alin. 1 din
Statutul profesiei de avocat, adoptat de Consiliul Uniunii Avocatilor din
Romania la 30 septembrie 1995 si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 237 din 17 octombrie 1995.
Cu toate ca Legea nr. 51/1995 a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 85/1997 privind impunerea veniturilor realizate de persoanele
fizice, aprobata cu modificari prin Legea nr. 246/1998, care a abrogat art. 77
din aceasta lege, iar Statutul profesiei de avocat a fost modificat prin
Hotararea Consiliului Uniunii Avocatilor din Romania din 15 martie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 17 iunie
1997, textele care formeaza obiectul exceptiei de neconstitutionalitate nu au
suferit modificari.
1. Exceptia de neconstitutionalitate se refera in primul rand la
dispozitiile art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, care au urmatorul cuprins: "Profesia de avocat nu
poate fi exercitata la instanta de judecata sau la parchetul unde sotul
avocatului sau ruda ori afinul sau pana la gradul al treilea inclusiv
indeplineste functia de magistrat.
Dispozitiile alineatului precedent se aplica in mod corespunzator si
avocatului al carui sot sau ruda ori afin pana la gradul al treilea inclusiv
indeplineste functia de judecator financiar, consilier de conturi sau procuror
financiar, la instantele Curtii de Conturi."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca acest text incalca
prevederile art. 24 din Constitutie, referitoare la dreptul la aparare, pe cele
ale art. 38 din Constitutie, privind munca si protectia sociala a muncii, pe
cele ale art. 44 din Constitutie, privind familia, precum si prevederile art.
49 din Constitutie, privind restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati.
Dispozitiile constitutionale invocate in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate de catre autorul acesteia au urmatorul continut:
Art. 24
"(1) Dreptul la aparare este garantat.
(2) In tot cursul procesului partile au dreptul sa fie asistate de un avocat
ales sau numit din oficiu."
Curtea constata ca desi autorul exceptiei se refera la incalcarea
dispozitiilor art. 38 in intregime, in realitate dispozitiile pertinente ale
art. 38 sunt cuprinse numai in alin. (1) al acestui articol, care are urmatorul
cuprins:
"(1) Dreptul la munca nu poate fi ingradit. Alegerea profesiei si
alegerea locului de munca sunt libere."
De asemenea, in legatura cu prevederile art. 44 din Constitutie, invocate,
de asemenea, in integralitate, Curtea observa ca in realitate autorul exceptiei
se refera in motivare doar la alin. (1) si la teza intai a alin. (2), care au
urmatorul cuprins: "(1) Familia se intemeiaza pe casatoria liber
consimtita intre soti, pe egalitatea acestora si pe dreptul si indatorirea parintilor
de a asigura cresterea, educatia si instruirea copiilor.
(2) Conditiile de incheiere, de desfacere si de nulitate a casatoriei se
stabilesc prin lege."
Art. 49
"(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea sigurantei
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamitati naturale ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o si nu poate atinge existenta dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, Curtea
retine ca interdictia instituita prin art. 17 din Legea nr. 51/1995 vizeaza
sfera dreptului de a exercita profesia de avocat de catre membrii barourilor,
iar nu restrangerea dreptului la aparare al cetateanului, prevazut la art. 24
din Constitutie. Acest drept este garantat prin posibilitatea titularului de a
alege orice avocat inscris in barourile din Romania in afara celor care au
interdictie de a exercita acte specifice profesiei datorita unei situatii
personale (interdictie limitata la o anumita instanta).
Din aceasta perspectiva incompatibilitatea stabilita prin textul de lege
criticat nu contravine nici prevederilor art. 38 alin. (1) din Constitutie,
care prevad ca dreptul la munca nu poate fi ingradit, deoarece textul nu
instituie o restrangere a exercitarii dreptului de a profesa avocatura, ci o
garantie legala prevazuta in scopul asigurarii probitatii participantilor la
realizarea justitiei.
Dispozitiile legale criticate nu incalca nici prevederile art. 49 alin. (1)
din Constitutie, deoarece, pe de o parte, interdictia cuprinsa in art. 17 din
Legea nr. 51/1995 este impusa de necesitatea apararii unor valori sociale
importante, si anume ordinea si morala publica, iar pe de alta parte, nu atinge
existenta vreunui drept.
Referitor la pretinsa incalcare, prin dispozitiile legale amintite, a
prevederilor art. 44 din Constitutie, privind familia, Curtea observa ca aceste
prevederi ale Legii fundamentale nu au nici o incidenta in cauza, intrucat se
refera la incheierea casatoriei, egalitatea in drepturi a sotilor, conditiile
de incheiere a casatoriei, care nu au nici o legatura cu textul de lege
criticat.
Curtea constata, de asemenea, ca acest text a mai format obiect al controlului
de constitutionalitate exercitat de Curte. Astfel, prin Decizia nr. 45 din 2
mai 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12
mai 1995, Curtea Constitutionala, pronuntandu-se, in cadrul controlului
prealabil prevazut la art. 144 lit. a) din Constitutie, asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat, a stabilit ca acestea sunt
constitutionale. In considerentele acelei decizii Curtea a retinut ca
"Prevederile art. 17 nu instituie insa restrangeri ale exercitarii
dreptului de a profesa avocatura, ci incompatibilitati care constituie masuri
de protectie pentru parti si impotriva unor suspiciuni ce ar putea altera actul
de justitie. Textul legal priveste direct avocatul si nu judecatorul,
procurorul etc., astfel cum se prevede in codurile de procedura". In
motivarea sesizarii de neconstitutionalitate formulate de Curtea Suprema de
Justitie cu privire la acest text s-a invocat numai incalcarea dispozitiilor
art. 49 din Constitutie. Printr-o decizie ulterioara - nr. 57 din 14 mai 1996,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 293 din 19 noiembrie
1996, Curtea Constitutionala, in cadrul controlului posterior de
constitutionalitate, a respins "ca vadit nefondata exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru
organizarea si exercitarea profesiei de avocat", cu motivarea ca,
referitor la aceste dispozitii legale, Curtea, prin Decizia nr. 45/1995 a plenului,
a stabilit ca sunt constitutionale. In motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate care a format obiectul Deciziei nr. 57/1996 s-a invocat
incalcarea mai multor dispozitii constitutionale privitoare la drepturi
fundamentale, si anume: art. 24 alin. (2) privind dreptul la aparare, art. 38
alin. (1) privind dreptul la munca, la alegerea profesiei si a locului de
munca, art. 44 alin. (1) privind garantarea libertatii casatoriei, art. 20
alin. (2) privind prioritatea conventiilor internationale privitoare la
drepturile fundamentale, art. 21 si art. 125 privind accesul liber la justitie
si la realizarea justitiei de catre instantele judecatoresti.
Curtea Constitutionala constata ca, intrucat nu au intervenit elemente noi,
de natura a reconsidera aceasta jurisprudenta, atat considerentele acestor
decizii, cat si solutia pronuntata isi mentin valabilitatea si in prezenta
cauza.
2. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 71 raportat la art. 69 din Statutul profesiei de avocat, aprobat de
Consiliul Uniunii Avocatilor din Romania, Curtea constata, in temeiul
prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 23 alin. (1) si (6)
din Legea nr. 47/1992, republicata, conform carora Curtea Constitutionala
decide numai asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii
dintr-o lege sau ordonanta, ca exceptia este inadmisibila, deoarece statutul
criticat nu se incadreaza in aceste categorii de acte normative.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, exceptie ridicata de Alexandrina Coldea in Dosarul nr.
4.277/1999 al Curtii de Apel Cluj - Sectia civila.
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 71 si art. 69 alin. 1 din Statutul profesiei de avocat,
exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar al aceleiasi instante.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat-asistent,
Laurentiu Cristescu
Intrucat magistratul-asistent Laurentiu Cristescu se afla in incapacitate
temporara de munca, in locul sau semneaza, in temeiul art. 261 din Codul de
procedura civila,
Magistrat asistent sef,
Claudia Miu