DECIZIE Nr. 1862064 din 23
ianuarie 2006
pentru aprobarea
Standardelor minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de
droguri in scoala
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA ANTIDROG
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 16 februarie 2006
In conformitate cu
Strategia nationala antidrog in perioada 2005 - 2012, aprobata prin Hotararea
Guvernului nr. 73/2005 si cu Planul de actiune pentru implementarea Strategiei
nationale antidrog in perioada 2005 - 2008, aprobat prin Hotararea Guvernului
nr. 323/2005,
in temeiul art. 3 din
Hotararea Guvernului nr. 1.489/2002 privind infiintarea Agentiei Nationale
Antidrog, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei
Nationale Antidrog emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se aproba
Standardele minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de
droguri in scoala, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta
decizie.
Art. 2. - Prezenta
decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei
Nationale Antidrog,
Pavel Abraham
ANEXA 1
STANDARDE MINIME
de calitate ale
programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala
STANDARDUL 1
Principii de baza
1. Un program de
prevenire a consumului de droguri in mediul scolar este definit ca o suma de
proiecte, cu mai multe activitati, cu o durata determinata in timp si care isi
propune atingerea unor obiective distincte, masurabile si realiste, in scopul
adoptarii unui stil de viata sanatos, fara tutun, alcool si droguri in randul
populatiei scolare.
2. Programele de
prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa respecte urmatoarele
cerinte:
2.1. sa fie subsumate
Strategiei nationale antidrog 2005 - 2012 si Planului de actiune pentru
implementarea Strategiei nationale antidrog 2005 - 2008, capitolul A
"Prevenire in scoala";
2.2. sa abordeze
sistemic si integrat fenomenul consumului de droguri in contextul altor
fenomene sociale, ceea ce permite elaborarea unor programe de prevenire a
consumului de droguri in scoala, adaptate nevoilor;
2.3. sa existe o
corelatie adecvata intre program si caracteristicile specifice mediului scolar
in care se implementeaza programul si ale populatiei scolare beneficiare,
pentru aceasta fiind necesara evaluarea preliminara a nevoilor (prin studii cantitative
si/sau calitative de prevalenta, incidenta etc.);
2.4. sa indeplineasca
cerintele metodologice specifice proceselor de planificare, implementare si
evaluare;
2.5. sa se bazeze pe
teorii/modele teoretice ce fundamenteaza stiintific programul.
STANDARDUL 2
Descrierea problemei
Programele de prevenire
a consumului de droguri in mediul scolar trebuie fundamentate prin:
1. identificarea
problemei, precum si explicarea acesteia din perspectiva cadrului teoretic pe
care se bazeaza programul de prevenire;
2. definirea
variabilelor care influenteaza problema identificata si specificarea modului in
care acestea pot fi modificate prin implementarea programului;
3. cuantificarea si
caracterizarea situatiei problematice.
STANDARDUL 3
Evaluarea
necesitatilor/nevoilor de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar
In evaluarea
necesitatilor se vor avea in vedere urmatoarele aspecte:
1. descrierea
populatiei studiate;
2. acoperirea
geografica;
3. caracteristicile de
consum in cadrul populatiei careia i se adreseaza programul (tipuri de
substante, medii si modele de consum);
4. nevoile de
informare-educare ale grupului-tinta;
5. factorii de risc si
de protectie identificati;
6. sursele de informare
utilizate, cum ar fi experti si consilieri care participa la elaborarea
programelor;
7. indicatorii
utilizati si validitatea acestora;
8. criteriile de
analiza si de interpretare a rezultatelor.
Evaluarea nevoilor locale,
regionale si nationale care fundamenteaza un program de prevenire a consumului
de droguri in mediul scolar permite alegerea unei corelatii corecte intre
prioritati, scop, grupul-tinta ales/beneficiarii programului si resurse.
Evaluarea nevoilor se
poate realiza prin:
- utilizarea studiilor
existente in ceea ce priveste populatia generala si/sau scolara privind
prevalenta si incidenta consumului de droguri;
- utilizarea
indicatorilor-cheie de estimare a prevalentei si incidentei problemelor
specifice generate/asociate de/cu consumul de droguri in cadrul
populatiei-tinta si al subgrupurilor acesteia (de exemplu, indicatorul boli
infectioase asociate, cerere de tratament, mortalitate datorata consumului de
droguri etc.);
- studii in serviciile
medicale specializate si sistemul de protectie a copilului;
- interviul directiv
sau nondirectiv, focus-grupuri cu decidentii-cheie in domeniul prevenirii
consumului de droguri (furnizori de servicii de prevenire, furnizori de
servicii integrate de asistenta psihosociomedicala, reprezentanti/esantioane
reprezentative ai/ale subpopulatiilor de consumatori din comunitate);
- studii vizand
factorii de risc si de protectie in mediul scolar;
- studii privind
costurile programelor preventive in functie de obiectivul acestora corelat cu
analiza nevoilor si cu rezultatele asteptate, dupa caz.
STANDARDUL 4
Obiectivele programului
Obiectivele programelor
de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa raspunda
nevoilor identificate si caracteristicilor grupului-tinta asupra caruia este
orientat programul.
Obiectivele generale si
specifice trebuie sa fie clar definite, usor de identificat, realizabile,
masurabile si corelate cu obiectivele specifice ale Planului de actiune pentru
implementarea Strategiei nationale antidrog 2005 - 2008.
Obiectivele programelor
de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa vizeze
informarea corecta privind uzul si abuzul de substante, precum si dezvoltarea
abilitatilor sociale ale beneficiarilor, relatiilor intre egali,
autocontrolului, abilitatilor de a face fata unor situatii dificile, a
comportamentelor prosociale si a abilitatilor de refuz si de rezistenta la
presiunea grupului.
In invatamantul
gimnazial programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sa vizeze o
mai buna cunoastere a propriilor emotii, imbunatatirea autocontrolului, a
abilitatilor de comunicare si de rezolvare a problemelor.
In invatamantul liceal programele
de prevenire a consumului de droguri trebuie sa vizeze aspecte legate de
comunicare, relatia cu grupul de egali, autoeficacitate si asertivitate,
abilitati de refuz al consumului de droguri, consolidarea unor deprinderi de
viata sanatoase.
STANDARDUL 5
Definirea
grupului-tinta
In descrierea
grupului-tinta, a beneficiarilor directi si indirecti se vor avea in vedere:
1. descrierea
sociodemografica a grupului-tinta;
2. motivele care stau
la baza alegerii acestuia;
3. nivelul de acoperire
al programului si adecvarea acestuia la grupul ales;
4. modalitatile de
diseminare a programului;
5. mecanismele de
coordonare in implementarea programului intre initiatorul programului si
institutiile partenere;
6. mecanismele de
contactare/implicare a grupului-tinta, cum ar fi mijloacele de participare a
acestuia la desfasurarea programului.
Pornind de la
caracteristicile grupului-tinta, programele de prevenire a consumului de
droguri sunt impartite in trei categorii:
- programe universale,
orientate catre populatia generala;
- programe selective,
orientate spre grupurile de risc, vulnerabile la consumul de droguri, sau spre
subgrupuri ale populatiei generale;
- programe indicate,
orientate catre categoriile de populatie care au experimentat consumul de
droguri sau prezinta alte comportamente de risc.
STANDARDUL 6
Activitatile si
metodele de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar
Programele de prevenire
a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa prezinte un calendar
coerent al activitatilor si sa utilizeze metode adecvate obiectivelor urmarite,
activitatilor planificate si caracteristicilor grupului-tinta. Se va acorda o
atentie deosebita folosirii metodelor interactive prin care beneficiarii sunt
implicati direct in propria lor formare.
STANDARDUL 7
Mijloacele de realizare
Programele de prevenire
a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa dispuna de mijloace
adecvate pentru realizarea obiectivelor si activitatilor propuse. Programele
trebuie sa includa:
1. analiza mijloacelor
necesare pentru implementarea programului, luand in considerare suficienta sau
insuficienta resurselor proprii, estimarea costurilor, resursele comunitare
disponibile etc.;
2. descrierea echipei
profesionale a programului (numarul de persoane, profesia, responsabilitatile
si coordonarea), precum si a voluntarilor;
3. enumerarea si
descrierea materialelor si a echipamentelor necesare pentru implementarea
programului.
STANDARDUL 8
Evaluarea programului
In evaluarea
programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala trebuie analizata
coerenta structurii programului, dupa cum urmeaza:
__________________
___________________ __________________
| Obiectiv general | |
Obiectiv specific | | Model teoretic |
| |
| 1, 2, 3 | | |
|__________________|
|___________________| |__________________|
\ | |
\ | |
\ | _________v__________
\ | | Referinte privind |
\
| | modelul teoretic: |
\
| | continut, elemente,|
\
| | teorii |
\
| |____________________|
\
| /
\
| /
\
| /
\
| /
\ |
/
\
| /
\
| /
\
| /
\
| /
\
| /
\ |
/
\ | /
\ | /
\ | /
\ | /
___\____|_______v_
| Indicatori |
|__________________|
|
|
________v_________
| Rezultate |
|__________________|
Programele de prevenire
a consumului de droguri trebuie sa includa, in planificarea acestora, un sistem
de evaluare care sa contina, dupa caz, urmatoarele arii:
A. Evaluarea gradului
de acoperire al programului:
1. rata de acoperire a
grupului-tinta si a populatiei din zona;
2. eficacitatea
programului pentru grupul-tinta, comparand caracteristicile populatiei definite
initial cu cele ale populatiei care a beneficiat direct de program;
3. descrierea cailor de
diseminare a programului.
B. Evaluarea
activitatilor programului
Evaluarea activitatilor
programului trebuie sa includa:
1. numarul
beneficiarilor directi, implicati in implementarea programului, frecventa
participarii lor la activitatile programului implementat;
2. adecvarea
materialelor utilizate la caracteristicile populatiei careia i se adreseaza
programul (nivelul de comprehensiune a materialelor, a informatiilor continute
etc.);
3. adecvarea
procedurilor utilizate pentru realizarea activitatilor.
C. Evaluarea
planificarii in timp
Evaluarea procesului
presupune analiza diferentei dintre timpul prevazut si timpul real de executie.
In plus, se va analiza relatia dintre activitatile proiectate si cele realizate
in functie de calendarul programului.
D. Evaluarea resurselor
umane
Evaluarea resurselor
umane include definirea finala a echipei de profesionisti si a voluntarilor
care au implementat programul, pozitiile acestora, programul zilnic si orice alta
modificare care a aparut pe parcursul derularii programului. De asemenea,
trebuie expuse nivelurile de coordonare realizate, indicandu-se institutiile
participante, numarul de intalniri, concluziile si acordurile realizate.
Criterii minime pentru
angajarea profesionistilor care elaboreaza si implementeaza programe de
prevenire a consumului de droguri:
- studii universitare
in domeniul sociouman;
- experienta in domeniu
si, eventual, formare in domeniul prevenirii consumului de droguri.
Conform legislatiei in
vigoare, programele de formare profesionala in domeniul prevenirii consumului
de droguri ale diferitilor furnizori de formare trebuie acreditate de Centrul
National de Formare si Cercetare in Adictii din cadrul Agentiei Nationale
Antidrog.
E. Evaluarea resurselor
materiale si a bugetului programului
Evaluarea resurselor
materiale si economice ale programului se refera la suficienta/insuficienta
acestora in vederea realizarii obiectivelor stabilite. Resursele prevazute initial
vor fi reanalizate pe tot parcursul desfasurarii programului si, daca este
cazul, se vor face recomandari pentru celelalte faze ale programului.
F. Evaluarea
rezultatelor programului
Evaluarea rezultatelor
presupune in toate cazurile existenta unor date despre aplicarea programului,
care sa permita realizarea unor comparatii intre situatiile anterioare si cele
ulterioare implementarii programului.
Evaluarea rezultatelor
contine si o comparatie a situatiei problematice in anumite momente, evaluata
cu instrumente identice sau diferite, in legatura cu:
1. nivelul de
constientizare a problemei identificate si de sensibilizare a grupului-tinta
caruia i se adreseaza programul;
2. nivelul de
cunostinte asupra problemei al beneficiarilor programului, dupa implementarea
acestuia;
3. schimbarile
inregistrate intre momentul anterior si cel ulterior implementarii programului,
in relatie cu atitudinile si cu valorile grupului-tinta fata de problema asupra
careia se actioneaza;
4. variatiile in
modelele de comportament si in stilurile de viata ale grupului tinta, inclusiv
prevalenta si incidenta consumului, factorii de risc sau de protectie asociati
etc.