DECIZIE Nr. 18 din 22 ianuarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din
Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 80 din 30 ianuarie 2004
Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, exceptie ridicata de Adalbert Mate in Dosarul nr. 4.266/2003 al Curtii
de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere ca dispozitiile legale
criticate au fost abrogate anterior sesizarii Curtii Constitutionale, pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind
inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 5 septembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
4.266/2003, Curtea de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 din Ordonanta Guvernului nr.
73/1999 privind impozitul pe venit. Exceptia a fost ridicata de Adalbert Mate
cu ocazia solutionarii recursului formulat impotriva Sentintei civile nr.
1.423/CA/2003, pronuntata de Tribunalul Sibiu in Dosarul nr. 6.216/2002.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine,
in esenta, ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 si ale art. 138 alin. (1) si (2). Astfel, arata ca,
potrivit Normelor date in aplicarea Ordonantei Guvernului nr. 73/1999, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 1.066/1999, impozitul datorat se stabileste in
functie de sumele de bani obtinute in urma lichidarii activului patrimoniului,
iar preluarea patrimoniului afacerii in patrimoniul personal de catre persoana
care a exercitat activitatea este considerata, din punct de vedere fiscal, o
instrainare. Autorul exceptiei considera ca aceste dispozitii incalca
prevederile constitutionale potrivit carora impozitele, taxele si orice
venituri ale bugetului de stat se stabilesc prin lege in limitele si conditiile
stabilite de aceasta. In justificarea acestui punct de vedere arata ca "nu
exista lege in vigoare in Romania care prin incalcarea principiului autonomiei
de vointa sa impuna ca un fapt juridic, in speta incetarea activitatii
profesiei de avocat, sa insemne concomitent o instrainare intre patrimoniul
cabinetului de avocat si avocatul titular al aceluiasi cabinet, prin ignorarea
unui element fundamental al actelor juridice: consimtamantul". In
continuare autorul sustine ca obligarea unei persoane fizice "de a primi
patrimoniul printr-o <<instrainare>>, conform interpretarilor
fiscale", contravine prevederilor constitutionale potrivit carora
cetatenii sunt egali in fata legii si autoritatilor publice, fara privilegii si
discriminari. De asemenea, considera ca principiul egalitatii de tratament este
incalcat si prin prisma faptului ca "pentru societati comerciale, cat si
pentru asociatii familiale, dar si pentru persoane fizice comercianti, o
instrainare se constata si se dovedeste printr-un inscris". Or, se arata
ca, in speta, o parte dintre bunurile care au constituit aportul sau in natura
au revenit in proprietatea sa personala, iar o alta parte a fost preluata cu
titlu gratuit, "fara a fi donatie", de catre un alt avocat titular al
aceluiasi cabinet. In final, pune in discutie modul in care se justifica
raspunderea cabinetului sau a persoanei fizice cu intregul patrimoniu, inclusiv
al familiei sale, daca patrimoniile cabinetului de avocat si cel al persoanei
titulare sunt separate.
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
inadmisibila, deoarece, prin prevederile art. 85 din Ordonanta Guvernului nr.
7/2001, aprobata prin Legea nr. 493/2002, Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a
fost abrogata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, iar in conformitate cu art. 18^1
din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, a fost solicitat punctul de
vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca textul de lege criticat, desi abrogat, a fost preluat in
noua reglementare, conservandu-se astfel obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, pe care o considera insa neintemeiata.
Avocatul Poporului considera ca, in virtutea art. 23 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila,
deoarece Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a fost abrogata prin Ordonanta
Guvernului nr. 7/2001, aprobata prin Legea nr. 493/2002.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit in cauza de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, republicata, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
16 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe venit, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 419 din 31 august 1999. Acest
act normativ a fost abrogat insa, inainte de sesizarea Curtii Constitutionale
cu exceptia de neconstitutionalitate, prin Ordonanta Guvernului nr. 7/2001
privind impozitul pe venit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 435 din 3 august 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 493/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 543 din
25 iulie 2002. Ulterior abrogarii, Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 a fost
respinsa prin Legea nr. 206/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 275 din 24 aprilie 2002.
Astfel, in conformitate cu dispozitiile art. 23 din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
potrivit carora Curtea Constitutionala nu se poate pronunta decat asupra
dispozitiilor dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, exceptia apare ca
fiind inadmisibila. De altfel, acest aspect este sesizat si de instanta de
judecata, care insa nu a procedat la respingerea exceptiei ca inadmisibila, asa
cum impun prevederile art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, ci
a inaintat-o Curtii Constitutionale spre solutionare.
De altfel, autorul exceptiei critica solutia legislativa potrivit careia,
in procedura lichidarii, preluarea patrimoniului afacerii in patrimoniul
personal de catre persoana care a exercitat activitatea este considerata, din
punct de vedere fiscal, o instrainare. Or, Curtea observa ca aceasta prevedere
nu se regasea in art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999, ci in
dispozitiile normelor metodologice de aplicare a acestei ordonante, aprobate
prin Hotararea Guvernului nr. 1.066/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 2 din 5 ianuarie 2000. Asa cum insa prevad dispozitiile
constitutionale ale art. 146 lit. d), competenta Curtii Constitutionale pe
calea exceptiei de neconstitutionalitate se limiteaza doar la controlul legilor
si al ordonantelor, verificarea continutului hotararilor Guvernului fiind de
competenta instantelor judecatoresti de contencios administrativ, care pot sa
statueze, cu ocazia controlului specific, asupra conformitatii acestora cu
actul normativ cu forta juridica superioara, respectiv legea.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 din Ordonanta Guvernului nr. 73/1999 privind impozitul pe
venit, exceptie ridicata de Adalbert Mate in Dosarul nr. 4.266/2003 al Curtii
de Apel Alba Iulia - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman