Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 188 din 10 octombrie 2000

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 645 din 11 decembrie 2000


SmartCity3


    Ioan Muraru            - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Mihai Paul Cotta       - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti in Dosarul nr. 85/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    La apelul nominal lipsesc autorul exceptiei, Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat Ialomita, Administratia financiara Fetesti si Ministerul Finantelor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ridicate, considerand ca prevederile criticate nu contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 1 iunie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 85/2000, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, modificata prin Legea nr. 148/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti intr-o cauza civila avand ca obiect anularea procesului-verbal intocmit de Administratia financiara Fetesti.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 contravin urmatoarelor dispozitii:
    - art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece s-a incalcat principiul neretroactivitatii legii civile. Prin faptul ca a fost obligat la plata de accize stabilite unor marfuri pentru care, in momentul achizitionarii, acestea nu se plateau, autorul exceptiei apreciaza ca prevederile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 reglementeaza o situatie juridica nascuta inainte de aparitia sa, ceea ce face ca sa isi produca efecte pentru trecut. La momentul achizitionarii combustibilului nu exista obligatia comerciantilor de a plati accize. Prin intrarea in vigoare a ordonantei, societatea comerciala care avea in felul acesta stocuri de carburanti nu mai trebuia, in mod normal, sa plateasca accize;
    - art. 41 din Constitutie, care protejeaza proprietatea privata. Se considera ca la data de 1 martie 1999, cand autorul exceptiei era proprietarul carburantilor, acestia au fost achizitionati in conditiile in care stia ca nu trebuie sa plateasca accize. In aceste conditii, prin prevederile ordonantei criticate, a fost obligat la plata accizelor si pentru trecut, adica pentru stocul existent in depozit in momentul aparitiei actului normativ, ceea ce constituie o incalcare a dispozitiilor constitutionale mentionate.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, exprimandu-si opinia, a apreciat ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este intemeiata, deoarece art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999, obligand agentii economici la plata accizelor si pentru carburantii auto existenti in stoc cand nu se plateau accize, are caracter retroactiv, incalcand astfel dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 nu contine nici o dispozitie cu caracter retroactiv. Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea majorata a accizelor stabilite prin actul normativ si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna se datoreaza din momentul livrarii stocurilor inventariate. Prevederile criticate nu contravin nici dispozitiilor art. 41 din Constitutie, care stabileste protectia proprietatii private, deoarece sursa inregistrarii diferentelor de pret o reprezinta majorarea accizelor, influenta determinata de aceasta regasindu-se la nivelul pretului de desfacere a carburantilor auto. Or, legiuitorul a dispus, potrivit competentei sale, ca diferentele sa urmeze regimul accizelor, prin aceasta urmarindu-se asigurarea acelorasi conditii de reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toti agentii economici, fara discriminare.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, considera ca prevederile legale criticate sunt constitutionale numai in masura in care data livrarii stocurilor inventariate, in functie de care se stabileste exigibilitatea obligatiei banesti, se situeaza dupa momentul intrarii in vigoare a ordonantei. Din modul de redactare a art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 rezulta un inteles care contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie privitor la neretroactivitatea legii.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Din examinarea incheierii prin care a fost sesizata Curtea Constitutionala, precum si a sustinerilor autorului exceptiei formulate in dosarul cauzei rezulta ca sunt criticate prevederile art. II alin. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte.
    Analizand aceste sustineri, Curtea constata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 14/1999 a fost abrogata prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, lege ce a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 360 din 29 iulie 1999, dar, prin articolul unic al acestei legi, pct. 20, se mentine textul normativ criticat, avand acelasi continut, si se dispune introducerea lui la art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997. In aceste conditii obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, potrivit carora: "Sumele reprezentand diferentele dintre valoarea accizelor, determinata pe baza sumelor fixe stabilite prin prezenta ordonanta de urgenta, si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna a carburantilor auto se fac venit la bugetul de stat, momentul datorarii acestora fiind data livrarii stocurilor inventariate."
    Din analiza acestor prevederi legale rezulta ca, desi actul normativ criticat a fost abrogat, textul de lege ce constituie obiectul exceptiei a fost preluat, cu acelasi continut, prin legea ulterioara, ceea ce face ca aceasta exceptie de neconstitutionalitate care persista sa fie examinata de Curte. In acest sens Plenul Curtii Constitutionale s-a pronuntat prin Decizia nr. III/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995.
    Examinand, pe fond, exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata urmatoarele:
    Autorul exceptiei considera ca prevederile textului de lege criticat sunt neconstitutionale, intrucat, obligandu-l la plata accizelor pentru marfuri existente in depozit la data intrarii in vigoare a ordonantei, dispun aplicarea retroactiva a legii. Aceasta situatie ar contraveni atat dispozitiilor art. 15 alin. (2), cat si ale art. 41 alin. (1) din Constitutie.
    1. Analizand sustinerea formulata de autorul exceptiei privind retroactivitatea dispozitiei legale criticate, Curtea Constitutionala observa ca aceasta este neintemeiata. Majorarea accizelor, in sensul prevederilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, s-a dispus datorita modificarii pretului de desfacere a carburantilor auto de catre agentii economici. Prin aceasta modificare de preturi era firesc sa se majoreze si valoarea accizelor cu diferentele dintre valoarea majorata a acestora stabilita prin ordonanta de urgenta, intrata in vigoare dupa efectuarea controlului de catre organele financiare la sediul Societatii Comerciale "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti, si valoarea accizelor achitate fie in vama, fie la achizitionarea de pe piata interna din momentul livrarii stocului inventariat. Aceasta modificare se datoreaza numai in masura livrarii produselor din stoc si in raport cu preturile majorate.
    2. In legatura cu cea de-a doua critica formulata, care consta in aceea ca prevederile legale ce fac obiectul exceptiei contravin dispozitiilor art. 41 alin. (1) din Constitutie, potrivit carora "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite prin lege", Curtea constata ca este, de asemenea, neintemeiata. Astfel cum s-a mai aratat, sursa inregistrarii diferentelor la care urmeaza sa fie obligat autorul exceptiei o reprezinta majorarea accizelor ca urmare a modificarii pretului de desfacere a carburantilor auto. In felul acesta legiuitorul a stabilit, potrivit competentei sale, ca diferentele de pret sa urmeze regimul accizelor, urmarind asigurarea acelorasi conditii de reflectare a influentei rezultate din majorarea accizelor pentru toti agentii economici. Stabilirea acestor sume insa nu este de natura sa aduca vreo atingere dreptului de proprietate al autorului exceptiei.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/1997, articol introdus prin Legea nr. 148/1999 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Miracol Impex" - S.R.L. din Fetesti in Dosarul nr. 85/2000 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.

                     PRESEDINTE,
              prof. univ. dr. Ioan Muraru

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 188/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 188 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 188/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu