DECIZIE Nr. 189 din 25 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 pentru diminuarea
arieratelor la bugetul de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 572 din 2 august 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
163/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Crespor" - S.A.
Nisipari in Dosarul nr. 3.856/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia civila.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, ca fiind neintemeiata, deoarece dispozitiile criticate nu contravin
prevederilor art. 4 din Constitutie. Se mai arata ca prevederile
constitutionale ale art. 6 nu sunt incidente in cauza, intrucat textul criticat
nu priveste minoritatile nationale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 8 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.856/2001,
Tribunalul Constanta - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 15 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 pentru diminuarea arieratelor la
bugetul de stat, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Crespor"
- S.A. Nisipari intr-un litigiu cu Administratia financiara Medgidia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale mentionate sunt contrare prevederilor art. 4 (privind unitatea poporului
si egalitatea intre cetateni) si ale art. 6 (privind dreptul la identitate) din
Constitutie, deoarece creeaza o inegalitate intre persoanele juridice care au
achitat debitul la termenul stabilit si nu au depus declaratia prevazuta in
textul de lege criticat si cele care au achitat debitul la termen si au depus
declaratia.
Tribunalul Constanta - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prin instituirea obligatiei
prevazute la art. 15 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
163/2000 nu se creeaza nici o inegalitate intre debitorii persoane juridice.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In motivarea acestui punct de vedere se arata ca "obligatia de a depune,
in termenul de 30 de zile de la intrarea in vigoare a ordonantei de urgenta,
situatia majorarilor de intarziere calculate si neplatite se aplica tuturor
debitorilor persoane juridice si, in consecinta, dispozitiile legale criticate
nu contravin prevederilor constitutionale invocate, care consacra principiile
unitatii poporului roman si al egalitatii intre cetateni, fara nici o
discriminare". In ceea ce priveste art. 6 din Constitutie, invocat in
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, Guvernul arata ca "in
cuprinsul textului legal criticat nu se regasesc dispozitii privitoare la
minoritatile nationale, prevederile sale aplicandu-se tuturor debitorilor
persoane juridice, indiferent de identitatea nationala a acestora".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au transmis punctele lor
de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
15 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 pentru
diminuarea arieratelor la bugetul de stat, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 514 din 19 octombrie 2000 (ordonanta aprobata prin
Legea nr. 720 din 4 decembrie 2001), dispozitii potrivit carora: "Pentru a
beneficia de prevederile prezentei ordonante de urgenta debitorii persoane
juridice sunt obligati sa depuna in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a acestuia, la organele fiscale teritoriale la care sunt inregistrati
ca platitori de impozite si taxe, situatia majorarilor de intarziere calculate
si neplatite, pe feluri de impozite, taxe sau alte venituri ale bugetului de
stat."
Textele constitutionale a caror incalcare este invocata de autorul
exceptiei sunt art. 4 si 6, care au urmatorul cuprins:
Art. 4
"(1) Statul are ca fundament unitatea poporului roman.
(2) Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala.";
Art. 6
"(1) Statul recunoaste si garanteaza persoanelor apartinand
minoritatilor nationale dreptul la pastrarea, la dezvoltarea si la exprimarea
identitatii lor etnice, culturale, lingvistice si religioase.
(2) Masurile de protectie luate de stat pentru pastrarea, dezvoltarea si
exprimarea identitatii persoanelor apartinand minoritatilor nationale trebuie
sa fie conforme cu principiile de egalitate si de nediscriminare in raport cu
ceilalti cetateni romani."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca este neintemeiata pentru urmatoarele considerente:
Prin art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 s-a stabilit
ca pentru incasarea obligatiilor restante reprezentand impozite, taxe si alte
venituri ale bugetului de stat, persoanele juridice care la data intrarii in
vigoare a acestei ordonante inregistreaza majorari de intarziere neachitate
beneficiaza de amanarea la plata a acestora pana la data de 15 decembrie 2000
inclusiv. Deosebit de aceasta, ordonanta prevede si alte inlesniri in art. 4 si
urmatoarele.
Dispozitiile art. 15 alin. (1) din ordonanta, criticate prin exceptia de
neconstitutionalitate, stabilesc una dintre conditiile in care debitorii
persoane juridice pot beneficia de inlesnirile acordate prin acest act
normativ, si anume sa depuna, in termen de 30 de zile de la data intrarii in
vigoare a acestuia, la organele fiscale teritoriale la care sunt inregistrati
ca platitori de impozite si taxe, situatia majorarilor de intarziere calculate
si neplatite, pe feluri de impozite, taxe sau alte venituri ale bugetului de
stat. Aceste dispozitii, aplicabile deopotriva tuturor persoanelor juridice
avand obligatii de plata restante, nu contin nici o discriminare si nu incalca
in nici un fel prevederile art. 4 si 6 din Legea fundamentala. Instituirea
inlesnirilor de plata prevazute in ordonanta pentru debitorii restantieri nu
poate fi retinuta ca o discriminare in raport cu debitorii care si-au achitat
in termen obligatiile de plata, intrucat acestia din urma nu au facut decat
sa-si indeplineasca indatorirea cetateneasca fundamentala prevazuta de art. 53
alin. (1) din Constitutie, iar in ceea ce priveste inlesnirile acordate
restantierilor, nici o prevedere constitutionala nu opreste legiuitorul sa
acorde asemenea inlesniri.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 163/2000 pentru diminuarea
arieratelor la bugetul de stat, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Crespor" - S.A. Nisipari in Dosarul nr. 3.856/2001 al Tribunalului
Constanta - Sectia civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu