Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1862064 din 23 ianuarie 2006

pentru aprobarea Standardelor minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala

ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA ANTIDROG

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 149 din 16 februarie 2006



     In conformitate cu Strategia nationala antidrog in perioada 2005 - 2012, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 73/2005 si cu Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale antidrog in perioada 2005 - 2008, aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 323/2005,

     in temeiul art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 1.489/2002 privind infiintarea Agentiei Nationale Antidrog, cu modificarile si completarile ulterioare,

     presedintele Agentiei Nationale Antidrog emite prezenta decizie.

     Art. 1. - Se aproba Standardele minime de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.

     Art. 2. - Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

     Presedintele Agentiei Nationale Antidrog,

     Pavel Abraham

     ANEXA 1

     STANDARDE MINIME

     de calitate ale programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala

     STANDARDUL 1

     Principii de baza

     1. Un program de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar este definit ca o suma de proiecte, cu mai multe activitati, cu o durata determinata in timp si care isi propune atingerea unor obiective distincte, masurabile si realiste, in scopul adoptarii unui stil de viata sanatos, fara tutun, alcool si droguri in randul populatiei scolare.

     2. Programele de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:

     2.1. sa fie subsumate Strategiei nationale antidrog 2005 - 2012 si Planului de actiune pentru implementarea Strategiei nationale antidrog 2005 - 2008, capitolul A "Prevenire in scoala";

     2.2. sa abordeze sistemic si integrat fenomenul consumului de droguri in contextul altor fenomene sociale, ceea ce permite elaborarea unor programe de prevenire a consumului de droguri in scoala, adaptate nevoilor;

     2.3. sa existe o corelatie adecvata intre program si caracteristicile specifice mediului scolar in care se implementeaza programul si ale populatiei scolare beneficiare, pentru aceasta fiind necesara evaluarea preliminara a nevoilor (prin studii cantitative si/sau calitative de prevalenta, incidenta etc.);

     2.4. sa indeplineasca cerintele metodologice specifice proceselor de planificare, implementare si evaluare;

     2.5. sa se bazeze pe teorii/modele teoretice ce fundamenteaza stiintific programul.

     STANDARDUL 2

     Descrierea problemei

     Programele de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie fundamentate prin:

     1. identificarea problemei, precum si explicarea acesteia din perspectiva cadrului teoretic pe care se bazeaza programul de prevenire;

     2. definirea variabilelor care influenteaza problema identificata si specificarea modului in care acestea pot fi modificate prin implementarea programului;

     3. cuantificarea si caracterizarea situatiei problematice.

     STANDARDUL 3

     Evaluarea necesitatilor/nevoilor de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar

     In evaluarea necesitatilor se vor avea in vedere urmatoarele aspecte:

     1. descrierea populatiei studiate;

     2. acoperirea geografica;

     3. caracteristicile de consum in cadrul populatiei careia i se adreseaza programul (tipuri de substante, medii si modele de consum);

     4. nevoile de informare-educare ale grupului-tinta;

     5. factorii de risc si de protectie identificati;

     6. sursele de informare utilizate, cum ar fi experti si consilieri care participa la elaborarea programelor;

     7. indicatorii utilizati si validitatea acestora;

     8. criteriile de analiza si de interpretare a rezultatelor.

     Evaluarea nevoilor locale, regionale si nationale care fundamenteaza un program de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar permite alegerea unei corelatii corecte intre prioritati, scop, grupul-tinta ales/beneficiarii programului si resurse.

     Evaluarea nevoilor se poate realiza prin:

     - utilizarea studiilor existente in ceea ce priveste populatia generala si/sau scolara privind prevalenta si incidenta consumului de droguri;

     - utilizarea indicatorilor-cheie de estimare a prevalentei si incidentei problemelor specifice generate/asociate de/cu consumul de droguri in cadrul populatiei-tinta si al subgrupurilor acesteia (de exemplu, indicatorul boli infectioase asociate, cerere de tratament, mortalitate datorata consumului de droguri etc.);

     - studii in serviciile medicale specializate si sistemul de protectie a copilului;

     - interviul directiv sau nondirectiv, focus-grupuri cu decidentii-cheie in domeniul prevenirii consumului de droguri (furnizori de servicii de prevenire, furnizori de servicii integrate de asistenta psihosociomedicala, reprezentanti/esantioane reprezentative ai/ale subpopulatiilor de consumatori din comunitate);

     - studii vizand factorii de risc si de protectie in mediul scolar;

     - studii privind costurile programelor preventive in functie de obiectivul acestora corelat cu analiza nevoilor si cu rezultatele asteptate, dupa caz.

     STANDARDUL 4

     Obiectivele programului

     Obiectivele programelor de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa raspunda nevoilor identificate si caracteristicilor grupului-tinta asupra caruia este orientat programul.

     Obiectivele generale si specifice trebuie sa fie clar definite, usor de identificat, realizabile, masurabile si corelate cu obiectivele specifice ale Planului de actiune pentru implementarea Strategiei nationale antidrog 2005 - 2008.

     Obiectivele programelor de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa vizeze informarea corecta privind uzul si abuzul de substante, precum si dezvoltarea abilitatilor sociale ale beneficiarilor, relatiilor intre egali, autocontrolului, abilitatilor de a face fata unor situatii dificile, a comportamentelor prosociale si a abilitatilor de refuz si de rezistenta la presiunea grupului.

     In invatamantul gimnazial programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sa vizeze o mai buna cunoastere a propriilor emotii, imbunatatirea autocontrolului, a abilitatilor de comunicare si de rezolvare a problemelor.

     In invatamantul liceal programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sa vizeze aspecte legate de comunicare, relatia cu grupul de egali, autoeficacitate si asertivitate, abilitati de refuz al consumului de droguri, consolidarea unor deprinderi de viata sanatoase.

     STANDARDUL 5

     Definirea grupului-tinta

     In descrierea grupului-tinta, a beneficiarilor directi si indirecti se vor avea in vedere:

     1. descrierea sociodemografica a grupului-tinta;

     2. motivele care stau la baza alegerii acestuia;

     3. nivelul de acoperire al programului si adecvarea acestuia la grupul ales;

     4. modalitatile de diseminare a programului;

     5. mecanismele de coordonare in implementarea programului intre initiatorul programului si institutiile partenere;

     6. mecanismele de contactare/implicare a grupului-tinta, cum ar fi mijloacele de participare a acestuia la desfasurarea programului.

     Pornind de la caracteristicile grupului-tinta, programele de prevenire a consumului de droguri sunt impartite in trei categorii:

     - programe universale, orientate catre populatia generala;

     - programe selective, orientate spre grupurile de risc, vulnerabile la consumul de droguri, sau spre subgrupuri ale populatiei generale;

     - programe indicate, orientate catre categoriile de populatie care au experimentat consumul de droguri sau prezinta alte comportamente de risc.

     STANDARDUL 6

     Activitatile si metodele de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar

     Programele de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa prezinte un calendar coerent al activitatilor si sa utilizeze metode adecvate obiectivelor urmarite, activitatilor planificate si caracteristicilor grupului-tinta. Se va acorda o atentie deosebita folosirii metodelor interactive prin care beneficiarii sunt implicati direct in propria lor formare.

     STANDARDUL 7

     Mijloacele de realizare

     Programele de prevenire a consumului de droguri in mediul scolar trebuie sa dispuna de mijloace adecvate pentru realizarea obiectivelor si activitatilor propuse. Programele trebuie sa includa:

     1. analiza mijloacelor necesare pentru implementarea programului, luand in considerare suficienta sau insuficienta resurselor proprii, estimarea costurilor, resursele comunitare disponibile etc.;

     2. descrierea echipei profesionale a programului (numarul de persoane, profesia, responsabilitatile si coordonarea), precum si a voluntarilor;

     3. enumerarea si descrierea materialelor si a echipamentelor necesare pentru implementarea programului.

     STANDARDUL 8

     Evaluarea programului

     In evaluarea programelor de prevenire a consumului de droguri in scoala trebuie analizata coerenta structurii programului, dupa cum urmeaza:

     __________________    ___________________    __________________

     | Obiectiv general |  | Obiectiv specific |  |  Model teoretic  |

     |                  |  |     1, 2, 3       |  |                  |

     |__________________|  |___________________|  |__________________|

     \                           |                      |

     \                          |                      |

     \                         |             _________v__________

     \                        |            | Referinte privind  |

     \                       |            | modelul teoretic:  |

     \                      |            | continut, elemente,|

     \                     |            |       teorii       |

     \                    |            |____________________|

     \                   |                      /

     \                  |                     /

     \                 |                    /

     \                |                   /

     \               |                  /

     \              |                 /

     \             |                /

     \            |               /

     \           |              /

     \          |             /

     \         |            /

     \        |           /

     \       |          /

     \      |         /

     \     |        /

     ___\____|_______v_

     |    Indicatori    |

     |__________________|

     |

     |

     ________v_________

     |    Rezultate     |

     |__________________|

     Programele de prevenire a consumului de droguri trebuie sa includa, in planificarea acestora, un sistem de evaluare care sa contina, dupa caz, urmatoarele arii:

     A. Evaluarea gradului de acoperire al programului:

     1. rata de acoperire a grupului-tinta si a populatiei din zona;

     2. eficacitatea programului pentru grupul-tinta, comparand caracteristicile populatiei definite initial cu cele ale populatiei care a beneficiat direct de program;

     3. descrierea cailor de diseminare a programului.

     B. Evaluarea activitatilor programului

     Evaluarea activitatilor programului trebuie sa includa:

     1. numarul beneficiarilor directi, implicati in implementarea programului, frecventa participarii lor la activitatile programului implementat;

     2. adecvarea materialelor utilizate la caracteristicile populatiei careia i se adreseaza programul (nivelul de comprehensiune a materialelor, a informatiilor continute etc.);

     3. adecvarea procedurilor utilizate pentru realizarea activitatilor.

     C. Evaluarea planificarii in timp

     Evaluarea procesului presupune analiza diferentei dintre timpul prevazut si timpul real de executie. In plus, se va analiza relatia dintre activitatile proiectate si cele realizate in functie de calendarul programului.

     D. Evaluarea resurselor umane

     Evaluarea resurselor umane include definirea finala a echipei de profesionisti si a voluntarilor care au implementat programul, pozitiile acestora, programul zilnic si orice alta modificare care a aparut pe parcursul derularii programului. De asemenea, trebuie expuse nivelurile de coordonare realizate, indicandu-se institutiile participante, numarul de intalniri, concluziile si acordurile realizate.

     Criterii minime pentru angajarea profesionistilor care elaboreaza si implementeaza programe de prevenire a consumului de droguri:

     - studii universitare in domeniul sociouman;

     - experienta in domeniu si, eventual, formare in domeniul prevenirii consumului de droguri.

     Conform legislatiei in vigoare, programele de formare profesionala in domeniul prevenirii consumului de droguri ale diferitilor furnizori de formare trebuie acreditate de Centrul National de Formare si Cercetare in Adictii din cadrul Agentiei Nationale Antidrog.

     E. Evaluarea resurselor materiale si a bugetului programului

     Evaluarea resurselor materiale si economice ale programului se refera la suficienta/insuficienta acestora in vederea realizarii obiectivelor stabilite. Resursele prevazute initial vor fi reanalizate pe tot parcursul desfasurarii programului si, daca este cazul, se vor face recomandari pentru celelalte faze ale programului.

     F. Evaluarea rezultatelor programului

     Evaluarea rezultatelor presupune in toate cazurile existenta unor date despre aplicarea programului, care sa permita realizarea unor comparatii intre situatiile anterioare si cele ulterioare implementarii programului.

     Evaluarea rezultatelor contine si o comparatie a situatiei problematice in anumite momente, evaluata cu instrumente identice sau diferite, in legatura cu:

     1. nivelul de constientizare a problemei identificate si de sensibilizare a grupului-tinta caruia i se adreseaza programul;

     2. nivelul de cunostinte asupra problemei al beneficiarilor programului, dupa implementarea acestuia;

     3. schimbarile inregistrate intre momentul anterior si cel ulterior implementarii programului, in relatie cu atitudinile si cu valorile grupului-tinta fata de problema asupra careia se actioneaza;

     4. variatiile in modelele de comportament si in stilurile de viata ale grupului tinta, inclusiv prevalenta si incidenta consumului, factorii de risc sau de protectie asociati etc.

  


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1862064/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1862064 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1862064/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu