DECIZIE Nr. 189 din 31 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor titlului VII -
Accize din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal si ale art. 190 din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 531 din 22 iunie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor titlului VII si ale art. 246 din Legea nr. 571/2003 privind Codul
fiscal, exceptie ridicata de Florin Brincus in Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii
de munca.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, personal si asistat de
avocat, lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei arata ca, prin exceptia de
neconstitutionalitate ridicata, critica modalitatea de adoptare a Codului
fiscal, ca lege ordinara, si nu ca lege organica. Se mai apreciaza ca instanta
de judecata a schimbat continutul exceptiei ridicate datorita unei gresite
aplicari a dispozitiilor Legii nr. 47/1992, astfel incat exceptia, care initial
privea Codul fiscal in ansamblul sau, deci cuprindea o critica de
neconstitutionalitate extrinseca, a fost redusa numai la dispozitiile titlului
VII si ale art. 245 din Codul fiscal. Prin urmare, se solicita judecarea
exceptiei de catre Curtea Constitutionala astfel cum a fost ridicata in fata
instantei de judecata. Avand in vedere aceste argumente, se apreciaza ca
dispozitiile art. 245 din Codul fiscal cuprind norme penale, iar adoptarea
Codului fiscal ca lege ordinara este neconstitutionala, intrucat art. 73 alin.
(3) lit. h) din Constitutie prevede ca astfel de reglementari sunt exclusiv
rezervate domeniului legii organice.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, intrucat dispozitiile cu care a fost sesizata Curtea
nu reglementeaza infractiuni si, in consecinta, textul art. 73 alin. (3) lit. h)
din Constitutie nu are incidenta in cauza.
De asemenea, se apreciaza ca modul in care instanta de judecata a sesizat
Curtea Constitutionala este corect, fiind in conformitate cu dispozitiile art.
29 din Legea nr. 47/1992, intrucat numai dispozitiile legale cu care a fost
sesizata Curtea au legatura cu solutionarea cauzei. Se mai sustine ca
dispozitiile art. 245 din Codul fiscal, direct vizate in critica de
neconstitutionalitate, reglementeaza infractiuni si nu au legatura cu cauza,
obiectul acesteia fiind solutionarea recursului impotriva unei sentinte prin
care s-a respins plangerea formulata impotriva procesului-verbal de constatare
si sanctionare a unei contraventii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 august 2004, pronuntata in Dosarul nr.
8.039/CV/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca
si litigii de munca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor titlului VII si ale art. 246 din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, exceptie ridicata de Florin Brincus intr-o
cauza avand ca obiect solutionarea recursului impotriva unei sentinte prin care
s-a respins plangerea formulata impotriva procesului-verbal de constatare si
sanctionare a unei contraventii.
Prin aceeasi incheiere, instanta, conform dispozitiilor art. 29 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, a respins ca inadmisibila exceptia de
neconstitutionalitate privind celelalte articole ale Legii nr. 571/2003,
constatand ca acestea nu au legatura cu cauza.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile Legii nr. 571/2003 contravin prevederilor constitutionale ale
art. 73 alin. (3) lit. h) si ale art. 76 alin. (1). In acest sens, se arata ca
"Legea nr. 571/2003, la art. 245, stabileste infractiuni in legatura cu
regimul produselor supuse accizelor armonizate" si, "ori de cate ori
o lege contine o norma penala, ea trebuie adoptata ca lege organica, in
conditiile prevazute de art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, si nu ca
lege ordinara". Astfel, se considera ca, "adoptandu-se de catre cele
doua Camere Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal ca lege ordinara, au fost
incalcate prevederile art. 76 alin. (1) din Constitutie, intreaga lege fiind
neconstitutionala".
Totodata, in subsidiar, se mai sustine: "Constitutia prevede
majoritatea necesara pentru adoptarea diferitelor legi, in functie de
continutul acestora, legi ordinare, respectiv legi organice, iar depasirea
majoritatii necesare prevazute pentru adoptarea unei legi ordinare, pana la
nivelul cerut pentru adoptarea unei legi organice, nu este de natura ca, dupa
numarul de voturi intrunit, sa conduca la schimbarea naturii legii respective
din lege ordinara in lege organica".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii
de munca, formulandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate, considera ca aceasta este neintemeiata. In acest sens, instanta
apreciaza ca atat prevederile art. 246, cat si cele ale titlului VII din Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt constitutionale, "necontinand
dispozitii de natura penala care sa impuna votarea lor in conditiile unei legi
organice".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In punctul de vedere prezentat, Guvernul arata ca sustinerea
conform careia au fost incalcate dispozitiile art. 76 alin. (1) din Constitutie
este neintemeiata, "avand in vedere ca atat prevederile art. 246, cat si
ale titlului VII - Accize in integralitatea sa nu constituie reglementari de
natura legii organice, astfel incat nu necesitau adoptarea de catre Parlament
potrivit procedurii legislative specifice legilor organice".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate privind
dispozitiile art. 246 din Legea nr. 571/2003 este inadmisibila, avand in vedere
ca acestea au fost abrogate prin art. 208 lit. j) din Codul de procedura
fiscala.
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor intregului
titlu VII din aceeasi lege, se apreciaza ca "numai Curtea Constitutionala
poate stabili daca procedura prin care s-a adoptat si promulgat legea privind
Codul fiscal este conforma cu dispozitiile constitutionale invocate".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2)
si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, cu care instanta de judecata a
sesizat Curtea Constitutionala, il constituie dispozitiile titlului VII -
Accize si ale art. 246 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003.
Curtea retine ca, in conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) si (6)
din Legea nr. 47/1992, instanta, in mod corect, a respins ca inadmisibila
critica de neconstitutionalitate pentru celelalte articole ale Legii nr.
571/2003, apreciind ca acestea nu au legatura cu cauza dedusa judecatii.
Ulterior datei incheierii de sesizare a Curtii, titlul VII - Accize din
Codul fiscal a fost modificat si completat, in mod succesiv, prin Ordonanta
Guvernului nr. 83/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 793 din 27 august 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
494/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.092 din
24 noiembrie 2004, si prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 123/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie
2004, toate aceste acte normative intrand in vigoare la data de 1 ianuarie
2005. Curtea observa ca solutia legislativa initiala a fost, in esenta,
mentinuta si dupa aceste modificari si completari aduse Legii nr. 571/2003
privind Codul fiscal.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 246 din Legea nr. 571/2003, acestea
au fost abrogate prin dispozitiile art. 208 lit. j) din Ordonanta Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 24 iunie 2004, in temeiul art. II
din Legea nr. 174/2004 de aprobare a acesteia, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 465 din 25 mai 2004. Curtea retine ca solutia
legislativa reglementata initial de art. 246 din Legea nr. 571/2003 a fost
preluata, in esenta, prin dispozitiile art. 190 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003.
Asadar, prin prezenta decizie, Curtea se va pronunta asupra constitutionalitatii
dispozitiilor titlului VII - Accize din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
si ale art. 190 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala.
Dispozitiile titlului VII - Accize din Codul fiscal, criticate ca fiind
neconstitutionale, reglementeaza regimul si sfera de aplicare a accizelor, iar
art. 190 din Codul de procedura fiscala reglementeaza contraventiile si
sanctiunile la regimul produselor accizabile.
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt cele ale art.
73 alin. (3) lit. h) si ale art. 76 alin. (1), acestea avand urmatorul cuprins:
- Art. 73 alin. (3) lit. h): "Prin lege organica se reglementeaza:
[...] h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora.";
- Art. 76 alin. (1): "Legile organice si hotararile privind
regulamentele Camerelor se adopta cu votul majoritatii membrilor fiecarei
Camere."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca Legea
nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fiind adoptata ca lege ordinara, incalca
prevederile constitutionale ale art. 73 alin. (3) lit. h), precum si pe cele
ale art. 76 alin. (1), intrucat art. 245 al legii reglementeaza infractiuni,
vizand, deci, un domeniu apartinand legii organice.
Curtea retine ca autorul exceptiei nu a atacat la instanta imediat
superioara incheierea de respingere ca inadmisibila a exceptiei cu privire la
celelalte dispozitii ale legii.
Retinand ca sesizarea Curtii a fost facuta prin incheierea instantei de
judecata numai in ceea ce priveste dispozitiile art. 246 din Codul fiscal care
prevedea contraventii, precum si cu privire la dispozitiile titlului VII din
Codul fiscal intitulat Accize, cuprinzand art. 162 - art. 221, Curtea constata
ca, referitor la aceste texte, autorul exceptiei nu isi motiveaza critica de
neconstitutionalitate, desi dispozitiile art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992 prevad ca sesizarile adresate Curtii Constitutionale trebuie motivate.
In mod constant, jurisprudenta Curtii a stabilit ca sesizarile de
neconstitutionalitate adresate Curtii, inclusiv exceptiile, fara a fi motivate,
trebuie respinse ca inadmisibile, Curtea neputandu-se substitui subiectelor
indreptatite sa o sesizeze, intrucat ar exercita un control din oficiu, ceea ce
este contrar sistemului nostru constitutional.
De asemenea, Curtea constata ca nu se poate retine ca referirea pe care
autorul exceptiei o face cu privire la incalcarea dispozitiilor art. 73 alin.
(3) lit. h) si ale art. 76 alin. (1) din Constitutie ar constitui temeiuri
pentru constatarea neconstitutionalitatii art. 246 si ale titlului VII - Accize
din Codul fiscal, intrucat, asa cum corect a retinut instanta de judecata,
aceste texte legale nu au legatura cu problema reglementarii infractiunii
prevazute initial la art. 245 din Codul fiscal, in cauza autorul exceptiei de
neconstitutionalitate nefiind trimis in judecata pentru savarsirea unei
infractiuni, ci sanctionat contraventional.
De altfel, Curtea observa ca, prin Legea nr. 494/2004 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 83/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
571/2003 privind Codul fiscal, adoptata de Parlament cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutie, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004, s-a
prevazut abrogarea textului art. 245 al Codului fiscal. De asemenea, prin
aceeasi lege, a fost introdus in Codul fiscal titlul IX^1 cu denumirea
"Infractiuni".
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor titlului VII - Accize din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
si ale art. 190 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, exceptie ridicata de Florin Brincus in Dosarul nr. 8.039/CV/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a pentru conflicte de munca si litigii
de munca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 31 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly