DECIZIE Nr
DECIZIE Nr. 183 din 8 mai 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin.
(1) si (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art.
26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 425 din 17 iunie 2003
Costica Bulai - presedinte
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1),
art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28 si art. 33 alin.
(1), toate sub aspectul termenului "contravenient", precum si ale
art. 34 alin. (1) partea "necesare in vederea verificarii legalitatii si
temeiniciei procesului-verbal", din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata de Corneliu-Liviu Popescu
in Dosarul nr. 2.296/2002 al Judecatoriei Buhusi.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal, constatandu-se
lipsa Inspectoratului de Politie Bacau, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate formuleaza, inaintea
dezbaterilor in fond, exceptia de nelegalitate a prevederilor art. 25 teza
finala din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
cu modificarile ulterioare, referitoare la inaplicabilitatea dispozitiilor
privind recuzarea judecatorilor. Arata ca cererea se intemeiaza pe art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
privind dreptul la un proces echitabil si o instanta impartiala.
Curtea, deliberand, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, respinge cererea
formulata.
In legatura cu fondul exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia
solicita admiterea ei, pentru argumentele pe larg expuse in motivarea formulata
in fata instantei de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata, intrucat apreciaza ca prin notiunea de contravenient cuprinsa
in prevederile de lege criticate nu se incalca art. 23 alin. (8) din Constitutie
si nici art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 octombrie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 2.296/2002,
Judecatoria Buhusi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art 27,
art. 28 si art. 33 alin. (1), toate sub aspectul termenului
"contravenient", precum si ale art. 34 alin. (1) partea
"necesare in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei
procesului-verbal", din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002. Exceptia a fost ridicata de Corneliu-Liviu Popescu intr-o cauza avand
ca obiect plangerea formulata de acesta impotriva unui proces-verbal de
sanctionare contraventionala emis in temeiul ordonantei criticate.
In motivarea exceptiei autorul acesteia are in vedere urmatoarele aspecte:
"1. stabilirea nejudiciara a vinovatiei contraventionale si sarcina probei
in procedura judiciara contraventionala de drept comun; 2. aplicabilitatea
normelor constitutionale si contraventionale consacrand dreptul la respectarea
prezumtiei de nevinovatie; 3. violarea dreptului la respectarea prezumtiei de
nevinovatie de normele juridice privind procedura contraventionala de drept
comun; 4. contrarietatea dintre normele juridice privind procedura
contraventionala judiciara de drept comun si principiul constitutional si
conventional al statului de drept si democratic, bazat pe respectarea
drepturilor omului."
I. Prima critica de neconstitutionalitate are in vedere doua probleme
distincte: stabilirea nejudiciara a vinovatiei contraventionale si sarcina
probei in procedura judiciara contraventionala de drept comun.
Cu referire la stabilirea nejudiciara a vinovatiei contraventionale, se
considera ca utilizarea, in cuprinsul Ordonantei Guvernului nr. 2/2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, si in special in
art. 18, art. 16 alin. (1), (5) si (7), art. 17, art. 19 alin. (1), art. 21
alin. (3), art. 24 alin. (2) si (3), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin.
(1) si (3), art. 27, art. 38 alin. (1), art. 44 alin. (2), art. 28 si 29, art.
31 alin. (2), art. 33 alin. (1), art. 14 alin. (3) si art. 39 alin. (2), a
denumirii de "contravenient" pentru persoana despre care se afirma ca
a savarsit o contraventie are "semnificatia de persoana vinovata de
savarsirea unei contraventii, iar nu de persoana cercetata sau acuzata de
savarsirea unei contraventii, inainte ca actul de aplicare a sanctiunii
contraventionale sa ramana irevocabil si executoriu. De asemenea, toate aceste
elemente "semnifica evident stabilirea, direct prin lege, a faptului ca ne
aflam in prezenta unei fapte prevazute si sanctionate de acte normative
contraventionale, ca acestea prezinta pericol social si ca ea a fost savarsita
cu vinovatie de persoana in cauza".
In legatura cu sarcina probei in procedura contraventionala de drept comun,
se arata ca, in ipoteza in care sanctiunea contraventionala "a fost
aplicata anterior de agentul administrativ, <<contravenientul>>
care formuleaza plangerea se afla in situatia de a fi partea care a sesizat
instanta judecatoreasca". Ca atare, el are pozitia procesuala de
contestator, in timp ce organul care a aplicat sanctiunea este intimat,
acestuia revenindu-i si sarcina de a rasturna prezumtia de legalitate si
temeinicie a procesului-verbal. Pe aceasta cale contestatorul
"contravenient" trebuie sa isi dovedeasca nevinovatia in fata
judecatorului, fara ca agentul administrativ sa fie obligat sa dovedeasca
vinovatia persoanei careia i-a aplicat sanctiunea.
II. A doua critica de neconstitutionalitate are in vedere aplicarea in
materia contraventiilor a prezumtiei de nevinovatie, consacrata de art. 23
alin. (8) din Constitutia Romaniei si de art. 6 al Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si de jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului. Sub acest aspect, principala problema pe
care o ridica autorul exceptiei de neconstitutionalitate are in vedere faptul
ca materia contraventiilor intra in domeniul "penal", chiar daca
dreptul intern nu o consacra ca atare, pe baza unor criterii complementare,
admise in practica Curtii Europene a Drepturilor Omului, care tin de natura
faptei si de gravitatea sanctiunii.
III. Potrivit celei de-a treia critici de neconstitutionalitate, normele
legale privind procedura judiciara contraventionala de drept comun violeaza
dreptul la respectarea prezumtiei de nevinovatie. In acest sens, se arata ca
prezumtia de nevinovatie trebuie respectata atat de instanta judecatoreasca,
cat si de legiuitor, ca si de structurile administrative in activitatea de
aplicare a legii. Totodata, prezumtia de nevinovatie "comanda ca sarcina
probei sa revina acuzarii" si ca orice dubiu sa profite
"acuzatului", asa cum s-ar fi pronuntat Curtea Europeana a
Drepturilor Omului, printre altele, in cauza Barbera, Messegue si Jabardo
impotriva Spaniei, 1998. In concluzie, considera ca "procedura
contraventionala romana de drept comun violeaza evident dreptul la respectarea
prezumtiei de nevinovatie, consacrat de art. 6 pct. 2 din Conventia europeana a
drepturilor omului si interpretat in lumina instantei de contencios
european".
IV. In sfarsit, o ultima critica de neconstitutionalitate consta in aceea
ca principiul statului de drept si democrativ, bazat pe respectarea drepturilor
omului, ar fi incalcat de normele juridice privind procedura contraventionala
judiciara de drept comun, prin faptul ca "politistul este liber sa
constate contraventiile si sa aplice sanctiunile potrivit unei competente de
apreciere foarte largi, iar apoi este scutit de orice sarcina a probei
<<acuzatiilor>> si sanctiunilor sale indreptate impotriva
<<contravenientilor>> automat vinovati, acestia fiind obligati sa
adune si sa prezinte probe pentru a anula masura politistului, pentru a
inlatura sanctiunea care le-a fost aplicata de acesta, pentru a-si dovedi
nevinovatia". Ca atare, considera ca prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, sunt
contrare si art. 1 alin. (3) din Constitutie, interpretat potrivit art. 20
alin. (1) din aceasta, "in lumina preambulului Conventiei europene a
drepturilor omului, interpretat, la randul sau, potrivit jurisprudentei Curtii
Constitutionale, in lumina jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor
Omului".
Judecatoria Buhusi apreciaza ca textele de lege criticate sunt
constitutionale. In acest sens, se arata ca materia contraventionala a trecut,
ca efect al schimbarilor legislative, din domeniul penal in sfera abaterilor cu
caracter administrativ, "iar aceasta translatie, desi a mentinut unele
apropieri si similitudini cu institutii apartinand dreptului penal, a impus
definirea din punctul de vedere al ramurii de drept apartinatoare, dreptul
administrativ." Totodata, instanta de judecata a respins exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 23 alin. (1) din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
deoarece in dispozitiile acestui text nu apare termenul de contravenient.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens, arata ca simpla desemnare a unei persoane drept
contravenient nu inseamna si stabilirea vinovatiei sale. Acest aspect rezulta
si din posibilitatea reglementata de ordonanta de a formula plangere la
judecatorie impotriva procesului-verbal contraventional. Cu referire la
invocarea incalcarii art. 23 alin. (8) din Constitutie si art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
Guvernul considera ca modul in care Curtea de la Strasbourg a interpretat
prevederile acestui din urma articol nu se opune unei schimbari a sarcinii
probei de natura celei aratate de autorul exceptiei. Mentionand, in acest sens,
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului, mai arata ca statele trebuie
sa mentina un raport rezonabil de proportionalitate intre scopul legitim
urmarit prin reglementarea rasturnarii sarcinii probei si atingerea adusa
prezumtiei de nevinovatie. Pentru ca inversarea sarcinii probei sa nu duca la
incalcarea prezumtiei de nevinovatie, statele trebuie sa respecte cateva
principii, care, aplicate la situatia de fapt, sa justifice interesul legitim
al acestora de a incredinta unor organe administrative constatarea si
sanctionarea acelor acte ilegale care aduc o atingere mai redusa valorilor
sociale ocrotite prin lege. De altfel, conform art. 31 alin. (1) din ordonanta
criticata, impotriva procesului-verbal de constatare a contraventiei si de
aplicare a sanctiunii se poate face plangere in termen de 15 zile de la data
inmanarii sau comunicarii acestuia, instanta in fata careia se judeca
contestatia bucurandu-se de plenitudine de jurisdictie si avand libertatea de a
administra orice proba pertinenta si concludenta. Tot astfel, procedura de
judecata ofera toate garantiile procesului echitabil, sistemul contine anumite
garantii menite sa atenueze situatia dezavantajoasa in care este plasata
persoana acuzata de savarsirea unei contraventii, iar art. 17 din ordonanta
stabileste mentiunile a caror lipsa din procesul-verbal atrage nulitatea
absoluta si care sunt cercetate, in mod obligatoriu, din oficiu, de instanta de
judecata.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 16 alin. (1) si (7), art.
17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3),
art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1) si art. 34 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.
180/2002, sunt constitutionale. Astfel, arata ca ordonanta nu contine
dispozitii exprese privind sarcina probei, ci stabileste doar necesitatea
administrarii ei, potrivit normelor dreptului comun. In ceea ce priveste
folosirea notiunii de "contravenient", considera ca aceasta "nu
este facuta in acelasi mod in care legislatia penala utilizeaza cuvintele
<<invinuit>> sau <<inculpat>>, de care se leaga
prezumtia de nevinovatie, ci este facuta pentru caracterizarea unei persoane
care a savarsit o contraventie". Mai mult, potrivit art. 47 din ordonanta,
plangerii i se aplica regulile procedurii civile, "care nu presupun nevinovatia
penala a cuiva, ci stabilirea temeiniciei procesului-verbal de constatare a
contraventiei". Referitor la invocarea prevederilor constitutionale ale
art. 1 alin. (3), considera ca acestea nu sunt relevante in cauza, iar
incalcarea art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale nu poate fi retinuta, intrucat contestatia este
judecata de un tribunal independent, impartial, stabilit prin lege, si in mod
public.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
16 alin. (1) si (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si
(3), art. 26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1), toate sub aspectul
utilizarii termenului "contravenient", precum si ale art. 34 alin.
(1) in ceea ce priveste sintagma "necesare in vederea verificarii
legalitatii si temeiniciei procesului-verbal", din Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002. Aceste texte de lege prevad:
- Art. 16 alin. (1) si (7): "(1) Procesul-verbal de constatare a
contraventiei va cuprinde in mod obligatoriu: data si locul unde este incheiat;
numele, prenumele, calitatea si institutia din care face parte agentul
constatator; datele personale din actul de identitate, inclusiv codul numeric
personal, ocupatia si locul de munca ale contravenientului; descrierea faptei
contraventionale cu indicarea datei, orei si locului in care a fost savarsita,
precum si aratarea tuturor imprejurarilor ce pot servi la aprecierea gravitatii
faptei si la evaluarea eventualelor pagube pricinuite; indicarea actului
normativ prin care se stabileste si se sanctioneaza contraventia; indicarea
societatii de asigurari, in situatia in care fapta a avut ca urmare producerea
unui accident de circulatie; posibilitatea achitarii in termen de 48 de ore a
jumatate din minimul amenzii prevazute de actul normativ, daca acesta prevede o
asemenea posibilitate; termenul de exercitare a caii de atac si organul la care
se depune plangerea. [...]
(7) In momentul incheierii procesului-verbal agentul constatator este
obligat sa aduca la cunostinta contravenientului dreptul de a face obiectiuni
cu privire la continutul actului de constatare. Obiectiunile sunt consemnate
distinct in procesul-verbal la rubrica <<Alte mentiuni>>, sub
sanctiunea nulitatii procesului-verbal.";
- Art. 17: "Lipsa mentiunilor privind numele, prenumele si calitatea
agentului constatator, numele si prenumele contravenientului, iar in cazul
persoanei juridice lipsa denumirii si a sediului acesteia, a faptei savarsite
si a datei comiterii acesteia sau a semnaturii agentului constatator atrage
nulitatea procesului-verbal. Nulitatea se constata si din oficiu.";
- Art. 18: "Contravenientul este obligat sa prezinte agentului
constatator, la cerere, actul de identitate ori documentele in baza carora se
fac mentiunile prevazute la art. 16 alin. (3). In caz de refuz, pentru
legitimarea contravenientului agentul constatator poate apela la ofiteri si
subofiteri de politie, jandarmi sau gardieni publici.";
- Art. 19 alin. (1): "Procesul-verbal se semneaza pe fiecare pagina de
agentul constatator si de contravenient. In cazul in care contravenientul nu se
afla de fata, refuza sau nu poate sa semneze, agentul constatator va face
mentiune despre aceste imprejurari, care trebuie sa fie confirmate de cel putin
un martor. In acest caz procesul-verbal va cuprinde si datele personale din
actul de identitate al martorului si semnatura acestuia.";
- Art. 25 alin. (1) si (3): "(1) Procesul-verbal se va inmana sau,
dupa caz, se va comunica, in copie, contravenientului si, daca este cazul,
partii vatamate si proprietarului bunurilor confiscate. [...]
(3) In situatia in care contravenientul a fost sanctionat cu amenda, precum
si daca a fost obligat la despagubiri, o data cu procesul-verbal acestuia i se
va comunica si instiintarea de plata. In instiintarea de plata se va face
mentiunea cu privire la obligativitatea achitarii amenzii si, dupa caz, a
despagubirii, in termen de 15 zile de la comunicare, in caz contrar urmand sa
se procedeze la executarea silita.";
- Art. 26 alin. (3): "In cazul in care contravenientul nu este prezent
sau, desi prezent, refuza sa semneze procesul-verbal, comunicarea acestuia,
precum si a instiintarii de plata se face de catre agentul constatator in
termen de cel mult o luna de la data incheierii.";
- Art. 27: "Comunicarea procesului-verbal si a instiintarii de plata
se face prin posta, cu aviz de primire, sau prin afisare la domiciliul sau la
sediul contravenientului. Operatiunea de afisare se consemneaza intr-un proces-verbal
semnat de cel putin un martor.";
- Art. 28: "(1) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de
cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la
data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute in actul
normativ, agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in
procesul-verbal. In actul normativ de stabilire a contraventiilor aceasta
posibilitate trebuie mentionata in mod expres.
(2) Plata amenzii se face la Casa de Economii si Consemnatiuni sau la
trezoreria finantelor publice, iar o copie de pe chitanta se preda de catre
contravenient agentului constatator sau se trimite prin posta organului din
care acesta face parte, in termenul prevazut la alin. (1).
(3) In cazul in care contravenientul a achitat jumatate din minimul amenzii
prevazute in actul normativ pentru fapta savarsita orice urmarire
inceteaza.";
- Art. 33 alin. (1): "Judecatoria va fixa termen de judecata, care nu
va depasi 30 de zile, si va dispune citarea contravenientului sau, dupa caz, a
persoanei care a facut plangerea, a organului care a aplicat sanctiunea, a
martorilor indicati in procesul-verbal sau in plangere, precum si a oricaror
alte persoane in masura sa contribuie la rezolvarea temeinica a cauzei.";
- Art. 34 alin. (1): "Instanta competenta sa solutioneze plangerea,
dupa ce verifica daca aceasta a fost introdusa in termen, asculta pe cel care a
facut-o si pe celelalte persoane citate, daca acestia s-au prezentat,
administreaza orice alte probe prevazute de lege, necesare in vederea
verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste asupra
sanctiunii, despagubirii stabilite, precum si asupra masurii confiscarii."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile de
lege criticate contravin, in ordinea invocarii lor, art. 23 alin. (8) si art. 1
alin. (3) din Constitutie, precum si preambulului si art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Aceste
dispozitii constitutionale si conventionale prevad:
- Art. 23 alin. (8): "Pana la ramanerea definitiva a hotararii
judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata.";
- Art. 1 alin. (3): "Romania este stat de drept, democratic si social,
in care demnitatea omului, drepturile si libertatile cetatenilor, libera
dezvoltare a personalitatii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezinta
valori supreme si sunt garantate."
De asemenea, se invoca si incalcarea dispozitiilor art. 6 pct. 2 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
potrivit carora "Orice persoana acuzata de o infractiune este prezumata
nevinovata pana ce vinovatia sa va fi legal stabilita".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine:
I. In esenta, in opinia autorului exceptiei, folosirea prin textele de lege
criticate a notiunii de contravenient pentru persoana despre care se afirma ca
a savarsit o contraventie are semnificatia calificarii acesteia ca persoana
"vinovata" de savarsirea unei fapte ilicite, iar nu ca persoana
"cercetata" sau "acuzata" pentru o asemenea fapta, ceea ce
contravine dispozitiilor art. 23 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora
"Pana la ramanerea definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare,
persoana este considerata nevinovata".
Aceasta critica de neconstitutionalitate este neintemeiata si urmeaza a fi
respinsa. Conform art. 2 din Codul penal "Legea prevede care fapte
constituie infractiuni, pedepsele ce se aplica infractorilor si masurile care
se pot lua in cazul savarsirii acestor fapte", iar conform art. 1 din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.
180/2002, "Legea contraventionala apara valorile sociale, care nu sunt
ocrotite prin legea penala. Constituie contraventie fapta savarsita cu
vinovatie, stabilita si sanctionata prin lege, ordonanta, prin hotarare a
Guvernului sau, dupa caz, prin hotarare a consiliului local al comunei,
orasului, municipiului sau al sectorului municipiului Bucuresti, a consiliului
judetean ori a Consiliului General al Municipiului Bucuresti". Asadar,
simpla desemnare a unei persoane ca fiind contravenient nu inseamna si
stabilirea vinovatiei sale. Utilizarea de catre legiuitor a notiunii de
contravenient in dreptul administrativ sau de infractor in dreptul penal nu are
semnificatia unei infrangeri a prezumtiei de nevinovatie consacrate de art. 23
alin. (8) din Constitutie. Aceasta dispozitie constitutionala este aplicabila
atat in domeniul penal, cat si in cel contraventional, nici o persoana care a
savarsit o infractiune (infractor) sau o contraventie (contravenient) neputand
fi exclusa de la beneficiul acestei garantii procesuale pana cand o hotarare
judecatoreasca de condamnare a ramas definitiva.
In ceea ce priveste invocarea incalcarii preambulului Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca
acesta nu are valoare normativa decat prin raportare la textele Conventiei si,
prin urmare, nu retine criticile formulate prin raportare la el. In legatura
insa cu sustinerile referitoare la incalcarea dispozitiilor art. 6 pct. 2 din
Conventie, potrivit carora "Orice persoana acuzata de o infractiune este
prezumata nevinovata pana ce vinovatia sa va fi legal stabilita", Curtea
observa ca, in dreptul romanesc, contraventiile au fost scoase de sub incidenta
legii penale si au fost supuse unui regim administrativ. Sub acest aspect,
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale nu
se opune tendintei de "dezincriminare" a unor asemenea fapte. In
acelasi sens, Curtea Europeana a Drepturilor Omului, in jurisprudenta sa, a
statuat ca nimic nu impiedica statele sa-si indeplineasca rolul lor de gardieni
ai interesului public, prin stabilirea sau mentinerea unei distinctii intre
diferitele tipuri de infractiuni, retinand ca, in scopul aplicarii prevederilor
art. 6 al Conventiei, trebuie avute in vedere trei criterii: 1) caracterizarea
faptei in dreptul national; 2) natura faptei; 3) natura si gradul de gravitate
ale sanctiunii care ar putea fi aplicata persoanei in cauza. In aprecierea
acestor criterii, in cauza Ozturk impotriva Germaniei, 1994, Curtea Europeana a
Drepturilor Omului a stabilit ca modul de definire a faptelor prin dreptul
intern are o valoare relativa, esentiala fiind natura faptei si a sanctiunii.
Curtea Europeana considera ca pozitiva masura dezincriminarii, in
"interesul individului", a unor infractiuni mai putin grave si pentru
care faptuitorul nu mai raspunde penal, putand chiar sa evite procedura
judiciara si pe aceasta cale sa se elimine supraaglomerarea tribunalelor. Cu
toate acestea, distinctia operata de statele europene intre crime, delicte si
contraventii nu este operanta, intrucat in sensul art. 6 al Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale toate aceste fapte
au caracter penal si, tocmai de aceea, prevederile sale garanteaza oricarui
"acuzat" dreptul la un proces echitabil, indiferent de calificarea
faptei in dreptul intern. In sensul aratat, Curtea Europeana a Drepturilor
Omului s-a pronuntat si in cauza Garyfallou Aebe impotriva Greciei, 1997, in
cauza Lauko impotriva Slovaciei, 1998, precum si in cauza Kadubec impotriva
Slovaciei, 1998.
Totodata, potrivit teoriei si jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor
Omului, problema stabilirii vinovatiei in materia contraventiilor nu are in
vedere faza extrajudiciara a sanctiunii administrative, ci faza judiciara a
acesteia, ceea ce presupune respectarea dreptului la un proces echitabil si a
garantiilor prevazute de art. 6 din Conventie, articol cu care prevederile art.
23 alin. (8) din Constitutie, potrivit carora "Pana la ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti de condamnare, persoana este considerata nevinovata",
sunt in deplina concordanta.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate mai sustine ca, in cazul in care
contravenientul se considera nevinovat si sesizeaza instanta de judecata, are
calitate procesuala de contestator, iar organul care a aplicat sanctiunea are
calitate de intimat, astfel ca sarcina de a rasturna prezumtia de legalitate si
temeinicie a procesului-verbal de contraventie, deci sarcina probei, revine
contravenientului, si nu organului care aplica sanctiunea. In legatura cu aceasta
sustinere, Curtea observa ca, desi legiuitorul a dezincriminat contraventiile,
potrivit art. 34 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 180/2002, instanta competenta sa solutioneze
plangerea indreptata impotriva procesului-verbal de constatare si sanctionare a
contraventiei este obligata sa urmeze anumite reguli procedurale distincte de
cele ale dreptului procesual civil, in virtutea carora, asa cum sustine autorul
exceptiei, sarcina probei apartine celui care afirma ceva in instanta. Astfel,
alin. (1) al textului de lege mentionat stabileste, fara distinctii, ca
instanta competenta sa solutioneze plangerea verifica daca aceasta a fost
introdusa in termen, asculta pe cel care a facut-o si pe celelalte persoane
citate, intre care, potrivit art. 33 din ordonanta, si organul care a aplicat
sanctiunea, administreaza orice alte probe prevazute de lege, necesare in
vederea verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal, si hotaraste
asupra sanctiunii, despagubirii stabilite, precum si asupra masurii
confiscarii. Dispozitiile alin. (2) al art. 34 din ordonanta prevad ca
hotararea judecatoreasca prin care s-a solutionat plangerea poate fi atacata cu
recurs, fara ca motivarea acestuia sa fie obligatorie. Asa fiind, si sub acest
aspect, prevederile de lege criticate sunt in deplin acord cu exigentele art. 6
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, iar din procedura de solutionare a plangerii impotriva
procesului-verbal de stabilire si sanctionare a contraventiei nu rezulta
rasturnarea sarcinii probei, ceea ce ar fi contrar intereselor
contravenientului, ci, mai degraba, exercitarea dreptului la aparare.
II. Cea de a doua critica de neconstitutionalitate priveste "aplicabilitatea
normelor constitutionale si conventionale consacrand dreptul la respectarea
prezumtiei de nevinovatie". In sustinerea acestei critici se arata ca,
spre deosebire de jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului,
legislatia romana in materie contraventionala nu tine seama de caracterul
autonom al notiunii de "penal". Asa cum s-a aratat deja,
jurisprudenta acestei Curti accepta dezincriminarea anumitor fapte penale prin
legislatia nationala si trecerea lor in domeniul administrativ si considera ca
prin aceasta nu se incalca prezumtia de nevinovatie, care nu poate fi tratata
la modul absolut, ci exista chiar posibilitatea admiterii sale limitate (cauza
Salabiaku impotriva Frantei, 1988).
Totodata, Curtea Constitutionala constata ca hotararile Curtii Europene a
Drepturilor Omului, mentionate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate
sub acest aspect, nu sunt incidente in cauza, intrucat prin acestea nu s-a
retinut contrarietatea dezincriminarii anumitor fapte fata de prevederile Conventiei
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Astfel, in
cauza Ozturk impotriva Germaniei, 1994, statul german a fost condamnat pentru
ca reclamantul a fost obligat sa plateasca cheltuielile de interpret, cu
incalcarea art. 6 pct. 3 din Conventie; in cauza Garyfallou Aebe impotriva
Greciei, 1997, statul grec a fost condamnat pentru durata excesiva a
procedurilor judiciare, fiind incalcat art. 6 pct. 1 din Conventie; in cauza
Lauko impotriva Slovaciei, 1998, si Kadubec impotriva Slovaciei, 1998,
persoanele interesate trebuie sa se poata adresa unui tribunal independent si
impartial; in cauza E.L., R.L. si J.O.L. impotriva Elvetiei, 1997, statul
elvetian a fost condamnat pentru aplicarea unei amenzi cu incalcarea
principiului raspunderii personale pentru savarsirea unei fapte cu caracter
"penal"; in cauza Schmautzer impotriva Austriei, 1995, statul a fost
condamnat pentru nerespectarea dreptului de acces la un tribunal.
Fata de cele aratate, rezulta ca prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, sunt
constitutionale si in deplin acord cu art. 6 al Conventiei pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece permit persoanei
interesate sa se adreseze justitiei si sa ii fie respectate garantiile
procesuale, generale si speciale, prevazute de acest text.
In acest sens sunt si dispozitiile art. 31 alin. (1) si ale art. 32 din
ordonanta, care dau expresie liberului acces la justitie, stabilesc ca dosarul
cauzei se intocmeste de catre agentul constatator si tot acesta sesizeaza
instanta, pe baza plangerii contravenientului, asa incat sustinerea autorului
exceptiei potrivit careia agentul constatator are atributii de acuzator nu
poate fi retinuta. Textele de lege mentionate reprezinta si o aplicare a
dispozitiilor art. 48 alin. (1) din Constitutie, care stabilesc ca
"Persoana vatamata intr-un drept al sau de o autoritate publica, printr-un
act administrativ sau prin nesolutionarea in termenul legal a unei cereri, este
indreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins, anularea actului si
repararea pagubei".
III. Cea de a treia critica de neconstitutionalitate priveste nerespectarea
prezumtiei de nevinovatie de catre autoritatile administrative, de instanta de
judecata si de catre legiuitor. In opinia autorului exceptiei de
neconstitutionalitate prezumtia de nevinovatie "comanda ca sarcina probei
sa revina acuzarii si ca orice dubiu sa profite
<<acuzatului>>".
Potrivit celor aratate in prezenta decizie, utilizarea de catre legiuitor
si de catre autoritatile administratiei publice a notiunii de contravenient nu
este de natura sa infranga prezumtia de nevinovatie. Nici instanta de judecata,
in procedura de solutionare a contestatiilor impotriva procesului-verbal de
stabilire si sanctionare a contraventiei, nu opereaza cu notiunile de
"acuzat" si "acuzare" si nici nu-l considera vinovat pe
contravenient inainte de pronuntarea unei hotarari judecatoresti definitive si
irevocabile.
Curtea constata ca invocarea cauzei Barbera, Messegue si Jabardo impotriva
Spaniei, 1998, in sprijinul sustinerilor de neconstitutionalitate nu este
relevanta, intrucat cauza priveste un asasinat si nu o procedura
contraventionala, care se desfasoara potrivit regulilor anterior aratate si
care sunt in conformitate cu prevederile Constitutiei si ale Conventiei pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
IV. In sfarsit, in esenta, o ultima sustinere de neconstitutionalitate
consta in incalcarea principiului statului de drept si democratic, prin aceea
ca "politistul este liber sa constate contraventiile si sa aplice
sanctiunile potrivit unei competente de apreciere foarte largi". Cu
privire la aceste critici, Curtea constata ca nu comportamentul politistului
este relevant, ci important este ca legiuitorul sa ii atribuie acestuia
competente in concordanta cu principiile si normele constitutionale. Or, sub
acest aspect, nu este formulata nici o critica.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1)
si (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) si (3), art. 26
alin. (3), art. 27, art. 28 si art. 33 alin. (1), toate sub aspectul termenului
"contravenient", precum si ale art. 34 alin. (1) partea "necesare
in vederea verificarii legalitatii si temeiniciei procesului-verbal", din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicata
de Corneliu-Liviu Popescu in Dosarul nr. 2.296/2002 al Judecatoriei Buhusi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 8 mai 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu
|